abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136828948
Een kennis van mijn moeder had een (sociale) huurwoning en omdat het vroeger thuis niet helemaal lekker liep ben ik toen met mijn vriend bij deze kennis gaan wonen. Dat is nu zo'n drie jaar geleden. Mijn vriend staat sinds een jaar als hoofdhuurder vermeld op het huurcontract. Paar maanden geleden is die kennis (inmiddels goede vriendin) verhuisd en heeft zich uit de woning geschreven. Nu willen mijn vriend en ik eigenlijk ook gaan kopen.. maar nu blijkt dat die vriendin de keuken, badkamer en zolder heeft verbouwd zonder hier toestemming voor te vragen bij de woningbouw!

Dit is uiteraard gedaan voordat wij er kwamen wonen, dus wij kennen het huis niet anders. Nu heb ik bij de buren gekeken en blijkt dat die keukens en badkamers echt heel simpel zijn. Witte tegels in de badkamer met een wasbak, wc en douche met douchegordijn. Lekker simpel dus. Wij hebben nu een badmeubel, bad, douchecabine, zwevende wc en mooie tegels. De keuken loopt in een L vorm i.p.v. alleen aan één zijde een aanrecht en de zolder heeft een verlaagd plafond, waardoor je een vliering hebt. Tevens is er nu ook een apart washok op zolder. Het is dus allemaal wel ten goede van het huis gekomen, maar blijft dat ze hier geen toestemming voor heeft gevraagd!

Ik ben bang dat als wij straks willen gaan kopen en er wordt een inspectie gedaan, wij zwaar de pineut zijn en alles moeten terug brengen in de originele staat! Nou dat gaat wel een paar duizend kosten denk ik zo.. Pfff of een koophuis al niet genoeg kosten met zich mee brengt. Ik zweet me de tandjes, want hier zit ik echt niet op te wachten. Wat nu?! Is de kans groot dat wij op moeten draaien voor herstel naar de originele staat?
pi_136829128
De regels hiervoor zijn soepeler geworden (al is verbouwen zonder toestemming altijd dom), als het meerwaarde geeft aan het huis (wat hier wel zo lijkt) dan is het vaak geen probleem meer maar uiteraard is de ene woningbouwvereniging niet de andere dus het beste kun je even informeren. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 17 februari 2014 @ 21:53:16 #3
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_136829239
Wie fraude pleegt moet op de blaren zitten :') (want de manier waarop jullie aan die sociale woning zijn gekomen is niet correct)

En woningverbeteringen zijn over het algemeen zaken die wel mogen achterblijven. Hoe lang heeft de vorige huurder er gewoond, en bij het contract zit gebruikelijk een opnamestaat van hoe de woning was toen je hem betrok.
Dum de dum
pi_136829726
Zolang een verbouwing geen waardevermindering van het object veroorzaakt kan de woningbouw niets doen. Geen enkel probleem dus.

quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 21:53 schreef Fe2O3 het volgende:
Wie fraude pleegt moet op de blaren zitten :') (want de manier waarop jullie aan die sociale woning zijn gekomen is niet correct)
Nonsense. Als Vriend als hoofdhuurder ingeschreven staat nu dan is het gewoon volgens het normale "medehuurder --> hoofdhuurder" constructie gegaan. Daar zijn allerlei eisen aan en als de woningbouw accoord is gegaan heeft men blijkbaar aan die eisen voldaan. Niets "niet correct" aan.
pi_136829734
Ik moest alles in originele staat opleveren helaas. Wat jammer was, omdat de nieuwe huurders de aanpassingen heel fijn vonden. Allebei teleurgesteld dus, maar het moest.
  maandag 17 februari 2014 @ 22:04:19 #6
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_136829826
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:02 schreef IBAZ het volgende:
Ik moest alles in originele staat opleveren helaas. Wat jammer was, omdat de nieuwe huurders de aanpassingen heel fijn vonden. Allebei teleurgesteld dus, maar het moest.
Klinkt onwaar
Frysk bloed tsjoch op!
pi_136829871
quote:
2s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:04 schreef iFries het volgende:

[..]

Klinkt onwaar
Wat jij wil.
pi_136829939
Ik mocht alles laten zitten en dat was wel extreem veel.
pi_136830020
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:06 schreef drs-know-how het volgende:
Ik mocht alles laten zitten en dat was wel extreem veel.
Het is per woningbouwvereniging, en dus ook per inspecteur op dat moment maatwerk.
pi_136830066
Expres hebben we het niet gedaan. We zijn toen gewoon bij haar ingetrokken omdat het thuis niet goed ging. Wij zijn niet doelbewust in de woning getrokken om deze van haar over te nemen. Wij hebben ook helemaal niet de intentie om hier te blijven, maar goed het is inderdaad niet de juiste manier.

De vorige huurder heeft er zo'n 10 jaar gewoond. Mijn vriend staat nu op het contract als hoofdhuurder, maar dat moest ie gewoon per brief met wat documenten aanvragen. Toen kreeg hij een brief dat hij op het huurcontract stond en hoofdhuurder was. Er is toen geen inspectie geweest en wij hebben ook geen opnamestaat gehad.. alleen een brief dat hij op het huurcontract is opgenomen als hoofdhuurder samen met die vriendin.
pi_136830202
Je kunt het alsnog melden
pi_136830391
quote:
2s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:04 schreef iFries het volgende:

[..]

Klinkt onwaar
Ik had geen verbouwing gedaan, maar moest het huis casco opleveren. Dus alle vloerbedekking er uit verwijderen (nieuw gelegd, 5 jaar oud), terwijl de nieuwe huurders die weinig poen hadden het graag wilden overnemen. Onverbiddelijk. (Trudo in Eindhoven). Gelukkig woon ik al 20 jaar 150 KM verderop.
pi_136830459
Weet je wel zeker dat er geen toestemming is gevraagd? Of ga je daar vanuit omdat het er bij de buren een stuk schraler uit ziet?

Als het inderdaad zonder toestemming is, heb je weinig andere opties dan de woningbouw bellen en vragen wat ze er van vinden.
Schip ahoy!
pi_136830949
Uhm.. Volgens mij heeft de woningbouw niet gecontroleerd toen er een andere hoofdhuurder kwam. Dus de fout ligt daar.
pi_136831861
Zouden de nieuwe huurders hier niet gewoon blij mee zijn en je er zelfs voor gaan betalen? Zo werkt t nl ook vaak
pi_136832497
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 22:50 schreef Dingflofbips het volgende:
Zouden de nieuwe huurders hier niet gewoon blij mee zijn en je er zelfs voor gaan betalen? Zo werkt t nl ook vaak
Betalen aan de woningbouwvereniging ja. Hier krijg je er als huurder tot een bepaalde tijd een vergoeding voor van de wbv (gaat elk jaar minder worden tot 10 jaar) als je vertrekt, voor de volgende bewoner gaat de huur uiteraard omhoog want meer luxe dus meer punten. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 17 februari 2014 @ 23:38:24 #17
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_136833589
Is er uberhaubt ergens gedocumenteed wat de 'originele staat' was (waarvoor jij als nieuwe huurder hebt getekend)? Als het er netjes uitziet lijkt het mij niet dat de woningbouw kan aantonen/eisen dat wat er nu inzit niet goed is en dat je er 10+ jaar oude meuk in moet 'terug' bouwen?
pi_136836536
Hoe moet ik de OP opvatten? Jullie kunnen het huurhuis kopen van de corporatie? Of jullie willen dit huurhuis verlaten en een ander huis kopen?
pi_136837061
In het huurhuis waar ik nu in zit heeft de vorige bewoner het halve huis verbouwd

Andere keuken
Nieuwe badkamer
Nieuwe wc
Bovenverdieping alle muren extra geïsoleerd + geluiddempend
Extra groot dakraam op zolder + vloer en dak geïsoleerd
Blokhut van 4x5x3 in de tuin

Hoefden er niks voor te betalen aan hem. Konden het overnemen mits we ervoor tekende bij de wbv dat het niet huis standaard is en we het accepteren zoals het is.

Huur ging uiteraard flink omhoog. Maar dat gebeurd overal als er nieuwe huurders inkomen.

Ik zou gewoon ff bellen naar de wbv. Hun kunnen jullie het precieze antwoord geven op jullie vraag
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_136837234
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 23:08 schreef trovey het volgende:

[..]

Betalen aan de woningbouwvereniging ja. Hier krijg je er als huurder tot een bepaalde tijd een vergoeding voor van de wbv (gaat elk jaar minder worden tot 10 jaar) als je vertrekt, voor de volgende bewoner gaat de huur uiteraard omhoog want meer luxe dus meer punten. :P
Dat zou kunnen. Ken ook gevallen dat men t onderling met de nieuwe huurders mag regelen. Hoe dan ook: het kan zomaar eens goed uitpakken voor ts. Ben benieuwd of de verhuisde vriendin dan ook wat van de centen ziet
pi_136840016
[offtopic]
Misschien een rare vraag, maar waarom zou je zoveel verbouwen aan een woning die niet van jou is?
[/offtopic]

Ik weet overigens niet beter dan dat het altijd in de oorspronkelijke staat weer opgeleverd moet worden. Waarbij sommigen zo ver gaan dat zelfs de origineel douchekop teruggeplaatst moest worden :')
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  dinsdag 18 februari 2014 @ 10:25:33 #22
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_136840063
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:24 schreef Ceased2Be het volgende:
[offtopic]
Misschien een rare vraag, maar waarom zou je zoveel verbouwen aan een woning die niet van jou is?
[/offtopic]
Dit wilde ik ook posten :') Is toch zonde van je tijd en geld.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 10:28:47 #23
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_136840162
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:25 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Dit wilde ik ook posten :') Is toch zonde van je tijd en geld.
Als je toch van plan bent om ergens lang te blijven wonen dan is het gewoon een investering in je woongenot. Zo gek is dat toch niet?
Chaos is a ladder.
pi_136840224
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:24 schreef Ceased2Be het volgende:
[offtopic]
[/offtopic]

Ik weet overigens niet beter dan dat het altijd in de oorspronkelijke staat weer opgeleverd moet worden. Waarbij sommigen zo ver gaan dat zelfs de origineel douchekop teruggeplaatst moest worden :')
Als je ergens voor een appel en een ei kan wonen omdat je al heel lang huurt, maar wel een moderne keuken wilt en je bent van plan om er te blijven wonen omdat iets kopen uiteindelijk duurder is, dan is het niet zo'n gekke investering toch? Zeker niet als je ook nog wat zwart geld hebt liggen.

Tegenwoordig doen de meeste woningbouwverenigingen niet zo moeilijk over aan huurwoningen aangebrachte verbeteringen dunkt me, zeker niet als de woning verkocht wordt.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_136840287
quote:
11s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 10:31 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Als je ergens voor een appel en een ei kan wonen omdat je al heel lang huurt, maar wel een moderne keuken wilt en je bent van plan om er te blijven wonen omdat iets kopen uiteindelijk duurder is, dan is het niet zo'n gekke investering toch? Zeker niet als je ook nog wat zwart geld hebt liggen.

Tegenwoordig doen de meeste woningbouwverenigingen niet zo moeilijk over aan huurwoningen aangebrachte verbeteringen dunkt me, zeker niet als de woning verkocht wordt.
Dat zwart geld is echt de enige valide reden die ik kan bedenken, als je ergens lang wilt wonen dat een verbouwing van de keuken (en/of badkamer) te verwantwoorden valt kun je net zo goed kopen toch? Het zijn doorgaands niet de geringste bedragen die je daarvoor moet lappen.

Maar goed, ik zou neverstenooitniet een woning gaan verbeteren die niet van mezelf is.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')