abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136812636
Hello..

Vanochtend ben ik naar de huisarts geweest ivm. paniekaanvallen / hartkloppingen die ik recentelijk heb gehad voor en tijdens tentamens/presentaties.

Hierop heeft de huisarts mij een bčtablokker in de vorm van propanolol voorgeschreven. Ben altijd erg huiverig geweest voor het gebruik van bčtablokkers ; Een pil die je hartritme kan onderdrukken, dat vind ik niet fijn klinken.

Inmiddels heb ik eea. op internet gelezen, en ook direct bij de huisarts navraag gedaan in hoeverre dit middel gevaarlijk is, maar volgens haar was er niets aan de hand, mede omdat dit een selectief werkende bčtablokker is.

Toch ben ik er nog niet helemaal over uit of ik dit middel wil gaan gebruiken. Ik woon bijvoorbeeld in Amsterdam, 4 hoog. Als ik in een pittig tempo de 4 trappen opgelopen ben, heb ik altijd wel een hogere hartslag als ik eenmaal boven ben. Ook op de universiteit klim ik regelmatig 10 etages als de liften druk zijn. Stel ik neem nu zo'n pil, waardoor je hartslag niet boven de 60 kan komen, dat is toch bizar ongezond of hoe zit dit?
pi_136812842
Hartkloppingen zijn een gevolg van paniekaanvallen. Persoonlijk denk ik dat je beter af bent met angstremmers. Maarja, ik ben geen dokter ;)
  maandag 17 februari 2014 @ 15:03:27 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136812846
Die vragen moet je eigenlijk aan je huisarts of je apotheker stellen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_136812903
Ik heb er geen verstand van, maar ik zou me kunnen voorstellen dat de Betablokker verhoogde hartslag onderdrukt die veroorzaakt wordt door teveel prikkels, (spanning stress). De verhoogde hartslag bij sport komt voort uit oa. een behoefte van zuurstof in je spieren en meer bloeddruk door inspanning.

Maar op FOK! zitten denk ik geen artsen dus heel precieze info ga je hier niet vinden.
pi_136812914
Angstgevoelens en gespannenheid

Propranolol wordt gebruikt bij ernstige examenvrees en plankenkoorts.
Verschijnselen
Iedereen voelt spanning voor een examen of optreden. Uw hart gaat dan sneller kloppen, u transpireert en uw handen trillen. Dit is heel normaal. Een gezonde spanning is nodig om goed te kunnen presteren. Bij extreme spanning die een goede prestatie in de weg staat, kan de arts een medicijn als propranolol voorschrijven.
Werking
Propranolol zorgt ervoor dat uw hartslag wat minder snel gaat en dat u minder trilt. Het werkt na ongeveer een uur. De werking houdt zes tot acht uur aan.

Klik voor meer informatie over medicijnen bij angstgevoelens en gespannenheid.
  maandag 17 februari 2014 @ 15:06:08 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136812940
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:05 schreef shithappening het volgende:
Ik heb er geen verstand van, maar ik zou me kunnen voorstellen dat de Betablokker verhoogde hartslag onderdrukt die veroorzaakt wordt door teveel prikkels, (spanning stress). De verhoogde hartslag bij sport komt voort uit oa. een behoefte van zuurstof in je spieren en meer bloeddruk door inspanning.

Maar op FOK! zitten denk ik geen artsen dus heel precieze info ga je hier niet vinden.
Jawel, er zijn wel artsen op FOK!
pi_136812976
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Jawel, er zijn wel artsen op FOK!
Dierenarts :')
pi_136812989
Ik gebruik het al jaren i.v.m. een hartritmestoornis. Ja, mijn conditie is bagger geworden en na 100 meter hardlopen ben ik kapot maar het is niet gevaarlijk verder, alleen lastig. :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_136813035
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hartkloppingen zijn een gevolg van paniekaanvallen. Persoonlijk denk ik dat je beter af bent met angstremmers. Maarja, ik ben geen dokter ;)
Angstremmers verminderen veelal de prikkels in je hersenen ; Je wordt er suf van. Dat moet je niet hebben tijdens een tentamen, zei ook mijn huisarts.

Ik denk wel degelijk dat een bčtablokker tijdens bijvoorbeeld een presentatie kan helpen, om zodoende over een ''dood punt'' heen te kunnen komen na het heel lang niet gedaan te hebben.

