abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 februari 2014 @ 09:56:24 #1
19194 Oversight
◢◤
pi_136276049
:{ Om de leesbaarheid van wat lopende en komende WGR topics te bevorderen ben ik bereid om mijn smileygebruik tot een noodzakelijk minimum te beperken, uitsluitend in mijn eigen topics, en nadrukkelijk onder voorbehoud om op ieder moment, ook achteraf, alsnog smiley's toe te voegen als ik verwacht daarmee een lange onnodige en niet relevante discussie te kunnen vermijden.

:{ Ik waardeer de input echt enorm, en wil alle kenners vragen om echt de grenzen op te zoeken, en te proberen zich voor te stellen dat ze in cassatie gaan tegen de laatste uitspraak omdat het hele voortraject al bewandeld is, en het OM weigert om strafvervolging in te stellen tegen de verdachte(n). Ook de gevolgen van een eventuele beslissing om terug te verwijzen naar OM met opdracht tot vervolgen.

Wat zijn de afwegingen die de HR maakt tijdens om tot een besluit te komen, en welke besluiten kan zij nemen, en hoevaak kan een cirkel van vervolging, en beroep tegen uitkomst ervan blijven bestaan?
◢◤
pi_136276445
:? Je bedoelt dat de mensen
:) die in het verleden al vrij zijn gesproken
;) of geen straf gehad hebben
:') alsnog vervolgd kunnen worden
:7 omdat het slachtoffer
:( het er niet mee eens is
:? ook al is de zaak
:) door zowel de Rechtbank
:) als het Hof
:) als de Hoge Raad gekomen?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_136277001
Tegen een uitspraak van een art. 12-procedure staat geen cassatie open. Next.
  maandag 3 februari 2014 @ 10:43:16 #4
19194 Oversight
◢◤
pi_136277067
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 10:40 schreef DonJames het volgende:
Tegen een uitspraak van een art. 12-procedure staat geen cassatie open. Next.
Ik snap hem niet?
◢◤
pi_136277089
quote:
10s.gif Op maandag 3 februari 2014 10:43 schreef Oversight het volgende:

[..]

Ik snap hem niet?
:') Nee = nee bij een art 12 procedure
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 3 februari 2014 @ 10:49:21 #6
19194 Oversight
◢◤
pi_136277199
Klacht niet vervolging (art.12 Sv)
Het Openbaar Ministerie bepaalt welke strafbare feiten het voor de strafrechter wil brengen. Deze vervolgingsbeslissing wordt genomen door de officier van justitie.

De officier van justitie beoordeelt onder meer of het feit bewezen kan worden en of het algemeen belang gediend is bij vervolging. Vervolgens bepaalt de officier van justitie of er met een transactie of een strafbeschikking kan worden volstaan of dat de strafrechter zich over de zaak moet buigen.

Niet vervolgen
De officier kan ook besluiten om de zaak niet te vervolgen of af te doen met een transactie of strafbeschikking, terwijl belanghebbenden vinden dat de zaak voor de rechter moet worden gebracht. In dat geval kunnen direct belanghebbenden een bijzondere klachtprocedure starten en de zaak rechtstreeks aan een gerechtshof voorleggen.

Artikel 12 Sv-procedure
Deze procedure is vastgelegd in de artikelen 12 en verder van het Wetboek van Strafvordering. Vaak wordt daarom gesproken van een ‘12 Sv-procedure’ of een ’procedure klacht niet-vervolging’. Deze procedure is voor iedere belanghebbende zonder bijstand van een advocaat toegankelijk.

Gerechtshof: inhoudelijke behandeling
Wanneer direct belanghebbenden de zaak aan het gerechtshof voorleggen, stelt het zich een aantal formele vragen: Is het gerechtshof bevoegd? Is de klager ontvankelijk? Als al deze vragen met ‘ja’ worden beantwoord, behandelt het gerechtshof het beklag inhoudelijk.
Het betrekt bij zijn beslissing de technische aspecten van de zaak (zoals de bewijsbaarheid) en het algemeen belang bij het wel of niet vervolgen. Het hof zal de stukken bestuderen, adviezen vragen en klager en beklaagde oproepen om te worden gehoord. Vervolgens adviseert het OM het hof.

Klager gelijk: alsnog naar rechter
Na de inhoudelijke behandeling kán het gerechtshof het beklag gegrond verklaren. Als de klager in zijn gelijk wordt gesteld, betekent dat niet meer en niet minder dan dat het hof reden ziet om de zaak alsnog aan de rechter voor te leggen. Het betekent niet dat de zaak in een veroordeling zal eindigen. Daar beslist de rechtbank over. Het gerechtshof beoordeelt slechts of er punten zijn die door een strafrechter onderzocht moeten worden.

Rechtbank: onderzoek strafbaarheid
De officier van justitie zal de zaak aanbrengen bij de rechtbank. Die gaat dan onderzoeken of er sprake is van een bewijsbaar strafbaar feit en een strafbare dader. Ook het OM zal dan opnieuw naar de zaak kijken. Het OM kan de rechter vragen het feit bewezen te verklaren en de verdachte te veroordelen, maar kan ook vrijspraak vragen.
◢◤
pi_136277214
quote:
10s.gif Op maandag 3 februari 2014 10:43 schreef Oversight het volgende:

[..]

Ik snap hem niet?
- jij doet aangifte;
- OM wil niet vervolgen;
- jij doet art.12-procedure (OM moet vervolgen als je die wint);
- je verlies art. 12 procedure;
- einde verhaal, je hebt pech.
  maandag 3 februari 2014 @ 10:52:34 #8
19194 Oversight
◢◤
pi_136277264
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 10:50 schreef DonJames het volgende:

- jij doet art.12-procedure (OM moet vervolgen als je die wint);

OM vervolgt, met tegenzin, op basis van WAT dan als basis ?
De keiharde feiten volgens letter van de wet > jurisprudentie zat.... ?
◢◤
pi_136277341
quote:
10s.gif Op maandag 3 februari 2014 10:52 schreef Oversight het volgende:

[..]

OM vervolgt, met tegenzin, op basis van WAT dan als basis ?
Hoe bedoel je?
quote:
De keiharde feiten volgens letter van de wet > jurisprudentie zat.... ?
Feiten staan niet in de wet.. Ik begrijp niet wat je vraag nou eigenlijk is.
  maandag 3 februari 2014 @ 11:02:11 #10
19194 Oversight
◢◤
pi_136277491
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 10:55 schreef DonJames het volgende:

Hoe bedoel je?
WGR / Aangifte doen bij de politie over geloofsfanaten?
quote:
Feiten staan niet in de wet.. Ik begrijp niet wat je vraag nou eigenlijk is.
Wat is er nu eigenlijk bepalende factor voor wat betreft de inhoud van de aanklacht, nadat het OM met tegenzin moet gaan vervolgen? De feiten en omstandigheden van en over de gedraging die vaststaan, of de wijze waarop de OvJ al dan niet een strafbare handeling ziet?
◢◤
pi_136277876
quote:
10s.gif Op maandag 3 februari 2014 11:02 schreef Oversight het volgende:
..
Wat is er nu eigenlijk bepalende factor voor wat betreft de inhoud van de aanklacht, nadat het OM met tegenzin moet gaan vervolgen? De feiten en omstandigheden van en over de gedraging die vaststaan, of de wijze waarop de OvJ al dan niet een strafbare handeling ziet?
De inhoud van de dagvaarding (de "aanklacht") is heel eenvoudig. Veel eenvoudiger dan jij denkt. Hieronder de tll van zo'n soort zaak:

Aan de verdachte is ten laste gelegd dat

"hij op een of meer tijdstip(pen) in of omstreeks de periode van 1 september 2006 tot en met 1 oktober 2006 te Amsterdam en/of elders in Nederland, in elk geval in Nederland, zich in het openbaar, bij geschrift opzettelijk beledigend heeft uitgelaten over een groep mensen, (te weten Joden,) wegens hun ras, hebbende hij, verdachte onder de kop [titel] een column geschreven in het blad Havana, zijnde het weekblad van de Hogeschool van Amsterdam, welk blad op 20 september 2006 is gedateerd, in welke column verdachte de volgende passage(s) heeft opgenomen:

- "Sinds de nazi-tijd is het niet echt cool om negatieve dingen te zeggen over joden, maar soms snap ik best hoe het in 1937 allemaal zo ver heeft kunnen komen" en/of

- "Maar de afgelopen maanden heb ik meerdere malen gemerkt dat ik bij conflicten altijd aan de kant van de niet-jood sta" en/of

- "Misschien moet ik dus niet alle joden door de mangel halen, omdat het me vooral om de ziekmakende Israëliërs gaat, maar eerlijk is eerlijk: uiteindelijk kunnen we ze allemaal terug leiden naar het heilige land".

That's all.
  maandag 3 februari 2014 @ 11:46:30 #12
19194 Oversight
◢◤
pi_136278606
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 11:19 schreef DonJames het volgende:

That's all.
Dus ook:

"hij op een of meer tijdstip(pen) in of omstreeks de periode van 1 september 2006 tot en met 1 oktober 2006 te Amsterdam en/of elders in Nederland, in elk geval in Nederland, zich in het openbaar, bij geschrift opzettelijk beledigend en bedreigend heeft uitgelaten over een groep mensen, (te weten ongelovigen) wegens hun geloof, hebbende hij, verdachte onder de kop [titel] een column geschreven in het blad Havana, zijnde het weekblad van de aanbidders van onzichtbaar wezen, welk blad op 20 september 2006 is gedateerd, in welke column verdachte de volgende passage(s) heeft opgenomen:

- "Dan zal Ik alle volken tegen Jeruzalem ten strijde vergaderen; de stad zal genomen worden, de huizen zullen worden geplunderd en de vrouwen geschonden." en/of

- " levend worden zij beiden geworpen in de poel des vuurs, die van zwavel brandt" en/of

- "Want er zal dan een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal".

- "wanneer de antichrist ten volle geopenbaard wordt, er een tijd van ellende zal aanbreken zoals de wereld nog nooit gekend heeft. Oorlogen, vervolgingen, natuurgeweld," en/of

- "Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt"
◢◤
pi_136278898
quote:
10s.gif Op maandag 3 februari 2014 11:46 schreef Oversight het volgende:

[..]

Dus ook:

"hij op een of meer tijdstip(pen) in of omstreeks de periode van 1 september 2006 tot en met 1 oktober 2006 te Amsterdam en/of elders in Nederland, in elk geval in Nederland, zich in het openbaar, bij geschrift opzettelijk beledigend en bedreigend heeft uitgelaten over een groep mensen, (te weten ongelovigen) wegens hun geloof, hebbende hij, verdachte onder de kop [titel] een column geschreven in het blad Havana, zijnde het weekblad van de aanbidders van onzichtbaar wezen, welk blad op 20 september 2006 is gedateerd, in welke column verdachte de volgende passage(s) heeft opgenomen:

- "Dan zal Ik alle volken tegen Jeruzalem ten strijde vergaderen; de stad zal genomen worden, de huizen zullen worden geplunderd en de vrouwen geschonden." en/of

- " levend worden zij beiden geworpen in de poel des vuurs, die van zwavel brandt" en/of

- "Want er zal dan een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal".

- "wanneer de antichrist ten volle geopenbaard wordt, er een tijd van ellende zal aanbreken zoals de wereld nog nooit gekend heeft. Oorlogen, vervolgingen, natuurgeweld," en/of

- "Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt"
Mogelijk. Maar niet waarschijnlijk.

Wat leesvoer voor TS: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=12872
  maandag 3 februari 2014 @ 12:12:24 #14
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_136279386
Kruistochten zijn al ff voorbij :)
  maandag 3 februari 2014 @ 12:46:14 #15
19194 Oversight
◢◤
pi_136280447
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 11:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Mogelijk. Maar niet waarschijnlijk.

Wat leesvoer voor TS: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=12872
Super, dankjewel. Ik begin er vanavond aan, en meldt me hier als ik er doorheen ben, kan wel even een paar dagen duren, of een week of wat, maar echt veel dank !
◢◤
  maandag 3 februari 2014 @ 13:22:59 #16
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_136281822
Neem vooral je tijd
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  maandag 3 februari 2014 @ 13:24:15 #17
19194 Oversight
◢◤
pi_136281895
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 13:22 schreef Mark het volgende:
Neem vooral je tijd
Doe ik altijd, lees je in.
◢◤
  donderdag 6 februari 2014 @ 08:59:33 #18
19194 Oversight
◢◤
pi_136391770
quote:
Op de helft, en koffie is op. Voor alle zekerheid neem ik deze er nog bij en kom dan met een heleboel vragen.
◢◤
  donderdag 6 februari 2014 @ 09:29:16 #19
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_136392254
Goed om te weten

* Mark stopt volgen
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')