abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136412984
Dag lieve Fokkers,

Ik heb jullie hulp nodig met iets wat me bezighoudt. Op mijn kleine schuur in de tuin (+/- 7m2) moet een nieuw dak. De schuur is vrij brak en er zit nu bitum op zonder waterafvoer (wtfroflolbbq). Dus het water klettert nu steeds bij elke regenbui een kant van de tuin in waar ik het niet wil hebben.

Dus dat moet worden opgelost. Maar nu het volgende. Ik wil er graag een groen dak op maken. Maar ik schrik op internet nogal van de prijzen van de matten sedum en het hele rataplan eromheen.

Dat moet vast eenvoudiger kunnen. En omdat het toch maar een brakke schuur is: waarom geen sedumdak op budget?

Mijn idee: ik maak bovenop het bestaande dak golfplaten met een opstaande rand eromheen. De platen krijgen afschot naar een kant en daar komt aan de schuur een normale regenpijp. Kort door de bocht: op die golfplaten gooi ik kleikorrels met daaroverheen gewoon tuinaarde. Dan heb je toch ook gewoon een voedigsbodem? En door de afrastering (met aan een kant kleine gaatjes voor waterafvoer) blijft alles op zijn plek.

Dan kan je daar toch op zaaien wat je wil?

Wat is jullie idee hierover? En nog nuttige tips (niet van: werkt niet koop gewoon een echt sedumdak. Dit is puur experimenteel )
  Moderator donderdag 6 februari 2014 @ 20:20:39 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_136413927
Ik weet niet hoe brak de schuur is; maar ben je niet bang dat al dat gewicht van zand en kleikorrels niet door het dak zakt ?
pi_136413952
Wat doet dit bij harde wind?
censuur :O
pi_136414329
Ik ben niet bang voor het dak van de schuur. Dat is wel stevig. En normaal groen dak weegt toch ook behoorlijk? En het gewicht moet het niet vatbaar maken voor harde wind. Dacht ik zo. Maar ik wil het gewicht doormiddel van de golfplatenconstructie daaronder ook verdelen over de balkenlaag...
pi_136414982
Hoe wil je voorkomen dat de tuinaarde zich nestelt tussen de kleikorrels? Op den duur is het niet meer waterdoorlaatbaar. Hoe wil je voorkomen dat de wortels van de planten zich gaan nestelen tussen de kleikorrels? Tevens moet je er voor zorgen dat het zand niet wegspoelt. Als het zo simpel was geweest, zoals het jij zegt, was het ook wel goedkoper geweest.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_136415417
Goed punt.

Dus op mijn manier creeër je op een gegeven moment dus een bak water op je schuur dat niet meer kan afvoeren?

Mèh, Rottig.

Iemand anders nog goede budget ideeën voor een groen dak?
Misschien toch maar kijken of ik afschot in mijn huidige dak kan krijgen: balken op stenen muur met daarop underlayment en daarop bitum, zodat ik het water een kant kan opdwingen en daar een dakgoot plaatsen.

Dan zouden daar weer van die sedumbakken op kunnen. Zag mooie kant-en-klaarsystemen.

Hinken op twee gedachtes dus.. :-)
pi_136418282
gewoon je dak 40 jaar lang niet schoonmaken, geheid dat je dan een ''groen'' dak hebt.
inclusief planten :')
ziet best leuk uit :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')