abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136437074
goed de nespresso is niet voor mij weggelegd dat weten we nu
maar van espresso hou ik wel... meestal voor 1 of 2 personen...

kortom een espressopotje kopen (zo een italiaans ding die je op je fornuis zet)

maar..... ze zijn er van 1,2,3,4,etc kopjes.... ik dacht zelf een te kopen van 2 kopjes...
MOET je dan altijd 2 kopjes maken of kun je iets minder water erin doen en dan 1 kopje maken (of bouwt het dan niet genoeg druk op en werkt het dan niet?)
als ik er een koop voor 1 kopje en we willen samen een.... heeft de ene hem al op voor de andere hem uberhaupt heeft....
pi_136437093
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:03 schreef mar10510 het volgende:
goed de nespresso is niet voor mij weggelegd dat weten we nu
maar van espresso hou ik wel... meestal voor 1 of 2 personen...

kortom een espressopotje kopen (zo een italiaans ding die je op je fornuis zet)

maar..... ze zijn er van 1,2,3,4,etc kopjes.... ik dacht zelf een te kopen van 2 kopjes...
MOET je dan altijd 2 kopjes maken of kun je iets minder water erin doen en dan 1 kopje maken (of bouwt het dan niet genoeg druk op en werkt het dan niet?)
als ik er een koop voor 1 kopje en we willen samen een.... heeft de ene hem al op voor de andere hem uberhaupt heeft....
bij de hema is er als het goed is ook 1, niet duur... maar wel meteen voor best veel kopjes :S
pi_136437112
.... dat moest een edit worden daar ging wat fout :o
pi_136437434
Je bedoelt een percolator denk ik? :) Daar kun je gewoon minder water in doen voor een enkel kopje hoor, geen probleem. Het zal in het begin wel een beetje uitproberen worden hoeveel koffie/water je erin moet doen zodat jij de koffie/espresso het lekkerst vindt.
pi_136437513
nee ik bedoel een espresso potje (percolator na ff googelen is dus een pot met zeefje, ik bedoel echt zo een bialetti ding die door de druk dan koffie omhoog duwt zeg maar ...)

http://www.bialettistore.(...)r-een-espressopotje/

heb mijn antwoord al gevonden kan dus niet minder water in.... dus of een tweepersoons aanschaffen en meer maken dan nodig, of een eenpersoons en een van de 2 langer wachten op zijn koffie....)
pi_136437518
De hoeveelheid water is geen probleem (je kunt er gerust minder indoen).
Probleem is dat je de hoeveelheid gemalen koffie op deze manier niet goed gaat krijgen en je dus (bijna) gegarandeerd met een smerige bak koffie komt te zitten.

Voor het beste resultaat moeten zowel het koffie- als het waterreservoir voldoende gevuld worden.

Je kunt uiteraard wel gewoon 2 kopjes zetten en er slechts één opdrinken. Wat je dan met de rest van de koffie doet maakt niet zoveel uit (in Italië wordt dit regelmatig op een later tijdstip gewoon weer verhit (magnetron of nog in de moka zelf (pas wel op dat je afsluitring niet gaat smelten!)) en alsnog opgedronken).

Buon caffè! :)
pi_136437572
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:17 schreef mar10510 het volgende:
een pot met zeefje
:? Da's een cafetière
pi_136437602
dankjewel!! ja dan maar gewoon iets meer zetten inderdaad, zo kun je natuurlijk ook werken opwarmen ALS je dan samen eens een drinkt...
verder wordt het waarschijnlijk even puzzelen met koffie.... illy heeft lekkere Lavazza schijnt goed te zijn... of eens naar een speciaalzaak en daar eens wat lekkere smaakjes mee....
pi_136437617
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:18 schreef Yngwie het volgende:

[..]

:? Da's een cafetière
nee...

http://m.koffieofthee.net/koffie/machines/verschil.html..tada haha
pi_136437693
quote:
Ik noem die potjes sinds jaar en dag een percolator :') Weer wat geleerd ;)
pi_136437741
Nog iets waar je wel even rekening mee moet houden als Nederlander: de hoeveelheid voor één kop koffie uit de moka is veel minder dan wat je in een Nederlands restaurant/bar doorgaans voorgeschoteld krijgt (is ook vaak niet echt heel lekker trouwens).

Als koffieliefhebber drink ik gerust de inhoud van een 2-kops moka als één bak (sterke) koffie.
pi_136437821
ik wil ook geen koffie.... ik wil espresso...koffie komt wel uit mijn senseo rollen als ik alleen ben... met veel mensen een gewone ouderwetse koffiepot...
een espressopotje voor een espresso.... met speciale espresso bonenmaling :D

alleen nu eerst nog uitvinden waar ik eens zo een ding kan halen voor niet zo een idioot bedrag.... bialetti dingen zijn prijzig... puur en alleen voor de naam

die van hema is meteen 6 kops.... ik moet er maar 1 of max 2
pi_136438128
Idioot bedrag? Zelfs de originele Bialetti's zijn maar 2 tientjes of zo, da's toch niet heel duur?

Overigens heb je voor "echte" espresso echt wel een ander apparaat nodig, zo'n potje genereert niet genoeg waterdruk.
pi_136438251
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:36 schreef Yngwie het volgende:
Idioot bedrag? Zelfs de originele Bialetti's zijn maar 2 tientjes of zo, da's toch niet heel duur?

Overigens heb je voor "echte" espresso echt wel een ander apparaat nodig, zo'n potje genereert niet genoeg waterdruk.
ligt eraan wat jij espresso vind, die spuitkoffie met die druk... ja maar de originele espressos zoals je ze in ieder italiaans huis krijgt komen toch echt uit zo een moka espresso potje hoor
pi_136438814
Je moet die dingen als 't water kookt gelijk van 't fornuis halen iig, anders is de koffie veel te bitter is mijn ervaring..
Dit is een Signature....
pi_136440169
oke nou mijn moeder belde me net, zij heeft dus nog zo een espressopotje !! dus dat is helemaal handig... ik zie haar met 4 weken weer en ga het dan gewoon ondervinden koop gewoon espressomaling en zal eens puzzelen met hoe het kookt....
sowieso niet te hard laten koken natuurlijk en ga eens kijken wat ervan komt :D

mensen nog tips qua koffiemalingen?? en waar we lekkere smaken kunnen krijgen??

nu had ik ook nog dit...
http://amsroasters.com/collections/koffie

maar je koopt hier direct 10,- aan een zak van 340 gram.... nogal groot en alle 3 de smaken klinken wel lekker....
plus... koop je nu bonen of een gemaalde koffie.... ik heb geen maalmachine en moet dus gewoon gemaalde koffie hebben te gebruiken voor espressopot :P
pi_136441431
Volgens mij zag ik laatst bij de Xenos nog van die dingen staan, een grote en een heel kleintje, voor een lullig bedrag.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_136453591
Heb een 3 kops en vaak doe ik hem niet eens vol. Kan makkelijk.

Samen met de caffetiere krijg je wel de lekkerste koffie. Vind ik.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:55 schreef virl3 het volgende:
Je moet die dingen als 't water kookt gelijk van 't fornuis halen iig, anders is de koffie veel te bitter is mijn ervaring..
Moet er inderdaad een beetje handigheid in krijgen om de perfecte kop eruit te krijgen. Oefening baart kunst. Vooral luisteren heb ik geleerd intussen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_136454359
Drink het elke dag simpele moka van bialetti (3 kopjes) Soms doe ik er wat minder water in echter wordt het wel anders van smaak dan. En klopt zodra je het hoort koken eraf halen anders wordt het heel bitter. Toch vind ik deze koffie lekker.
pi_136454416
Hmm, ik heb zon ding jaren gebruikt op vakantie en tijdens werk in het buitenland. Maar ik ging dan toch in de bar een goed eespresso halen. Het haalt het gewoon niet bij echte espresso, maar is ook zeker niet slecht. De koffie is vaak een beetje 'verbrand' echt iets te heet gezet, daar moet je van houden.

Een semi-automatisch espressomachientje is niet eens zo duur en maakt wel echt lekkere espresso. Natuurlijk staat of valt het dan met de koffie die je gebruikt, je zou er een goedkope maler bij kunnen zoeken en je bent helemaal klaar voor echte topkoffie.

Voor gewone koffie is een danish press ook erg goed.

Maar aangezien jij koffie uit een senseo lust, zul je geen enkel probleem hebben met een beetje illy uit een espressopotje... stukken beter dan senseo.
Whatever...
  zaterdag 8 februari 2014 @ 10:21:50 #21
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_136462471
Ik heb sinds ik in Spanje woon zo'n ding. Voor mij is het ideaal. Koffie is prima en hij neemt geen plek in. Hij gaat bij mij gewoon de vaatwasser in en eens in de 10 jaar vervang ik het rubber. Ik zou er alleen geen hele dure koffie in doen. Als je hem even iets te lang op het vuur laat staan dan krijgt de koffie echt een bijsmaakje.
Siesta & Fiesta!
pi_136473947
Ik haak even aan. Iemand een idee waar ik een mokka-potje dispenser in Nederland kan kopen? Ben dat geknoei met schepjes beetje zat.
Deze dus: http://heroswelcome.com/Dosacaffe-Espresso-Dispenser.html
pi_136579839
neem aan dat die een soortemet van koffie doseert? dus je doet je koffiemaling erin en dan heb je geen zakken met schepjes meer zeg maar...

Xenos al geprobeerd? hier hebben ze veel bijzonderheden, wie weet... ben er net geweest niet gezien maar ook niet op gelet.
ik vond bij de xenos wel dubbelwandige kopjes zonder oortjes precies wat ik nodig had! zijn er in espressomaat koffie cappuchino etc. 3,50 vond ik best meevallen gezien ze er overal rustig 7,- voor durven te vragen !

anders eens goed googelen (ook op naam koffie dispenser ipv espresso ervoor) misschien te bestellen?
pi_136581497
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 16:29 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik haak even aan. Iemand een idee waar ik een mokka-potje dispenser in Nederland kan kopen? Ben dat geknoei met schepjes beetje zat.
Deze dus: http://heroswelcome.com/Dosacaffe-Espresso-Dispenser.html
Hoezo? Beetje royal sadness dit. Wat is er mis met een schepje?
1947-2016
pi_136582464
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Hoezo? Beetje royal sadness dit. Wat is er mis met een schepje?
Wat er mis is met een schepje is dat het er bij mij altijd naast valt. Dat is er mis met een schepje. Dit apparaat is heel fijn, vrienden van mij hebben er ook een. Maar die komt helaas uit Italië.
pi_136585938
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 12:22 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Wat er mis is met een schepje is dat het er bij mij altijd naast valt. Dat is er mis met een schepje. Dit apparaat is heel fijn, vrienden van mij hebben er ook een. Maar die komt helaas uit Italië.
Dan is er niets mis met het schepje, maar met diegene die het schepje bedient. Jijzelf dus. Hand-oog coordinatie trainingen?
1947-2016
pi_136587597
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 14:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dan is er niets mis met het schepje, maar met diegene die het schepje bedient. Jijzelf dus. Hand-oog coordinatie trainingen?
Goed idee, zal ik doen. Maar in de tussentijd zou ik graag zo'n apparaat hebben. Dus als je niet weet waar het in Nederland te koop is, hoef je niet meer te reageren volgens mij.
pi_136588050
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:26 schreef mar10510 het volgende:
ik wil ook geen koffie.... ik wil espresso...
Een moka maakt geen espresso.
pi_136594723
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 14:58 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Goed idee, zal ik doen. Maar in de tussentijd zou ik graag zo'n apparaat hebben. Dus als je niet weet waar het in Nederland te koop is, hoef je niet meer te reageren volgens mij.
Of je kunt gewoon leren met het schepje om te gaan.
1947-2016
pi_136633879
DOS koffiedispenser, 60 euro
tweedehands.net, 14 euro incl.verzenden (gezocht op koffiedispenser)
voor de rest eigenlijk alleen maar duurdere
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_136699414
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 15:10 schreef Deshain het volgende:

[..]

Een moka maakt geen espresso.
grappig dat dit ding in italie en op vele andere plekken een espressopot genoemd wordt dan....
ooit is er toch echt espresso ontworpen zonder al die luxueuse machines hoor! en daarvan wil ik er geen een in mijn keuken

de espressopot is er al, staat alleen nog even 200k verderop bij mijn moeder
dus moet nu gewoon puzzelen in bonen, als je daar geen tips in hebt dan prima maar ga geen discussies beginnen

hoe we het ook willen noemen, de koffie uit zo'n geval die uiteindelijk via het filter de koffie omhoog werkt vind ik lekker..... duidelijk genoeg zo jeetje wat zijn we allemaal aanvallend hier!!

en inderdaad als iemand een dispenser wil, wil die een dispenser... waarom!omdat die het schepje niet meer wil... waarom? omdat het kan ...
pi_136700439
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 12:35 schreef mar10510 het volgende:

[..]

grappig dat dit ding in italie en op vele andere plekken een espressopot genoemd wordt dan....
Is inderdaad 'grappig', maar desalniettemin maakt een moka geen espresso..
quote:
ooit is er toch echt espresso ontworpen zonder al die luxueuse machines hoor! en daarvan wil ik er geen een in mijn keuken
[quote]
Er is feitelijk juist nooit een espresso ontworpen zonder machines ;)
[quote]dus moet nu gewoon puzzelen in bonen, als je daar geen tips in hebt dan prima maar ga geen discussies beginnen
Tja een internetforum is per definitie een plaats om discussies te voeren dus helaas.

Maar voor je bonentip: koop verse bonen en brandt en maal ze zelf O+
quote:
hoe we het ook willen noemen, de koffie uit zo'n geval die uiteindelijk via het filter de koffie omhoog werkt vind ik lekker.....
^O^
quote:
duidelijk genoeg zo jeetje wat zijn we allemaal aanvallend hier!!
Kom op zeg, omdat iemand aangeeft dat je een onjuiste benaming/voorstelling van de koffie gebruikt voel je je aangevallen? Het was meer een poging om je te behoeden voor de teleurstelling van een moka als je daadwerkelijk espresso zou willen maken.
quote:
en inderdaad als iemand een dispenser wil, wil die een dispenser... waarom!omdat die het schepje niet meer wil... waarom? omdat het kan ...
Welkom op internet O-)
pi_136701155
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 12:35 schreef mar10510 het volgende:

[..]

Omdat het kan. Dat is werkelijk ook de enige reden. Niet omdat iemand niet met een schepje om kan gaan. Polio? Zijn je vingers eraf geflikkerd?
1947-2016
pi_136702221
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 13:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Omdat het kan. Dat is werkelijk ook de enige reden. Niet omdat iemand niet met een schepje om kan gaan. Polio? Zijn je vingers eraf geflikkerd?
Beiden. ;( Goed dat je mij er aan herinnert! Ik zoek ook nog een rietje om mijn koffie mee te drinken. Iemand een tip voor een leuke rietjeswinkel? ;)
pi_136702438
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 14:01 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Beiden. ;( Goed dat je mij er aan herinnert! Ik zoek ook nog een rietje om mijn koffie mee te drinken. Iemand een tip voor een leuke rietjeswinkel? ;)
oandepietrieten.nl

^O^
pi_136707390
quote:

[..]

och jee wat vervelend haha

xenos al gecheckt inmiddels?? dat is de enige met leuke bijzonderheden in assortiment en vrij bereikbaar
pi_136709246
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:36 schreef mar10510 het volgende:

[..]

och jee wat vervelend haha

xenos al gecheckt inmiddels?? dat is de enige met leuke bijzonderheden in assortiment en vrij bereikbaar
Jup, maar het is een apart apparaat speciaal voor van die bialetti-potjes. Die vult het bakje automatisch ongeacht welke maat potje je gebruikt. Het is ook niet de dispenser die hierboven is aangedragen (nog dank daarvoor).
Er zit maar een ding op. Wachten tot mijn polio voorbij is en mijn vingers zijn aangegroeid en dan op hand-oog coordinatie training met een schepjes-vervolgcursus. ;)
pi_136713344
quote:

[..]

http://www.koopkeus.nl/a/(...)je/lijst_product.htm

Zo ben ik dan ook wel weer.
1947-2016
pi_137574336
aargh dat is baln mijn moeder had dus nog zo een potje maar binnenkant is dus geoxideert en zag er vond ik echt te vies uit na t lange staan.

maar zag in t xenos krantje dat ze ze in de aanbieding hebbn 1 persoons en 6 persoons
haal wel een 6 persoons want 1 persoons is 75 ml en dan moet je al 2 keer apart zetten voor 2 personen en dan heeft de ene het op voor de ander het p heeft

ach en als ik alleen heb naja dan drink ik wat meer of bewaar het gewoon, jammer dat er geen tussenmaatje is haha

deze is ook weer van aluminium, hoe kan ik nu het beste zorgen dat het niet gaat oxideren onderin waar het water gaat, en t aluminium ongeveer wegvreet
goed afspoelen en direct goed afdrogen??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')