Momenteel studeer ik op het hbo. Ik kan het niveau aan, mits ik er iets voor doe. Wanneer ik die tientallen pagina's doorlees blijft 75% meestal direct hangen, maar er eenmaal aan beginnen is soms het probleem. Hoe dan ook, afgelopen tijd realiseer ik me dat ik eigenlijk niet heel veel steun krijg uit mijn omgeving en dat men niet zoveel interesse heeft in wat ik precies doe. Ik krijg vaak zat van familie complimenten als: 'Je doet goed je best', maar er wordt nooit echt diep op ingegaan. Vragen als '
Met welke vakken heb je moeite?' en '
Hoe vind je de lessen/school?' krijg ik maar zelden. Ik denk dat wanneer men meer interesse zal tonen, ik misschien enthousiaster zal gaan studeren.
Dit geldt voor zowel mijn ouders/andere familie als mijn vriendin. Ik studeer Small business & Retail management, en het enige dat mijn moeder wist was 'dat ik leerde om bedrijfsleider te worden'. Misschien heb ik het nooit goed uitgelegd, maar ik heb de vraag ook nooit echt gekregen. Mijn opleiding is overigens veel meer dan alleen 'bedrijfsleider worden', wat dus nooit ten sprake is gekomen. Ze is overigens heel trots dat ik hbo doe hoor, maar ik heb vaak het idee dat het daarbij blijft

Hetzelfde geldt voor mijn vriendin. Daar waar mijn moeder mij nog ooit overhoort, begint mijn vriendin daar niet aan. Haar motief weet ik niet, maar ze weigert dit te doen. Natuurlijk moet ze dat zelf weten, maar verdere interesse/nieuwsgierigheid in mijn opleiding heeft ze ook niet. Een tijd geleden kaartte ik aan dat ik moeite had met een vak (met name de hoeveelheid lesstof). Ik zei dat ik maar eens goed moest gaan leren, omdat ik het anders niet haal, van school moet en zal moeten gaan werken. Vervolgens zegt ze doodnormaal: '
Is dat erg dan?' Duh, natuurlijk is dat erg. Naast de nodige moeite en investeringen die ik al heb gedaan in deze studie, wil ik graag een goede en leuke baan later.

Voor haar eigen bestwil overigens, als we samen blijven.
Ik kan ze allemaal niet dwingen om 'interesse' te hebben in mijn studie, maar ik vraag me af of er een manier is om dit eventueel te kunnen opwekken. Ik heb namelijk niet het idee dat het ze echt niks interesseert, maar dat het gaat gewoon compleet langs ze af.