Ik vind dat meepraten bij een klassiek stuk om de sfeer en bedoeling te duiden wel killing. Maar kwam er toevallig langs en hoorde een van mijn favoriete stukjes van het Ave Maria. En was positief verrast door de kwaliteit. Maar zitten veel leuke stukken in dat programma ja.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 06:31 schreef Gewas het volgende:
[..]
De Tiende van Tijl vind ik ook best een leuk programma. Vorige week had ik visite en toen hebben we dat gekeken.
Thanksquote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:03 schreef BaajGuardian het volgende:
Brahms, Rachmaninov.
Zelf zou ik je ook nog Chopin en Fauré aanraden. (maar dat is 'voornamelijk' piano en fluit enzo)
Die wil ik zeker gaan beluisteren, maar zoals goede wijn ga ik daar niet zomaar aan beginnen.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:03 schreef starla het volgende:
Luister eens naar de Brandenburg concerten.
Thanks.quote:Op woensdag 28 mei 2014 07:44 schreef Gewas het volgende:
Hey,
Misschien vind je dit wat?
Liszt
Beethoven
Ja, dat is Agnetha in mijn avatar.
Thanks.quote:Op woensdag 28 mei 2014 13:31 schreef Toby56 het volgende:
Händel: Music for the Royal Fireworks (blazers en strijkers, lekkere barokmuziek).
Stravinsky: Petrushka (in de bewerking voor piano 4-handen).
Ten Holt: Canto Ostinato (de laatste decennia een echte minimalistische (cult-)hit).
Alsof Beethoven en Brahms die je in je lijstje hebt gezet slechte wijn zijnquote:Op zondag 1 juni 2014 21:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Die wil ik zeker gaan beluisteren, maar zoals goede wijn ga ik daar niet zomaar aan beginnen
Oh maar daarom wilde ik het niet weten of het Agnetha was. Die nummers van Abba zitten soms ook gigantisch goed in elkaar. SOS zoals je zegt, vind ik 1 van de beste.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:52 schreef starla het volgende:
Mooie meid en ik bewonder enorm de openheid van Gewas en dat hij zich hier niet voor schaamt ofzo.
Al die ABBA-haters hebben nooit echt góed geluisterd naar hun muziek. Natuurlijk is niet elk nummer briljant, maar het merendeel van hun nummers zit compositorisch zo verdomd goed in elkaar dat het als muzikant een genot is om naar te luisteren.
On topic:
Echt genieten dit op een regenachtige dag met lekker de verwarming aan
Elke dag niet, maar zeker wel regelmatig. Naast SOS vind ik de live versie van Im A Marionette ook 1 van de beste Abba nummers.quote:Op donderdag 29 mei 2014 13:25 schreef Gewas het volgende:
Ik luister bijna elke dag wel iets van ABBA. Heb de meeste albums van ze zowel op LP als cd, en nog een aantal verzamel LP's. Er zitten idd liedjes bij die zó geweldig in elkaar zitten (voor zover ik verstand heb van composities ).
F-C-Gm-Dmquote:Op donderdag 29 mei 2014 14:06 schreef starla het volgende:
S.O.S. is een mooi voorbeeld. Zit goed in elkaar, met een subtiele modulatie van D mineur (couplet) naar de relatieve majeur: F majeur (refrein).
Dmineurquote:Op donderdag 29 mei 2014 15:25 schreef Gewas het volgende:
Zit nu SOS even te luisteren. Enige wat ik hoor is dat het couplet behoorlijk somber klinkt, en het refrein iets vrolijker. Ik zou echt niet hebben geweten of het in D of F is.
Ik heb het ABBA topic een schop gegeven, dus als je nog meer kwijt wil over ABBA...
De relatieve mineur/majeur? welke soorten bestaan er nog meer dan?quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:30 schreef starla het volgende:
Precies, dat komt mede door van een mineur tonaliteit naar een majeur tonaliteit te gaan. Je hebt het nauwelijks door omdat het de relatieve mineur/majeur is. Met andere woorden: precies dezelfde noten en akkoorden, alleen de tonica is anders.
Ja, ik wist dat ik de naam Starla ergens van kendequote:Op donderdag 29 mei 2014 15:45 schreef Gewas het volgende:
Thanks voor de uitleg.
Ik volg je muziektheorie topic ook al een hele tijd, maar de dingen die je daar post zijn voor mij een stapje te ver. Ik heb denk ik niet goed opgelet op school.
Ik heb het eerlijk gezegd haast niet door. Inherent aan dat het een modulatie is van de relatieve mineur naar majeur (exact dezelfde noten) of vice versa is dat het subtiel klinkt, of althans de meest subtiele modulatie is op misschien de micromodulaties na secundaire dominanten na.quote:Op zondag 1 juni 2014 21:59 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Maar zo subtiel klinkt de overgang naar F niet zo
De parallelle mineur en majeur.quote:Op zondag 1 juni 2014 21:59 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
De relatieve mineur/majeur? welke soorten bestaan er nog meer dan?
Hahaha, nee zo bedoel ik het niet.quote:Op zondag 1 juni 2014 21:43 schreef starla het volgende:
Alsof Beethoven en Brahms die je in je lijstje hebt gezet slechte wijn zijn
Ja van dit soort uitspraken begrijp ik nu helemaal niks. Hoezo moeilijker wegluisteren? Hoe moet ik dat zien in moderne muziek? Is Brahms dan te vergelijken met Yes en Bach met The Beatles?quote:Brahms luistert over het algemeen moeilijker weg dan Bach...
Ik bedoel dat sommige composities 'specialer' zijn dan andere composities, dus niet zomaar mag opzetten als je even loopt te reageren op FOK. Wanneer ik speciale composities opzet, ga ik er goed voor zittenquote:En alsof je als leek geen goede wijn mag drinken...
Snap niets van deze opmerking.
Weet je toevallig een popnummer waar dat in zit? We can work it out van Beatles misschien (gok ik maar hoor, gezien die overgang echt minder subtiel is)quote:
Bedoel je nu Bach of Beck?quote:Op zondag 1 juni 2014 22:08 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Ja van dit soort uitspraken begrijp ik nu helemaal niks. Hoezo moeilijker wegluisteren? Hoe moet ik dat zien in moderne muziek? Is Brahms dan te vergelijken met Yes en Back met The Beatles?
Soit.quote:Op zondag 1 juni 2014 22:08 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Wanneer ik speciale composities opzet, ga ik er goed voor zitten
Zie dit topic: MUZ / Afwisseling majeur en mineurquote:Op zondag 1 juni 2014 22:10 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Weet je toevallig een popnummer waar dat in zit? We can work it out van Beatles misschien (gok ik maar hoor, gezien die overgang echt minder subtiel is)
Ik weet nog niet wanneer een klassiek stuk licht of zwaar is. Ik vind het gewoon mooi of niet mooi.quote:Op zondag 1 juni 2014 22:16 schreef starla het volgende:
[..]
Bedoel je nu Bach of Beck?
Nou, die vergelijking is wat zwart - wit, maar Brahms is zeker geen makkelijke muziek, vandaar die opmerking. Dat je dan wel wacht met Bach, maar wel overweegt Brahms te luisteren vind ik een bijzondere uitspraak. Bach heeft ook veel lichte stukken gemaakt. Meer dan Brahms i.i.g.
Nah goed, Beck had ook gekund, want die maakte ook niet altijd even makkelijke muziek:quote:Op zondag 1 juni 2014 22:22 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
En ik bedoelde natuurlijk Bach
Hier een andere 'hit' van Fauré:quote:Op zondag 1 juni 2014 22:28 schreef Hi_flyer het volgende:
Gisteren ben ik voor het eerst naar het koninklijk concertgebouw geweest voor een concert met voornamelijk werk van Gabriël Fauré. Wat een fantastische muziek is dat zeg!
Pavane.
Mijn favoriet, "Cantique de Jean Racine" Wat een krachtige muziek!
Ik had dit in het begin ook dat je niet weet waar te beginnen. Vooral bij Bach omdat die vent zo veel muziek geschreven had.quote:Op zondag 1 juni 2014 21:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Thanks
Ik luister nu veel Vivaldi omdat ik de 4 seizoenen zo ontzettend goed vind. Maar ik vind veel van Vivaldi toch maar saai. Vooral als een fluitje gaat soleren (maar dat kan aan de verzameling liggen)
Het is ook zo.. moeilijk te ordenen. Als ik aan The Beatles, Led Zeppelin, Yes, Elvis Presley of zelfs Abba denk, dan weet ik welke nummers/platen/perioden/discografie/etc ik goed vind en minder goed vind. Ik kan de muzikale decennia vooral vanaf de jaren 50 tot aan deze eeuw redelijk goed plaatsen. Maar die kennis heb ik nog totaal niet bij de klassieke componisten. Ik voel me daar nog echt een blinde, want ik kan helemaal niets plaatsen. Logisch want ik heb helemaal geen binding met RV en dan 3cijfers, dat zegt mij helemaal niks. En de ene violin concerto is zeker de andere niet
Laatst keek ik de film Mozart uit 1984 weer eens en vind de muziek helemaal prachtig, maar ik loop nog te worstelen hoe ik Mozart moet aanpakken. Het is namelijk niet dat hij in die tijd LP's ofzo maakte die ik chronologisch kan bestuderen.
[..]
Die wil ik zeker gaan beluisteren, maar zoals goede wijn ga ik daar niet zomaar aan beginnen.
[..]
Thanks.
Ja toch Agnetha, ik wist het wel, maar twijfelde toch nog een beetje
[..]
Thanks.
Ten Holt?
Dat is de eerste onbekende voor mij.
En Barok? Ik zal eens opletten.
Maar ehm, Ik heb nu genoteerd:
Brahms
Rachmaninov.
Liszt
Beethoven
Händel
Stravinsky
Bach
Die ga ik in ieder geval eens bestuderen
en Ten Holt.. okee ik zal er naar luisteren
Is het misschien algemeen bekend wat de betere werken zijn en de minder goede werken van bovengenoemde componisten?
Ha, dat is een van mijn favorieten van Fauré.quote:Op zondag 1 juni 2014 22:28 schreef Hi_flyer het volgende:
Mijn favoriet, "Cantique de Jean Racine" Wat een krachtige muziek!
Ja. Daardoor had ik ontzettend veel lol bij Mozarts komische opera's, vooral bij die geweldige serie die hij samen met librettist Lorenzo Da Ponte heeft geschreven (Le Nozze di Figaro, Don Giovanni, Così fan tutte).quote:Op maandag 2 juni 2014 11:14 schreef Hi_flyer het volgende:
Overigens is het een aanrader om direct de tekst mee te lezen, indien nodig met vertaling. Dan gaat klassieke muziek zo veel meer spreken. Als je alleen maar een sopraan hoort zingen en je de taal niet eens herkent, wordt het gauw saai.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |