abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136207812
Beste iedereen,

Ik ben 20 jaar (1,5 week geleden 20 geworden) en afgelopen dinsdag kreeg ik mijn loon binnen van periode 1 van 2014 (de eerste 4 weken).
Ik heb aangegeven dat ik de heffingskorting wil toepassen en normaal gebeurt dat ook altijd.
Maar deze periode staat er op mijn loonstrook "Voordeelregel niet toegepast".
Ik heb over een loon van ¤467,59 nu maarliefst ¤45,11 moeten betalen aan 'Loonheffing normaal tarief'. Mijn uitbetaalde salaris was dus ¤422,48.
Dit vind ik toch behoorlijk raar, aangezien ik wil dat de Loonheffingskorting wordt toegepast zodat ik geen loonheffing hoef te betalen (en ik dus niets hoef terug te vragen aan het eind van het jaar).
Ik moet wel vermelden dat ik meer dan normaal heb gewerkt en verdiend. Normaal zit ik zo rond de ¤250 euro per periode (4 weken). Nu heb ik, dankzij de vakantie, extra kunnen werken.

Weet er iemand hoe het kan dat ik toch 'Loonheffing normaal Tarief' heb moeten betalen ondanks de Heffingskorting die ik toegepast wil hebben?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! :)
  zaterdag 1 februari 2014 @ 15:54:03 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136208440
TS ontdekt dat-ie belasting moet betalen?
censuur :O
pi_136208963
TS: Je weet dat je niet onbeperkt kan verdienen zonder beladting te betalen?

Heffingskorting, een korting heeft een maximum. Daar zat je, waarschijnlijk, overheen in deze 4 weken
All management is Strategic Management.
pi_136210320
Heb je meerdere bijbaantjes?

En anders gewoon opbellen waarom ze de loonheffingskorting niet hebben toegepast?
  zaterdag 1 februari 2014 @ 17:07:55 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_136210741
Maar liefst ¤ 45,11 belasting betaald... Reken maar dat de heffingskorting gewoon is toegepast.

Is er wellicht ook iets anders uitbetaald, reserveringen zoals vakantiegeld bijvoorbeeld, of vrije dagen die niet opgenomen zijn?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_136211968
Buiten mijn standaard salaris, zit er ook een toeslag voor vakantiedagen, vakantietoeslag en ATV bij, dit is een percentage van mijn totale brutoloon dat ik extra krijg. Maar hoor ik dan niet altijd standaard ¤0 loonheffing te betalen, doordat ik de Heffingskorting toe laat passen? Er staat echt specifiek "Voordeelregel: Deze periode niet toegepast" op mijn loonstrook.
Ik heb wel nog een ander bijbaantje, maar daarbij heb ik de Heffingskorting uitstaan, omdat dit maar bij 1 baantje kon worden toegepast.
pi_136212074
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 17:46 schreef Timiboy het volgende:
... Maar hoor ik dan niet altijd standaard ¤0 loonheffing te betalen, doordat ik de Heffingskorting toe laat passen? .
..
Neen.
pi_136218374
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 15:37 schreef Timiboy het volgende:

Ik heb over een loon van ¤467,59 nu maar liefst ¤45,11 moeten betalen aan 'Loonheffing normaal tarief'.
Het is me wat _O-

Leesvoer :)

Leesvoer2
pi_136229084
Is je voordeelregel niet dat je korting krijgt, of reiskosten kon uitwisselen oid?
  zondag 2 februari 2014 @ 05:59:25 #10
317039 Printerkabel
Hello darkness, my old friend
pi_136229231
45 euro :')

Ik betaal aan loonheffing meer dan 1000 per maand :(
  zondag 2 februari 2014 @ 08:02:20 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_136229637
Als de loonheffingskorting werkelijk niet toegepast was, had je over ¤ 467 maarliefst ¤ 168 loonheffing moeten betalen.

Dus het is hoogstens over een deel niet toegepast.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_136229811
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 05:59 schreef Printerkabel het volgende:
45 euro :')

Ik betaal aan loonheffing meer dan 1000 per maand :(
Ah, je bent dus werkgever.
pi_136232423
Toepassing van de voordeelregel heeft niets te maken met heffingskortingen, maar gaat erover of bijzondere beloningen zoals bv vakantiegeld volgens je bijzonder tarief worden belast.
pi_136264709
Dit staat precies op mijn loonstrookje:
Brutoloon / Loon loonheffing: ¤467,59
Arbeidskorting: ¤19,11
Loonheffing normaal tarief: ¤45,11
Loonheffing bijzonder tarfief: ¤0,00
Heffingskorting: Toepassen
Voordeelregel: Deze periode niet toegepast

Verder zit er bij het brutoloon dus geld voor vakantiedagen, vakantietoeslag, ATV.

Dus als ik het goed begrijp, kan ik aannemen dat:
1. De Heffingskorting gewoon is toegepast? Anders had ik meer dan ¤45,11 moeten betalen aan loonheffing, als het goed is?
2. De Voordeelregel is iets anders dan de Heffingskorting en was blijkbaar voor mij niet van belang?
3. Dat ik normaal geen 'Loonheffing normaal tarief' betaal, komt doordat ik meestal minder verdien per periode?

Bedankt voor de antwoorden iedereen!
pi_136267522
1 en 2. Hoogstwaarschijnlijk ja. Je kan de loontabellen voor 4weeks loon van de website van de belastingdienst halen. Zo kan je precies zien hoeveel belasting je zou moeten betalen.

Een vraag die vanuit mij voor dit topic:
Kan je een werkgever aansprakelijk stellen voor te weinig/teveel belasting inhouden door de heffingskorting verkeerd toe te passen?

Zo heb ik ooit een bijbaantje gehad waarbij we een netto-loon afspraak hadden. Ik heb toen expres geen heffingskorting laten toepassen om zo bruto meer te krijgen. Toch heeft de werkgever wel heffingskorting toegepast.
Eerst denken, dan typen
pi_136267706
quote:
7s.gif Op zondag 2 februari 2014 23:04 schreef Piger het volgende:
1 en 2. Hoogstwaarschijnlijk ja. Je kan de loontabellen voor 4weeks loon van de website van de belastingdienst halen. Zo kan je precies zien hoeveel belasting je zou moeten betalen.

Kan je een werkgever aansprakelijk stellen voor te weinig/teveel belasting inhouden door de heffingskorting verkeerd toe te passen?

Zo heb ik ooit een bijbaantje gehad waarbij we een netto-loon afspraak hadden. Ik heb toen expres geen heffingskorting laten toepassen om zo bruto meer te krijgen. Toch heeft de werkgever wel heffingskorting toegepast.
Je hebt netto toch gekregen wat was afgesproken?
pi_136267797
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 23:08 schreef Queller het volgende:

[..]

Je hebt netto toch gekregen wat was afgesproken?
Ja maar de werkgever mag zover ik weet geen heffingskorting toepassen zolang ik daar geen formulier voor teken. En het levert mij minder geld op.
Eerst denken, dan typen
  zondag 2 februari 2014 @ 23:14:22 #18
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_136268016
quote:
7s.gif Op zondag 2 februari 2014 23:04 schreef Piger het volgende:
Nee. Gebeurt ook als je gedurende een jaar meer gaat verdienen en van 42% naar 52% schaal gaat bijvoorbeeld, dan krijg je ook een naheffing van de BD. Je bruto netto verhaal snap ik niks van.

/edit

Ah ik snap denk ik je gedachtengang. Daarom spreek je in 99 van de 100 gevallen ook gewoon een bruto bedrag af om zulke gedachtenspinsels voor te blijven.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_136268323
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 23:14 schreef Sandyman het volgende:

[..]

Nee. Gebeurt ook als je gedurende een jaar meer gaat verdienen en van 42% naar 52% schaal gaat bijvoorbeeld, dan krijg je ook een naheffing van de BD. Je bruto netto verhaal snap ik niks van.
In het geval van 42 naar 52% kan de werkgever zich nog steeds netjes aan de regels houden.
Betreffende het brutonetto verhaal:
Afspraak met werkgever. 7,5 netto. Totaal loon per jaar is ruim onder de heffingskorting.

Indien ik loonheffingskorting laat toepassen:
Werkgever keert 7,50 euro bruto uit
Loonheffing: 0 euro
Loon: 7,5

indien ik loonheffingskorting niet laat toepassen:
Werkgever keert 11 euro bruto uit
Loonheffing: 3,5 euro
Loon 7,5 euro
Einde van het jaar krijg ik 3,5 euro terug van de belastingdienst

Overigens snap ik de 45 euro van ts niet. ook bij 4weeksloon zou hij niets hoeven af te dragen. Misschien zit er tweede component in als in 13e maand oid?
Eerst denken, dan typen
pi_136269995
quote:
7s.gif Op zondag 2 februari 2014 23:09 schreef Piger het volgende:

Ja maar de werkgever mag zover ik weet geen heffingskorting toepassen zolang ik daar geen formulier voor teken. En het levert mij minder geld op.
Tsja. Jij bent wel een heel erg uitgekookte :D

Ik zou zeggen: dan had je de wel of geen loonheffingskorting ook maar moeten afspreken. Het enige dat je afsprak, is een netto-loon. Er is verder weinig tegenin te brengen: als de WG ten onrechte loonheffingskorting toepast, dan moet je bijbetalen bij de fiscus. Is dat niet het geval, dan denk ik dat je gewoon helemaal geen poot hebt om op te staan.

Je WG heeft het slimmer gespeeld dan jij. En dat was te verwachten; ik zou het precies zo doen als WG.
  maandag 3 februari 2014 @ 00:01:24 #21
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_136270146
quote:
7s.gif Op zondag 2 februari 2014 23:09 schreef Piger het volgende:

[..]

Uiteindelijk niet, want je krijgt het teveel betaalde geld weer terug met je belastingaangifte
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_136281973
quote:
Overigens snap ik de 45 euro van ts niet. ook bij 4weeksloon zou hij niets hoeven af te dragen. Misschien zit er tweede component in als in 13e maand oid?

Ik snap het ook niet :( Dacht ook dat ik niets zou hoeven af te dragen.
pi_136296903
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 13:26 schreef Timiboy het volgende:

[..]

Ik snap het ook niet :( Dacht ook dat ik niets zou hoeven af te dragen.
Misschien je loonstrookje even anoniem plaatsen?
Eerst denken, dan typen
pi_136296925
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 00:01 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Uiteindelijk niet, want je krijgt het teveel betaalde geld weer terug met je belastingaangifte
Nee. Zie mijn rekenvoorbeeld
Eerst denken, dan typen
  maandag 3 februari 2014 @ 20:06:02 #25
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_136298429
quote:
7s.gif Op maandag 3 februari 2014 19:37 schreef Piger het volgende:

[..]

Nee. Zie mijn rekenvoorbeeld
Jouw rekenvoorbeeld werkt met verschillende brutolonen.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_136298521
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 20:06 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Jouw rekenvoorbeeld werkt met verschillende brutolonen.
Ja want netto-loon afspraak
Eerst denken, dan typen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')