Hallo,
Ik ben een meisje van 19 jaar en ik voel me al maanden ontzettend onrustig. Er heeft een voorval plaatsgevonden en hierdoor ben ik ontzettend gespannen geworden. Ik pieker heel veel en kan me slecht ontspannen. Als ik op stage ben (verpleegkundige ziekenhuis) gaat het heel goed en denk ik even niet aan mijn eigen problemen, als ik thuis ben slaat dit totaal om en word ik weer ontzettend onrustig. Ook in pauzes op stage gebeurt dit. Dan ben ik weer aan het piekeren. Ik ben al jaren bekend met faalangst en denk veel na over wat mensen wel niet van me denken. Ik voel me opgebrand. Heb veel last van spierpijn, rugpijn, nekpijn, hoofdpijn, slaapproblemen etc. Ook merk ik dat ik dingen die ik eerder heel erg leuk vond en ontspannend vond, nu heel erg belastend vind en het niet meer goed vol kan houden. Bijvoorbeeld een avondje met vriendinnen hou ik nu slecht vol vanwege de drukte. Het geeft me een gespannen gevoel. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik hoor van veel mensen dat het goed is om een tijdje rust te nemen, maar als ik rust neem ga ik piekeren en nadenken, dit heb ik niet tijdens het werk. Ik weet dus niet goed wat goed voor mezelf is. Ik heb al een verwijsbrief gekregen van de huisarts voor een psycholoog ten gevolge van een paniekstoornis. Ik heb zelf niet het idee dat het een paniekstoornis is, maar ik twijfel ook of ik overspannen ben. Ik kan nauwelijks meer genieten van dingen en zie soms als een berg tegen dingen op. Ik weet het echt even niet meer. Het ergste is nog dat ik het echt niet van mezelf snap! Een half jaar was ik nog hartstikke gelukkig en nu voel ik me gewoon zo ontzettend slecht. Mijn probleem heeft trouwens niks met werkdruk te maken. Het komt er op neer dat ik een tijdje bedreigd ben en hierdoor heb ik het vertrouwen in mensen een beetje verloren en is mijn toekomstperspectief erg veranderd. Ik heb sinds een maand oxazepam voorgeschreven gekregen en probeer dit nu zo min mogelijk te gebruiken, aangezien oxazepam verslavend werkt. Toch merk ik dat ik snel naar een tabletje grijp als ik me gespannen voel (max 3 per dag, 10 mg). Ook merk ik dat ik meer drink en rook. Als ik drink krijg ik hetzelfde effect dat ik met oxazepam kan bereiken. Helaas is dit ook geen oplossing voor mijn probleem en zal ik de oorzaak aan moeten pakken, maar die is niet meer op te lossen. Het is gebeurt. Volgende week heb ik een afspraak met de psycholoog.
Ik ben totaal even de weg kwijt.
Alvast bedankt!