Mijn vragen heb ik al aan de huisarts gesteld, ; Ik vroeg bijvoorbeeld : Stel ik neem zo'n bčtablokker voor een tentamen, en ik kom 4 uur later thuis, en wil gaan hardlopen, is dat niet gevaarlijk? Antwoord was : nee, je zult alleen minder hard kunnen lopen..

Zij was er verder vrij lakoniek onder en zei dat het verder allemaal wel prima was.. Maar ik vind het desalniettemin toch best wel wat.. Daarom dat ik ook een beetje op zoek ben naar ervaringsdeskundigen.
pi_136813104
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:07 schreef trovey het volgende:
Ik gebruik het al jaren i.v.m. een hartritmestoornis. Ja, mijn conditie is bagger geworden en na 100 meter hardlopen ben ik kapot maar het is niet gevaarlijk verder, alleen lastig. :')
Ah, dus eigenlijk kun je stellen dat je fysiek gewoon sneller ''moe'' bent..

Lijkt me gewoon zo'n raar gevoel als je opeens naar buiten gaat en je merkt dat je opeens minder hard kan lopen ofzo...
  maandag 17 februari 2014 @ 15:10:40 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136813153
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:06 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Dierenarts :')
Nee, niet alleen maar een dierenarts.
pi_136813290
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:09 schreef Sheldon. het volgende:

[..]

Ah, dus eigenlijk kun je stellen dat je fysiek gewoon sneller ''moe'' bent..

Lijkt me gewoon zo'n raar gevoel als je opeens naar buiten gaat en je merkt dat je opeens minder hard kan lopen ofzo...
Je bent inderdaad sneller buiten adem en sneller moe. Normaal fietsen op een normaal tempo is eigenlijk onmogelijk geworden bij mij (lang leve de electrische fiets met trapondersteuning) , als ik een trap zonder ondersteuning gaat dat heel langzaam anders krijg ik de trappers niet meer rond :') en een trap (snel) oplopen, zeker met een zware boodschappentas resulteert in een hijgende taseigenaar maar daar valt mee te leven als het niet anders kan. ;) Hopelijk moet ik nooit hard wegrennen voor een overvaller want dan heb ik wel een probleem. :+
Ik zou je wel adviseren om wel in beweging te blijven (fietsen, lopen e.d.) anders moet je je voeding wel heel erg aanpassen om niet dicht te groeien. ;)
Optimist tot in de kist
pi_136813387
Ik weet niet zo goed wat je wilt horen. Betablokkers worden vaker voor deze indicatie voorgeschreven. Dat is - tenzij je bepaalde bestaande ritmestoornissen hebt (een 2e of 3e graads AV-blok bijvoorbeeld) - niet gevaarlijk voor je hartritme. Als je polsfrequentie te laag wordt (hoeveel te laag is ook een beetje afhankelijk van wat voor jou normaal is, bespreek dat met je huisarts) zou je de dosis moeten verlagen of staken met het middel.

Je zult, zoals eerder genoemd, kunnen merken dat je wat minder inspanning kunt leveren. Dat is niet gevaarlijk, wel vervelend. Er zijn meer redenen waarom je propranolol niet zou moeten gebruiken (longziekten voornamelijk), maar ik neem aan dat je huisarts dat heeft overwogen.

Uiteindelijk zijn betablokkers natuurlijk geen behandeling, maar moet je leren presentaties te geven zonder paniekaanvallen en hartkloppingen. Een betablokker kan die negatieve spiraal (angst>hartkloppingen>meer angst>meer hartkloppingen bij de volgende presentatie) doorbreken. Wellicht valt een psychologische behandeling (cognitieve gedragstherapie) te overwegen.
pi_136813410
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:13 schreef trovey het volgende:

[..]

Je bent inderdaad sneller buiten adem en sneller moe. Normaal fietsen op een normaal tempo is eigenlijk onmogelijk geworden bij mij (lang leve de electrische fiets met trapondersteuning) , als ik een trap zonder ondersteuning gaat dat heel langzaam anders krijg ik de trappers niet meer rond :') en een trap (snel) oplopen, zeker met een zware boodschappentas resulteert in een hijgende taseigenaar maar daar valt mee te leven als het niet anders kan. ;) Hopelijk moet ik nooit hard wegrennen voor een overvaller want dan heb ik wel een probleem. :+
Hmm oke...

Het is dus wel zo dat je gewoon goed de grenzen van je lichaam blijft aanvoelen als ik het goed begrijp. Waar ik een beetje bang voor was is dat je allerlei activiteiten zou gaan doen met een hartslag van 60, en dan opeens gewoon dood/bewusteloos neervalt ofzo :P
pi_136813497
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:16 schreef Sheldon. het volgende:

[..]

Hmm oke...

Het is dus wel zo dat je gewoon goed de grenzen van je lichaam blijft aanvoelen als ik het goed begrijp. Waar ik een beetje bang voor was is dat je allerlei activiteiten zou gaan doen met een hartslag van 60, en dan opeens gewoon dood/bewusteloos neervalt ofzo :P
Je moet inderdaad je grenzen opnieuw weten te vinden, je stopt al lang met de activiteit voordat je dood zou kunnen neervallen hoor. ;) Ingehaald worden door een oma met een rollator als jij op de gewone fiets zit helpt daar ook wel bij. :+
Optimist tot in de kist
pi_136813597
Overigens; de selectiviteit van betablokker heeft niet zoveel te maken met het effect op het hart, maar met het feit dat het geen (selectief) of wel (niet selectief) effect op de longen heeft. Propranolol is geen selectieve betablokker en is daarom minder voor de hand liggend bij mensen die longaandoeningen als astma hebben.

quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
Angstremmers (in de pratkijk benzodiazepines) hebben zoals TS terecht noemt een negatief effect op concentratie, waardoor het niet handig is die te nemen voor een presentatie. Daarnaast zijn ook benzo's geen goede behandeling voor angststoornissen. Ze kunnen helpen, maar hebben ook forse nadelen. De behandeling van angststoornissen is primair psychotherapie (cognitieve gedragstherapie). Eventueel gecombineerd met medicijnen, waaronder ook antidepressiva.

[ Bericht 19% gewijzigd door dotKoen op 17-02-2014 15:35:19 ]
  maandag 17 februari 2014 @ 15:21:32 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136813607
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:13 schreef trovey het volgende:

[..]

Ik zou je wel adviseren om wel in beweging te blijven (fietsen, lopen e.d.) anders moet je je voeding wel heel erg aanpassen om niet dicht te groeien. ;)
Maar komt dit bij jou van de bčtablokkers of komt het door datgene waarvoor jij bčtablokkers moet slikken?

Zoals het nu lijkt, gaat TS bčtablokkers incidenteel slikken, dus het lijkt me daardoor sowieso moeilijk te vergelijken.
pi_136813776
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:21 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar komt dit bij jou van de bčtablokkers of komt het door datgene waarvoor jij bčtablokkers moet slikken?

Zoals het nu lijkt, gaat TS bčtablokkers incidenteel slikken, dus het lijkt me daardoor sowieso moeilijk te vergelijken.
Conditieverlies komt door de medicijnen. :P Die medicijnen zorgen voor een hartritme wat niet samenwerkt met de activiteit die je op dat moment doet. ;)
Optimist tot in de kist
  maandag 17 februari 2014 @ 15:34:42 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136814170
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:25 schreef trovey het volgende:

[..]

Conditieverlies komt door de medicijnen. :P Die medicijnen zorgen voor een hartritme wat niet samenwerkt met de activiteit die je op dat moment doet. ;)
Ik zou dan gewoon stoppen met die pillen!
pi_136814219
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En dan is het alternatief dat ik dood op straat kan neervallen...letterlijk. :P Ik slik wel door, was nog niet van plan om nu al die bloempjes van onderen te bekijken. :')
Optimist tot in de kist
pi_136814699
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:21 schreef dotKoen het volgende:

Angstremmers (in de pratkijk benzodiazepines) hebben zoals TS terecht noemt een negatief effect op concentratie, waardoor het niet handig is die te nemen voor een presentatie. Daarnaast zijn ook benzo's geen goede behandeling voor angststoornissen. Ze kunnen helpen, maar hebben ook forse nadelen. De behandeling van angststoornissen is primair psychotherapie (cognitieve gedragstherapie). Eventueel gecombineerd met medicijnen, waaronder ook antidepressiva.
Hier heb je helemaal gelijk in.
  maandag 17 februari 2014 @ 15:51:55 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_136814809
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je snapt mijn punt wel. Je hebt vast en zeker een andere reden om die pillen te slikken dan TS.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')