Dit. Het gesprek samenvatten "dus als ik het goed begrijp zeg je dat..." Scheelt boekdelen.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 12:15 schreef zarGon het volgende:
Je kan even zelf een samenvatting geven van wat je gaat doen, i.p.v. alleen knikken. Zo geef je de ander een kans om jou te verbeteren.
Daarnaast de vraag of je dit schriftelijk ook hebt?quote:Kun je een concreter voorbeeld geven? Ik wil beter begrijpen hoe het komt dat je bij de interpretatie tekortschiet.
Ik schiet ook inderdaad bij de interpretatie tekort. Hoe kan ik dit verbeteren?quote:Op dinsdag 18 februari 2014 12:15 schreef zarGon het volgende:
Je kan even zelf een samenvatting geven van wat je gaat doen, i.p.v. alleen knikken. Zo geef je de ander een kans om jou te verbeteren.
Kun je een concreter voorbeeld geven? Ik wil beter begrijpen hoe het komt dat je bij de interpretatie tekortschiet.
Kon je op school een beetje meekomen?quote:Op dinsdag 18 februari 2014 12:42 schreef Joenahh het volgende:
[..]
Ik schiet ook inderdaad bij de interpretatie tekort. Hoe kan ik dit verbeteren?
Het is mij allemaal te abstract nu.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 12:42 schreef Joenahh het volgende:
[..]
Ik schiet ook inderdaad bij de interpretatie tekort. Hoe kan ik dit verbeteren?
Je mist blijkbaar het vermogen om je in te leven in de andere persoon, en te begrijpen wat die andere persoon wil bereiken met bepaalde instructies.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 11:59 schreef Joenahh het volgende:
Hey!
De laatste tijd merk ik steeds vaker in mijn werk dat ik niet goed begrijp wat anderen zeggen. Niet in de zin van dat mijn beheersing van de Nederlandse taal niet goed is, maar dat ik nooit goed begrijp wat een ander nou eigenlijk zegt.
Om een situatie te schetsen: mijn collega legt weleens uit wat hij wil dat ik ga doen. Ik pik dan een aantal woorden eruit (zoals mailen, afspraak maken). Uiteindelijk doe ik wat ik denk dat mij opgedragen wordt, maar dan krijg ik te horen dat ik niet begrijp wat hij ermee wil bereiken. Hij legt het mij vervolgens uit, maar nog begrijp ik hem niet goed. Ik hoor hem wel, maar ik begrijp het op de een of andere manier niet.
Dit heb ik eigenlijk bij iedereen. Als iemand wat tegen mij vertelt, knik ik wel ja of nee, maar ik zou niet in mijn eigen woorden kunnen herhalen wat iemand zojuist heeft verteld.
Conclusie die ik zelf stel: mijn begrijpend luisteren schiet erg tekort. Ik kan wel herhalen wat iemand heeft gezegd (de zin exact herhalen), maar ik begrijp eigenlijk niet wat hij zegt.
Vraag: Hoe kan ik dit verbeteren? Ik wil hier aan werken, maar ik kan hier weinig over vinden.
Dank jullie wel alvast.
Dit.quote:Op donderdag 20 februari 2014 09:02 schreef Lienekien het volgende:
Ik krijg uit de OP het idee dat TS wel eenvoudige instructies kan opvolgen, maar dat hij het geheel en het doel niet overziet.
Zijn collega heeft dan idd gezegd; mailen, afspraken maken. Dus als hij dat herhaalt dan zal de collega denken dat hij het begrepen heeft.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 11:59 schreef Joenahh het volgende:
Om een situatie te schetsen: mijn collega legt weleens uit wat hij wil dat ik ga doen. Ik pik dan een aantal woorden eruit (zoals mailen, afspraak maken). Uiteindelijk doe ik wat ik denk dat mij opgedragen wordt, maar dan krijg ik te horen dat ik niet begrijp wat hij ermee wil bereiken. Hij legt het mij vervolgens uit, maar nog begrijp ik hem niet goed. Ik hoor hem wel, maar ik begrijp het op de een of andere manier niet.
Heel veeeel vrouwen zo niet elke vrouw die wil graag een vent die haar verhaal aanhoort (=/= luisteren en oplossing aandragen) . Koester je stoornis!quote:Op dinsdag 18 februari 2014 11:59 schreef Joenahh het volgende:
Hey!
De laatste tijd merk ik steeds vaker in mijn werk dat ik niet goed begrijp wat anderen zeggen. Niet in de zin van dat mijn beheersing van de Nederlandse taal niet goed is, maar dat ik nooit goed begrijp wat een ander nou eigenlijk zegt.
Dit heb ik eigenlijk bij iedereen. Als iemand wat tegen mij vertelt, knik ik wel ja of nee, maar ik zou niet in mijn eigen woorden kunnen herhalen wat iemand zojuist heeft verteld.
Conclusie die ik zelf stel: mijn begrijpend luisteren schiet erg tekort. Ik kan wel herhalen wat iemand heeft gezegd (de zin exact herhalen), maar ik begrijp eigenlijk niet wat hij zegt.
Vraag: Hoe kan ik dit verbeteren? Ik wil hier aan werken, maar ik kan hier weinig over vinden.
Dank jullie wel alvast.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |