abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136843197
Hey!

De laatste tijd merk ik steeds vaker in mijn werk dat ik niet goed begrijp wat anderen zeggen. Niet in de zin van dat mijn beheersing van de Nederlandse taal niet goed is, maar dat ik nooit goed begrijp wat een ander nou eigenlijk zegt.

Om een situatie te schetsen: mijn collega legt weleens uit wat hij wil dat ik ga doen. Ik pik dan een aantal woorden eruit (zoals mailen, afspraak maken). Uiteindelijk doe ik wat ik denk dat mij opgedragen wordt, maar dan krijg ik te horen dat ik niet begrijp wat hij ermee wil bereiken. Hij legt het mij vervolgens uit, maar nog begrijp ik hem niet goed. Ik hoor hem wel, maar ik begrijp het op de een of andere manier niet.

Dit heb ik eigenlijk bij iedereen. Als iemand wat tegen mij vertelt, knik ik wel ja of nee, maar ik zou niet in mijn eigen woorden kunnen herhalen wat iemand zojuist heeft verteld.

Conclusie die ik zelf stel: mijn begrijpend luisteren schiet erg tekort. Ik kan wel herhalen wat iemand heeft gezegd (de zin exact herhalen), maar ik begrijp eigenlijk niet wat hij zegt.

Vraag: Hoe kan ik dit verbeteren? Ik wil hier aan werken, maar ik kan hier weinig over vinden.

Dank jullie wel alvast. :)
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft, dan een pessimist die gelijk heeft.
pi_136843243
Vragen als je iets niet weet of begrijpt en niet zomaar iets doen.
Hier staat niets.
pi_136843789
Je kan even zelf een samenvatting geven van wat je gaat doen, i.p.v. alleen knikken. Zo geef je de ander een kans om jou te verbeteren.

Kun je een concreter voorbeeld geven? Ik wil beter begrijpen hoe het komt dat je bij de interpretatie tekortschiet.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 12:15:40 #4
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_136843820
Of ben je druk/gestrest/afgeleid?
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
pi_136843944
We kunnen je wel tips geven maar ga je dat dan wel begrijpen?
pi_136844001
het kan ook een vorm van dyslexie zijn
  dinsdag 18 februari 2014 @ 12:22:02 #7
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_136844030
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 12:15 schreef zarGon het volgende:
Je kan even zelf een samenvatting geven van wat je gaat doen, i.p.v. alleen knikken. Zo geef je de ander een kans om jou te verbeteren.
Dit. Het gesprek samenvatten "dus als ik het goed begrijp zeg je dat..." Scheelt boekdelen.
quote:
Kun je een concreter voorbeeld geven? Ik wil beter begrijpen hoe het komt dat je bij de interpretatie tekortschiet.
Daarnaast de vraag of je dit schriftelijk ook hebt?
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_136844248
Of schrijf zelf op een briefje met puntjes wat je moet doen.
pi_136844746
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 12:15 schreef zarGon het volgende:

Ik schiet ook inderdaad bij de interpretatie tekort. Hoe kan ik dit verbeteren?
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft, dan een pessimist die gelijk heeft.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 12:43:06 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136844768
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 12:42 schreef Joenahh het volgende:

[..]

Kon je op school een beetje meekomen?

Is het werk dat je nu doet, nieuw voor je?
The love you take is equal to the love you make.
pi_136845043
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 12:42 schreef Joenahh het volgende:

[..]

Het is mij allemaal te abstract nu.

Kom je vakkennis tekort? Spreken zij te snel? Ben je aan het dagdromen?
pi_136848691
Boeken lezen schijnt te helpen om anderen te begrijpen.
pi_136918615
Stoppen met drugs schijnt te helpen. Moet ik het nog eens herhalen?
pi_136918850
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:59 schreef Joenahh het volgende:
Hey!

De laatste tijd merk ik steeds vaker in mijn werk dat ik niet goed begrijp wat anderen zeggen. Niet in de zin van dat mijn beheersing van de Nederlandse taal niet goed is, maar dat ik nooit goed begrijp wat een ander nou eigenlijk zegt.

Om een situatie te schetsen: mijn collega legt weleens uit wat hij wil dat ik ga doen. Ik pik dan een aantal woorden eruit (zoals mailen, afspraak maken). Uiteindelijk doe ik wat ik denk dat mij opgedragen wordt, maar dan krijg ik te horen dat ik niet begrijp wat hij ermee wil bereiken. Hij legt het mij vervolgens uit, maar nog begrijp ik hem niet goed. Ik hoor hem wel, maar ik begrijp het op de een of andere manier niet.

Dit heb ik eigenlijk bij iedereen. Als iemand wat tegen mij vertelt, knik ik wel ja of nee, maar ik zou niet in mijn eigen woorden kunnen herhalen wat iemand zojuist heeft verteld.

Conclusie die ik zelf stel: mijn begrijpend luisteren schiet erg tekort. Ik kan wel herhalen wat iemand heeft gezegd (de zin exact herhalen), maar ik begrijp eigenlijk niet wat hij zegt.

Vraag: Hoe kan ik dit verbeteren? Ik wil hier aan werken, maar ik kan hier weinig over vinden.

Je mist blijkbaar het vermogen om je in te leven in de andere persoon, en te begrijpen wat die andere persoon wil bereiken met bepaalde instructies.

Ik probeer je nu bijvoorbeeld uit te leggen waarom ik denk dat jij moeite hebt met begrijpend luisteren, maar als jij alleen denkt aan "vermogen", "persoon", "instructies", dan kom je er niet. Zelfs als je de instructie van je collega letterlijk interpreteert, weet je nog steeds niet waarom jouw collega die instructies gegeven heeft.

Hier in Japan maak ik dit iedere dag mee. We hebben een student die alleen maar letterlijk kan interpreteren, en die is in staat om 40 uur achter elkaar te werken, als ik tegen 'm heb gezegd dat hij 40 uur per week aanwezig moet zijn, en het me een zorg zal zijn wat hij met de rest van z'n tijd doet.

Wat ik nu met hem doe, is na een instructie vragen wat hij van plan is. Laatst was hij bijvoorbeeld vanwege een deadline om 12 uur 's avonds nog steeds heel erg druk bezig met een project, en toen vertelde ik hem dat hij naar huis moest gaan om te gaan slapen. Toen keek hij me een beetje wazig aan, en toen ik hem vroeg wat hij ging doen, zei hij "go home and sleep". En dat deed hij dan ook.

Wat zeker zal helpen, is je collega vertellen dat je moeite hebt met begrijpend luisteren, en dat je dat graag wil verbeteren. Geef aan dat je na iedere discussie graag wilt verifieren of je de instructie duidelijk begrepen hebt, en als je het niet goed hebt begrepen, vragen of ze het nog eens uit willen leggen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_136919672
Zonder de psycholoog uit te hangen: het klinkt redelijk bekend in mijn oren wat je nu aangeeft. Ik heb er bij vlagen ook last van. Dan komt er een heel verhaal en aan het eind zit ik echt voor me uit te kijken van wat nu de bedoeling is.

Vaak komt dit bij mij omdat ik gewoon veel te veel an mijn hoofd heb, en het gewoonweg niet binnenkomt.

Als al eerder aangegeven, een tip is om gewoon bot te zeggen dat je graag even de punten opschrijft om te voorkomen dat je iets mist. Vooral omdat je al even met een flink aantal dingen aan het balanceren bent en je niet iets wil missen. Als men daar geen begrip voor heeft, jammer dan, meestal begrijpen ze het wel, vooral als ze door hebben dat je juist even alles opschrijft om er zeker van te zijn dat je niet iets voor hun mist.

En anders nog een keer vragen. Ik leef bij het credo dat domme vragen NIET bestaan. Anders was het geen vraag. Zo kan een collega mij 4 keer in een week hetzelfde vragen. En elke keer antwoord ik rustig om haar zo verder te helpen. Het is niet vervelend, want die persoon zit er gewoon echt mee.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  donderdag 20 februari 2014 @ 09:02:40 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136919733
Ik krijg uit de OP het idee dat TS wel eenvoudige instructies kan opvolgen, maar dat hij het geheel en het doel niet overziet.
The love you take is equal to the love you make.
pi_136921612
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 09:02 schreef Lienekien het volgende:
Ik krijg uit de OP het idee dat TS wel eenvoudige instructies kan opvolgen, maar dat hij het geheel en het doel niet overziet.
Dit.

En herhalen gaat dus ook niet helpen.

quote:
Zijn collega heeft dan idd gezegd; mailen, afspraken maken. Dus als hij dat herhaalt dan zal de collega denken dat hij het begrepen heeft.

TS: Na het krijgen van zo'n instructie moet je hardop op een rijtje zetten:

Wie : TS - klanten (?)
Wat : Mailen, afspraken maken voor (?)
Waar : Op kantoor (?)
Wanneer : ?????
Waarom : ???????

De 5 W's. Weet je er dan 1 of meer niet, vraag daar dan om. In je vraagstelling gebruik je andere woorden om de collega niet tegen de schenen te schoppen (de 'waarom' vraag is gevaarlijk)

Wie : Welke mensen/bedrijven en klanten wil je dat ik mail? Die en die?
Wat : Dus als ik het goed begrijp moet ik per mail proberen afspraken te maken? Welke afspraken? Hoeveel tijd duurt zo'n afspraak? Wanneer wil je die afspraken hebben, in welke periode?
Waar : Lijkt mij doorgaan duidelijk
Wanneer ; Ik heb nog die en die dingen op mijn things to do staan.. Welke prioriteit heeft deze opdracht? Hoeveel haast heb je hiermee?
Waarom : Wat is precies je doel van deze afspraken, wat wil je bereiken en hoe kan ik daar aan bijdragen, zijn specifieke dingen die ik moet zeggen/vragen?

Het lijkt een lange methode, maar als je er aan gewend bent kan je dit heel snel aftikken.
Schrijf de uitkomsten voor jezelf dan ook op als ruggensteuntje tijdens het uitvoeren van de instructie.
pi_136922850
quote:
Hey!

Heel veeeel vrouwen zo niet elke vrouw die wil graag een vent die haar verhaal aanhoort (=/= luisteren en oplossing aandragen) . Koester je stoornis! _O_
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')