Sowieso fooi geven! In een restaurant geef je, als je tevreden bent, toch ook fooi?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:28 schreef BlauweTijger het volgende:
Fooi geven aan mensen die je kamer opruimen
Nee hoezo? Betaal verdomme al 17,50 voor een entrecote.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:29 schreef Zippow het volgende:
[..]
Sowieso fooi geven! In een restaurant geef je, als je tevreden bent, toch ook fooi?
Zo is het. Ik geef ook overal fooi. In hotelkamers papierwerk, die meiden verdienen dat.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:29 schreef Zippow het volgende:
[..]
Sowieso fooi geven! In een restaurant geef je, als je tevreden bent, toch ook fooi?
Als je naar een restaurant gaat om 17,50 voor een entrecote te betalen kan je die 2-5 euro ook wel missen of niet dan?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:29 schreef BlauweTijger het volgende:
[..]
Nee hoezo? Betaal verdomme al 17,50 voor een entrecote.
Ja ik ook. Gewoon een kwestie van goed fatsoen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:30 schreef Socios het volgende:
[..]
Zo is het. Ik geef ook overal fooi. In hotelkamers papierwerk, die meiden verdienen dat.
Als het kassameisje alle producten in een keer goed voor je heeft gescand, dan geef je toch ook geen fooi?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:29 schreef Zippow het volgende:
Ik heb als kassameisje wel eens fooi gehad trouwens. Maar meer uitzondering dan regel, ik vind het in de horeca gewoon anders. Het zijn sowieso hongerloontjes in de horeca (ja bij de supermarkt ook, maar daar nemen ze alleen maar 16 jarigen aan natuurlijk en die hoeven als het goed is nog geen huur/studie/eten te betalen).quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:33 schreef cricket het volgende:
[..]
Als het kassameisje alle producten in een keer goed voor je heeft gescand, dan geef je toch ook geen fooi?
Waarom geloof ik dat niet?!quote:
Als het goed is krijg je minstens minimumloon, dat is bij veel andere baantjes niet anders en daar krijgen ze ook geen fooi. Ik zie niet in waarom de horeca daar een speciale positie in zou nemenquote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:34 schreef Zippow het volgende:
[..]
Ik heb als kassameisje wel eens fooi gehad trouwens. Maar meer uitzondering dan regel, ik vind het in de horeca gewoon anders. Het zijn sowieso hongerloontjes in de horeca (ja bij de supermarkt ook, maar daar nemen ze alleen maar 16 jarigen aan natuurlijk en die hoeven als het goed is nog geen huur/studie/eten te betalen).
In welk hotel werk je?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:35 schreef Zippow het volgende:
[..]
Wij scoren gemiddeld een 9,4 en gasten zijn ontzettend tevreden.
Misschien komt jouw soort mensen dan niet in het soort hotel waar ik werk. We zijn een van de beste hotels van Nederland en scoren gemiddeld een 9,4.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:35 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom geloof ik dat niet?!
Ga bij je baas klagen als je meer geld wil, val je gasten daar niet mee lastig!
Daarbij moet ik het eerste hotel waar goed is schoongemaakt nog tegenkomen...
quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:29 schreef BlauweTijger het volgende:
[..]
Nee hoezo? Betaal verdomme al 17,50 voor een entrecote.
Mensen die een hotelkamer boeken op een goedkoop industrieterreintjequote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:35 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Daarbij moet ik het eerste hotel waar goed is schoongemaakt nog tegenkomen...
Ik ga niet naar een restaurant waar een biefstukje 17 euro kost.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:31 schreef Zippow het volgende:
[..]
Als je naar een restaurant gaat om 17,50 voor een entrecote te betalen kan je die 2-5 euro ook wel missen of niet dan?
Omdat het veel zwaarder werken is dan achter de kassa of vakkenvullen bijvoorbeeld. Ik heb geen ervaring met andere baantjes.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:36 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Als het goed is krijg je minstens minimumloon, dat is bij veel andere baantjes niet anders en daar krijgen ze ook geen fooi. Ik zie niet in waarom de horeca daar een speciale positie in zou nemen
Dat ga ik niet vertellen natuurlijk want dan gaat elke gestoorde fokker me kunnen opzoeken. Maar laten we het er op houden dat we echt een van de beste hotels van Nederland zijn.quote:
Om wat voor bedrag het gaat speelt geen enkele rol, of het nu om een fooi van 100 euro gaat of een prijs van iets,98 afronden op hele euros.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:31 schreef Zippow het volgende:
[..]
Als je naar een restaurant gaat om 17,50 voor een entrecote te betalen kan je die 2-5 euro ook wel missen of niet dan?
Het feit dat het bij de een 'gewoonte' is en bij de ander niet maakt het niet anders, dat maakt het hypocriet.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:34 schreef Zippow het volgende:
ik vind het in de horeca gewoon anders.
Dat is het niet.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:36 schreef Zippow het volgende:
Ik vind het gewoon een kwestie van goed fatsoen.
Iets voor een ander doen uit aardigheid komt dus niet in je woordenboek voor. Je weigert te erkennen dat mensen hard voor jouw plezier werken (ik in elk geval wel, en sowieso in ons hotel wordt er hard gewerkt) en bestempelt mensen als 'gereedschap' om de 'overeenkomst' na te komenquote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:38 schreef cricket het volgende:
[..]
Om wat voor bedrag het gaat speelt geen enkele rol, of het nu om een fooi van 100 euro gaat of een prijs van iets,98 afronden op hele euros.
Het concept van fooi-geven is absurd. Sowieso is het bijzonder scheef wie je wel en geen fooi geeft.
Ook scheef is het uitgangspunt 'het is op norm, dus geef je fooi'.
Verder krijg je salaris voor je werkzaamheden. Bovendien heeft de klant die komt eten in het restaurant geen enkele relatie tot de ober/het kamermeisje, daardoor is het geven van een fooi het doneren van geld zonder tegenprestatie. De klant heeft namelijk een overeenkomst met het restaurant of hotel, dat het hotel die tegenprestatie (deels) nakomt met personeel is weliswaar logisch, maar niet de verantwoordelijkheid van de klant. Op het moment dat het kamermeisje of de ober iets richting de klant doet is het enkel een stuk gereedschap dat wordt gebruikt om de overeenkomst na te komen.
De crisis is voorbij man. Bovendien was het hoogstens een recessie.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:40 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ja sorry, het is overal crisis en we betalen al overal de hoofdprijs voor, zeker in een hotel.
Je doet gewoon je werk, en daar krijg je door je baas voor betaald. Mocht je nu nog wat extra's doen behalve gewoon je standaard werkzaamheden, dan was het anders, maar je doet toch gewoon waarvoor je bent aangenomen? Ik zie niet in waarom de klant daar, naast datgene wat ze al gewoon betalen voor het verblijf/eten en dergelijke, nog extra voor zou moeten betalen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:41 schreef Zippow het volgende:
[..]
Iets voor een ander doen uit aardigheid komt dus niet in je woordenboek voor. Je weigert te erkennen dat mensen hard voor jouw plezier werken (ik in elk geval wel, en sowieso in ons hotel wordt er hard gewerkt) en bestempelt mensen als 'gereedschap' om de 'overeenkomst' na te komen.
Ik vind het belachelijk. Ik ben toch niet de enige die in veel situaties fooi geeft, omdat ik weet hoe het is om in hun schoenen te staan?
Hier heb je gelijk in hoor schatjequote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:44 schreef Zippow het volgende:
Gemiddelde fokker heeft daar natuurlijk geen weet van dus misschien dom om het hier te vragen, maar ik ben soms gewoon boos over het feit dat mensen niet eens het fatsoen hebben om dan op z'n minst 2 euro neer te leggen.
quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:45 schreef PriesterB het volgende:
TS is hopi gierig. TS krijgt alleen fooi als ze haar vetrollen shaket.
Ik doe wel extra werkzaamheden, zeker als een gast langer dan een nacht verblijft. Pyjama opvouwen, kopjes en glazen vervangen en het water uit het nesspressoapparaat verversen. Valt niet onder mijn 'gewone' taken, maar ik vind het prettig om te doen en het zorgt voor een hogere score.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:44 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Je doet gewoon je werk, en daar krijg je door je baas voor betaald. Mocht je nu nog wat extra's doen behalve gewoon je standaard werkzaamheden, dan was het anders, maar je doet toch gewoon waarvoor je bent aangenomen? Ik zie niet in waarom de klant daar, naast datgene wat ze al gewoon betalen voor het verblijf/eten en dergelijke, nog extra voor zou moeten betalen.
Ik krijg regelmatig fooi bij mijn bijbaantje, maar valt me op dat ik het meer krijg van de 'normale man' dan bij de rijkere gezinnen. wel weer vaak van oude gepensioneerden die genoeg te besteden hebben.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:44 schreef Zippow het volgende:
Bovendien gaat het om een top hotel, waar mensen met topsalarissen zitten omdat 'de gewone man', om het maar even zo cru te noemen, het toch niet betalen kan.
Gemiddelde fokker heeft daar natuurlijk geen weet vandus misschien dom om het hier te vragen, maar ik ben soms gewoon boos over het feit dat mensen niet eens het fatsoen hebben om dan op z'n minst 2 euro neer te leggen.
Wel vinden we vaak briefjes met hoe fijn ze het hebben gehad, dat toont ook aan dat gasten over het algemeen zeer tevreden zijn.
Je zegt het zelf al; die mensen komen daar vanwege hun werk. Niet voor hun plezier. Dus daar wil je dan geen kosten aan hebben. De werkgever zal waarschijnlijk de fooien evenmin vergoeden.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:26 schreef Zippow het volgende:
Ik werk in een van de beste hotels van Nederland, een 5 sterren hotel waar geregeld rijke gasten over de vloer komen waarvan 75% businessklanten die geen cent hoeven te betalen omdat de baas dat doet...
Ja dat is mij dus ook opgevallen. Die keren dat er families/gezinnen in het hotel waren kregen we gemiddeld gezien meer/vaker fooi dan wanneer er een conferentie is waarbij alleen maar professoren/hoogleraren en businessmannen bij ons verblijven.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:47 schreef Adames het volgende:
[..]
Ik krijg regelmatig fooi bij mijn bijbaantje, maar valt me op dat ik het meer krijg van de 'normale man' dan bij de rijkere gezinnen. wel weer vaak van oude gepensioneerden die genoeg te besteden hebben.
Flauwekul. Jij werkt niet hard voor mijn plezier, jij werkt hard omdat je een overeenkomst hebt met je werkgever om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. In je vrije tijd kom je er toch zeker ook niet om even wat kamers schoon te maken?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:41 schreef Zippow het volgende:
Iets voor een ander doen uit aardigheid komt dus niet in je woordenboek voor. Je weigert te erkennen dat mensen hard voor jouw plezier werken (ik in elk geval wel, en sowieso in ons hotel wordt er hard gewerkt) en bestempelt mensen als 'gereedschap' om de 'overeenkomst' na te komen
Of het wel of geen zware kutbaan heeft moet geen rol spelen. Als ze hun werk goed doen, dan is het helemaal terecht als de werkgever hen meer salaris geeft. Het is voor de klant echter niet mogelijk om dat te beoordelen, voor de klant is het alleen mogelijk om te beoordelen of het hotel hun overeenkomst goed nakomt.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:41 schreef Zippow het volgende:
Ik vind het belachelijk. Ik ben toch niet de enige die in veel situaties fooi geeft, omdat ik weet hoe het is om in hun schoenen te staan?
bij families juist weer niet, pas als de kinderen geen financiële steun meer nodig hebben krijgen mensen als ik weer wat extra's.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:49 schreef Zippow het volgende:
[..]
Ja dat is mij dus ook opgevallen. Die keren dat er families/gezinnen in het hotel waren kregen we gemiddeld gezien meer/vaker fooi dan wanneer er een conferentie is waarbij alleen maar professoren/hoogleraren en businessmannen bij ons verblijven.
