abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9840572
Kap alsjeblieft met het spuien van die 3e rangs auteurs. Dat doet alleen maar onrecht aan de echte Meesters van de Fantasy:

Tolkien
Feist
Hobb
Weis & Hickman

donderdag 17 april 2003 @ 16:17:24 #52
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_9841023
quote:
Op donderdag 17 april 2003 16:01 schreef Mouser het volgende:
Kap alsjeblieft met het spuien van die 3e rangs auteurs. Dat doet alleen maar onrecht aan de echte Meesters van de Fantasy:

Tolkien
Feist
Hobb
Weis & Hickman

LOL.. zowel Feist als Weis & Hickman worden op veel fora afgedaan als flutauteurs.. Dus dat lijstje van jou zegt ook niets

Overigens vond ik Tolkien een absoluut waardeloze schrijfstijl hebben en hebben zijn opvolgens dat toch een stuk beter aangepakt.

donderdag 17 april 2003 @ 16:33:04 #53
53296 nyphai
Fish go m00
pi_9841425
quote:
Op donderdag 17 april 2003 16:01 schreef Mouser het volgende:

Tolkien
Feist
Hobb
Weis & Hickman

Smaken verschillen gelukkig, anders was er geen fantasy boek te koop of niet dan?
En overigens, je lijstje is wel erg kort zo

Maercky, Ik ga naar de Fantasy Fair op zaterdag dus als je ook gaat mag je zo m'n boek overnemen!
Of icq me maar

Misschien nog leuke tip voor mensen, in Amsterdam is er een winkel Waterstone's aka The English Bookstore in de Kalverstraat tegenover Esprit.
Die hebben heeeeeeeeeel veel Fantasy, maar in het engels dus

Too soon, too late I could not see[br]Perhaps in time you will return to me[br]And if you wont, I still won't be alone[br]Your touch lingers, giving me a small sense of being home
  donderdag 17 april 2003 @ 18:00:26 #54
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_9843427
quote:
Op donderdag 17 april 2003 16:33 schreef nyphai het volgende:

[..]

Maercky, Ik ga naar de Fantasy Fair op zaterdag dus als je ook gaat mag je zo m'n boek overnemen!
Of icq me maar

Misschien nog leuke tip voor mensen, in Amsterdam is er een winkel Waterstone's aka The English Bookstore in de Kalverstraat tegenover Esprit.
Die hebben heeeeeeeeeel veel Fantasy, maar in het engels dus

Ik weet nog niet of ik ga naar de Fantasy Fair.. ik zou op zich best graag willen, maar waar ik de tijd vandaan moet halen, is weer een tweede.. Ik laat het je van de week weten (Bedenk ondertussen ook ff wat je voor dat boek terug zou willen hebben )

Als ik overigens ook nog eens aan fantasy in het Engels zou moeten beginnen, deed ik uberhaupt niets anders meer dan lezen

donderdag 17 april 2003 @ 21:45:24 #55
53296 nyphai
Fish go m00
pi_9847999
[offtopic] Ik voeg je wel ff toe op mn aisiekjoe[/offtopic]
Too soon, too late I could not see[br]Perhaps in time you will return to me[br]And if you wont, I still won't be alone[br]Your touch lingers, giving me a small sense of being home
  vrijdag 18 april 2003 @ 13:44:16 #56
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9859770
quote:
Op dinsdag 8 oktober 2002 09:12 schreef Angel22 het volgende:
Weiss en Hickmann schrijfsters van o.a. poort des doods
Tracy Hickman is toch echt een man...maar verder wilde ik eigenlijk vooral deze serie nog even pluggen

Oh, en is Tad Williams al genoemd? Zijn Memory, Sorrow & Thorn-trilogie in vier delen veegt de vloer aan met Tolkien! In de vertaling van Max Schuchart heet de serie "Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard".

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  vrijdag 18 april 2003 @ 14:10:54 #57
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_9860237
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 13:44 schreef Kwark het volgende:

[..]

Tracy Hickman is toch echt een man...maar verder wilde ik eigenlijk vooral deze serie nog even pluggen

Oh, en is Tad Williams al genoemd? Zijn Memory, Sorrow & Thorn-trilogie in vier delen veegt de vloer aan met Tolkien! In de vertaling van Max Schuchart heet de serie "Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard".

tad williams veegt helemaal de vloer niet aan met tolkien
wat een gelul. Ik heb z'n nl beiden in de kast . en gelezen ook . ben zelfs voor de 2e keer met tad williams bezig .

Het zijn twee kompleet verschillende stijlen van verhalen in kompleet andere sferen en niet te vergelijken.

It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
  vrijdag 18 april 2003 @ 14:18:10 #58
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9860324
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 14:10 schreef Lord Dreamer het volgende:

[..]

tad williams veegt helemaal de vloer niet aan met tolkien
wat een gelul. Ik heb z'n nl beiden in de kast . en gelezen ook . ben zelfs voor de 2e keer met tad williams bezig .

Het zijn twee kompleet verschillende stijlen van verhalen in kompleet andere sferen en niet te vergelijken.

Zie hier een met een A- beloonde afstudeerscriptie waarin het werk van Tad Williams wordt vergeleken met dat van Tolkien. Titel: A critical analysis of Tolkiens The Lord of the Rings and Tad Williams Memory, Sorrow and Thorn trilogy; with reference to the art of plagiarism in Fantasy Literature: http://dr.morgenes.tripod.com/start.htm

Waarmee ik maar even wil aangeven dat je de vergelijking niet zomaar kunt afdoen als "gelul".

Yes, I say proudly that I have danced
Where Tolkien once had trodden.

- Tad Williams

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  vrijdag 18 april 2003 @ 14:28:42 #59
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_9860483
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 14:18 schreef Kwark het volgende:

[..]

welk jaar schreef tad z'n mooie boeken en in welk jaar schreef tolkien z'n meesterwerk .. goh neuf said
It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
  vrijdag 18 april 2003 @ 14:29:51 #60
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9860507
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 14:28 schreef Lord Dreamer het volgende:

[..]

welk jaar schreef tad z'n mooie boeken en in welk jaar schreef tolkien z'n meesterwerk .. goh neuf said

Ja, er zit nogal wat tijd tussen. Dus?
  vrijdag 18 april 2003 @ 14:41:03 #61
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_9860696
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 14:29 schreef Kwark het volgende:

[..]

Ja, er zit nogal wat tijd tussen. Dus?

idd hoe kan je dan zeggen dat iemand die later is gaan schrijven even de vloer aanveegt met een schrijver die in een ander tijd schreef ..
  vrijdag 18 april 2003 @ 14:45:07 #62
53296 nyphai
Fish go m00
pi_9860762
Tenzij een schrijver gewoon een idee steelt van een ander, wat maakt het dan uit?
Wat heeft het voor zin om te vergelijken en idd zeker als ze uit 2 verschillende periodes komen.
Je gaat toch ook Shakespeare niet met een musical/play schrijver van nu vergelijken?
.
Fantasy moet je niet over-analyseren
pi_9860786
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 23:07 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Het Zwaard was wel een regelrechte kloon van LOTR, toch? Ik kwam door de vervolgdelen niet echt heen.

De schrijfstijl is natuurlijk volkomen anders; en fantasy is niet voor niets een genre. De boeken volgen een bepaald patroon en hebben daardoor per definitie grote overeenkomsten.

Ik zou Tad Williams (anderland serie vooral) en J.R.R. Martin (song of ice and fire) willen aanraden.

vrijdag 18 april 2003 @ 14:46:41 #64
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_9860793
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 14:41 schreef Lord Dreamer het volgende:

[..]

idd hoe kan je dan zeggen dat iemand die later is gaan schrijven even de vloer aanveegt met een schrijver die in een ander tijd schreef ..

Dat is juist heel eenvoudig De schrijfstijl van Tolkien is namelijk om te huilen. Er mogen elementen zijn van de diverse andere auteurs die overgenomen zijn van Tolkien, maar Tolkien heeft zijn inspiratie geput uit sagen en aanverwante zaken.

Het feit dat Tolkien het beginidee heeft aangeleverd, betekent niet dat andere mensen het niet beter kunnen

vrijdag 18 april 2003 @ 14:49:25 #65
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9860850
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 14:41 schreef Lord Dreamer het volgende:

[..]

Andersom wordt wel vrijwel ieder nieuw fantasywerk afgemeten aan het epos van Tolkien. Soms terecht, soms ook niet. In het geval van Tad Williams is het een vergelijking die op vele fronten opgaat, en dan vind ik de cyclus van Williams persoonlijk gewoon beter.
  vrijdag 18 april 2003 @ 14:50:51 #66
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9860885
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 14:45 schreef nyphai het volgende:
Tenzij een schrijver gewoon een idee steelt van een ander, wat maakt het dan uit?
Wat heeft het voor zin om te vergelijken en idd zeker als ze uit 2 verschillende periodes komen.
Je gaat toch ook Shakespeare niet met een musical/play schrijver van nu vergelijken?
.
Ik zou het nauwelijks over-analyseren willen noemen wat we hier doen .
pi_9860925
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 14:45 schreef nyphai het volgende:

Vind ik nou ook En het is toch voor een groot deel een kwestie van smaak van wat je wel en niet goed vindt. Ik vind bijvoorbeeld Weis en Hickman geweldig en een ander vindt het bagger. Dat kan

Schrijvers met elkaar vergelijken kan natuurlijk altijd, maar in mijn ogen blijft het een erg subjectief plaatje.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 18 april 2003 @ 14:54:56 #68
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_9860948
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 14:53 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Schrijvers met elkaar vergelijken kan natuurlijk altijd, maar in mijn ogen blijft het een erg subjectief plaatje.

En zo is het
  vrijdag 18 april 2003 @ 14:55:29 #69
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_9860958
Nou je hebt toch wel schrijvers die enige originaliteit in hun werk proberen te brengen. Dat kan ik op zich erg waarderen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het laatste van David Gemmell dat ik nu aan het lezen ben, waarin in feite al drie keer herhaald wordt wat ik in de overige 7 delen ook al heb kunnen lezen.
  vrijdag 18 april 2003 @ 14:55:29 #70
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9860959
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 14:53 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Vind ik nou ook En het is toch voor een groot deel een kwestie van smaak van wat je wel en niet goed vindt. Ik vind bijvoorbeeld Weis en Hickman geweldig en een ander vindt het bagger. Dat kan

Goedzo, veel Weis&Hickman fans hier . Haplo is nog altijd één van de romanfiguren die de meeste indruk op me hebben gemaakt, al is het al bijna tien jaar geleden dat ik de boeken las...
  vrijdag 18 april 2003 @ 14:56:29 #71
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_9860973
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 14:55 schreef Kwark het volgende:

[..]

Goedzo, veel Weis&Hickman fans hier . Haplo is nog altijd één van de romanfiguren die de meeste indruk op me hebben gemaakt, al is het al bijna tien jaar geleden dat ik de boeken las...

De boeken van Weis en Hickman waren voor mij DE kennismaking met het fantasy genre Hiervoor las ik eigenlijk dit genre nooit.
  vrijdag 18 april 2003 @ 14:58:37 #72
53296 nyphai
Fish go m00
pi_9861010
*brainfart*

En toch moet je fantasy niet over-analyseren... Het is en blijft een fantasie van iemand en dat moet je een fantasie van jezelf maken.
Imho hoor je je te verliezen in een boek en niet schrijver-technisch gaan denk

Wanneer ik lees ben ik oblivious voor mijn omgeving

vrijdag 18 april 2003 @ 14:58:42 #73
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9861014
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 14:56 schreef Maerycke het volgende:

[..]

De boeken van Weis en Hickman waren voor mij DE kennismaking met het fantasy genre Hiervoor las ik eigenlijk dit genre nooit.

Voor mij ook . Voordat ik ElfenSter zag wist ik niet eens dat het genre bestond.
pi_9861046
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 14:55 schreef Kwark het volgende:

[..]

Toch vond ik Alfred ook een leuk karakter en idd was Haplo een figuur die indruk maakte.

Maar bij mij blijven toch Fitzchevalric (Robin Hobb) en Drizz't Do'Urden (R.A. Salvatore) mijn favoriete karakters, met op een half voetje gevolgd door Talon of the Silverhawk alias Tal Hawkins (R.E. Feist)

I don't need a bath. I just bathed a year ago (Battlerager Phewt in The Legacy of the drow van R.A. Salvatore)[br][url]http://www.fantasycave.nl[/url]
  vrijdag 18 april 2003 @ 15:11:36 #75
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_9861270
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 14:58 schreef Kwark het volgende:

[..]

Voor mij ook . Voordat ik ElfenSter zag wist ik niet eens dat het genre bestond.

Ik heb het boek alleen gekocht omdat ik op dat moment geen leuke thriller kon vinden.. Nadat ik Elfenster had gelezen, ben ik speciaal lid geworden van de bibliotheek om de andere delen ook met spoed te kunnen lezen..

Volgens mij heb ik de hele serie echt binnen 1,5 week verslonden.. Dat was echt erg.. ik nam de telefoon niet eens meer op..

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')