abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136061744
Goedenavond,

Ik heb hier een topic aangemaakt, omdat ik al lange tijd met mezelf geestelijk in de knoop zit. Ik ben een 21 jarige student die het erg goed op de opleiding doet en ook een leuke thuissituatie heeft. Op mijn 11e heb ik te horen gekregen dat ik AD(h)D heb, dit betekent dat ik wel er wat meer moeite voor moet doen om mijn leven structuur te geven.

Het structuur geven lukt mij wel aardig op studiegebied dan alleen bij de rest loop ik (erg) achter. Ik heb het volgende even opgesomd:

Vrienden:

Vrienden heb ik niet, het zijn eigenlijk kennissen. Ik heb wel contact met hun via whatsapp over school etc en we drinken wel eens wat. Maar echt vrienden kan ik ze niet noemen, omdat ze alleen mij bereiken als ze me nodig hebben voor hulp bij school of verenigingswerk. Ik wil wel graag leuke gesprekken houden, maar het gaat gewoon moeilijk, omdat ik helemaal niet interessant ben voor hun volgens mijn gevoel.

Op zaterdagavond zit ik dan ook vaak alleen thuis, wat mij weleens stoort, omdat ik ook wel iets leuks wil ondernemen. Alleen uitgaan naar een discotheek of club is voor mij niet weggelegd, want ik kan niet tegen heel drukke gelegenheden :')

Relaties

Tot nu toe nog 0 relaties gehad, ik vind het best moeilijk om gesprekken met meiden op gang te houden. Ik praat wel over de reguliere dingen maar uiteindelijk sla ik onzin ooit. Dit doe ik onbewust, omdat ik heel zenuwachtig ben bij die gesprekken. Het grappige (eerder debiele) is dat ik bij 3 verjaardags kusjes al ontzettend ga blozen en domme dingen zeg.....

Daar komt ook nog bij dat ik redelijk wat littekens heb van de jeugdpuistjes uit mijn puberteit, dit zorgt er wel voor dat mijn gezicht er niet echt florissant uit ziet :P. Gelukkig nu wel minder puistjes dan mijn jeugd.

Verdere leven

Zoals eerder vermeld gaat het zeer goed op school, ik loop zeer goed op schema etc. Maar uit school haal ik meeste energie, verder is het maar wat saai. Zoals vandaag had ik geen school en loop ik zo een half uur rond de tafel zonder enig doel en een beetje na te denken over het leven.

Daar komt dus bij dat ik wel redelijk angstig word als ik denk aan mijn toekomst, dan ben ik over 1,5 jaar klaar met mijn studie en wat dan? Beetje doelloos werken en geld verdienen maar wel weer alleen zijn, dan krijg ik weer de welbekende achtbaan van gedachten in mijn hoofd en dan word ik nog zenuwachtiger en meer gestrest.

Het probleem is dat ik me dus erg stoor aan bovenstaande dingen en ik het heel graag wil veranderen, maar niet weet hoe ik het moet aanpakken. Wat zouden jullie me aanraden hoe ik bovenstaande dus kan aanpakken?

Alvast bedankt,

More_Less

[ Bericht 0% gewijzigd door More_Less op 28-01-2014 20:02:22 ]
pi_136061947
Als jij echt nog die studententijd wil beleven, dan kan je ook nog verder studeren toch :P
Maarja dat moet je natuurlijk zelf weten, heb je wel goede papiertjes en je bent nog jong..
En ADD en ADHD is toch iets verschillends? Die kenissen van je gaan ook vast wel uit dus kan je gewoon een keer vragen waar zij heen gaan en zeggen dat je ook wel mee wilt, daar doet niemand moeilijk over :P

Gewoon je Ritalin niet nemen, zullen ze je ook niet saai vinden :D
Op woensdag 25 maart 2015 09:49 schreef TARDIS. het volgende: 'eend112', een vrolijke doch nuchtere user die bekend staat om zijn vriendelijkheid, goedwilligheid en af en toe onverwacht scherpe opmerking.
pi_136062229
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:54 schreef eend112 het volgende:
Als jij echt nog die studententijd wil beleven, dan kan je ook nog verder studeren toch :P
Maarja dat moet je natuurlijk zelf weten, heb je wel goede papiertjes en je bent nog jong..
En ADD en ADHD is toch iets verschillends? Die kenissen van je gaan ook vast wel uit dus kan je gewoon een keer vragen waar zij heen gaan en zeggen dat je ook wel mee wilt, daar doet niemand moeilijk over :P

Gewoon je Ritalin niet nemen, zullen ze je ook niet saai vinden :D
Ik heb wel een keer voorgesteld of ik mee kon gaan, maar dan gingen ze naar een drukke discotheek en daar kan ik absoluut niet tegen ;). Ik begin dan hevig te zweten en heel zenuwachtig te worden, ik voel me daar niet echt happy zullen we maar zeggen :P;

ADHD en ADD zijn wel verschillend, maar bij is een heel klein beetje hyperactiviteit. Dus eigenlijk met een kleine h :)

Ik probeer ook zoveel mogelijk te genieten als student, maar het lukt maar niet. Ik hang er maar een beetje bij, ben alleen goed voor hulp verder nergens voor.
pi_136063362
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:00 schreef More_Less het volgende:

[..]

Ik heb wel een keer voorgesteld of ik mee kon gaan, maar dan gingen ze naar een drukke discotheek en daar kan ik absoluut niet tegen ;). Ik begin dan hevig te zweten en heel zenuwachtig te worden, ik voel me daar niet echt happy zullen we maar zeggen :P;

ADHD en ADD zijn wel verschillend, maar bij is een heel klein beetje hyperactiviteit. Dus eigenlijk met een kleine h :)

Ik probeer ook zoveel mogelijk te genieten als student, maar het lukt maar niet. Ik hang er maar een beetje bij, ben alleen goed voor hulp verder nergens voor.
Ah oke, frustrerend lijkt me. Toen je naar die discotheek ging, had je toen ook alcohol gedronken? Misschien is het dan wel leuk, of het wordt erger? Ik voel me ook veel minder op m'n gemak zonder alcohol. Maar gebruik je ook Ritalyn of Concerta?
Op woensdag 25 maart 2015 09:49 schreef TARDIS. het volgende: 'eend112', een vrolijke doch nuchtere user die bekend staat om zijn vriendelijkheid, goedwilligheid en af en toe onverwacht scherpe opmerking.
pi_136063765
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:21 schreef eend112 het volgende:

[..]

Ah oke, frustrerend lijkt me. Toen je naar die discotheek ging, had je toen ook alcohol gedronken? Misschien is het dan wel leuk, of het wordt erger? Ik voel me ook veel minder op m'n gemak zonder alcohol. Maar gebruik je ook Ritalyn of Concerta?
Ja ik had toen ook alcohol gedronken, en nuchter ook in de discotheek geweest. Maar het angstgevoel blijft hetzelfde ook al ben ik redelijk bezopen ;). Dat is wel jammer, want die angst wil er maar niet uit en voor mijn mede uitgaanders is het ook niet leuk. De laatste keer waren ze boos op me geworden, omdat ik na 15 min al naar huis wilde ;(

Ik gebruik zelf ritalin, dat werkt gewoon naar behoren :)
  dinsdag 28 januari 2014 @ 19:32:28 #6
411401 imikethat
Supa Hot Fire; Get Rekt m8
pi_136063899
Al het bovenstaande komt ook voor bij mensen zonder AD(h)D. Als je verandering wilt moet je daar zelf wat aan doen. En over het zenuwachtig zijn; 'get comfortable being uncomfortable'.
First of all, I'm not your friend.
~ Gelukkig zijn we tegenwoordig ouder en wijzer en helpen we onze hersens op een verstandigere wijze naar de klote
pi_136064159
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:30 schreef More_Less het volgende:

[..]

Ja ik had toen ook alcohol gedronken, en nuchter ook in de discotheek geweest. Maar het angstgevoel blijft hetzelfde ook al ben ik redelijk bezopen ;). Dat is wel jammer, want die angst wil er maar niet uit en voor mijn mede uitgaanders is het ook niet leuk. De laatste keer waren ze boos op me geworden, omdat ik na 15 min al naar huis wilde ;(

Ik gebruik zelf ritalin, dat werkt gewoon naar behoren :)
Hm oke, ja ik vroeg het omdat een vriend van me ook ADD heeft en een vorm van autisme heeft, en hij normaal gezien ook vrij angstig wordt in drukke ruimtes maar met alcohol in het spel is die ineens koning van de discotheek :P

Verder weet ik het ook niet, iets rustigers opzoeken dus. Nieuwe vrienden zoeken enzo die daar ook naar toe willen, je bent slim genoeg om te weten hoe dat moet maar je wilt gewoon niet uit de comfortzone komen :P Dus schouders eronder, gewoon gaan, is het proberen waard
pi_136064548
Ik moet een beetje huilen van je topic ;(
pi_136065706
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:42 schreef Waterloos het volgende:
Is het zo slecht ;(?
  dinsdag 28 januari 2014 @ 21:53:08 #10
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_136072486
Ik moet zeggen dat ik er ook niet van hou als een tent veel te vol is en ik niet normaal kan lopen zonder dat mensen tegen me aan moeten botsen.

Je kunt gewoon wel uitgaan, maar dan proberen een beetje bij een zijkant te blijven staan (heb ook ADD/ADHD trouwens, gemengd) dan kan het nog best leuk zijn. Je moet gewoon weten waar je moet staan, in de hoek heb je bijvoorbeeld maar aanloop vanaf 1 kant en mensen lopen daar minder snel langs. Vaak heb je daar ook nog een handig randje waar je je drankje op kunt zetten 8-) (wel in de gaten houden).

En gewoon over je angst heen komen, werk aan je zelfverzekerdheid. Ga desnoods naar een dermatoloog als je zo met je huid zit maar je hoeft niet per se heel knap te zijn om zelfverzekerd te zijn. Kleding, kapsel en je houding zijn veel belangrijker. Ga sporten, zorg dat je je lekker voelt.

Dat je zenuwachtig wordt begrijp ik wel, heb ik ook wel eens last van. Als je merkt dat je dat hebt, gewoon even twee seconden het gesprek staken, ademhalen, jezelf mentaal oppeppen en opnieuw beginnen. Dan fake je op dat moment die zelfverzekerdheid maar even. Adem rustig en praat rustig, dan sla je ook minder snel wartaal uit.
Bay of Plenty
pi_136075497
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:42 schreef Waterloos het volgende:
Lekkere constructieve reactie.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_136084470
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:32 schreef imikethat het volgende:
Al het bovenstaande komt ook voor bij mensen zonder AD(h)D. Als je verandering wilt moet je daar zelf wat aan doen. En over het zenuwachtig zijn; 'get comfortable being uncomfortable'.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 21:53 schreef oLexie het volgende:
Ik moet zeggen dat ik er ook niet van hou als een tent veel te vol is en ik niet normaal kan lopen zonder dat mensen tegen me aan moeten botsen.

Je kunt gewoon wel uitgaan, maar dan proberen een beetje bij een zijkant te blijven staan (heb ook ADD/ADHD trouwens, gemengd) dan kan het nog best leuk zijn. Je moet gewoon weten waar je moet staan, in de hoek heb je bijvoorbeeld maar aanloop vanaf 1 kant en mensen lopen daar minder snel langs. Vaak heb je daar ook nog een handig randje waar je je drankje op kunt zetten 8-) (wel in de gaten houden).

En gewoon over je angst heen komen, werk aan je zelfverzekerdheid. Ga desnoods naar een dermatoloog als je zo met je huid zit maar je hoeft niet per se heel knap te zijn om zelfverzekerd te zijn. Kleding, kapsel en je houding zijn veel belangrijker. Ga sporten, zorg dat je je lekker voelt.

Dat je zenuwachtig wordt begrijp ik wel, heb ik ook wel eens last van. Als je merkt dat je dat hebt, gewoon even twee seconden het gesprek staken, ademhalen, jezelf mentaal oppeppen en opnieuw beginnen. Dan fake je op dat moment die zelfverzekerdheid maar even. Adem rustig en praat rustig, dan sla je ook minder snel wartaal uit.
Deze twee reacties zijn nuttig. ^O^

En verder, als je niet graag thuis zit op zaterdagavond, maar ook niet graag een discotheek instapt, kies dan voor een café of een cursus. Bij zo'n cursus kan je mensen ontmoeten, praatjes mee maken, en achteraf uitnodigen voor een drankje in een café.
Voor zelfstandig naar een sociale omgeving gaan, zou ik kiezen voor een café in de zogenaamde huiskamerstijl, of een café kiezen waar je lekker aan de bar kan zitten.

Maar wacht niet met gelukkig zijn tot bepaalde omstandigheden perfect zijn. Wellicht zal dat nooit gebeuren en mis je alle momenten dat je wél gelukkig had kunnen zijn. Zoek niet zo hard naar geluk dat je het mist wanneer het voor je neus staat. Wees het nu.
pi_136084783
Wie heeft die diagnose ADD gesteld? Wat een gestructureerde OP :D

Maar goed, dat is ook een moment opname, wellicht heb je een uur over die post gedaan...

Maar wat wil je nu concreet?

Echte vrienden? Een relatie? Toch stiekem uitgaan?

Je komt een beetje initiatiefloos over. Doe eens wat.
Begin eens met die onzekerheid aan te pakken. Ga naar een psycholoog, of doe een assertiviteitscursus zodat je minder last hebt van gedachten als "Ze vinden mij stom.". Punt 2, doe eens wat met die saaie weekenden. Dat kan ook alleen om mee te beginnen, ga fietsen, schaatsen, schaken, model bouwen of wat dan ook. Maar doe iets, zodat je je gedachten even kan verlichten. Punt 3 steek dan meer tijd in vrouwen en mannen.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_136086041
quote:
13s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:14 schreef Godshand het volgende:
Wie heeft die diagnose ADD gesteld? Wat een gestructureerde OP :D

Maar goed, dat is ook een moment opname, wellicht heb je een uur over die post gedaan...

Maar wat wil je nu concreet?

Echte vrienden? Een relatie? Toch stiekem uitgaan?

Je komt een beetje initiatiefloos over. Doe eens wat.
Begin eens met die onzekerheid aan te pakken. Ga naar een psycholoog, of doe een assertiviteitscursus zodat je minder last hebt van gedachten als "Ze vinden mij stom.". Punt 2, doe eens wat met die saaie weekenden. Dat kan ook alleen om mee te beginnen, ga fietsen, schaatsen, schaken, model bouwen of wat dan ook. Maar doe iets, zodat je je gedachten even kan verlichten. Punt 3 steek dan meer tijd in vrouwen en mannen.
Ik ben met de OP bijna 1 uur mee bezig geweest :P, maar bedankt voor het compliment :)

Het liefst zou ik gewoon de vaardigheden willen hebben dat ik er niet zo stuntelig en debiel uit zie in mijn doen en laten, dat ik normaal een gesprek kan voeren met een meid en leuke echte vrienden heb. Dus zeker niet hoe het nu is, dat ik mijn energie haal uit het spelen van GTA online of het verzamelen van allerlei oude 'troep'.

Een cursus zal wel leuk zijn, zo leer je ook wel nieuwe mensen kennen. Ik zal er even naar gaan kijken of er een hier in de buurt is.

Wat bedoel je precies met: steek dan meer tijd in vrouwen en mannen?
pi_136086519
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 21:53 schreef oLexie het volgende:

Bij een discotheek of kroeg heb ik alle mogelijke plekken al geprobeerd, alle plekken zorgen voor angst. Ik ook afgesproken met mezelf dat ik niet meer naar zulke plekken ga, omdat ik er alleen maar ongelukkig van word en ik ook niet als verzaker of sfeer verpester gezien wil worden.

Die ademhalingstips zijn wel goed, ik zal er eens aan gaan denken. Want hoe het nu gaat bij meiden kan echt niet :'). Terwijl whatsapp en dergelijke allemaal heel leuk gaan, maar in het echt om je voor te schamen....... Dan lig ik paar uur later op de bank en dan besef ik pas hoe debiel ik was, dan sla ik me soms echt voor mijn kop (figuurlijk maar soms ook echt)

Ik zie er qua kleding en dergelijke wel heel leuk uit volgens sommige mensen, alleen mijn gedrag en dergelijke is niet echt goed. Ik probeer er aan te werken, maar elke keer kom ik weer van een koude kermis thuis.
pi_136090831
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:55 schreef More_Less het volgende:

[..]

Ik ben met de OP bijna 1 uur mee bezig geweest :P, maar bedankt voor het compliment :)

Het liefst zou ik gewoon de vaardigheden willen hebben dat ik er niet zo stuntelig en debiel uit zie in mijn doen en laten, dat ik normaal een gesprek kan voeren met een meid en leuke echte vrienden heb. Dus zeker niet hoe het nu is, dat ik mijn energie haal uit het spelen van GTA online of het verzamelen van allerlei oude 'troep'.

Een cursus zal wel leuk zijn, zo leer je ook wel nieuwe mensen kennen. Ik zal er even naar gaan kijken of er een hier in de buurt is.

Wat bedoel je precies met: steek dan meer tijd in vrouwen en mannen?
Wie zegt dat je er zo stuntelig en debiel bent in je doen en laten?

Maar concreet gezien wil je meer sociale contacten (en hoeveel is meer: 1, 2 of 100?) en een intieme relatie met een vrouw opbouwen.

Dat betekent werken aan je sociale vaardigheden en zekerder worden over je doen en laten. Je zelfoordeel is namelijk nu niet al te florissant (stuntelig en debiel).

Als je dat eenmaal op orde hebt, kan je meer tijd investeren in vriendschappen opbouwen en vrouwen leren kennen (oftewel, samen tijd doorbrengen met wat dan ook, als het maar leuk is :) ).
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  woensdag 29 januari 2014 @ 14:17:26 #17
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_136093496
Je moet gewoon vrienden gaan ontmoeten en dan meiden gaan versieren. Zorg ervoor dat je wat geld hebt en dan komt het al snel goed.
we dan
pi_136094215
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 13:08 schreef Godshand het volgende:

[..]

Wie zegt dat je er zo stuntelig en debiel bent in je doen en laten?

Maar concreet gezien wil je meer sociale contacten (en hoeveel is meer: 1, 2 of 100?) en een intieme relatie met een vrouw opbouwen.

Dat betekent werken aan je sociale vaardigheden en zekerder worden over je doen en laten. Je zelfoordeel is namelijk nu niet al te florissant (stuntelig en debiel).

Als je dat eenmaal op orde hebt, kan je meer tijd investeren in vriendschappen opbouwen en vrouwen leren kennen (oftewel, samen tijd doorbrengen met wat dan ook, als het maar leuk is :) ).
Nou, omdat ik het weleens hoor van mensen in mijn omgeving dat ik me apart gedraag
Ja concreet gezien wil ik naar echte vrienden, dus geen kennissen die alleen je zien staan als ze hulp nodig hebben ;). Het klopt ook dat ik wel een intieme relatie met een leuke vrouw wil opbouwen, het lijkt gewoon heel fijn om te weten dat er iemand van je houd naast familie dan :)

Maar op dit moment is zoiets alleen maar een utopie voor mij ,want ik zie niet snel een meid die die een relatie of contact wil met iemand zoals ik op dit moment :N.

Ik wil wel gaan kijken naar cursussen om mijn sociale vaardigheden op te schroeven, hopelijk gaat dat mij helpen :)
  woensdag 29 januari 2014 @ 14:36:58 #19
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_136094279
Misschien beter en meer met je klasgenoten omgaan. Meeste vriendschappen ontstaan op school meen ik. Maar dan vooral wel middelbaar e.d. maar toch. Als student kan vast ook nog wel.
we dan
  woensdag 29 januari 2014 @ 17:31:52 #20
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_136101379
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 14:17 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Je moet gewoon vrienden gaan ontmoeten en dan meiden gaan versieren. Zorg ervoor dat je wat geld hebt en dan komt het al snel goed.
Wtf is dit voor onzin. :')
Bay of Plenty
  woensdag 29 januari 2014 @ 17:41:21 #21
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_136101773
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:31 schreef oLexie het volgende:

[..]

Wtf is dit voor onzin. :')
Geld is belangrijk hoor. Bedoel ik niet mee dat meiden golddiggers zijn. Maar met geld zorg je voor eerste levensbehoeftes en voor 2e. Gewoon leuk uit kunnen gaan en dingen ondernemen. Ben wel benieuwd waarom jij dit onzin vindt ook al weet ik het antwoord al wel weer want is altijd zo bij mensen op internet.
we dan
  woensdag 29 januari 2014 @ 18:07:44 #22
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_136102767
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:41 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Geld is belangrijk hoor. Bedoel ik niet mee dat meiden golddiggers zijn. Maar met geld zorg je voor eerste levensbehoeftes en voor 2e. Gewoon leuk uit kunnen gaan en dingen ondernemen. Ben wel benieuwd waarom jij dit onzin vindt ook al weet ik het antwoord al wel weer want is altijd zo bij mensen op internet.
Het eerste dat in mij op kwam was inderdaad dat jij bedoelde dat die meisjes met wat geld wel te regelen waren. Dat je geld nodig hebt om dingen te doen is logisch, maar dat is sociaal en valt in de derde levensbehoefte. De eerste twee zijn voedsel, kleding en onderdak e.d. Just saying.
Bay of Plenty
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')