Ik vraag toch niet om een fooi van 50 euro of zo?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:48 schreef k_man het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al; die mensen komen daar vanwege hun werk. Niet voor hun plezier. Dus daar wil je dan geen kosten aan hebben. De werkgever zal waarschijnlijk de fooien evenmin vergoeden.
Ik leg minstens 5 euro per nacht neer.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:50 schreef Zippow het volgende:
[..]
Ik vraag toch niet om een fooi van 50 euro of zo?Ik ben gewoon geïrriteerd en verbaasd dat er zo weinig mensen zijn die bereid zijn even 2 euro neer te leggen, gewoon als blijk van waardering of zo.
Ik werk wél hard voor het plezier van de gasten, daar kun jij imo niet over oordelen? Ik haal veel voldoening uit mijn werk en ben blij als ik merk dat gasten tevreden zijn (dan wel door een briefje, een opmerking of een goede score/goed review op internet). Dáár doe ik het voor, als ik er niet zo veel plezier in had gehad dan had ik wel twee keer nagedacht voor ik zulk fysiek zwaar werk ging doen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:49 schreef cricket het volgende:
[..]
Flauwekul. Jij werkt niet hard voor mijn plezier, jij werkt hard omdat je een overeenkomst hebt met je werkgever om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. In je vrije tijd kom je er toch zeker ook niet om even wat kamers schoon te maken?
Of je hard werkt of niet is verder aan je werkgever om te beoordelen, net zo goed als dat een fooi niet van een klant moet komen hoort een klacht over de werkzaamheden inhoudelijk ook bij het hotel thuis en niet bij jou persoonlijk (al kun je wel de boodschapper zijn).
Op het moment dat het kamermeisje de kamer binnenkomt is zij inderdaad een stuk gereedschap en niet een persoon. Vanuit de klant gezien maakt het immers niet uit op welke manier de kamer wordt schoongemaakt en/of wie dat doet, als het resultaat maar een schone kamer is. Dat ze ook een persoon is, en ook andere rollen heeft zoals werknemer richting werkgever en collega richting de andere kamermeisjes is allemaal prachtig maar voor de klant totaal niet interessant. Resultaat is in ieder geval dat jij geen werkzaamheden voor mij uitvoert, maar voor het hotel, en het hotel voert werkzaamheden voor mij uit.
[..]
Of het wel of geen zware kutbaan heeft moet geen rol spelen. Als ze hun werk goed doen, dan is het helemaal terecht als de werkgever hen meer salaris geeft. Het is voor de klant echter niet mogelijk om dat te beoordelen, voor de klant is het alleen mogelijk om te beoordelen of het hotel hun overeenkomst goed nakomt.
Minimumloon ja.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:53 schreef gelestipjes het volgende:
Ik denk dat de echte klacht hier moet zijn dat "1 van de beste hotels van Nederland" blijkbaar het personeel zo slecht betaald dat de klanten dat maar moeten aanvullen
Dit vind ik een hele merkwaardige. Is het een pyjama die door het hotel verstrekt is? Behalve het noodzakelijke aan de kant leggen om bijvoorbeeld het bed op te maken vind ik het tamelijk ver gaan om aan spullen van iemand ander te zitten. Reden tot een klacht is het verder niet, maar het vertrouwen in de kamermeisjes van het betreffende hotel zou er niet hoger door worden.quote:
Dat kun je zien als onderdeel van het schoonmaken van de kamer, al zou het mij niet genoeg opvallen om wat voor verschil dan ook te maken. Zoals iemand in een eerdere reactie al riep: in een dergelijk hotel verblijf ik gewoonlijk om zakelijke redenen, gewoon omdat het praktischer is om een hotel te nemen dan een paar dagen op en neer te rijden. Dit soort dingen vallen echt niet op.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:46 schreef Zippow het volgende:
kopjes en glazen vervangen en het water uit het nesspressoapparaat verversen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |