Mooi stuk! Inderdaad, betekenisvolle complimenten kunnen heel veel doen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen hier meelezen maar niet 'durven' te posten omdat zij het gevoel krijgen te falen in hun opvoeding. Jammer.
Mooi linkje over betekenisvolle complimenten geven.
quote:Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen hier meelezen maar niet 'durven' te posten omdat zij het gevoel krijgen te falen in hun opvoeding. Jammer.
Ik heb het eerder in dit topic ergens gezegd. Ik kan me niet voorstellen dat het alleen maar 'bandje geven' is. Alsof je een hond een koekje geeft om hem te trainen. Ook bij BPS zal er gepraat worden met kinderen over het hoe en waarom van de afspraken/regels. Leerkrachten zijn immers geen hondentrainers, maar toch ook pedagogisch onderlegd.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mooi stuk! Inderdaad, betekenisvolle complimenten kunnen heel veel doen.
Dit stuk vind ik trouwens wel een stuk waaruit blijkt dat PBS helemaal niet zo'n geschikt middel is. Hoe betekenisvol zullen de complimenten en beloningen zijn als ze schoolbreed voornamelijk over regels gaan?
"Ik zie dat veel kinderen hun boek al hebben gepakt. Fijn, dan kunnen we zo beginnen."quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:33 schreef YPPY het volgende:
(doordat de juf tegen een klasgenootje zegt dat ze zo goed stil zit te luisteren).
Ja, en dat is dus een betekenisvol compliment, voor zover je het al een compliment kunt noemen. Het is benoemen wat er gebeurt en de natuurlijke consequentie, het goede, er ook van benoemen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:43 schreef Moonah het volgende:
[..]
"Ik zie dat veel kinderen hun boek al hebben gepakt. Fijn, dan kunnen we zo beginnen."
@troel zo werken wij hier ook en bij Roy op school word ook zo gewerkt.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:04 schreef Moonah het volgende:
[..]
Als je iets nieuws wil aanleren zul je in het begin veel complimenten geven. Als jouw zoon leert fietsen prijs je hem ook de hemel in. Als je kind naar zwemles gaat geef je hem ook tig complimenten als hij voor het eerst met zijn gezicht onder water durft. Als hij eenmaal gewend is en lekker meedraait in het zwemlesgedoe, dan is dat niet meer nodig.
Ik denk dat je dit systeem ook zo moet zien. Het aanleren vergt investering.
En die 4 complimenten tov 1 correctie is een bekend gegeven. Ik meen zelfs gelezen te hebben dat het een verhouding van 1:7 is. Dat de impact van een correctie opgeheven wordt door er 4 (of 7...?) positieve benaderingen tegenover te stellen.
Heel mooi, ik heb daar al eens meer over gehoord. Ik vind het zelf wel moeilijk om toe te passen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 09:55 schreef Moonah het volgende:
(cursivering door mij)quote:(..) Een boek van de kinderen waarin alleen positieve boodschappen over elkaar geschreven worden. Zoals Birgit die schrijft over Christian: “Christian heeft me vandaag nog niet geërgerd.”
Ja, die was mij ook meteen opgevallen!quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:53 schreef Grijs het volgende:
Wat ik wel een beetje vreemd vond was het volgende stukje:
[..]
(cursivering door mij)
Ik lees dat toch negatief als: "Christian ergert mij altijd, maar vandaag heeft hij dat nog niet gedaan (komt vast nog wel)".
Wellicht een wat ongelukkig voorbeeld.
Och, ik heb pas jankend bij de directeur gezeten omdat het gewoon echt niet leuk was. Dus je bent echt niet de enige die twijfelt. En toch ben ik bang voor dit hele PBS gebeuren.quote:
Ik vind dit meer een constatering dan een compliment?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, en dat is dus een betekenisvol compliment, voor zover je het al een compliment kunt noemen. Het is benoemen wat er gebeurt en de natuurlijke consequentie, het goede, er ook van benoemen.
O, ik was al bang dat ik de enige was die dat zo negatief opvat.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 10:54 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja, die was mij ook meteen opgevallen!
Het is maar net hoe je het bekijkt, natuurlijk. Kennelijk is haar zelf opgevallen dat haar klasgenoot haar vaak ergert. Dat kun je dus ook op twee manieren opvatten: hij ergert haar (zijn schuld), zij laat zich ergeren (ze kan er zelf iets aan doen om dat te minderen).quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:04 schreef Grijs het volgende:
[..]
O, ik was al bang dat ik de enige was die dat zo negatief opvat.
Misschien valt het ook op, omdat de rest wel zo positief was. Negatieve dingen worden toch sneller herkent, nu maak ik me er ook schuldig aan om een positief stuk negatief onder de aandacht te brengen. Dat bedoel ik ook met dat ik het lastig vind om het stuk in de praktijk te brengen.
Dat is dus ook waar die verhouding 1:4 correctie/complimenten mee te maken heeft.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:04 schreef Grijs het volgende:
[..]
O, ik was al bang dat ik de enige was die dat zo negatief opvat.
Misschien valt het ook op, omdat de rest wel zo positief was. Negatieve dingen worden toch sneller herkend, nu maak ik me er ook schuldig aan om een positief stuk negatief onder de aandacht te brengen. Dat bedoel ik ook met dat ik het lastig vind om het stuk in de praktijk te brengen.
Klopt. Maar voor het betreffende kind (met het ergernisopwekkende gedrag) lijkt het me toch niet echt heel prettig te lezen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is maar net hoe je het bekijkt, natuurlijk. Kennelijk is haar zelf opgevallen dat haar klasgenoot haar vaak ergert. Dat kun je dus ook op twee manieren opvatten: hij ergert haar (zijn schuld), zij laat zich ergeren (ze kan er zelf iets aan doen om dat te minderen).
Als ze het op de laatste manier bekijkt en zelf aanpakt om zich actief minder te laten ergeren, is het een positief iets en kan dat worden beschreven
Het voorbeeld is wat ongelukkig gekozen, want het kan natuurlijk zo zijn dat het in de klas, of tussen de twee leerlingen, besproken is.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 11:22 schreef Moonah het volgende:
[..]
Klopt. Maar voor het betreffende kind (met het ergernisopwekkende gedrag) lijkt het me toch niet echt heel prettig te lezen.
Voor volwassenen is het vaak al moeilijk om zich te realiseren (of durven toe te geven...) dat irritaties ook een oorzaak in jezelf hebben, laat staan voor kinderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |