abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136828948
Een kennis van mijn moeder had een (sociale) huurwoning en omdat het vroeger thuis niet helemaal lekker liep ben ik toen met mijn vriend bij deze kennis gaan wonen. Dat is nu zo'n drie jaar geleden. Mijn vriend staat sinds een jaar als hoofdhuurder vermeld op het huurcontract. Paar maanden geleden is die kennis (inmiddels goede vriendin) verhuisd en heeft zich uit de woning geschreven. Nu willen mijn vriend en ik eigenlijk ook gaan kopen.. maar nu blijkt dat die vriendin de keuken, badkamer en zolder heeft verbouwd zonder hier toestemming voor te vragen bij de woningbouw!

Dit is uiteraard gedaan voordat wij er kwamen wonen, dus wij kennen het huis niet anders. Nu heb ik bij de buren gekeken en blijkt dat die keukens en badkamers echt heel simpel zijn. Witte tegels in de badkamer met een wasbak, wc en douche met douchegordijn. Lekker simpel dus. Wij hebben nu een badmeubel, bad, douchecabine, zwevende wc en mooie tegels. De keuken loopt in een L vorm i.p.v. alleen aan één zijde een aanrecht en de zolder heeft een verlaagd plafond, waardoor je een vliering hebt. Tevens is er nu ook een apart washok op zolder. Het is dus allemaal wel ten goede van het huis gekomen, maar blijft dat ze hier geen toestemming voor heeft gevraagd!

Ik ben bang dat als wij straks willen gaan kopen en er wordt een inspectie gedaan, wij zwaar de pineut zijn en alles moeten terug brengen in de originele staat! Nou dat gaat wel een paar duizend kosten denk ik zo.. Pfff of een koophuis al niet genoeg kosten met zich mee brengt. Ik zweet me de tandjes, want hier zit ik echt niet op te wachten. Wat nu?! Is de kans groot dat wij op moeten draaien voor herstel naar de originele staat?
pi_136829128
De regels hiervoor zijn soepeler geworden (al is verbouwen zonder toestemming altijd dom), als het meerwaarde geeft aan het huis (wat hier wel zo lijkt) dan is het vaak geen probleem meer maar uiteraard is de ene woningbouwvereniging niet de andere dus het beste kun je even informeren. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 17 februari 2014 @ 21:53:16 #3
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_136829239
Wie fraude pleegt moet op de blaren zitten :') (want de manier waarop jullie aan die sociale woning zijn gekomen is niet correct)

En woningverbeteringen zijn over het algemeen zaken die wel mogen achterblijven. Hoe lang heeft de vorige huurder er gewoond, en bij het contract zit gebruikelijk een opnamestaat van hoe de woning was toen je hem betrok.
Dum de dum
pi_136829726
Zolang een verbouwing geen waardevermindering van het object veroorzaakt kan de woningbouw niets doen. Geen enkel probleem dus.

quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 21:53 schreef Fe2O3 het volgende:
Wie fraude pleegt moet op de blaren zitten :') (want de manier waarop jullie aan die sociale woning zijn gekomen is niet correct)
Nonsense. Als Vriend als hoofdhuurder ingeschreven staat nu dan is het gewoon volgens het normale "medehuurder --> hoofdhuurder" constructie gegaan. Daar zijn allerlei eisen aan en als de woningbouw accoord is gegaan heeft men blijkbaar aan die eisen voldaan. Niets "niet correct" aan.
pi_136829734
Ik moest alles in originele staat opleveren helaas. Wat jammer was, omdat de nieuwe huurders de aanpassingen heel fijn vonden. Allebei teleurgesteld dus, maar het moest.
  maandag 17 februari 2014 @ 22:04:19 #6
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_136829826
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:02 schreef IBAZ het volgende:
Ik moest alles in originele staat opleveren helaas. Wat jammer was, omdat de nieuwe huurders de aanpassingen heel fijn vonden. Allebei teleurgesteld dus, maar het moest.
Klinkt onwaar
Frysk bloed tsjoch op!
pi_136829871
quote:
2s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:04 schreef iFries het volgende:

[..]

Klinkt onwaar
Wat jij wil.
pi_136829939
Ik mocht alles laten zitten en dat was wel extreem veel.
pi_136830020
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:06 schreef drs-know-how het volgende:
Ik mocht alles laten zitten en dat was wel extreem veel.
Het is per woningbouwvereniging, en dus ook per inspecteur op dat moment maatwerk.
pi_136830066
Expres hebben we het niet gedaan. We zijn toen gewoon bij haar ingetrokken omdat het thuis niet goed ging. Wij zijn niet doelbewust in de woning getrokken om deze van haar over te nemen. Wij hebben ook helemaal niet de intentie om hier te blijven, maar goed het is inderdaad niet de juiste manier.

De vorige huurder heeft er zo'n 10 jaar gewoond. Mijn vriend staat nu op het contract als hoofdhuurder, maar dat moest ie gewoon per brief met wat documenten aanvragen. Toen kreeg hij een brief dat hij op het huurcontract stond en hoofdhuurder was. Er is toen geen inspectie geweest en wij hebben ook geen opnamestaat gehad.. alleen een brief dat hij op het huurcontract is opgenomen als hoofdhuurder samen met die vriendin.
pi_136830202
Je kunt het alsnog melden
pi_136830391
quote:
2s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:04 schreef iFries het volgende:

[..]

Klinkt onwaar
Ik had geen verbouwing gedaan, maar moest het huis casco opleveren. Dus alle vloerbedekking er uit verwijderen (nieuw gelegd, 5 jaar oud), terwijl de nieuwe huurders die weinig poen hadden het graag wilden overnemen. Onverbiddelijk. (Trudo in Eindhoven). Gelukkig woon ik al 20 jaar 150 KM verderop.
pi_136830459
Weet je wel zeker dat er geen toestemming is gevraagd? Of ga je daar vanuit omdat het er bij de buren een stuk schraler uit ziet?

Als het inderdaad zonder toestemming is, heb je weinig andere opties dan de woningbouw bellen en vragen wat ze er van vinden.
Schip ahoy!
pi_136830949
Uhm.. Volgens mij heeft de woningbouw niet gecontroleerd toen er een andere hoofdhuurder kwam. Dus de fout ligt daar.
pi_136831861
Zouden de nieuwe huurders hier niet gewoon blij mee zijn en je er zelfs voor gaan betalen? Zo werkt t nl ook vaak
pi_136832497
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:50 schreef Dingflofbips het volgende:
Zouden de nieuwe huurders hier niet gewoon blij mee zijn en je er zelfs voor gaan betalen? Zo werkt t nl ook vaak
Betalen aan de woningbouwvereniging ja. Hier krijg je er als huurder tot een bepaalde tijd een vergoeding voor van de wbv (gaat elk jaar minder worden tot 10 jaar) als je vertrekt, voor de volgende bewoner gaat de huur uiteraard omhoog want meer luxe dus meer punten. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 17 februari 2014 @ 23:38:24 #17
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_136833589
Is er uberhaubt ergens gedocumenteed wat de 'originele staat' was (waarvoor jij als nieuwe huurder hebt getekend)? Als het er netjes uitziet lijkt het mij niet dat de woningbouw kan aantonen/eisen dat wat er nu inzit niet goed is en dat je er 10+ jaar oude meuk in moet 'terug' bouwen?
pi_136836536
Hoe moet ik de OP opvatten? Jullie kunnen het huurhuis kopen van de corporatie? Of jullie willen dit huurhuis verlaten en een ander huis kopen?
pi_136837061
In het huurhuis waar ik nu in zit heeft de vorige bewoner het halve huis verbouwd

Andere keuken
Nieuwe badkamer
Nieuwe wc
Bovenverdieping alle muren extra geïsoleerd + geluiddempend
Extra groot dakraam op zolder + vloer en dak geïsoleerd
Blokhut van 4x5x3 in de tuin

Hoefden er niks voor te betalen aan hem. Konden het overnemen mits we ervoor tekende bij de wbv dat het niet huis standaard is en we het accepteren zoals het is.

Huur ging uiteraard flink omhoog. Maar dat gebeurd overal als er nieuwe huurders inkomen.

Ik zou gewoon ff bellen naar de wbv. Hun kunnen jullie het precieze antwoord geven op jullie vraag
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_136837234
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 23:08 schreef trovey het volgende:

[..]

Betalen aan de woningbouwvereniging ja. Hier krijg je er als huurder tot een bepaalde tijd een vergoeding voor van de wbv (gaat elk jaar minder worden tot 10 jaar) als je vertrekt, voor de volgende bewoner gaat de huur uiteraard omhoog want meer luxe dus meer punten. :P
Dat zou kunnen. Ken ook gevallen dat men t onderling met de nieuwe huurders mag regelen. Hoe dan ook: het kan zomaar eens goed uitpakken voor ts. Ben benieuwd of de verhuisde vriendin dan ook wat van de centen ziet
pi_136840016
[offtopic]
Misschien een rare vraag, maar waarom zou je zoveel verbouwen aan een woning die niet van jou is?
[/offtopic]

Ik weet overigens niet beter dan dat het altijd in de oorspronkelijke staat weer opgeleverd moet worden. Waarbij sommigen zo ver gaan dat zelfs de origineel douchekop teruggeplaatst moest worden :')
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  dinsdag 18 februari 2014 @ 10:25:33 #22
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_136840063
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:24 schreef Ceased2Be het volgende:
[offtopic]
Misschien een rare vraag, maar waarom zou je zoveel verbouwen aan een woning die niet van jou is?
[/offtopic]
Dit wilde ik ook posten :') Is toch zonde van je tijd en geld.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 10:28:47 #23
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_136840162
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:25 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Als je toch van plan bent om ergens lang te blijven wonen dan is het gewoon een investering in je woongenot. Zo gek is dat toch niet?
Chaos is a ladder.
pi_136840224
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:24 schreef Ceased2Be het volgende:
[offtopic]
[/offtopic]

Ik weet overigens niet beter dan dat het altijd in de oorspronkelijke staat weer opgeleverd moet worden. Waarbij sommigen zo ver gaan dat zelfs de origineel douchekop teruggeplaatst moest worden :')
Als je ergens voor een appel en een ei kan wonen omdat je al heel lang huurt, maar wel een moderne keuken wilt en je bent van plan om er te blijven wonen omdat iets kopen uiteindelijk duurder is, dan is het niet zo'n gekke investering toch? Zeker niet als je ook nog wat zwart geld hebt liggen.

Tegenwoordig doen de meeste woningbouwverenigingen niet zo moeilijk over aan huurwoningen aangebrachte verbeteringen dunkt me, zeker niet als de woning verkocht wordt.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_136840287
quote:
11s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:31 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Als je ergens voor een appel en een ei kan wonen omdat je al heel lang huurt, maar wel een moderne keuken wilt en je bent van plan om er te blijven wonen omdat iets kopen uiteindelijk duurder is, dan is het niet zo'n gekke investering toch? Zeker niet als je ook nog wat zwart geld hebt liggen.

Tegenwoordig doen de meeste woningbouwverenigingen niet zo moeilijk over aan huurwoningen aangebrachte verbeteringen dunkt me, zeker niet als de woning verkocht wordt.
Dat zwart geld is echt de enige valide reden die ik kan bedenken, als je ergens lang wilt wonen dat een verbouwing van de keuken (en/of badkamer) te verwantwoorden valt kun je net zo goed kopen toch? Het zijn doorgaands niet de geringste bedragen die je daarvoor moet lappen.

Maar goed, ik zou neverstenooitniet een woning gaan verbeteren die niet van mezelf is.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  dinsdag 18 februari 2014 @ 10:36:37 #26
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_136840388
Mijn ouders hebben in hun huurwoning een paar jaar geleden een nieuwe keuken gezet. Voor hun eigen woongenot inderdaad, ze zijn van plan om er nog wel een jaartje of tien te zitten. Maar de woco was onverbiddelijk; hij moet er weer uit als ze vertrekken. De oude keuken (uit de tijd van de bouw, begin jaren '70) ligt dus noodgedwongen in losse plankjes op zolder.

Als je pech hebt moet het hele zooitje eruit. Niet omdat dat op enige manier logisch is, maar gewoon omdat je tegen een regelneuker aanloopt. En regelneukers hebben nu eenmaal graag gelijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_136840435
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:33 schreef Ceased2Be het volgende:
Dat zwart geld is echt de enige valide reden die ik kan bedenken, als je ergens lang wilt wonen dat een verbouwing van de keuken (en/of badkamer) te verwantwoorden valt kun je net zo goed kopen toch? Het zijn doorgaands niet de geringste bedragen die je daarvoor moet lappen.

Maar goed, ik zou neverstenooitniet een woning gaan verbeteren die niet van mezelf is.
Genoeg mensen die ergens huren die er nooit meer weg willen wegens gezelligheid, familie in de buurt of domweg de huurprijs. Als kopen dan geen optie is (wegens bijvoorbeeld uitkering), maar je hebt wel lang kunnen sparen en/of laat veel doen door familie zou ik niet weten waarom niet.
pi_136841159
quote:
5s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 02:10 schreef k_man het volgende:
Hoe moet ik de OP opvatten? Jullie kunnen het huurhuis kopen van de corporatie? Of jullie willen dit huurhuis verlaten en een ander huis kopen?
Dat laatste, we willen een ander huis kopen.
pi_136841434
Heel simpel, vraag nu een toestemming aan om badkamer/ keuken te verbouwen.
Ze komen niet kijken hoe en wat, zeg dat je wil vernieuwen.

Mochten ze later bij aflevering vragen hebben waarom de verbouwing er best wel oud uitziet. dan zeg je dat je 2de hand spullen hebt gebruikt om de kosten te dekken
pi_136841556
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:08 schreef YebCar het volgende:
Heel simpel, vraag nu een toestemming aan om badkamer/ keuken te verbouwen.
Ze komen niet kijken hoe en wat, zeg dat je wil vernieuwen.
En als ze nu wel komen kijken? En vervolgens eisen dat het in originele staat wordt teruggebracht nadat zij eruit gaan?

TS: Zijn er nog papieren van deze verbouwing? Iets waarmee aan te tonen is dat deze niet door jullie is gedaan?

quote:
Mochten ze later bij aflevering vragen hebben waarom de verbouwing er best wel oud uitziet. dan zeg je dat je 2de hand spullen hebt gebruikt om de kosten te dekken
En afhankelijk van het opleidingsniveau / sterkte van de brillenglazen trapt de controleur daar wel of niet in ;)
pi_136841684
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:12 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

En als ze nu wel komen kijken? En vervolgens eisen dat het in originele staat wordt teruggebracht nadat zij eruit gaan?

TS: Zijn er nog papieren van deze verbouwing? Iets waarmee aan te tonen is dat deze niet door jullie is gedaan?

[..]

En afhankelijk van het opleidingsniveau / sterkte van de brillenglazen trapt de controleur daar wel of niet in ;)
nu heb je wel een hele hoge pet van hun :')
pi_136841863
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:16 schreef YebCar het volgende:

[..]

nu heb je wel een hele hoge pet van hun :')
Geheel afhankelijk van de woningbouw natuurlijk; Sommigen hebben wel mensen met verstand van zaken in dienst. Geef alleen maar aan wat mogelijk is, als je nu om toestemming gaat vragen en er zit nu iemand die wel voor en na foto's wil maken heb je al direct een issue.
Als je nu doet alsof je neus bloedt en ze komen bij oplevering checken of alles okay is en ze gaan alsnog vragen stellen heb je alsnog een issue.

Het enige wat je dan nog kunt doen is zorgen dat je aan kunt tonen dat jij het niet gedaan hebt lijkt me. Maar als je de papieren dan nu toch al hebt (wat ik hoop) kun je ook open kaart spelen met de woningbouw en de situatie uitleggen. Woning zo overgenomen incl verbouwing vorige eigenaar en er is vanuit de woningbouw niet gecontroleerd bij overdracht.
pi_136842604
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:25 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Dat is bij een koophuis anders omdat?
  dinsdag 18 februari 2014 @ 11:45:48 #34
401888 Nightquest777
pi_136842744
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:33 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Ok. Als je financieel gedwongen bent (koophuizen te duur of geen vaste contracten) om 15 jaar te blijven wonen waar je woont dan piep je wel anders.
Chaos is a ladder.
pi_136842947
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:45 schreef Nightquest777 het volgende:

[..]

Ok. Als je financieel gedwongen bent (koophuizen te duur of geen vaste contracten) om 15 jaar te blijven wonen waar je woont dan piep je wel anders.
Zolang het functioneel is en goed zal het me aan m'n reet roesten hoe het eruit ziet; de enige reden die ik zie om te gaan huren is dat ik dan geen geld hoef te besteden aan dat soort dingen dat zoekt de corporatie maar mooi uit.

[/offtopic]
pi_136842963
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:29 schreef Spatzmann het volgende:
Deze discussie had waarschijnlijk al geheel voorkomen kunnen wordne door even op de webstie te kijken van de woningbouw.

Die van mij (in enschede) doet er niet moeilijk over! Sterker nog, je kan zelf ook als huurder bellen en zeggen' ik wil een verbouwing, dan komt de woningbouw langs doet het 'gratis' (wel met huurverhoging' ) en voila.
Dat wou ik ook al zeggen. Ze zijn een partij aan het discussiëren, maar ff bellen naar de wbv hó maar
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 11:59:06 #37
401888 Nightquest777
pi_136843193
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:51 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Zolang het functioneel is en goed zal het me aan m'n reet roesten hoe het eruit ziet; de enige reden die ik zie om te gaan huren is dat ik dan geen geld hoef te besteden aan dat soort dingen dat zoekt de corporatie maar mooi uit.

[/offtopic]
De woningbouwverenigingen tegenwoordig gaan echt niet zomaar je keuken vervangen omdat jij hem lelijk vindt; daar zijn gewoon kengetallen voor, meestal 20 jaar ofzo. Ook als de vorige bewoner een slons was dan mag jij gewoon nog die tijd opmaken. En er zijn heel wat meer redenen om te huren; Flexibiliteit en onafhankelijkheid bijvoorbeeld.. Om maar niet te spreken van kelderende huizenprijzen de afgelopen 5 jaar.
Chaos is a ladder.
pi_136843321
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 11:59 schreef Nightquest777 het volgende:

[..]

De woningbouwverenigingen tegenwoordig gaan echt niet zomaar je keuken vervangen omdat jij hem lelijk vindt; daar zijn gewoon kengetallen voor, meestal 20 jaar ofzo. Ook als de vorige bewoner een slons was dan mag jij gewoon nog die tijd opmaken. En er zijn heel wat meer redenen om te huren; Flexibiliteit en onafhankelijkheid bijvoorbeeld.. Om maar niet te spreken van kelderende huizenprijzen de afgelopen 5 jaar.
Daarom zeg ik ook 'functioneel en goed' ik heb het nergens over lelijk ;)

Qua kelderende huizenprijzen weet ik er alles van. aan de andere kant zijn er ook stijgende huurprijzen. Voor de woningbouw verdien ik teveel om te mogen huren en in de private sector betaal ik meer voor een kleiner appartement dan wat ik nu per maand betaal.

Het heeft allebei heus wel zijn voor en nadelen; jij bent een blije huurder, ik ben blij dat ik niet hoef te huren.

En daarmee is het wel weer genoeg offtopic geweest.
pi_136846950
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:08 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Het is per woningbouwvereniging, en dus ook per inspecteur op dat moment maatwerk.
Nee, het is wettelijk vastgelegd dat verbouwingen altijd zijn toegestaan wanneer deze deugdelijk worden uitgevoerd en niet zorgen voor waardevermindering of moeilijkere verhuurbaarheid van de woning. Het gaat hier om zaken die behoren tot onroerend goed (dus keukens badkamers, dakkapel, extra of verwijderde muren, stucwerk).

Dat jij er in bent getrapt en het toch maar hebt verwijderd terwijl daar wettelijk geen grond voor was óf dat jij verhuisd bent voordat deze regels van kracht waren doet niets af aan het feit dat de regels nu echt wel behoorlijk duidelijk zijn vastgesteld door de wetgever.
pi_136847121
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:15 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Ik had geen verbouwing gedaan, maar moest het huis casco opleveren. Dus alle vloerbedekking er uit verwijderen (nieuw gelegd, 5 jaar oud), terwijl de nieuwe huurders die weinig poen hadden het graag wilden overnemen. Onverbiddelijk. (Trudo in Eindhoven). Gelukkig woon ik al 20 jaar 150 KM verderop.
Duhhhh vloerbedekking is ook geen onroerend goed. Daarvoor mag de WBV wel eigen regels opstellen en dat heeft weinig met dit topic te maken. Wel star van de WBV dat de nieuwe huurder het niet mocht overnemen.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 13:48:53 #41
401888 Nightquest777
pi_136847578
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:37 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Nee, het is wettelijk vastgelegd dat verbouwingen altijd zijn toegestaan wanneer deze deugdelijk worden uitgevoerd en niet zorgen voor waardevermindering of moeilijkere verhuurbaarheid van de woning. Het gaat hier om zaken die behoren tot onroerend goed (dus keukens badkamers, dakkapel, extra of verwijderde muren, stucwerk).

Dat jij er in bent getrapt en het toch maar hebt verwijderd terwijl daar wettelijk geen grond voor was óf dat jij verhuisd bent voordat deze regels van kracht waren doet niets af aan het feit dat de regels nu echt wel behoorlijk duidelijk zijn vastgesteld door de wetgever.
Voor zulke stellige opmerkingen heb je vast wel een bronnetje of twee voor ons?
Chaos is a ladder.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 13:52:25 #42
401888 Nightquest777
pi_136847736
quote:
Dacht ik al, hij lult gewoon uit zijn nek. Only on FOK! zullen we maar zeggen.
Chaos is a ladder.
pi_136847874
quote:
11s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:31 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Mijn ouders konden eind jaren '80/begin jaren '90 op het arbeidersinkomen van mijn vader geen eengezinswoning kopen. Eind jaren 90 is mijn vader meer gaan verdienen en mijn moeder ook weer stap voor stap begonnen met werken, maar door de prijsexplosies in de jaren '90 was ook met het verhoogde inkomen een vergelijkbare gezinswoning niet te koop voor mijn ouders. Tel daarbij op 3 kinderen op de middelbare school en dan is een relatief lage huur wel zo prettig. Al zou een hypotheek haalbaar zijn geweest, dan zouden de maandlasten in de eerste jaren minimaal verdubbelen.

Intentie om te verhuizen naar een andere (koop) gezinswoning hebben mijn ouders nu al lang niet meer. De plek is prachtig, de woning is gewoon goed en het is ook wel fijn dat je je niet druk hoeft te maken over onderhoud, wat door de WBV gewoon netjes wordt bijgehouden. En ook de buurt is prima te noemen. Verhuizen doen mijn ouders pas als een gezinswoning met tuin hen lichamelijk wat te veel van het goede wordt.
Wel hebben mijn ouders een paar jaar terug het aanbod gekregen om de huidige woning te kopen. In verhouding tot de regio voor best een aantrekkelijke prijs. Maar als 50-plussers nog een hypotheek nemen schiet ook niet op. Halverwege de looptijd valt een heel groot deel van de aftrekbaarheid van de rente weg. Met een financiëel adviseur hebben mijn ouders de optie wel serieus bekeken en verschillende manieren (met/zonder inbreng eigen vermogen) laten doorreken, maar het advies bleef dat het verstandiger was om hun spaargeld gewoon te houden als aanvulling op het pensioen, of om dat over 10-15 jaar te gebruiken voor de aanschaf van een mooi appartement wat ze tegen die tijd bijna hypotheekvrij kunnen kopen.

En ja, gezien de wens om niet te verhuizen, is er bij mijn ouders thuis al héél veel verbouwd. Keuken, badkamer, vloerverwarming, dakkapel, gestucte muren en plafonds... Zo'n beetje alles is in de loop der jaren wel eens aangepakt, en de meeste verbouwingen hebben mijn ouders nu zelf al zo lang woongenot van, dat ze wel volledig zijn afgeschreven.
pi_136849497
Waarbij dan misschien wel aangetekend mag worden dat het enigszins vreemd is dat iemand die een sociale huurwoning bewoont vanwege een bepaald inkomen op een bepaald moment, (ruim) geld overhoudt om die sociale huurwoning uitgebreid te gaan verbouwen. Maar dat is een andere discussie.
pi_136849915
quote:
11s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 14:36 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Waarbij dan misschien wel aangetekend mag worden dat het enigszins vreemd is dat iemand die een sociale huurwoning bewoont vanwege een bepaald inkomen op een bepaald moment, (ruim) geld overhoudt om die sociale huurwoning uitgebreid te gaan verbouwen. Maar dat is een andere discussie.
dat wordt hierboven toch al in een aantal voorbeelden toegelicht?
pi_136850044
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 14:47 schreef Spatzmann het volgende:

[..]
Van een vrijstaande (sociale) woning naar een koopflatje had de vroege dood betekend van m'n ouders ;)
Wel goed voor de doorstroming!
pi_136850427
quote:
Ruim geld? Wat is ruim geld? De verbouwingen die bij mijn ouders zijn uitgevoerd, spreken we over een termijn van inmiddels 25 jaar. Elke keer iets, meestal (grotendeels) uitgevoerd zonder voor manuren te hoeven betalen. Dus alleen materiaalkosten, meestal betaald uit overwerkuren en andere extraatjes.
  PR/Manusje van alles dinsdag 18 februari 2014 @ 18:00:45 #48
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_136860057
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:37 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

wat een onzin. :D

TS, kijk in je huurovereenkomst. Wat daar staat.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 18 februari 2014 @ 18:19:04 #49
401888 Nightquest777
pi_136860747
Eigenlijk zouden users zoals Ivo1985 een lokaal forumverbod moeten krijgen na het geven van zulke ongefundeerde onzin als advies.
Chaos is a ladder.
pi_136861167
Nogmaals je kunt het nog steeds aanvragen,mij hebben ze vroeger nooit iets geweigerd.
Sterker nog ze kwamen nog eens niet kijken toen het klaar was.
pi_136924870
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:37 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Genoeg mensen die ergens huren die er nooit meer weg willen wegens gezelligheid, familie in de buurt of domweg de huurprijs. Als kopen dan geen optie is (wegens bijvoorbeeld uitkering), maar je hebt wel lang kunnen sparen en/of laat veel doen door familie zou ik niet weten waarom niet.
Of omdat ze voor een appel en een ei in het centrum van Amsterdam huren (ander topic nu op Fok), dan ga je ook niet weg naar een dure koopwoning.
pi_136925639
quote:
En een domme discussie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_136955061
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 18:31 schreef drs-know-how het volgende:
Nogmaals je kunt het nog steeds aanvragen,mij hebben ze vroeger nooit iets geweigerd.
Sterker nog ze kwamen nog eens niet kijken toen het klaar was.
Om de simpele reden dat de wetgever heeft vastgelegd dat ze het niet mogen weigeren (tenzij waarde verminderend).
pi_136955329
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 18:19 schreef Nightquest777 het volgende:
Eigenlijk zouden users zoals Ivo1985 een lokaal forumverbod moeten krijgen na het geven van zulke ongefundeerde onzin als advies.
Ja oke, formeel moet je eerst toestemming aanvragen, maar weigeren mag de verhuurder het toch niet. Tenzij je niet volgens het bouwbesluit de verbouwing uitvoert of de verbouwing om een andere reden voor waardevermindering zorgt.

Geeft de verhuurder geen schriftelijke toestemming voor een deugdelijke verbouwing, dan kun je die toestemming gewoon afdwingen bij de rechter en krijgt de verhuurder de rekening van de juridische kosten als gevolg van zijn onredelijke gedrag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')