Hoi! eerste post hier op fok.nl. Ik zou graag advies willen over de vervanging van een spindel van een lichtkoepel. We hebben die lichtkoepel geplaatst in 2007 ivm aanleg van het dakterras en hij opent en sluit met een spindel. Toen mocht dat kennelijk nog, inmiddels zijn de regels kennelijk anders en zou je zo'n lichtkoepel niet meer (mogen) gebruiken voor dakterras toegang.
We zijn ons huis aan het verkopen en hebben in het kader van de verkoop (betere toegang naar dakterras) de bestaande ladder vervangen door een vaste trap. Maar daardoor past de spindel niet meer: die is best groot en steekt uit tot onder de bovenste trede ( op de plaats van het bovenste latje komt een volwaardige trede, zie foto).
![f2vdax.jpg]()
Ik heb met de producent van de lichtkoepel gebeld, en die zeggen dat ze niet kunnen helpen aan een kleinere spindel, net als een paar dakbedekkingsleveranciers. Een raamboom zou ik wel graag willen maar het kozijn van de lichtkoepel is gemaakt van niet zulk sterk kunststof en ik durf boren niet aan (de huidige spindel is met nageltjes erin geschoten).
Hebben jullie ideeen hoe we het op kunnen lossen? Toch een raamboom? Andere spindel?