Te koop aangeboden: Honda VT500 Ascot V-Twin oldtimer
De motor heeft al op Speurders gestaan, maar de verkoop ging niet door wegens een ernstig ongeval met mijn nieuwe motor. De motor heeft hierdoor enkele maanden stilgestaan en start daarom niet. Even de accu opladen en de bougies nakijken. Voor mijn ongeval startte de motor altijd probleemloos.
Verdere minpunten:
- Koplamp werkt soms niet. Het lijkt erop dat de massa slecht contact maakt.
- Toerental houdt in bij koude motor, eenmaal warm is er niks aan de hand.
- Koppakking zweet een beetje olie, dus de olie en koelvloeistof moet af en toe worden bijgevuld.
- Electra is heel rommelig: een en ander hangt los onder de tank, en de motor heeft geen controlelampjes etc. Motoren opknappen vind ik leuk maar dit electronica is echt niet mijn ding.
Verder zijn er natuurlijk ook veel pluspunten:
- De motor is (en klinkt) gewoon enorm sexy. Ik heb er veel positieve reacties op gehad, zowel van bekenden als van automobilisten bij het stoplicht.
- Luchtfilterbox is vervangen door open luchtfilters, waardoor de zekeringen zich onder het zadel bevinden en er geen lelijk doosje meer onder de koplamp zit. Hiervoor is een aantal draden verlengd en een grotere sproeier geplaatst (127,5 uit mijn hoofd).
- Banden zijn nog redelijk.
- De vierkante teller is vervangen door een ronde chromen teller van een Shadow. Daarom is de km-stand op de gok: op de huidige staat 37000 mijl, maar op de originele stond bijna 10000 minder. Eventueel kan ik dit nog nakijken.
- De vierkante koplamp is vervangen door een rond chromen exemplaar van een Harley Davidson.
- Zo'n 2000 km geleden is de olie ververst, oliefilter ververst, remvloeistof ververst, voorrem compleet gereviseerd inclusief nieuwe ringen/remblokjes/kopervet (!).
- Er zitten veel extra onderdelen bij zoals de originele koplamp, teller, knipperlichten, maar ook een extra zadel, vier splinternieuwe led-knipperlichten, een oude remklauw et cetera. Ook daarom moet de motor met een aanhanger worden opgehaald, zodat alle extra onderdelen direct mee kunnen.
De Ascot is in 1991 uit het gunstige klimaat van Californië geïmporteerd. In Nederland is het een zeer zeldzaam model.
Gaat weg wegens mijn financiële situatie (een ongeluk met een nieuwe motor kost veel geld...) en omdat ik in het komende seizoen een praktischere motor aan wil schaffen, met kuip en koffers.
Op motor-forum onder 'Brikken en Klassiekers' is een topic te vinden over deze motor.
Vraagprijs 550 euro. Bieden staat uiteraard vrij. Te bezichtigen en op te halen in Utrecht.
Foto's
![UKTdBc3.jpg?1]()