Die kaalslag is niet alleen op de werkvloer zelf, maar ook in de laag daarboven. Met mijn master diploma zou ik dus niet automatisch 'veilig' zijn. En dat hebben van meer inspraak ed., ik weet juist niet of dat wel WIL. Het is een behoorlijke verantwoordelijkheid en eentje waardoor je je werk meer mee naar huis neemt denk ik.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 03:36 schreef Leonoire het volgende:
Afmaken die handel! Ik werk op die 'werkvloer' waar je het over hebt en zo leuk is die op dit moment niet! WMO, transitie jeugdzorg (als je in de jeugd zit). Alles werkt tegen. Er moet meer met minder en iedereen loopt op het tandvlees.
Als je dan écht persé moet werken op een groep dan moet je dat doen, maar verkoop jezelf niet te gemakkelijk.
Houd voor ogen dat je veeeeel meer kan betekenen (met je titel) in een baan waar je zogezegd meer 'macht' (inspraak... of überhaupt spreekrecht) hebt dan vanaf de werkvloer.
Het blijft mooi werk, maar moeilijk vol te houden.
Ik dacht dat dat normaal was. Ik ken er drie met dezelfde studie en alle 3 op een KDV.quote:Op woensdag 12 februari 2014 15:56 schreef Hallmark het volgende:
Een kennis heeft pedagogiek gestudeerd. En werkt nu al jaren in een kinderdagverblijf. Ze heeft het prima naar d'r zin. Dus ja, is heel goed mogelijk om universitair geschoold te zijn, maar de voorkeur te geven aan heel ander werk.
Welke studies?quote:Op woensdag 12 februari 2014 16:30 schreef Stratotanker het volgende:
Sowieso je master afronden, dat lijkt mij duidelijk. Wat betreft werk, lekker gaan doen wat je leuk vindt.
Anekdote:
Op mijn bijbaantje destijds werkte iemand met drie (3, III, 0011, sqrt(9)) academische titels. Deze meneer was al 25 jaar postbode. Eigenlijk onbegrijpelijk hoe hij dat al die tijd volhoudt.
[..]
Ik dacht dat dat normaal was. Ik ken er drie met dezelfde studie en alle 3 op een KDV.
Ja, ik heb ook getwijfeld en ben zelfs bij een peut geweest vanwege m'n afstudeerangsten. Heb me erdoor geworsteld en ben blij 't afgerond te hebben.quote:Op maandag 10 februari 2014 23:44 schreef fh101 het volgende:
Dat allemaal brengt me wel aan het twijfelen. Wat wil ik straks? Wil ik wel die academische titel? Het enige voordeel dat ik daar nu van zie is het bijbehorende salaris, maar dat is ook niet heilig.. Ik twijfel gewoon heel erg nu wat ik straks wil. Zijn er meer mensen die dit herkennen en wat hebben jullie met die twijfel gedaan?
Wiskunde en Japans. De andere geen idee.quote:
quote:Op woensdag 12 februari 2014 19:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, ik heb ook getwijfeld en ben zelfs bij een peut geweest vanwege m'n afstudeerangsten. Heb me erdoor geworsteld en ben blij 't afgerond te hebben.
Daar is pedagogiek toch ook voor bedoeld?quote:Op woensdag 12 februari 2014 15:56 schreef Hallmark het volgende:
Een kennis heeft pedagogiek gestudeerd. En werkt nu al jaren in een kinderdagverblijf. Ze heeft het prima naar d'r zin. Dus ja, is heel goed mogelijk om universitair geschoold te zijn, maar de voorkeur te geven aan heel ander werk.
Dank voor je open reactiequote:Op woensdag 12 februari 2014 19:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, ik heb ook getwijfeld en ben zelfs bij een peut geweest vanwege m'n afstudeerangsten. Heb me erdoor geworsteld en ben blij 't afgerond te hebben.
Dit speelt ook zeker bij mij. Ik ben niet zozeer bang voor de verantwoordelijkheid, maar ik vind het gewoon heerlijk om na een dienst naar huis te gaan en er verder klaar mee te zijn tot dat mijn volgende dienst weer begint. Wat ik nu zie op mijn stage is dat degenen die eindverantwoordelijk zijn (oa. mijn begeleiders) thuis ook nog uren aan hun werk spenderen. Dat staat me ook tegen. En het feit dat mensen van jou resultaat willen zien, terwijl je dat misschien helemaal niet kunt bieden. Een hoop twijfels op dat punt dus...quote:Op woensdag 12 februari 2014 17:08 schreef Terreros85 het volgende:
Ik denk dat er ook hoogopgeleide mensen zijn die bang zijn voor alle verantwoordelijkheden die een hoogopgeleide baan meebrengt. Ik zeg dat niet over TS. Gaat meer over al die mensen die iemand kennen die doctorandus barkeeper is.
In mijn richting is het vrijwel onmogelijk om het 'hogere' werk op te pakken. Dat doen de kantoorlui, en als je op een groep zelf werkt heb je daar weinig mee te maken.. Het is natuurlijk niet gezegd dat ik eeuwig dit werk wil blijven doen, dus wellicht is het op een andere toekomstige werkplek wel een optie.quote:Op woensdag 12 februari 2014 20:47 schreef Daboman het volgende:
Misschien is dat wat voor je. Lager inzetten en vervolgens het "hogere" werk oppakken naarmate je er tijd voor hebt en het aan kan. Dan zou ik je wel adviseren de studie af te maken zoals de rest al aangeeft, dan heb je wel wat achter de hand.
Om eerlijk te zijn, kan ik me niet meer heugen dat ik werk mee naar huis heb genomen. Ik klok uit en klaar. Wel heb ik sommige daagen meer dan het gemiddelde aantal uren, maar da's op 't werk.quote:Op woensdag 12 februari 2014 22:24 schreef fh101 het volgende:
Dit speelt ook zeker bij mij. Ik ben niet zozeer bang voor de verantwoordelijkheid, maar ik vind het gewoon heerlijk om na een dienst naar huis te gaan en er verder klaar mee te zijn tot dat mijn volgende dienst weer begint. Wat ik nu zie op mijn stage is dat degenen die eindverantwoordelijk zijn (oa. mijn begeleiders) thuis ook nog uren aan hun werk spenderen. Dat staat me ook tegen. En het feit dat mensen van jou resultaat willen zien, terwijl je dat misschien helemaal niet kunt bieden. Een hoop twijfels op dat punt dus...
Komt me bekend voorquote:Op woensdag 12 februari 2014 22:24 schreef fh101 het volgende:
[..]
Dit speelt ook zeker bij mij. Ik ben niet zozeer bang voor de verantwoordelijkheid, maar ik vind het gewoon heerlijk om na een dienst naar huis te gaan en er verder klaar mee te zijn tot dat mijn volgende dienst weer begint. Wat ik nu zie op mijn stage is dat degenen die eindverantwoordelijk zijn (oa. mijn begeleiders) thuis ook nog uren aan hun werk spenderen. Dat staat me ook tegen.
Waarom heb je geen master meer gedaan dan?quote:Op woensdag 12 februari 2014 20:47 schreef Daboman het volgende:
Lijkt me niets mis mee.
Ik heb een bachelor in biomedische wetenschappen en kwam vervolgens nergens aan de bak in het medisch lab. De laboratoriumwereld staat bijna niet open voor nieuwe invoer en een jaar naar een baan zoeken is niet vreemd. En als je dan een baan hebt waar het niet klikt ben je weer een jaar op zoek naar iets anders. Dit even om de markt te schetsen.
Maar buiten de inhoudelijke kennis doe je ook bepaalde vaardigheden op die je in iedere baan helpen. Ik zit nu in een MBO-baan. Toch pak ik wanneer ik tijd heb zaken op die normaal gesproken gedaan worden door mensen die veel en veel hoger zitten ingeschaald. Dus als je lager ingeschaald zit, wil dat niet per definitie zeggen dat je het "werk op niveau" niet alsnog kan oppakken. Dan moet je motivatie wel zijn dat je het doet om jezelf te ontwikkelen of omdat je het leuk vind, want promotie/hoge beoordelingen zijn gebaseerd op een heel erg fout politiek spel, dus als dat je motivatie dan is stel je je te afhankelijk op. Maar goed, je hebt wel het grote voordeel dat het "extra" is, dus je kunt het in zoverre oppakken naarmate je het werk aan kan.
Misschien is dat wat voor je. Lager inzetten en vervolgens het "hogere" werk oppakken naarmate je er tijd voor hebt en het aan kan. Dan zou ik je wel adviseren de studie af te maken zoals de rest al aangeeft, dan heb je wel wat achter de hand.
Ja, dat heb ik ook!quote:Op woensdag 12 februari 2014 22:24 schreef fh101 het volgende:
[..]
Dank voor je open reactie
[..]
Dit speelt ook zeker bij mij. Ik ben niet zozeer bang voor de verantwoordelijkheid, maar ik vind het gewoon heerlijk om na een dienst naar huis te gaan en er verder klaar mee te zijn tot dat mijn volgende dienst weer begint.
Nou ja, dit ja! Ik ben die constante ruis zo ontzettend zat... En het idee dat je dat met je werk dan ook weer gaat hebben, pfff. Ik wil gewoon rust aan mn hoofd, niet het idee dat het straks alleen maar verder gaat.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:51 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik ook!
Ben nu aan het afstuderen en er is altijd zo'n 'achtergrondruis' in mijn hoofd: Ik moet volgende week dit af maken, hoe moet ik dat aan gaan pakken, eigenlijk ook een planning maken voor zus en zo..
Zelfs als je in je vrije tijd er niks aan doet ben je er tóch mee bezig. Kijk daarom ook erg uit naar het moment dat ik klaar zou zijn.
Ik heb ook al zo iets gepland staanquote:Op donderdag 13 februari 2014 23:50 schreef fh101 het volgende:
Aan de andere kant zijn dit misschien typische afstudeer perikelen. Ik had ook al bedacht om als ik klaar ben een weekje naar een (budget) all inclusive resort te gaan en daar alleen maar op mn kont te zitten, zonder ook maar iets te hoeven
Als ik het goed begrijp vind je het geven van de zorg leuker dan de administratieve kant? Stel je draait dagdienst en er zijn genoeg mensen, kan je je dan niet uitplannen om die administratieve dingen te doen?quote:Op woensdag 12 februari 2014 22:24 schreef fh101 het volgende:
[..]
Dank voor je open reactie
[..]
Dit speelt ook zeker bij mij. Ik ben niet zozeer bang voor de verantwoordelijkheid, maar ik vind het gewoon heerlijk om na een dienst naar huis te gaan en er verder klaar mee te zijn tot dat mijn volgende dienst weer begint. Wat ik nu zie op mijn stage is dat degenen die eindverantwoordelijk zijn (oa. mijn begeleiders) thuis ook nog uren aan hun werk spenderen. Dat staat me ook tegen. En het feit dat mensen van jou resultaat willen zien, terwijl je dat misschien helemaal niet kunt bieden. Een hoop twijfels op dat punt dus...
Dat eerste is absoluut waar. Ik zou wel kunnen proberen om persoonlijk begeleider te worden, dat zou nog steeds technisch gezien onder niveau zijn, maar wel wat hoger dan het relatief ongeschoolde werk wat ik nu doe.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 00:10 schreef Solo14 het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp vind je het geven van de zorg leuker dan de administratieve kant? Stel je draait dagdienst en er zijn genoeg mensen, kan je je niet uitplannen om die administratieve dingen te doen?
Kan je net zo goed verpleegkundige worden, dan kan je meer kanten op in de zorg.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 00:15 schreef fh101 het volgende:
[..]
Dat eerste is absoluut waar. Ik zou wel kunnen proberen om persoonlijk begeleider te worden, dat zou nog steeds technisch gezien onder niveau zijn, maar wel wat hoger dan het relatief ongeschoolde werk wat ik nu doe.
Plan voor nu is om er voorlopig niet te veel over na te denken. M'n contract wordt verlengd (die toezegging heb ik al), dus ik heb sowieso werk na mijn afstuderen. Misschien ga ik m'n stage vanzelf leuker vinden als ik er wat meer in zit. En wie weet blijf ik het niets vinden, maar dan heb ik iig wel tijd om na te denken over wat ik dan wel wil.
Dan doe je niet alleen de standaard begeleiding van cliënten, maar je zorgt er ook voor dat bijvoorbeeld hun ondersteuningsplan (waar de persoonlijke doelen in staan, bv Pietje gaat 5 dagen in de week naar dagbesteding) in orde is en jij bent dan het aanspreekpunt als er problemen zijn met die cliënt of als de cliënt zelf problemen heeft.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 00:21 schreef Solo14 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met persoonlijk begeleider?
oh oké,quote:Op vrijdag 14 februari 2014 00:27 schreef fh101 het volgende:
[..]
Dan doe je niet alleen de standaard begeleiding van cliënten, maar je zorgt er ook voor dat bijvoorbeeld hun ondersteuningsplan (waar de persoonlijke doelen in staan, bv Pietje gaat 5 dagen in de week naar dagbesteding) in orde is en jij bent dan het aanspreekpunt als er problemen zijn met die cliënt of als de cliënt zelf problemen heeft.
ho, ninja editNope, verpleegkundige is een totaal andere kant van de zorg waar ik niets mee heb (en waarvoor ik weer een opleiding zou moeten doen).
Mwah, ik wil eigenlijk geen nieuwe opleiding gaan doen. Ik ben er na 5 jaar studeren wel klaar mee geloof ikquote:Op vrijdag 14 februari 2014 00:34 schreef Solo14 het volgende:
[..]
oh oké,
Dat is mbo niveau 4 zag ik.
Misschien is een hbo opleiding sociaal maatschappelijk werk en dienstverlening wat voor je. http://www.carrieretijger.nl/opleiding/sociaal/mwd
Is toch net weer wat beter en niet zozeer zwaarder.
Ik ben nu ook aan het afstuderen en ervaar dezelfde 'achtergrondruis'. Het komt echter niet alleen door het afstuderen, maar gewoon tijdens de hele studie. Ik heb ook een bijbaan in de horeca, en door meer als 2 jaar in de horeca te werken weet ik ook wel zeker dat ik dat niet heel mijn leven wil doen.quote:Op donderdag 13 februari 2014 13:51 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik ook!
Ben nu aan het afstuderen en er is altijd zo'n 'achtergrondruis' in mijn hoofd: Ik moet volgende week dit af maken, hoe moet ik dat aan gaan pakken, eigenlijk ook een planning maken voor zus en zo..
Zelfs als je in je vrije tijd er niks aan doet ben je er tóch mee bezig. Kijk daarom ook erg uit naar het moment dat ik klaar zou zijn.
Even geen 'groter verhaal' in mijn leven: dat ik over een half jaar die these of dat project af zou moeten hebben (en dat ik nu dus dingen moet gaan doen om dat voor mekaar te krijgen).
Maar mezelf kennende ga ik dan wel weer een project verzinnen.
ditquote:Op dinsdag 11 februari 2014 03:36 schreef Leonoire het volgende:
Afmaken die handel! Ik werk op die 'werkvloer' waar je het over hebt en zo leuk is die op dit moment niet! WMO, transitie jeugdzorg (als je in de jeugd zit). Alles werkt tegen. Er moet meer met minder en iedereen loopt op het tandvlees.
Als je dan écht persé moet werken op een groep dan moet je dat doen, maar verkoop jezelf niet te gemakkelijk.
