Tolkien
Feist
Hobb
Weis & Hickman
quote:LOL.. zowel Feist als Weis & Hickman worden op veel fora afgedaan als flutauteurs.. Dus dat lijstje van jou zegt ook niets
Op donderdag 17 april 2003 16:01 schreef Mouser het volgende:
Kap alsjeblieft met het spuien van die 3e rangs auteurs. Dat doet alleen maar onrecht aan de echte Meesters van de Fantasy:Tolkien
Feist
Hobb
Weis & Hickman
Overigens vond ik Tolkien een absoluut waardeloze schrijfstijl hebben en hebben zijn opvolgens dat toch een stuk beter aangepakt.
quote:Smaken verschillen gelukkig, anders was er geen fantasy boek te koop of niet dan?
Op donderdag 17 april 2003 16:01 schreef Mouser het volgende:
Kap alsjeblieft met het spuien van die 3e rangs auteurs. Dat doet alleen maar onrecht aan de echte Meesters van de Fantasy:Tolkien
Feist
Hobb
Weis & Hickman
Maercky, Ik ga naar de Fantasy Fair op zaterdag dus als je ook gaat mag je zo m'n boek overnemen!
Of icq me maar
Misschien nog leuke tip voor mensen, in Amsterdam is er een winkel Waterstone's aka The English Bookstore in de Kalverstraat tegenover Esprit.
Die hebben heeeeeeeeeel veel Fantasy, maar in het engels dus
quote:Ik weet nog niet of ik ga naar de Fantasy Fair.. ik zou op zich best graag willen, maar waar ik de tijd vandaan moet halen, is weer een tweede.. Ik laat het je van de week weten
Op donderdag 17 april 2003 16:33 schreef nyphai het volgende:[..]
Maercky, Ik ga naar de Fantasy Fair op zaterdag dus als je ook gaat mag je zo m'n boek overnemen!
Of icq me maarMisschien nog leuke tip voor mensen, in Amsterdam is er een winkel Waterstone's aka The English Bookstore in de Kalverstraat tegenover Esprit.
Die hebben heeeeeeeeeel veel Fantasy, maar in het engels dus
Als ik overigens ook nog eens aan fantasy in het Engels zou moeten beginnen, deed ik uberhaupt niets anders meer dan lezen
quote:Tracy Hickman is toch echt een man...maar verder wilde ik eigenlijk vooral deze serie nog even pluggen
Op dinsdag 8 oktober 2002 09:12 schreef Angel22 het volgende:
Weiss en Hickmann schrijfsters van o.a. poort des doods
Oh, en is Tad Williams al genoemd? Zijn Memory, Sorrow & Thorn-trilogie in vier delen veegt de vloer aan met Tolkien! In de vertaling van Max Schuchart heet de serie "Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard".
quote:tad williams veegt helemaal de vloer niet aan met tolkien
Op vrijdag 18 april 2003 13:44 schreef Kwark het volgende:[..]
Tracy Hickman is toch echt een man...maar verder wilde ik eigenlijk vooral deze serie nog even pluggen
Oh, en is Tad Williams al genoemd? Zijn Memory, Sorrow & Thorn-trilogie in vier delen veegt de vloer aan met Tolkien! In de vertaling van Max Schuchart heet de serie "Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard".
Het zijn twee kompleet verschillende stijlen van verhalen in kompleet andere sferen en niet te vergelijken.
quote:Zie hier een met een A- beloonde afstudeerscriptie waarin het werk van Tad Williams wordt vergeleken met dat van Tolkien. Titel: A critical analysis of Tolkiens The Lord of the Rings and Tad Williams Memory, Sorrow and Thorn trilogy; with reference to the art of plagiarism in Fantasy Literature: http://dr.morgenes.tripod.com/start.htm
Op vrijdag 18 april 2003 14:10 schreef Lord Dreamer het volgende:[..]
tad williams veegt helemaal de vloer niet aan met tolkien
wat een gelul. Ik heb z'n nl beiden in de kast . en gelezen ook . ben zelfs voor de 2e keer met tad williams bezig .Het zijn twee kompleet verschillende stijlen van verhalen in kompleet andere sferen en niet te vergelijken.
Waarmee ik maar even wil aangeven dat je de vergelijking niet zomaar kunt afdoen als "gelul".
Yes, I say proudly that I have danced
Where Tolkien once had trodden.
- Tad Williams
quote:welk jaar schreef tad z'n mooie boeken en in welk jaar schreef tolkien z'n meesterwerk .. goh neuf said
Op vrijdag 18 april 2003 14:18 schreef Kwark het volgende:[..]
quote:Ja, er zit nogal wat tijd tussen. Dus?
Op vrijdag 18 april 2003 14:28 schreef Lord Dreamer het volgende:[..]
welk jaar schreef tad z'n mooie boeken en in welk jaar schreef tolkien z'n meesterwerk .. goh neuf said
quote:idd hoe kan je dan zeggen dat iemand die later is gaan schrijven even de vloer aanveegt met een schrijver die in een ander tijd schreef ..
Op vrijdag 18 april 2003 14:29 schreef Kwark het volgende:[..]
Ja, er zit nogal wat tijd tussen. Dus?
quote:De schrijfstijl is natuurlijk volkomen anders; en fantasy is niet voor niets een genre. De boeken volgen een bepaald patroon en hebben daardoor per definitie grote overeenkomsten.
Op zaterdag 12 april 2003 23:07 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Het Zwaard was wel een regelrechte kloon van LOTR, toch? Ik kwam door de vervolgdelen niet echt heen.
Ik zou Tad Williams (anderland serie vooral) en J.R.R. Martin (song of ice and fire) willen aanraden.
quote:Dat is juist heel eenvoudig
Op vrijdag 18 april 2003 14:41 schreef Lord Dreamer het volgende:[..]
idd hoe kan je dan zeggen dat iemand die later is gaan schrijven even de vloer aanveegt met een schrijver die in een ander tijd schreef ..
Het feit dat Tolkien het beginidee heeft aangeleverd, betekent niet dat andere mensen het niet beter kunnen
quote:Andersom wordt wel vrijwel ieder nieuw fantasywerk afgemeten aan het epos van Tolkien. Soms terecht, soms ook niet. In het geval van Tad Williams is het een vergelijking die op vele fronten opgaat, en dan vind ik de cyclus van Williams persoonlijk gewoon beter.
Op vrijdag 18 april 2003 14:41 schreef Lord Dreamer het volgende:[..]
idd hoe kan je dan zeggen dat iemand die later is gaan schrijven even de vloer aanveegt met een schrijver die in een ander tijd schreef ..
quote:Ik zou het nauwelijks over-analyseren willen noemen wat we hier doen
Op vrijdag 18 april 2003 14:45 schreef nyphai het volgende:
Tenzij een schrijver gewoon een idee steelt van een ander, wat maakt het dan uit?
Wat heeft het voor zin om te vergelijken en idd zeker als ze uit 2 verschillende periodes komen.
Je gaat toch ook Shakespeare niet met een musical/play schrijver van nu vergelijken?
.
Fantasy moet je niet over-analyseren
quote:Vind ik nou ook
Op vrijdag 18 april 2003 14:45 schreef nyphai het volgende:Fantasy moet je niet over-analyseren
Schrijvers met elkaar vergelijken kan natuurlijk altijd, maar in mijn ogen blijft het een erg subjectief plaatje.
quote:En zo is het
Op vrijdag 18 april 2003 14:53 schreef Isabeau het volgende:[..]
Schrijvers met elkaar vergelijken kan natuurlijk altijd, maar in mijn ogen blijft het een erg subjectief plaatje.
quote:Goedzo, veel Weis&Hickman fans hier
Op vrijdag 18 april 2003 14:53 schreef Isabeau het volgende:[..]
Vind ik nou ook
En het is toch voor een groot deel een kwestie van smaak van wat je wel en niet goed vindt. Ik vind bijvoorbeeld Weis en Hickman geweldig en een ander vindt het bagger. Dat kan
quote:De boeken van Weis en Hickman waren voor mij DE kennismaking met het fantasy genre
Op vrijdag 18 april 2003 14:55 schreef Kwark het volgende:[..]
Goedzo, veel Weis&Hickman fans hier
. Haplo is nog altijd één van de romanfiguren die de meeste indruk op me hebben gemaakt, al is het al bijna tien jaar geleden dat ik de boeken las...
En toch moet je fantasy niet over-analyseren... Het is en blijft een fantasie van iemand en dat moet je een fantasie van jezelf maken.
Imho hoor je je te verliezen in een boek en niet schrijver-technisch gaan denk
Wanneer ik lees ben ik oblivious voor mijn omgeving
quote:Voor mij ook
Op vrijdag 18 april 2003 14:56 schreef Maerycke het volgende:[..]
De boeken van Weis en Hickman waren voor mij DE kennismaking met het fantasy genre
Hiervoor las ik eigenlijk dit genre nooit.
quote:Toch vond ik Alfred ook een leuk karakter en idd was Haplo een figuur die indruk maakte.
Op vrijdag 18 april 2003 14:55 schreef Kwark het volgende:[..]
Goedzo, veel Weis&Hickman fans hier
. Haplo is nog altijd één van de romanfiguren die de meeste indruk op me hebben gemaakt, al is het al bijna tien jaar geleden dat ik de boeken las...
Maar bij mij blijven toch Fitzchevalric (Robin Hobb) en Drizz't Do'Urden (R.A. Salvatore) mijn favoriete karakters, met op een half voetje gevolgd door Talon of the Silverhawk alias Tal Hawkins (R.E. Feist)
quote:Ik heb het boek alleen gekocht omdat ik op dat moment geen leuke thriller kon vinden.. Nadat ik Elfenster had gelezen, ben ik speciaal lid geworden van de bibliotheek om de andere delen ook met spoed te kunnen lezen..
Op vrijdag 18 april 2003 14:58 schreef Kwark het volgende:[..]
Voor mij ook
. Voordat ik ElfenSter zag wist ik niet eens dat het genre bestond.
Volgens mij heb ik de hele serie echt binnen 1,5 week verslonden.. Dat was echt erg.. ik nam de telefoon niet eens meer op..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |