Tolkien en Feist ken ik inmiddels en ik heb ook veel van hun werk
al gelezen. Ben benieuwd of er nog andere grootheden in het
Fantasy genre zijn.
En ik zei de gek, maar dat duurt nog even...
Enneh, niet om te zeiken, maar hier zijn al meerdere topics over!
quote:Heb effe op de site gekeken en dat ziet er leuk uit! Al krijg ik wel een beetje LOTR gevoel bij een queeste met 8 metgezellen om te voorkomen dat de wereld zoals zij hem kennen wordt vernietigd....
Op dinsdag 8 oktober 2002 08:59 schreef deGVR het volgende:
Een goeie fantasy schrijver van vaderlandse bodem... W. J. Maryson
http://www.meestermagier.comEn ik zei de gek, maar dat duurt nog even...
quote:Eh....oh ja? Sorry...niet echt goed gekeken dan....stupid me
Op dinsdag 8 oktober 2002 08:59 schreef Antikal het volgende:Enneh, niet om te zeiken, maar hier zijn al meerdere topics over!
quote:Dat zou je wel denken ja.
Op dinsdag 8 oktober 2002 09:05 schreef leonneke het volgende:[..]
Heb effe op de site gekeken en dat ziet er leuk uit! Al krijg ik wel een beetje LOTR gevoel bij een queeste met 8 metgezellen om te voorkomen dat de wereld zoals zij hem kennen wordt vernietigd....
Als je het voor het eerst leest lijkt het gewoon lekker weglezende moderne fantasy... maar het is erg mooi gelaagd. Er zitten veel leuke elementen in verborgen.
quote:Dune heeft inderdaad wel iets fantasy -achtigs... maar de Guide???
Op dinsdag 8 oktober 2002 09:12 schreef Angel22 het volgende:
Frank Herbert schrijver van o.a. Duin trilogie
Douglas Adams Hitch hickers guide to the galaxy
Niets tegen Adams hoor, ik vind hem de meest briljante schrijver die ooit op deze planeet heeft rondgelopen... maar fantasy heeft hij niet geschreven.
quote:Dat is een kutschrijver vind ik.
Op dinsdag 8 oktober 2002 09:08 schreef Pikkebaas het volgende:
Vergeet Terry Goodkind niet.
quote:als we daar mijn eigen leesvoeradviseur Antikal niet hebben ....
Op dinsdag 8 oktober 2002 08:59 schreef Antikal het volgende:
Robert Jordan, Terry Brooks, Modesitt, Terry Pratchett...Enneh, niet om te zeiken, maar hier zijn al meerdere topics over!
quote:
Op dinsdag 8 oktober 2002 09:19 schreef deGVR het volgende:[..]
Dune heeft inderdaad wel iets fantasy -achtigs... maar de Guide???
Niets tegen Adams hoor, ik vind hem de meest briljante schrijver die ooit op deze planeet heeft rondgelopen... maar fantasy heeft hij niet geschreven.
Ik vind het toch aardig Fantasy vol hoor.
Maar goed ieder zijn eigen smaak.
quote:Fantasie vol is het zeker! Maar het valt absoluut niet binnen het genre fantasy. Het is science fiction pur sang.
Op dinsdag 8 oktober 2002 09:27 schreef Angel22 het volgende:[..]
quote:Daar ben ik het wel mee eens.....het lijkt me meer sience fiction!
Op dinsdag 8 oktober 2002 09:31 schreef deGVR het volgende:[..]
Fantasie vol is het zeker! Maar het valt absoluut niet binnen het genre fantasy. Het is science fiction pur sang.
quote:Yes yes.. Nooit te beroerd om een tip te geven
Op dinsdag 8 oktober 2002 09:22 schreef Reanimatie.com het volgende:[..]
als we daar mijn eigen leesvoeradviseur Antikal niet hebben ....
Katherine Kerr, geweldige verhaallijnen met moeilijke reincarnaties etc.
Bridget Wood, schokkende en prachtige sprookjes
en nog wat anderen
Niet dat ik niet hou van het standaard tovenaars- draken en elvenwerk, maar Amber is een keer een hele andere insteek van de Fantasy.
Verder kan ik je ook Ursula Leguin aanraden met Machten van de Aardzee. Hoewel het vierde deel wat tegenvalt zijn de eerste drie pillen zeer goed te lezen.
Zelf ben ik nu bezig in Robert Jordan's Rad des Tijds, maar ik zit te wachten tot het tiende deel eindelijk uitkomt!
Trackx Nano
Niet in nederland te krijgen (ja, bij Donner in Rotterdam) maar te bestellen bij Amazon, WH Smith enz.
quote:Het Zwaard was wel een regelrechte kloon van LOTR, toch? Ik kwam door de vervolgdelen niet echt heen.
Op zaterdag 12 april 2003 23:05 schreef beeer het volgende:
De enige Fantasy-auteur (als in elfjes en dwergjes enzo) die mij heeft weten te boeien is Terry Brooks met de Shannara serie. Al heb ik pas geleden nog zijn nieuwste deel daarvan gelezen en dat viel me behoorlijk tegen.
quote:Dat weet ik niet. Voor mij is alle fantasy hetzelfde. Net als met negers eigenlijk.
Op zaterdag 12 april 2003 23:07 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Het Zwaard was wel een regelrechte kloon van LOTR, toch? Ik kwam door de vervolgdelen niet echt heen.
Overigens is de Shannara serie natuurlijk vele malen beter dan dat slappe werkje dat meneer Tolkien heeft afgeleverd.
Anselm Audley
Katherine Kerr
David Coe
Juliet Marillier
Guy Gavriel Kay
Tad Williams
Robin Hobb
Marion Zimmer Bradley
quote:Voor deze uitspraak, heer beer, duikelt gij vele plaatsen op mijn respectmeter
Op zaterdag 12 april 2003 23:12 schreef beeer het volgende:[..]
Dat weet ik niet. Voor mij is alle fantasy hetzelfde. Net als met negers eigenlijk.
Overigens is de Shannara serie natuurlijk vele malen beter dan dat slappe werkje dat meneer Tolkien heeft afgeleverd.
quote:Ach, Wile, zolang je me met een beleefdheidstitel blijft aanspreken en mijn naam goed blijft schrijven maak ik mij daar geen druk om.
Op zaterdag 12 april 2003 23:47 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Voor deze uitspraak, heer beer, duikelt gij vele plaatsen op mijn respectmeter
En woestijnhonden moeten natuurlijk oppassen voor beren, me dunkt.
quote:Wij jagen in roedels. De grootste beeer is niet veilig voor ons
Op zondag 13 april 2003 12:08 schreef beeer het volgende:[..]
Ach, Wile, zolang je me met een beleefdheidstitel blijft aanspreken en mijn naam goed blijft schrijven maak ik mij daar geen druk om.
En woestijnhonden moeten natuurlijk oppassen voor beren, me dunkt.
Maar waarom vind je LOTR niet goed? Persoonlijk kwam ik niet door Jordan's Wheel of Time heen
quote:Idd erg goed, ben bezig met de Deverry Saga.
Op dinsdag 8 oktober 2002 10:11 schreef DarkElf het volgende:
..
Katherine Kerr, geweldige verhaallijnen met moeilijke reincarnaties etc.
..
quote:Ik ben zelf erg gek van David Eddings en Weiss en Hickmann.
David Eddings schrijver van o.a. kronieken van belgarion
Weiss en Hickmann schrijfsters van o.a. poort des doods
Frank Herbert schrijver van o.a. Duin trilogie
Douglas Adams Hitch hickers guide to the galaxy
De dames schrijven vaak samen boeken en hebben een paar geweldige series op hun naam staan. "The Death Gate" serie is GE-WEL-DIG. Ik heb met veel plezier de hele serie zitten lezen en de serie was ook heeeeeeel snel uit.
dus nog ff bij deze:
aanrader:
RAYMOND E. FEIST
wees gegroet
quote:Vooral het hoge kwantiteit, lage kwaliteit gehalte stoort mij ontzettend. Het verhaal is immers drie keer niks. Maar ik kan mij goed voorstellen dat het nu zo populair is geworden. Immers, Feist
Op zondag 13 april 2003 12:12 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Maar waarom vind je LOTR niet goed?
Maar goed, dat is mijn mening maar.
Ik heb zo in 3 maanden 16 boeken van hem verslonden
quote:Dan heb je er nog ruim 11 te gaan (Discworld alleen al
Op zondag 13 april 2003 17:23 schreef Feanturi het volgende:
Terry Prachett, het leukste werk dat ik gelezen heb in de fantasy richting. Ik zeg expleciet leukste omdat het niet te vergelijken is met meer serieuze verhalen.
Ik heb zo in 3 maanden 16 boeken van hem verslonden
quote:Inderdaad, ik heb alleen de boeken gelezen van de ombibus gedeelte en nog wat erom heen. Eerst heb ik me voorgenomen wat van Adams' Ultimate hitchhikers guide to the galaxy te lezen
Op zondag 13 april 2003 17:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Dan heb je er nog ruim 11 te gaan (Discworld alleen al
)
quote:"Tolkien en Feist ken ik inmiddels en ik heb ook veel van hun werk al gelezen."
Op zondag 13 april 2003 15:47 schreef Xilantof het volgende:
Waarom?
waarom is Rayond E. Feist niet genoemd?dus nog ff bij deze:
aanrader:
RAYMOND E. FEISTwees gegroet
TS gaf aan dat het meeste daarvan al gelezen is.
Maar ik ben inderdaad met je eens dat het een absolute aanrader is. Die man kan zo ontzettend boeiend schrijven. Als ik in een van zijn boeken aan het lezen ben vergeet ik dat er ook nog een echte wereld bestaat. Ik word helemaal in het boek gezogen en de tijd vliegt voorbij. Het is me regelmatig gebeurd dat ik 's avonds begon met lezen en het ineens een uur of 2:00 was. De tijd vloog!
Dit jaar komen er van hun twee nieuwe boeken uit. Het afsluitende deel van de Verheven Steen cyclus, deel 3 "Reis voorbij het einde" en het afsluitende deel van de Oorlog der Zielen cyclus, deel 3 "Draken van een verdwenen maan".
Momenteel lees ik zelf de Drenai boeken van David Gemmell en die lezen ook best rap weg.
James Clemens, banned and the banished www.jamesclemens.com is ook geniaal! Ik heb de tot zover uitgebrachte delen bijna in 1 ruk uitgelezen
Verder vind ik persoonlijk, Marrion Zimmer Bradley, Terry Pratchet, Weis & Hickmann, Anne Rice, James Redfield (is meer avontuur), Tolkien, Jk Rowling en Robin Hobb (ships of magic) erg goed.
God bless them all
quote:Ik neem deel 2 GRAAG van je over als Isabeau ze niet meer heeft
Op donderdag 17 april 2003 11:26 schreef nyphai het volgende:
Amber is idd helemaal geweldig. Ik heb de complete engelse versie besteld en heb dus omnibus 1 en 2 in het nederlands over voor de liefhebbersJames Clemens, banned and the banished www.jamesclemens.com is ook geniaal! Ik heb de tot zover uitgebrachte delen bijna in 1 ruk uitgelezen
Verder vind ik persoonlijk, Marrion Zimmer Bradley, Terry Pratchet, Weis & Hickmann, Anne Rice, James Redfield (is meer avontuur), Tolkien, Jk Rowling en Robin Hobb (ships of magic) erg goed.
God bless them all
Robin Hobb komt naar Nederland overigens deze maand. Ze signeert boeken op 25 april a.s. in Boekenhandel Donner in Rotterdam.
quote:En ze komt op 26 en 27 april naar de Elf Fantasy Fair, waar ze lezingen zal geven en er is de gelegenheid om je boeken te laten signeren.
Op donderdag 17 april 2003 13:31 schreef Maerycke het volgende:Robin Hobb komt naar Nederland overigens deze maand. Ze signeert boeken op 25 april a.s. in Boekenhandel Donner in Rotterdam.
Ook Juliet Marillier (auteur van de trilogie van de Zeven Wateren) zal die dagen lezingen geven en signeren. .
Tolkien
Feist
Hobb
Weis & Hickman
quote:LOL.. zowel Feist als Weis & Hickman worden op veel fora afgedaan als flutauteurs.. Dus dat lijstje van jou zegt ook niets
Op donderdag 17 april 2003 16:01 schreef Mouser het volgende:
Kap alsjeblieft met het spuien van die 3e rangs auteurs. Dat doet alleen maar onrecht aan de echte Meesters van de Fantasy:Tolkien
Feist
Hobb
Weis & Hickman
Overigens vond ik Tolkien een absoluut waardeloze schrijfstijl hebben en hebben zijn opvolgens dat toch een stuk beter aangepakt.
quote:Smaken verschillen gelukkig, anders was er geen fantasy boek te koop of niet dan?
Kap alsjeblieft met het spuien van die 3e rangs auteurs. Dat doet alleen maar onrecht aan de echte Meesters van de Fantasy:Tolkien
Feist
Hobb
Weis & Hickman
Maercky, Ik ga naar de Fantasy Fair op zaterdag dus als je ook gaat mag je zo m'n boek overnemen!
Of icq me maar
Misschien nog leuke tip voor mensen, in Amsterdam is er een winkel Waterstone's aka The English Bookstore in de Kalverstraat tegenover Esprit.
Die hebben heeeeeeeeeel veel Fantasy, maar in het engels dus
quote:Ik weet nog niet of ik ga naar de Fantasy Fair.. ik zou op zich best graag willen, maar waar ik de tijd vandaan moet halen, is weer een tweede.. Ik laat het je van de week weten
Op donderdag 17 april 2003 16:33 schreef nyphai het volgende:[..]
Maercky, Ik ga naar de Fantasy Fair op zaterdag dus als je ook gaat mag je zo m'n boek overnemen!
Of icq me maarMisschien nog leuke tip voor mensen, in Amsterdam is er een winkel Waterstone's aka The English Bookstore in de Kalverstraat tegenover Esprit.
Als ik overigens ook nog eens aan fantasy in het Engels zou moeten beginnen, deed ik uberhaupt niets anders meer dan lezen
quote:Tracy Hickman is toch echt een man...maar verder wilde ik eigenlijk vooral deze serie nog even pluggen
Weiss en Hickmann schrijfsters van o.a. poort des doods
Oh, en is Tad Williams al genoemd? Zijn Memory, Sorrow & Thorn-trilogie in vier delen veegt de vloer aan met Tolkien! In de vertaling van Max Schuchart heet de serie "Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard".
quote:tad williams veegt helemaal de vloer niet aan met tolkien
Op vrijdag 18 april 2003 13:44 schreef Kwark het volgende:[..]
Tracy Hickman is toch echt een man...maar verder wilde ik eigenlijk vooral deze serie nog even pluggen
Oh, en is Tad Williams al genoemd? Zijn Memory, Sorrow & Thorn-trilogie in vier delen veegt de vloer aan met Tolkien! In de vertaling van Max Schuchart heet de serie "Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard".
Het zijn twee kompleet verschillende stijlen van verhalen in kompleet andere sferen en niet te vergelijken.
quote:Zie hier een met een A- beloonde afstudeerscriptie waarin het werk van Tad Williams wordt vergeleken met dat van Tolkien. Titel: A critical analysis of Tolkiens The Lord of the Rings and Tad Williams Memory, Sorrow and Thorn trilogy; with reference to the art of plagiarism in Fantasy Literature: http://dr.morgenes.tripod.com/start.htm
Op vrijdag 18 april 2003 14:10 schreef Lord Dreamer het volgende:[..]
tad williams veegt helemaal de vloer niet aan met tolkien
wat een gelul. Ik heb z'n nl beiden in de kast . en gelezen ook . ben zelfs voor de 2e keer met tad williams bezig .Het zijn twee kompleet verschillende stijlen van verhalen in kompleet andere sferen en niet te vergelijken.
Waarmee ik maar even wil aangeven dat je de vergelijking niet zomaar kunt afdoen als "gelul".
Yes, I say proudly that I have danced
Where Tolkien once had trodden.
- Tad Williams
quote:welk jaar schreef tad z'n mooie boeken en in welk jaar schreef tolkien z'n meesterwerk .. goh neuf said
Op vrijdag 18 april 2003 14:18 schreef Kwark het volgende:[..]
quote:Ja, er zit nogal wat tijd tussen. Dus?
Op vrijdag 18 april 2003 14:28 schreef Lord Dreamer het volgende:[..]
welk jaar schreef tad z'n mooie boeken en in welk jaar schreef tolkien z'n meesterwerk .. goh neuf said
quote:idd hoe kan je dan zeggen dat iemand die later is gaan schrijven even de vloer aanveegt met een schrijver die in een ander tijd schreef ..
Op vrijdag 18 april 2003 14:29 schreef Kwark het volgende:[..]
Ja, er zit nogal wat tijd tussen. Dus?
quote:De schrijfstijl is natuurlijk volkomen anders; en fantasy is niet voor niets een genre. De boeken volgen een bepaald patroon en hebben daardoor per definitie grote overeenkomsten.
Op zaterdag 12 april 2003 23:07 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Het Zwaard was wel een regelrechte kloon van LOTR, toch? Ik kwam door de vervolgdelen niet echt heen.
Ik zou Tad Williams (anderland serie vooral) en J.R.R. Martin (song of ice and fire) willen aanraden.
quote:Dat is juist heel eenvoudig
Op vrijdag 18 april 2003 14:41 schreef Lord Dreamer het volgende:[..]
idd hoe kan je dan zeggen dat iemand die later is gaan schrijven even de vloer aanveegt met een schrijver die in een ander tijd schreef ..
Het feit dat Tolkien het beginidee heeft aangeleverd, betekent niet dat andere mensen het niet beter kunnen
quote:Andersom wordt wel vrijwel ieder nieuw fantasywerk afgemeten aan het epos van Tolkien. Soms terecht, soms ook niet. In het geval van Tad Williams is het een vergelijking die op vele fronten opgaat, en dan vind ik de cyclus van Williams persoonlijk gewoon beter.
Op vrijdag 18 april 2003 14:41 schreef Lord Dreamer het volgende:[..]
idd hoe kan je dan zeggen dat iemand die later is gaan schrijven even de vloer aanveegt met een schrijver die in een ander tijd schreef ..
quote:Ik zou het nauwelijks over-analyseren willen noemen wat we hier doen
Op vrijdag 18 april 2003 14:45 schreef nyphai het volgende:
Tenzij een schrijver gewoon een idee steelt van een ander, wat maakt het dan uit?
Wat heeft het voor zin om te vergelijken en idd zeker als ze uit 2 verschillende periodes komen.
Je gaat toch ook Shakespeare niet met een musical/play schrijver van nu vergelijken?
.
Fantasy moet je niet over-analyseren
quote:Vind ik nou ook
Op vrijdag 18 april 2003 14:45 schreef nyphai het volgende:Fantasy moet je niet over-analyseren
Schrijvers met elkaar vergelijken kan natuurlijk altijd, maar in mijn ogen blijft het een erg subjectief plaatje.
quote:En zo is het
Op vrijdag 18 april 2003 14:53 schreef Isabeau het volgende:[..]
Schrijvers met elkaar vergelijken kan natuurlijk altijd, maar in mijn ogen blijft het een erg subjectief plaatje.
quote:Goedzo, veel Weis&Hickman fans hier
Op vrijdag 18 april 2003 14:53 schreef Isabeau het volgende:[..]
Vind ik nou ook
En het is toch voor een groot deel een kwestie van smaak van wat je wel en niet goed vindt. Ik vind bijvoorbeeld Weis en Hickman geweldig en een ander vindt het bagger. Dat kan
quote:De boeken van Weis en Hickman waren voor mij DE kennismaking met het fantasy genre
Op vrijdag 18 april 2003 14:55 schreef Kwark het volgende:[..]
Goedzo, veel Weis&Hickman fans hier
. Haplo is nog altijd één van de romanfiguren die de meeste indruk op me hebben gemaakt, al is het al bijna tien jaar geleden dat ik de boeken las...
En toch moet je fantasy niet over-analyseren... Het is en blijft een fantasie van iemand en dat moet je een fantasie van jezelf maken.
Imho hoor je je te verliezen in een boek en niet schrijver-technisch gaan denk
Wanneer ik lees ben ik oblivious voor mijn omgeving
quote:Voor mij ook
Op vrijdag 18 april 2003 14:56 schreef Maerycke het volgende:[..]
De boeken van Weis en Hickman waren voor mij DE kennismaking met het fantasy genre
Hiervoor las ik eigenlijk dit genre nooit.
quote:Toch vond ik Alfred ook een leuk karakter en idd was Haplo een figuur die indruk maakte.
Op vrijdag 18 april 2003 14:55 schreef Kwark het volgende:[..]
Goedzo, veel Weis&Hickman fans hier
. Haplo is nog altijd één van de romanfiguren die de meeste indruk op me hebben gemaakt, al is het al bijna tien jaar geleden dat ik de boeken las...
Maar bij mij blijven toch Fitzchevalric (Robin Hobb) en Drizz't Do'Urden (R.A. Salvatore) mijn favoriete karakters, met op een half voetje gevolgd door Talon of the Silverhawk alias Tal Hawkins (R.E. Feist)
quote:Ik heb het boek alleen gekocht omdat ik op dat moment geen leuke thriller kon vinden.. Nadat ik Elfenster had gelezen, ben ik speciaal lid geworden van de bibliotheek om de andere delen ook met spoed te kunnen lezen..
Op vrijdag 18 april 2003 14:58 schreef Kwark het volgende:[..]
Voor mij ook
. Voordat ik ElfenSter zag wist ik niet eens dat het genre bestond.
Volgens mij heb ik de hele serie echt binnen 1,5 week verslonden.. Dat was echt erg.. ik nam de telefoon niet eens meer op..
quote:Héél herkenbaar...
Op vrijdag 18 april 2003 15:11 schreef Maerycke het volgende:[..]
Ik heb het boek alleen gekocht omdat ik op dat moment geen leuke thriller kon vinden.. Nadat ik Elfenster had gelezen, ben ik speciaal lid geworden van de bibliotheek om de andere delen ook met spoed te kunnen lezen..
Volgens mij heb ik de hele serie echt binnen 1,5 week verslonden.. Dat was echt erg.. ik nam de telefoon niet eens meer op..
En Alfred is da bomb \o/
quote:Alleen jammer dat deel 7 in vergelijking met de rest een dun flutboekje is, om het zo maar even te omschrijven.
Op vrijdag 18 april 2003 15:15 schreef nyphai het volgende:
LoL absoluut herkenbaar... de laatste 2 delen van Poort des doods heb ik in 1 dag uitgelezenEn Alfred is da bomb \o/
quote:Dat heb ik nu ook
Op vrijdag 18 april 2003 14:58 schreef nyphai het volgende:
*brainfart*
Imho hoor je je te verliezen in een boek en niet schrijver-technisch gaan denkWanneer ik lees ben ik oblivious voor mijn omgeving
quote:Z'n tegenhanger vond ik zelf leuker, omdat die zo lomp dom en onschuldig kon zijn
Op vrijdag 18 april 2003 15:39 schreef Isabeau het volgende:
Haplo was gewoon een Lekker Ding(daarom vond ik die serie te gek)
quote:lol herkenbaar
Op vrijdag 18 april 2003 15:39 schreef Isabeau het volgende:
Haplo was gewoon een Lekker Ding(daarom vond ik die serie te gek)
quote:Hmz, en dus even Het zwaard van Shannara geleend in de bilbiotheek.
Op zaterdag 12 april 2003 23:12 schreef beeer het volgende:
quote:Zwaard is inderdaad But. de volgende delen zijn iets beter, maar niet veel. Brooks' Magic Kingdom of Landover serie is wel weer aardiger.
Op vrijdag 18 april 2003 17:54 schreef OllieA het volgende:[..]
Hmz, en dus even Het zwaard van Shannara geleend in de bilbiotheek.
Ik kom er niet door, ik vind het nog slechter dan de Wheel of time serie van Jordan, en dat was al zo'n beproeving.
Het is een en al beschrijving: het ene personage vertelt het andere personage van de wilde avonturen van een derde personage.
Ook springt de schrijver in zijn vertelperspectief van het ene personage naar het andere, op sommige pagina's wisselt ie wel drie keer van perspectief.
Kortom: ik vind het drie keer niks. Als het dan toch fantasy moet zijn, geef mij dan Robin Hobb maar, met name de boeken van de levende schepen.
quote:Ach, ik heb deze boeken in mijn jeugd als zeer spannend ervaren maar ik denk dat ik ze nu ook niet meer leuk zou vinden. Eigenlijk zou ik de kritiek die ik tegen Tolkiens prullewerkje heb geuit net zo goed tegen deze boeken kunnen uiten. Maar 't blijft jeugdsentiment hè. En het is naast de flutwerkjes van Tolkien, Heis & Wickman en Feist mijn enige referentie naar het fantasy genre.
Op vrijdag 18 april 2003 17:54 schreef OllieA het volgende:[..]
Hmz, en dus even Het zwaard van Shannara geleend in de bilbiotheek.
Ik kom er niet door, ik vind het nog slechter dan de Wheel of time serie van Jordan, en dat was al zo'n beproeving.
Het is een en al beschrijving: het ene personage vertelt het andere personage van de wilde avonturen van een derde personage.