Houd voor ogen dat je veeeeel meer kan betekenen (met je titel) in een baan waar je zogezegd meer 'macht' (inspraak... of überhaupt spreekrecht) hebt dan vanaf de werkvloer.
Het blijft mooi werk, maar moeilijk vol te houden.
Even nieuwsgierig, in welke regio werk jequote:Op vrijdag 14 februari 2014 00:27 schreef fh101 het volgende:
[..]
Dan doe je niet alleen de standaard begeleiding van cliënten, maar je zorgt er ook voor dat bijvoorbeeld hun ondersteuningsplan (waar de persoonlijke doelen in staan, bv Pietje gaat 5 dagen in de week naar dagbesteding) in orde is en jij bent dan het aanspreekpunt als er problemen zijn met die cliënt of als de cliënt zelf problemen heeft.
ho, ninja editNope, verpleegkundige is een totaal andere kant van de zorg waar ik niets mee heb (en waarvoor ik weer een opleiding zou moeten doen).
Dat komt dan goed uit, want tegenwoordig vragen ze HBO voor MBO functies, althans, daar lijkt het veelal opquote:Op vrijdag 14 februari 2014 13:25 schreef GS-Raw het volgende:
Same here, HBO met allemaal achten afgesloten maar ik vind MBO functies veel leuker!
Regio Zuid Holland Zuidquote:Op vrijdag 14 februari 2014 21:41 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Even nieuwsgierig, in welke regio werk je?
Ik doe iets vergelijkbaars in den haag nu
Een combinatie van persoonlijke omstandigheden en liever de praktijk in willen. Ik heb erg op mijn tenen gelopen en had dus ook het idee dat ik niet gelukkig zou worden van een baan die hoort bij een universitaire master. Achteraf gezien had ik misschien beter HBO kunnen doen.quote:Op donderdag 13 februari 2014 10:51 schreef MCH het volgende:
[..]
Waarom heb je geen master meer gedaan dan?
Absoluut, dat is ook nog een twijfelpunt inderdaad. Alleen is het in het werkveld waarvoor ik studeer erg moeilijk om in een andere 'hoek' terecht te komen als je daar nog geen ervaring hebt. Verder vind ik de gehandicaptenzorg echt heel leuk, en daarbinnen is er eigenlijk maar 1 functie op niveau, helaas. Hoewel ik wel geloof dat die functie per organisatie nog wel verschilt, dus misschien zou ik het wel leuk vinden bij de organisatie waar ik al werk.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 21:07 schreef Tanin het volgende:
Hoewel ik best kan begrijpen dat je werk op een lager niveau leuker vindt, en vind dat je vooral moet doen wat goed voelt, en zeker niet wat de rest van je verwacht: hoe weet je dat je al het werk op jouw niveau niet leuk vindt? Ik neem aan dat er wel meer soorten werk, op verschillende werkplekken, is, waar je geen stage of iets gelopen hebt?
Haha inderdaad. Ik maak sowieso mijn studie af, ik ben nu te ver gekomen om in de laatste maanden te stoppen en ik wil nu dat papiertje gewoon hebben.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 21:27 schreef Tanin het volgende:
Ik zou zeggen: kijk eerst nog wat verder rond voor je kapt met je studie. Maar waar je uiteindelijk werkt maakt niet uit, daar waar het leuk isKunt altijd nog manager worden in de gehandicaptenzorg ofzo, of beleidsmaker, of weet ik het.
Nou ja, dat inderdaad! Het is alleen zo anders dan wat er van je verwacht wordt, en wat de mensen om je heen doen. Op de universiteit is het overgrote merendeel van mijn medestudenten heel ambitieus en willen ze allemaal hogerop, en sneller, en beter. En dat heb ik sowieso al niet zo in me zitten.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 21:32 schreef Isabeau het volgende:
En daar gaat het toch eigenlijk vooral om? Dat je het oprecht naar je zin hebt op je werk?
+
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |