Ik heb nu ongeveer pas sinds anderhalf jaar een gps-horloge met hartslagmeter en wissel mijn hardlooptrainingen af, maar ik ben nog steeds niet iemand die alles 'dooranalyseert'. Ik doe snelheidstrainingen, heuveltrainingen, lange duurlopen, gewone loopjes, en ga zo maar door en merk vooruitgang: langzaam maar zeker ga ik zowel verder als sneller en ik val er ook nog bij af/krijg er een sterker lichaam van. Maargoed, ik loop dan ook minimaal 4 keer per week met een weekgemiddelde op 't moment van een km of 40/45 en dat gaat alleen nog maar omhoog omdat ik naar een marathon toe aan het trainen ben in mei. Loop ook bij een club waar veel steun en verbetering uit te halen valt, etc.
Scheelt wel dat hardlopen inmiddels echt mijn hobby is geworden: mijn hele week / leven staat in het teken van twee dingen: werken/studeren en hardlopen. Ik hoef niet per se de snelste of de beste te zijn, maar geniet van het hardlopen an sich en prober mezelf daar wel in te verbeteren op een manier dat ik 't leuk en ontspannend blijf vinden.
Ik kijk heus wel naar mijn resultaten in bijvoorbeeld Endomondo, besef mede daardoor dat ik soms te snel van start ben gegaan, soms nog wel wat tandjes bij had kunnen zetten, en ga zo maar door, maar zonder al te veel waarde te hechten aan de keiharde getalletjes: zo kan het ook. Ik zou vast nog sneller beter/sneller kunnen worden of verder kunnen rennen als ik dat wel zou doen en echt specifieke trainingsschema's zou volgen die op mij persoonlijk gebaseerd zijn, maar dat vind ik op dit moment nog niet zo belangrijk.
Plezier beleven aan iets kan je ver brengen, en voor sommige mensen kan het teveel met getalletjes werken juist het tegenovergestelde doen: het een te zware 'taak' maken, zeg maar. Dus ja, 'gewoon doen' kan voor veel mensen werken, net als dat statistiekjes en keihard meetbare resultaten anderen weer die extra boost geven!
[ Bericht 1% gewijzigd door motorbloempje op 17-02-2014 13:50:08 ]