Ook springt de schrijver in zijn vertelperspectief van het ene personage naar het andere, op sommige pagina's wisselt ie wel drie keer van perspectief.
Kortom: ik vind het drie keer niks. Als het dan toch fantasy moet zijn, geef mij dan Robin Hobb maar, met name de boeken van de levende schepen.
*Beer is gewoon geen fantasy liefhebber*
*Maar gaat wel eens kijken naar Robin Hobbs flutwerkjes*
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 18:07 schreef Vision het volgende:
de meeste schrijvers die ik wel gaaf vindt zijn hier al genoemd. De enige die ik vind ontbreken is R.A. Salvatore. Vooral de Dark Elf/Icewind Dale/Legacy of the Drow trilogieen vind ik er goed.
andere goede fantasy auteurs (naast jordan/feist/W&H/modesitt):
George R.R. Martin, John Marco, Dennis McKiernan, David Gemmell, Elizabeth Haydon
Zeg, vinden jullie Anne Rice's vampire chronicles ook onder fantasy vallen?
Net zoals sommige Stephen King boeken vind ik het lastig om ze in een categorie te stoppen
quote:Volgens mij staan er boeken van Salvatore in V&A te koop.
Op vrijdag 18 april 2003 19:50 schreef nyphai het volgende:
Ok...ok... Salvatore bestellen dus!Zeg, vinden jullie Anne Rice's vampire chronicles ook onder fantasy vallen?
Net zoals sommige Stephen King boeken vind ik het lastig om ze in een categorie te stoppen
quote:en dan vergeet je nog Maryson, Kerr, Robin hobb alias Megan lindholm, J.V. Jones en Eriksson.
Op vrijdag 18 april 2003 19:19 schreef Abbadon het volgende:[..]
Salvatore is 'de man' als het gaat om high-fantasy!
andere goede fantasy auteurs (naast jordan/feist/W&H/modesitt):
George R.R. Martin, John Marco, Dennis McKiernan, David Gemmell, Elizabeth Haydon
quote:ach ja....maar zo kun je bezig blijven natuurlijk....hoewel ik Maryson nooit genoemd zou hebben
Op vrijdag 18 april 2003 22:41 schreef Werik het volgende:[..]
en dan vergeet je nog Maryson, Kerr, Robin hobb alias Megan lindholm, J.V. Jones en Eriksson.
Nyphai: Anne Rice valt voor mij niet onder fantasy....een belangrijk kenmerk van fantasy is voor mij dat het niet in 'onze' wereld speelt....Stephen King heeft een aantal boeken geschreven die voor mij wel onder fantasy vallen....vooral z'n Dark Tower boeken (damn, wat zijn die goed btw.) en 'ogen van de draak'....
Maar je hebt gelijk...sommige boeken zijn moeilijk in een duidelijk genre te vatten
quote:Hmm een aardige definitie, maar er zijn toch ook veel boeken die zich gedeeltelijk in onze wereld en in een fantasie wereld afspelen.
Op vrijdag 18 april 2003 23:25 schreef Abbadon het volgende:[..]
Nyphai: Anne Rice valt voor mij niet onder fantasy....een belangrijk kenmerk van fantasy is voor mij dat het niet in 'onze' wereld speelt....Stephen King heeft een aantal boeken geschreven die voor mij wel onder fantasy vallen....vooral z'n Dark Tower boeken (damn, wat zijn die goed btw.) en 'ogen van de draak'....
Maar je hebt gelijk...sommige boeken zijn moeilijk in een duidelijk genre te vatten
quote:maar als ze zouden bestaan zou je ze ook niet zien, dus dat zegt niet alles
Op zaterdag 19 april 2003 09:00 schreef nyphai het volgende:[..]
Hmm een aardige definitie, maar er zijn toch ook veel boeken die zich gedeeltelijk in onze wereld en in een fantasie wereld afspelen.
En daarentegen, zou het niet zijn dat de karakters die in het boek spelen ook gedeeltelijk bepalen of het fantasy is?
Ik heb gelukkig nog geen vampier gezien hier op aarde
het sleutelwoord is hier wat mij betreft "gedeeltelijk op onze wereld afspelen......maar ik geef toe, het is lastig te definiëren...
Nu lees ik hier over Elfenster, is dat het tweede deel van "de poort des doods" ? Ik heb de titel namelijk even opgezocht. Van Margaret Weis?
Zijn maar acht euro bij Bol.com!
quote:En daar een paar honderd meter vanaf is the American Book Center, en daar hebben ze nog veeeeeeeel meer fantasy, en ja, ook in het Engels
Op donderdag 17 april 2003 16:33 schreef nyphai het volgende:[..]
Misschien nog leuke tip voor mensen, in Amsterdam is er een winkel Waterstone's aka The English Bookstore in de Kalverstraat tegenover Esprit.
Steven Erikson - The Malazan Book of the Fallen
Er zijn tot nu toe 4 boeken in die reeks en dit zijn stuk voor stuk juweeltjes. Let op, het is niet voor watjes! Intelligent, gelaagder dan een Samurai-zwaard en allesomvattend qua opzet.
Ik heb toch wel heel wat fantasy gelezen (mijn boekenkast puilt uit), en ik wil zeker die boeken niet tekort doen, maar dit is echt mijn favoriet.
Ja, ik WIL navolging.
quote:Probeer dan de boxset (van 7 delen) te bestellen.. volgens mij ben je dan goedkoper uit.
Op zaterdag 26 april 2003 16:50 schreef Guppi het volgende:
Ik ben vandaag op de fantasy fair geweest en ik vond het heel erg gaaf.Nu lees ik hier over Elfenster, is dat het tweede deel van "de poort des doods" ? Ik heb de titel namelijk even opgezocht. Van Margaret Weis?
Zijn maar acht euro bij Bol.com!
Moet binnenkort maar weer eens bij ABC in Den Haag langsgaan. Daar hebben ze zeer veel fantasy.
quote:R.A. Salvatore
Op vrijdag 18 april 2003 18:07 schreef Vision het volgende:
de meeste schrijvers die ik wel gaaf vindt zijn hier al genoemd. De enige die ik vind ontbreken is R.A. Salvatore. Vooral de Dark Elf/Icewind Dale/Legacy of the Drow trilogieen vind ik er goed.
quote:Geweldige boeken idd....wellicht de beste fantasy die ik ken....vooral de complexiteit van deze boeken is zo ongeveer ongeëvenaard....Niet alles wordt uitgelegd waardoor het soms even duurt voordat de diverse kwartjes op hun plek vallen, maar dat geeft het voor mij iig een duidelijke meerwaarde....
Op zaterdag 26 april 2003 18:02 schreef Capetown het volgende:
Er is een serie die ik heel graag even onder de aandacht wil brengen en dat is:Steven Erikson - The Malazan Book of the Fallen
Er zijn tot nu toe 4 boeken in die reeks en dit zijn stuk voor stuk juweeltjes. Let op, het is niet voor watjes!
Intelligent, gelaagder dan een Samurai-zwaard en allesomvattend qua opzet.
voor iedereen die van fantasy houdt: Lezen, en zo snel mogelijk!
quote:* nyphai zucht en begeeft zich maar weer naar de boekenwinkel....
Op donderdag 1 mei 2003 20:10 schreef Abbadon het volgende:[..]
Geweldige boeken idd....wellicht de beste fantasy die ik ken....vooral de complexiteit van deze boeken is zo ongeveer ongeëvenaard....Niet alles wordt uitgelegd waardoor het soms even duurt voordat de diverse kwartjes op hun plek vallen, maar dat geeft het voor mij iig een duidelijke meerwaarde....
voor iedereen die van fantasy houdt: Lezen, en zo snel mogelijk!
quote:Nee dan moet je de Amber reeks hebben.... "tijdelijk niet meer leverbaar"
Op vrijdag 2 mei 2003 11:02 schreef Werik het volgende:
Ik heb de eerste 2 delen in het Nederlands en ik denk dat de vertaler in slaap is gevallen ofzo, want het schiet niet op als hij er in het engels al vier uit heeft gebracht.
quote:Amber reeks? Robin Hobb bedoel je?
Op vrijdag 2 mei 2003 15:44 schreef nyphai het volgende:[..]
Nee dan moet je de Amber reeks hebben.... "tijdelijk niet meer leverbaar"
Daar werd ik ook niet zo gelukkig van
quote:Nee, van Roger Zelazny..... Als je die niet kent, ren maar naar de boekenwinkel, maar dan wel abc ofzow. Is alleen nog in het engels verkrijgbaar
Op vrijdag 2 mei 2003 17:31 schreef Werik het volgende:[..]
Amber reeks? Robin Hobb bedoel je?
quote:Ik ga niet meer naar ABC, die zijn veels te duur. Bestel alles via Amazon of Alibris (2e hands). Scheelt toch al snel een paar euro per boek, ook al heb je verzendkosten.
Op vrijdag 2 mei 2003 23:53 schreef nyphai het volgende:[..]
Nee, van Roger Zelazny..... Als je die niet kent, ren maar naar de boekenwinkel, maar dan wel abc ofzow. Is alleen nog in het engels verkrijgbaar
quote:Ik heb hem al besteld in het engels pop
Op zaterdag 3 mei 2003 14:17 schreef Werik het volgende:
Heb even voor je gezocht bij alibris. Wordt je doodgegooid met Robert Zelazny! Wij hebben er wel vaker gekocht. Als je de kwaliteit van een boek op Fine of Near fine houdt, dan zie het verschil met nieuw bijna niet. Verder kun je er gewoon met credit card betalen. Is bij ons altijd goed gegaan. Kijk maar eens op www.alibris.com
Momenteel bezig met Terry Goodkind nadat ik deel 1 van de wetten der magie had gekregen. Deel 2 is zowat overal uitverkocht, en dat zegt denk ik genoeg.
quote:voor zover ik weet worden de andere delen van die serie ook niet vertaald.....er was 'te weinig animo' voor volgens de uitgever, geloof ik....
Op vrijdag 2 mei 2003 11:02 schreef Werik het volgende:
Ik heb de eerste 2 delen in het Nederlands en ik denk dat de vertaler in slaap is gevallen ofzo, want het schiet niet op als hij er in het engels al vier uit heeft gebracht.
quote:Las trouwens dat hij nu wel een deal heeft met Tor voor uitgifte in Amerika. Voorheen was het argument dat de boeken te ingewikkeld waren voor de Amerikaanse markt.
Op maandag 5 mei 2003 11:49 schreef Abbadon het volgende:[..]
voor zover ik weet worden de andere delen van die serie ook niet vertaald.....er was 'te weinig animo' voor volgens de uitgever, geloof ik....
quote:'te ingewikkeld voor de amerikaanse markt'......LOL....toch prettig om je vooroordelen zo af en toe bevestigd te zien
Op maandag 5 mei 2003 12:41 schreef Capetown het volgende:[..]
Las trouwens dat hij nu wel een deal heeft met Tor voor uitgifte in Amerika. Voorheen was het argument dat de boeken te ingewikkeld waren voor de Amerikaanse markt.
quote:Ben ik klaar mee dan.
Op maandag 5 mei 2003 11:49 schreef Abbadon het volgende:[..]
voor zover ik weet worden de andere delen van die serie ook niet vertaald.....er was 'te weinig animo' voor volgens de uitgever, geloof ik....
Bij deze start ik een Ik wil de overige delen ook vertaald hebben actiegroep.
quote:Het was ook eigenlijk als ludiek zinnetje bedoeld. Maar bedankt voor de info
Op maandag 5 mei 2003 20:49 schreef Maerycke het volgende:
Die actie is al uitgebreid geweest en wel op het bulletinboard van www.fantasyfan.nl (een aanrader voor fantasyliefhebbers overigens) en het heeft totaal niet geholpen.
en zijn andere boeken
quote:Neil Gaiman - American Gods indeed...
Op donderdag 8 mei 2003 21:55 schreef Malawi het volgende:
Neil Gaiman - American Gods.en zijn andere boeken
Verdere Fantasy boeken die er toe doen:
-Jack Vance - Ogen van de Overwereld
-Stephen R. Donaldson - Chronicles of Thomas Covenant.
-Clark Ashton Smith - Zothique and Other Worlds.
-China Mielville - Perdido Street Station en The Scar.
-Mervyn Peake - Gormenghast.
Verder had ik zelf een spetterende carriere als Fantasy schrijver voor ogen, maar kort na de uitgave van mijn eerste boek, De Grafschender, is de uitgever failliet gegaan. Dat was mooi naadje.
Als er veel mensen belang bij hebben wil ik het boek nog wel op mijn site zetten zodat het daar gedownload kan worden.
quote:Ik heb nu boek 1 bijna uit en dat is zo voorspellend dat ik er mee stop. Ik ga een andere serie zoeken.
Op dinsdag 6 mei 2003 08:09 schreef jwiegant het volgende:
Terry Goodkind .... de wetten van de magie... erg goed
quote:Graag
Op zondag 11 mei 2003 19:31 schreef Buppu het volgende:Verder had ik zelf een spetterende carriere als Fantasy schrijver voor ogen, maar kort na de uitgave van mijn eerste boek, De Grafschender, is de uitgever failliet gegaan.
Dat was mooi naadje.
Als er veel mensen belang bij hebben wil ik het boek nog wel op mijn site zetten zodat het daar gedownload kan worden.
quote:Zoals u wilt...
Op zondag 11 mei 2003 21:11 schreef iscara het volgende:[..]
Graag
quote:grensverleggende fantasy voor de liefhebber?...we zullen zien...
Op maandag 12 mei 2003 10:56 schreef Buppu het volgende:[..]
Zoals u wilt...
Het eerste boek, en de kaart en de woordenlijst zijn te downloaden van mijn site. Grensverleggende Fantasy voor de liefhebber.
hier
zal er binnenkort wel ff naar kijken...tijd terug dat ik nederlandstalige fantasy gelezen heb....eerst maar eens de laatste China Mieville uitlezen (over grensverleggende fantasy gesproken...)
quote:echt even doorzetten , deze serie evenaart alles van tolkien
Op zondag 11 mei 2003 20:50 schreef PS het volgende:[..]
Ik heb nu boek 1 bijna uit en dat is zo voorspellend dat ik er mee stop. Ik ga een andere serie zoeken.
Vind het nou niet echt bijster verassend. Ik weet te snel wat voor nieuw character er komt of wie er komt.
quote:Dat vind jij. Ik heb me vanaf boek 2 alleen maar zitten ergeren aan de voorspelbaarheid van de serie. Na boek 5 heb ik maar besloten er mee te stoppen en de daarmee gewonnen tijd te besteden aan betere schrijvers, zoals Williams, Pullman, Erikson, Martin, Marco, Miéville, Gaiman en Zelazny. Deze schrijvers schat ik persoonlijk hoger in dan bijvoorbeeld Goodkind, Eddings en Gemmel, die ik toch iets te simpel vind. Kan me wel voorstellen dat mensen het mooi vinden hoor, maar probeer die door mij genoemde schrijvers maar eens en je zult zien wat ik bedoel.
Op woensdag 25 juni 2003 00:24 schreef ilmaris het volgende:[..]
echt even doorzetten , deze serie evenaart alles van tolkien
quote:Iets wat zichzelf Mouser noemt en vergeet Leiber te noemen
Feist
Hobb
Weis & Hickman
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |