abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136472804
Hoi,

ik heb nu een el cheapo tuinkasje in gebruik. Na iedere windvlaag kan ik het weer in elkaar zetten...

Nu wil ik iets fatsoenlijks. (majesteit wil...)
Glasplaten zijn niet duur 2e hands. Eigenlijk spotgoedkoop! Voor 5 tientjes heb ik glas genoeg voor mijn kas. Grofweg 2x3 meter
Ik zit er aan te denken een houten frame te maken. Maar van welk hout?
Ik zal iets van T-vormige profielen moeten zagen/frezen. Met deklatten om de glasplaten op zijn plek te houden.
Naast regen, wind en zon aan de buitenkant is de binnenzijde uiterarad relatief warm, vochtig en windstil. Ideaal voor houtrot.

Geimpregneerd hout? Of zat dat impregneerspul alleen aan de buitenkant? Als ik het dus bewerk haal ik de meeste bescherming weg?
Hardhout? Maar is dat niet veel te duur?
Simpele vuren geschaafde balken met beits? Krijg ik dan niet de situatie dat dat wat ik bespaar aan hout dubbel kwijt ben aan beits?

Als die kas 15 jaar meegaat ben ik al blij.

Wie kan me hier iets zinnigs over zeggen? Welke houtsoort voor een dhz-tuinkas?
pi_136477255
Aluminium kasprofielen zijn ook niet duur en er is genoeg gebruikt te ko
pi_136479728
Impregneren vindt onder hoge druk plaats, dus ik denk dat 't door en door zit.

Ga je zelf de profielen uitfrezen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_136482092
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 18:17 schreef hoas het volgende:
Aluminium kasprofielen zijn ook niet duur en er is genoeg gebruikt te ko
http://link.marktplaats.nl/769078072
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_136486741
quote:
vergis je niet in zo'n ding afbreken.
wij hadden ook zo'n geval staan. ook gratis op laten halen, maar die mensen hebben toch een ellende gehad dat wil je niet weten.
driekwart van de ramen was voor transport al kapot. en ze zijn er 2 volle dagen mee bezig geweest. en dat was een kasje van 2 bij 6 ofzo!

dus ga niks zelf afbreken, dat is echt kutwerk.
pi_136486792
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 22:32 schreef -niemand- het volgende:

[..]

wij hadden ook zo'n geval staan. ook gratis op laten halen, maar die mensen hebben toch een ellende gehad dat wil je niet weten.
driekwart van de ramen was voor transport al kapot. en ze zijn er 2 volle dagen mee bezig geweest. en dat was een kasje van 2 bij 6 ofzo!

Dank voor de bevestiging. Daarom ook optie tot zelfbouw.
pi_136487344
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 19:30 schreef blomke het volgende:

Jep. Of zagen.
Bedoeling is om alles van 1 dezelfde vorm balk te maken. Recht toe, recht aan. Met speciale aandacht voor plekken waar water in zou kunnen blijven staan. Met eventueel hardhouten, relatief dunne latten om de glasplaten op te sluiten. Of dunne strips aluminium met haakse randjes zodat ik van die clips kan gebruiken.
Voldoende ruimte naast de glasplaten om het geheel ruimte/speling te geven zodat het kan werken. Krimpen, uitzetten, krom trekken, buigen door sneeuw en wind etc.
Het heeft eigenlijk meer met kozijnen van doen qua constructie. En dus ook qua housoortkeuze.
  zondag 9 februari 2014 @ 00:13:16 #8
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_136490606
Koop dan gewoon geprofilieerd kozijnhout?
[_] <- Sign here
pi_136496226
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 22:48 schreef beerten het volgende:

Jep. Of zagen.
Bedoeling is om alles van 1 dezelfde vorm balk te maken. Recht toe, recht aan. Met speciale aandacht voor plekken waar water in zou kunnen blijven staan. Met eventueel hardhouten, relatief dunne latten om de glasplaten op te sluiten. Of dunne strips aluminium met haakse randjes zodat ik van die clips kan gebruiken.
Voldoende ruimte naast de glasplaten om het geheel ruimte/speling te geven zodat het kan werken. Krimpen, uitzetten, krom trekken, buigen door sneeuw en wind etc.
Het heeft eigenlijk meer met kozijnen van doen qua constructie. En dus ook qua housoortkeuze.
Ik weet 't niet hoor, maar als ook het dak van hout wordt gemaakt, vraag ik me af wat de levensduur zal zijn.

Niet voor niets worden kassen van verzinkte stalen profielen gemaakt. Zou toch voor een metaal (alu/staal verzinkt) gaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_136497257
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 22:32 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Valt mee ik heb vroeger 40.000 m2 afgebroken.
  zondag 9 februari 2014 @ 15:01:49 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_136505651
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 19:30 schreef blomke het volgende:

Dat gewolmaniseerde spul is van binnen niet geimpregneerd hoor.
Zaag maar eens zo een balk door. Zie je dat het gewoon blank ongeimpregneerd hout is aan de binnenkant.
pi_136509206
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 15:01 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dat gewolmaniseerde spul is van binnen niet geimpregneerd hoor.
Zaag maar eens zo een balk door. Zie je dat het gewoon blank ongeimpregneerd hout is aan de binnenkant.
Alweer een bevestiging van mijn vermoeden ;)

Blijft echt kozijnhout over. En dat wordt een duur geintje.
Eens kijken wat kas-profielen kosten...
pi_136509830
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 16:15 schreef beerten het volgende:

[..]

Alweer een bevestiging van mijn vermoeden ;)

Blijft echt kozijnhout over. En dat wordt een duur geintje.
Eens kijken wat kas-profielen kosten...
ik heb jaren in dat wereldje gezeten een dakprofiel kost zo'n 3 euro per stuk
  zondag 9 februari 2014 @ 16:32:30 #14
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_136510168
Alu rot niet.. hout wil je niet aan beginnen...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_136514663
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 16:25 schreef hoas het volgende:

[..]

ik heb jaren in dat wereldje gezeten een dakprofiel kost zo'n 3 euro per stuk
Waar?

Ik woon vlak bij de duitse grens. Hier heb je weinig kassen. Laat staan handel in 2e hands onderdelen.

Heb je een adres voor me?
pi_136515079
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:15 schreef beerten het volgende:

[..]

Waar?

Ik woon vlak bij de duitse grens. Hier heb je weinig kassen. Laat staan handel in 2e hands onderdelen.

Heb je een adres voor me?
Ligt eraan waar bij de duitse grens, Nijmegen, limburg?
pi_136515119
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:26 schreef hoas het volgende:

[..]

Ligt eraan waar bij de duitse grens, Nijmegen, limburg?
Winterswijk, Doetinchem

Afstand is geen probleem. Mijn auto rijdt zelf buiten de achterhoek....
pi_136515416
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:27 schreef beerten het volgende:

[..]

Winterswijk, Doetinchem

Afstand is geen probleem. Mijn auto rijdt zelf buiten de achterhoek....
Bel deze maar eens, ze deden vroeger alleen kassenbouw maar tegenwoordig ook serre's erbij, materialen nieuw en gebruikt hebben ze genoeg.

http://www.vermeulengroessen.nl/

http://www.vermeulenkassen.nl/materiaalhandel

Vroeger weleens zaken mee gedaan, waren toen schappelijke mensen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')