Parasieten een levensvorm die zich ten koste van een ander organisme (deels) in stand houd.
Nee, ik heb het niet over die beessies die je van je hond of kat krijgt, maar over bepaalde mensen.
Iedereen ken er wel een.
Mensen die:
- veel geld lenen en elke kaar “maar” de helft of nog minder terug willen geven en zogenaamd niet
meer weten hoeveel ze schuldig waren.
- een goede fiets lenen, met een lekke band terugkomen en die niet wilt vergoeden.
- te lui zijn om hun eigen dvd’s te kopen / downloaden en verwachten alles te kunnen kopieren.
Noem het maar op. Jullie kennen vast ook nog wel voorbeelden.
De enige mensen aan wie parasieten waardering kunnen tonen zijn diegene die:
- lachen om hun grappen,
- jaloers zijn op de spullen die ze wel hebben,
- in staat zijn hun geld, tijd en energie aan de parasieten te besteden.
Hun gedrag komt ergens vandaan. Maar waar?
Armoede? Moeite hebben om te accepteren dat er rijkere mensen zijn dan hunzelf?
Luiheid? Geen energie hebben om iets actiefs te kunnen?
Of hebben ze misschien een minachtend gevoel tegenover andere mensen?
Dat laatste geld misschien wel voor twee jongens die ik ken(de). Kenmerkend voor deze individuen is
dat ze allebei een eigenschap hebben die ze het gevoel geeft als persoon ontzettend fantastisch te zijn.
De eerste is behoorlijk intelligent, al dan geen WO niveau. Dus de intelligenste is het zeker niet.
De tweede heeft ontzettend goede communicatieve vermogens en inlevingsvermogens. Zelfs zo goed,
dat hij mensen kan manipuleren in zijn voordeel.
Ander opvallend item is dat beide nauwelijks waardering kunnen geven aan kenmerken van andere
mensen levens. Hun eigen leven is altijd compleet. Wat vreemd is gezien ze altijd spullen en geld willen
lenen.
Het heeft me een hoop tijd en moeite gekost om deze twee te negeren. Vooral #2 met het manipulerende vermogen. Maar uiteindelijk heb ik geleerd “nee” te zeggen en hebben ze geen enkele grip meer op mij.
Jullie ervaring?