abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 januari 2014 @ 15:22:14 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_136008537
Ik heb bedacht dat het volgens mij voor mijn heren heel leuk zou zijn om op scouting te gaan, en dan met name waterscouting. Ik heb er zelf vroeger nooit op gezeten en F. ook niet dus we hebben er zelf heel weinig ervaring mee.
Vond het vroeger een tikkie engig, en nog wel met die uniformen enzo, maar aan de andere kant, als ik dan lees waar ze voor staan, dan zijn dat wel dingen die ik idd mijn kinderen graag mee zou willen geven.

De scouting die we op het oog hebben is dus een waterscouting dus als ze wat ouder zijn hoort daar ook zeilen en veel op en rond het water zijn bij. Dat lijkt me echt fantastisch voor ze.
Toen ik aan de oudste uitlegde wat het zou inhouden (veel buiten spelen, dingen over de natuur leren, maar ook samen knutselen, hutten bouwen etc. etc.) was hij ook gelijk helemaal enthousiast.

Dit is hun missie:
"We willen dat al onze leden zich samen met anderen en met een heleboel plezier kunnen ontwikkelen."
"In een positieve sfeer, heel veel leuke dingen doen op en rond al het water van NL"
"Spelvreugd en deugd voor de jeugd!"

En dit zijn de 'wetten' die ze op moeten zeggen als ze officieel lid worden, geinstalleerd worden:

De welpenwet
Een welp speelt samen met anderen in de Rimboe
hij is eerlijk, vriendelijk, houdt vol en zorgt goed voor de natuur.

De verkennerwet
Padvinder is eerlijk.
Padvinder is trouw.
Padvinder is hulpvaardig.
Padvinder is een broeder voor alle andere padvinders.
Padvinder is voorkomend en sportief.
Padvinder heeft zorg voor de natuur.
Padvinder weet te gehoorzamen.
Padvinder zet door.
Padvinder is spaarzaam.
Padvinder heeft eerbied voor zichzelf en alle anderen.

Vroeger zou ik hier wat kriebelig van worden, maar nu, als ik er naar kijk denk ik 'ja, volgens mij kan het echt geen kwaad als ze, buiten thuis en school ook ergens anders zijn om te spelen en dingen te leren waar men tegelijk (op losse en speelse wijze) ook nog eens normen en waarden voor ogen hebben'.

Zijn er users met kinderen die op scouting zitten?
Goede ervaringen? Slechte ervaringen? Motivatie om het wel of niet te doen?
  maandag 27 januari 2014 @ 15:27:53 #2
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_136008755
Ik heb zelf jarenlang op scouting gezeten en vond het heerlijk. Die uniformen en wetten zijn allemaal niet zo streng en officieel als het overkomt. Ik vond ze wel prettig juist, ze geven structuur en je leert daardoor op jonge leeftijd al omgaan met regels en "hiërarchie".

Ik herinner me het vooral als een heerlijke tijd waarin ik veel heb geleerd over de natuur, over overleven, ehbo, dingen maken, respect hebben voor elkaar en de natuur, en heel erg veel lol.
KuikenGuppy
pi_136008914
is voor nerds
Het is altijd raak met kaas van SJaaK
pi_136008946
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:27 schreef Burdie het volgende:
Ik heb zelf jarenlang op scouting gezeten en vond het heerlijk. Die uniformen en wetten zijn allemaal niet zo streng en officieel als het overkomt. Ik vond ze wel prettig juist, ze geven structuur en je leert daardoor op jonge leeftijd al omgaan met regels en "hiërarchie".

Ik herinner me het vooral als een heerlijke tijd waarin ik veel heb geleerd over de natuur, over overleven, ehbo, dingen maken, respect hebben voor elkaar en de natuur, en heel erg veel lol.
Ik ken vooral de verhalen van de leiding :') Beetje zuipen enzo.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_136008953
Grappig BE, hoewel het hier nog niet aan de orde is want kind is nog te klein, bedacht ik me laatst hetzelfde.

Zelf ook geen ervaring met scouting, want dat was als kind echt mega uncool, maar voor mijn eigen kind zou ik nu dus het heel leuk vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mineola op 27-01-2014 15:46:28 ]
pi_136009006
Ik zit zelf op scouting, als leiding, mag dat ook? Ik ben als 12- jarige bij deze groep gekomen, en ben er nu 20 jaar later nog, samen met een stel hele goede vrienden die ik nog steeds vaak zie.

Als je zoon(s) het leuk lijkt, doen! Meestal mag je eerst een paar keer meekijken om te zien of het wat voor je is.

Bij ons, landgroep, gaat het vooral om samen spelen, veel buiten, nieuwe dingen ontdekken, vrienden maken :Y. Waterscouting (vriend heeft altijd bij de zeeverkenners gezeten) is nog meer samenwerken, dat moet wel als je gaat kanoën of zeilen. Kinderen leren er heel veel, ook sociale vaardigheden, maar hebben vooral veel lol.

Die wet en belofte zeg je eenmaal op, maar komt echt niet elke opkomst terug, t is een leuk officieel moment, zo'n installatie, daarna hoor je er echt bij ;). Die padvinderwet die je plakte is trouwens echt enorm gedateerd. Tegenwoordig zijn de 10-14 jarigen scouts :).

Enne, laat je ook niet afschrikken door het uniform, bij voetbal draag je toch ook een clubtenue? Zie dit als iets soortgelijks.
pi_136009011
Waren altijd wel relaxte feestjes bij de scouting toen ik 15+ was. Daarvoor niet echt ervaring met die clubs maar lijken me een zinvollere bezigheid dan een sportclub of doelloos achter de playstation of ipad te hangen.

Heb je het er al met je heren over gehad wat zij er van vinden?

Het is nu wel een beetje fris voor scouting lijkt me, misschien vanaf april?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136009075
Ik zit zelf van kinds af aan al op scouting en heb er ook een aantal jaar leiding gegeven. Het is een geweldig leuke vrijetijdsbesteding voor kinderen. Het draagt zeer positief bij aan hun ontwikkeling en creëert zelfstandige en ondernemende volwassen. ^O^ (Meestal dan)

Voor waterscouts moet je wel beseffen dat je ook echt van varen en zeilen moet houden en dat ze 's winters vooral bezig zijn boten te onderhouden en verven etc.

Als dat niet 100% je ding is kunnen ze beter bijdragen landscouts gaan. Dat is eigenlijk een beetje van alles.

Eerder kan je me scouting niet mis gaan :) een geweldige hobby van kind tot en voorbij volwassene.
  maandag 27 januari 2014 @ 15:36:09 #9
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_136009076
Ik heb ook zelf op scouting gezeten en vond het ook geweldig. Ik was een echt buitenkind en kon daar echt mijn ei kwijt! Idd net wat Burdie zegt: Het ziet er vrij officieel uit maar word op een leuke manier gedaan en daarnaast natuurlijk ontzettend veel activiteiten mbt de natuur, jezelf en anderen.
(europese jamboree 1994 O+ Super ervaring)

De kinderen van mijn vriendin zitten op waterscouting en ook dat klinkt geweldig!
  maandag 27 januari 2014 @ 15:36:32 #10
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_136009089
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:32 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik ken vooral de verhalen van de leiding :') Beetje zuipen enzo.
Eh, dat gebeurt bij ons dus niet, je bent verantwoordelijk voor een groep kinderen!
Er wordt niets gedronken bij wekelijkse opkomsten, op kamp wel een of 2 biertjes, maar altijd een bob, en nooit waar kinderen bij zijn.

Ligt misschien heel erg aan de groep, dus TS, ga vooral eens kijken, maak kennis met de leiding, en kijk wat voor gevoel je er bij krijgt.
pi_136009179
Hoe oud zijn je kids?
  maandag 27 januari 2014 @ 15:41:40 #12
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_136009271
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:36 schreef dobbey het volgende:
Tof,daar was ik ook :D
(en een jaar later ook op de wereld jamboree)
KuikenGuppy
  maandag 27 januari 2014 @ 15:42:22 #13
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_136009298
quote:
3s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:34 schreef Deetch het volgende:
De meeste watergroepen doen in de winter onderhoud en landspelen ;). En landgroepen gaan gewoon naar buiten hoor, dikke kleren aan en rennen, word je vanzelf warm van. En de chocomel daarna smaakt des te beter c_/

En voordat iemand denkt dat we kindertjes door weer en wind naar buiten sturen, bij harde regen spelen we ook wel binnen, maar dat vinden de meeste kinderen toch minder leuk. Ze gaan meestal niet bij scouting omdat ze zo van knutselen houden ;)
  maandag 27 januari 2014 @ 15:43:33 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_136009343
quote:
3s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:34 schreef Deetch het volgende:
Waren altijd wel relaxte feestjes bij de scouting toen ik 15+ was. Daarvoor niet echt ervaring met die clubs maar lijken me een zinvollere bezigheid dan een sportclub of doelloos achter de playstation of ipad te hangen.

Heb je het er al met je heren over gehad wat zij er van vinden?

De kleintjes hebben een soort van 'huis' volgens de site waar ze bij elkaar komen en verschillende dingen doen als het weer het niet toe laat naar buiten te gaan. Oa knutselen, koken etc.

SPOILER: uitgebreide beschrijving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik word echt helemaal blij als ik dit lees, zo leuk lijkt het me! :Y

Toen ik het er met mijn oudste over had en uitlegde wat het inhield wilde hij er meteen heen. Hij is een echte knutselaar/onderzoeker. En toevallig waren we afgelopen weekend samen bezig met het maken van een parachute van een plastic zak voor zijn lego-poppetjes. Hoe dingen werken heeft zijn interesse wel, maar ook fikkie stoken in een blikje, hutten bouwen, loopt altijd met takken te sjouwen etc. etc.

Ik ken een aantal mensen die zelf ook bij deze scoutinggroep gezeten hebben, oa 2 van mijn buurmannen, 2 van mijn bandleden en die zijn er allemaal heel enthousiast over. :Y
  maandag 27 januari 2014 @ 15:44:00 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_136009366
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:39 schreef marinos.. het volgende:
Hoe oud zijn je kids?
De oudste is net 6, de ander wordt in augustus 5. Bij de jongste groep moeten ze minimaal 5 zijn.
  maandag 27 januari 2014 @ 15:44:07 #16
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_136009370
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:41 schreef Burdie het volgende:

[..]

Tof,daar was ik ook :D
(en een jaar later ook op de wereld jamboree)
Ik ben helaas gestopt na de Europese.... Was zwaar aan het puberen en tsjah... scouting hoorde daar niet bij daar was ik te (vond ik toen) "stoer" voor :')
pi_136009377
Amber heeft 2jr op scouting gezeten. Vond het geweldig. Het liefst was ze gebleven maar het was niet te combineren met dr sport
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  maandag 27 januari 2014 @ 15:46:15 #18
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_136009445
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:44 schreef dobbey het volgende:

[..]

Ik ben helaas gestopt na de Europese.... Was zwaar aan het puberen en tsjah... scouting hoorde daar niet bij daar was ik te (vond ik toen) "stoer" voor :')
Idem hier, maar dan een jaar later ;).
Ik moest toen overvliegen naar de... hoe heette dat ook alweer? De sherpa's geloof ik? En toen ben ik afgehaakt.
KuikenGuppy
  maandag 27 januari 2014 @ 15:46:19 #19
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_136009447
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:44 schreef Vicky het volgende:
Amber heeft 2jr op scouting gezeten. Vond het geweldig. Het liefst was ze gebleven maar het was niet te combineren met dr sport
Sport vind ik nu nog erg lastig voor ze. Hij heeft even judo gedaan, maar dat kwam niet meer uit in combinatie met zwemles en iets anders zie ik nog even niet voor me.
Ik vind voetbal zelf echt niks, honkbal (B-bal) kan ook al wel, maar weet niet of ik dat al wil en verder...
Dus dit leek me dan idd wel leuk om ze zich een beetje uit te laten leven. :Y
  maandag 27 januari 2014 @ 15:48:23 #20
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_136009519
Met 5 en 6 komen ze beide bij de bevers. Dan gaan ze nog niet zeilen hoor ;), eerst zwemdiploma's halen!
Bevers werken idd met het themaverhaal van Huize Hotsjietonia. Ligt aan de groep hoe fanatiek ze daarmee zijn (soms heeft de leiding een vaste karakterrol, soms komen karakters op bezoek, soms wordt er weinig mee gedaan), en of het clubhuis ook ingericht is als HH. Ga gewoon kijken, dat mag altijd!

Ps. bevers doen nog niet echt aan bootonderhoud, die spelen gewoon heel veel, dat begint meestal bij bij de zeeverkenners/scouts, jaar of 10,11.
  maandag 27 januari 2014 @ 15:50:16 #21
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_136009575
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:46 schreef Burdie het volgende:

[..]

Idem hier, maar dan een jaar later ;).
Ik moest toen overvliegen naar de... hoe heette dat ook alweer? De sherpa's geloof ik? En toen ben ik afgehaakt.
Jammer zeg, dat vond ik het tofste. Zelf je programma regelen, op kamp naar t buitenland *O* . Maar goed, ik ben nu ook explo-leiding, dus doe t allemaal gewoon weer opnieuw, maar dan vanuit de begeleidende rol. Je lacht je soms kapot om wat die pubers bedenken _O-
pi_136009706
Ik heb het ook jaren gedaan, ook de water scouting zeg maar. Van een jaar of ehhhhh wat zal ik zijn geweest, 6, 7? Tot een jaar of 12. Toen was ik er wel klaar mee opeens. Op zich vond ik het altijd wel leuk.

Toevallig had ik het er ook pas over, ik vond het wel wat voor onze dochter (die van nature wat verlegen en teruggetrokken is), om d'r wat meer uit d'r schulp te lokken. Op zich vind ze dit soort dingen wel erg leuk namelijk.
pi_136009714
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:46 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Sport vind ik nu nog erg lastig voor ze. Hij heeft even judo gedaan, maar dat kwam niet meer uit in combinatie met zwemles en iets anders zie ik nog even niet voor me.
Ik vind voetbal zelf echt niks, honkbal (B-bal) kan ook al wel, maar weet niet of ik dat al wil en verder...
Dus dit leek me dan idd wel leuk om ze zich een beetje uit te laten leven. :Y
Amber had zwemles op vr en scouting op za. Ze moest eerst dr diploma's hebben voor ze op een sport mocht.
Nu zit ze op korfbal. . Di en vr training en za wedstrijd. Scouting werd m dus niet meer.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  maandag 27 januari 2014 @ 15:56:21 #24
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_136009805
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:48 schreef mousemicky het volgende:
Met 5 en 6 komen ze beide bij de bevers. Dan gaan ze nog niet zeilen hoor ;), eerst zwemdiploma's halen!
Bevers werken idd met het themaverhaal van Huize Hotsjietonia. Ligt aan de groep hoe fanatiek ze daarmee zijn (soms heeft de leiding een vaste karakterrol, soms komen karakters op bezoek, soms wordt er weinig mee gedaan), en of het clubhuis ook ingericht is als HH. Ga gewoon kijken, dat mag altijd!

Ps. bevers doen nog niet echt aan bootonderhoud, die spelen gewoon heel veel, dat begint meestal bij bij de zeeverkenners/scouts, jaar of 10,11.
Dat van dat huis staat idd vrij uitgebreid beschreven, met foto's van een aantal van de karakters erbij idd. Een van de juffen van hun school is een van die karakters ook. ;) :Y
En dat ze nog niet gingen varen was mij idd wel bekend. Er is nog een andere waterscouting bij ons in de buurt, maar daar mogen ze pas starten als ze 7 zijn en een diploma hebben, maar het lijkt mij juist ook zo leuk om ze nu al te laten beginnen en dat er idd een combi is van land-dingen en water-dingen. Ze zitten in een heel tof natuurgebied waar van alles mogelijk is.
  maandag 27 januari 2014 @ 15:57:25 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_136009842
quote:
7s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:54 schreef Luigi het volgende:
Ik heb het ook jaren gedaan, ook de water scouting zeg maar. Van een jaar of ehhhhh wat zal ik zijn geweest, 6, 7? Tot een jaar of 12. Toen was ik er wel klaar mee opeens. Op zich vond ik het altijd wel leuk.

Toevallig had ik het er ook pas over, ik vond het wel wat voor onze dochter (die van nature wat verlegen en teruggetrokken is), om d'r wat meer uit d'r schulp te lokken. Op zich vind ze dit soort dingen wel erg leuk namelijk.
Dat was ook een beetje mijn gedachte. Althans, niet dat uit zijn schulp halen, maar wel een tikkie zelfverzekerder worden en wat meer bekend raken met groepsdynamiek.
Hij heeft nogal de neiging om voor alles bevestiging te zoeken, thuis en op school, en je kan nou eenmaal niet altijd aan de beurt zijn. Beetje zekerder worden enzo. :Y
  maandag 27 januari 2014 @ 16:02:08 #26
35189 Troel
scherp en bot
pi_136010005
Ik heb altijd gedacht dat Scouting in het weekend was en dat het dus over zou gaan voor de jongens, maar nu zie ik dat het gewoon door de weeks is. Dat zou een uitkomst zijn, juist omdat ze in het weekend dus niet kunnen. Wel sociaal doen, actief bezig zijn, maar niet aan dat ellendige weekend vastzitten zodat je driekwart van de tijd mist.
En het scoutinggebouw is nog niet eens zo ver weg van hier!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136010022
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:57 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Dat was ook een beetje mijn gedachte. Althans, niet dat uit zijn schulp halen, maar wel een tikkie zelfverzekerder worden en wat meer bekend raken met groepsdynamiek.
Hij heeft nogal de neiging om voor alles bevestiging te zoeken, thuis en op school, en je kan nou eenmaal niet altijd aan de beurt zijn. Beetje zekerder worden enzo. :Y
Haha, dat klinkt bekend idd. En ach, al doet ze het maar een paar jaar, slechter zul je er niet van worden denk ik.
pi_136010188
Ik vond het als kind niet leuk. Ik móest ergens bij van mijn ouders, en in mijn dorp had je alleen maar voetbal, katholieke plattelandsjongeren en scouting. Scouting was het minst erg.

Ik heb nooit zo begrepen dat het om normen en waarden ging. Insignes halen, dat gebeurde bij ons niet. Ik vond het één grote bende losgeslagen kinderen, er werd volop gepest, en dan heb ik het ook over de leiding. Ik werd daarbij echt niet blij van buitenactiviteiten. Dus een dropping midden in het bos, of een fietstocht van dertig kilometer waren niet aan mij besteed.

Zomerkamp vond ik echt pure horror, ik wil nóóit meer kamperen (eiermatje eerste nacht doorweekt, week later thuis met zware longontsteking). Ik weet nog dat ik een keer als kabouter heimwee had. Iedereen mocht één keer naar huis bellen, ik niet. Leiding dacht dat het dan erger zou worden. Om diezelfde reden hielden ze mijn ansichtkaarten achter. :{ Ik heb daarna tijden nergens meer durven logeren.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn naarste jeugdherinneringen komen van Scouting.
pi_136010412
;( Arual... Wat ontzettend naar.

Feit blijft dat er met vrijwilligers gewerkt wordt. Op het moment wordt er wel gewerkt aan het beter en gestructureerder 'opleiden' van de vrijwilligers.

BE, ik zou vooral zelf de sfeer proeven, kijken en vragen hoe ze met bepaalde zaken omgaan. Maak dingen ook bespreekbaar als er zaken niet bevallen, soms is de leiding zo jong dat ze eigenlijk geen kont verstand hebben van kinderen. Wel van het scoutingspel misschien, maar daar ben je er niet mee.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  maandag 27 januari 2014 @ 16:21:05 #30
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_136010772
scouting, ik moet eerlijk zeggen dat we er ook wel eens over gedacht hebben voor Tjibbe...
ik hou het toch nog in mn acherhoofd :)
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  maandag 27 januari 2014 @ 16:22:01 #31
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_136010817
Oh jee Arual... wat ongelofelijk naar! :o Dat je niet mocht bellen! Ze deden idd vast wat zij dachten dat goed was, maar ohoh wat zaten ze daar mis mee... Zelfs al zou het erger worden, dan nog kan je dat een kind niet ontzeggen als de rest wel mag. :{
  maandag 27 januari 2014 @ 16:25:40 #32
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_136010984
Tja, je kan heel onbekwame leiding treffen :'(
Wij zijn er nu wel heel erg mee bezig, groepsontwikkeling, opleiden vrijwilligers, communicatie met ouders. Is een landelijk project wat vorig jaar is gestart.

Ik denk dat een eerste indruk, ontvangst bij komen kijken, heel veel zegt. Bellen, langsgaan, zoons evt. meteen mee laten doen, misschien mag je de eerste keer wel blijven om te kijken hoe t gaat?
  maandag 27 januari 2014 @ 16:30:51 #33
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_136011176
Ik heb me via de site gemeld en ze nemen dan contact op als je een keertje kan komen kijken. :Y
Ben heel benieuwd. :Y
  maandag 27 januari 2014 @ 16:34:28 #34
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_136011305
Arual, wat naar... Het kan inderdaad heel erg verschillen per groep en per leiding. Ik kan me ook nog wel goed herinneren dat er bij ons ook wel gepest werd, maar volgens mij niet meer dan bijv. op een school?
Ik mocht met kamp overigens als enige thuis slapen vanwege heimwee. Wat een verschillen onderling dan he...
KuikenGuppy
pi_136011754
Hoihoi,

Jaren bij scouting gezeten en leiding geweest. Landscouting dan wel maar goed scouting is scouting. Het is echt ontzettend leuk. Kinderen werken veel samen en er is ook veel ondersteuning bij de ontwikkeling van het kind. Ik begeleidde dan wel de wat oudere kinderen (14 t/m 18) maar ook bij jongere kinderen gaat dat zo. Als we merkte dat een kind zich wat meer terugtrok zorgde wij er juist voor dat diegene bijvoorbeeld de leiding krijgt over een stuk van het programma. Bij de jongere kinderen zal dat dan bijvoorbeeld zijn dat ze de leiding hebben over het groepje waar ze op dat moment inzitten. Dit werkt goed om het kind wat meer zelfvertrouwen te geven. daarbij is het ene fijne uitlaatklep voor kinderen en beleven ze natuurlijk van alles.

Ook op latere leeftijd omdat ze met elkaar opgroeien zie je dat ze echt een hele hechte vriendengroep vormen en elkaar helpen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_136011845
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:07 schreef _Arual_ het volgende:
Ik vond het als kind niet leuk. Ik móest ergens bij van mijn ouders, en in mijn dorp had je alleen maar voetbal, katholieke plattelandsjongeren en scouting. Scouting was het minst erg.

Ik heb nooit zo begrepen dat het om normen en waarden ging. Insignes halen, dat gebeurde bij ons niet. Ik vond het één grote bende losgeslagen kinderen, er werd volop gepest, en dan heb ik het ook over de leiding. Ik werd daarbij echt niet blij van buitenactiviteiten. Dus een dropping midden in het bos, of een fietstocht van dertig kilometer waren niet aan mij besteed.

Zomerkamp vond ik echt pure horror, ik wil nóóit meer kamperen (eiermatje eerste nacht doorweekt, week later thuis met zware longontsteking). Ik weet nog dat ik een keer als kabouter heimwee had. Iedereen mocht één keer naar huis bellen, ik niet. Leiding dacht dat het dan erger zou worden. Om diezelfde reden hielden ze mijn ansichtkaarten achter. :{ Ik heb daarna tijden nergens meer durven logeren.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn naarste jeugdherinneringen komen van Scouting.
Pf wat een aanpak van die leiding zeg. Zo moet het dus niet. Ik hoop dat je er ooit nog overheen komt. Ik zal niet zeggen dat er nooit gepest wordt want waar kinderen zijn wordt gepest maar uit mijn ervaring als leiding kan ik toch zeggen dat wij als leiding team daar erg voor waakte en dat de pester aan ons op dat moment echt een verkeerde had.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 27 januari 2014 @ 17:02:11 #37
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_136012356
Mijn kind zit niet bij Scouting, maar ik ben er zelf nog steeds actief, ondanks dat ik 48 ben.. :) Overigens niet bij een groep, maar ik ben landelijk vrijwilliger en ik ben heel het jaar door bezig met het organiseren van een activiteit.

Maar, vooral doen. Scouting is geweldig voor kinderen. Het is niet zoals bijvoorbeeld bij sport dat ze week in-week uit met hetzelfde bezig zijn. Bij Scouting doe je elke week wat anders waardoor het als het goed is leuk en spannend blijft. Daarbij leer je er ook heel veel leuke en nuttige dingen. Niet voor niets is Scouting de grootste jongeren-vereniging van Nederland.

Ik zou dus zeker een keer gaan kijken bij die groep om te kijken of het een leuke groep is.
pi_136012865
Ik heb ook jaren op scouting gezeten en ik ben later ook een paar jaar leiding geweest van de welpen. Onze oudste zit er ook al een paar jaar, nu bij de verkenners.
Scouting is superleuk! Je wordt er uitgedaagd om zelfstandig dingen te doen. Koken, omgaan met de natuur, een kamp runnen, vuur maken, je eigen keuken opzetten, spellen bedenken en natuurlijk ook samenwerken.
Er heerst echt saamhorigheid en er ligt geen nadruk op uiterlijk of sport, iets wat in de huidige maatschappij wel vaak heerst.

Ik heb in al die jaren nooit iets negatiefs eraan kunnen ontdekken (geen pesten, geen gezuip of iets dergelijks) en juist voor onze oudste zoon is het perfect.
pi_136012905
Ik heb vroeger op scouting gezeten. Denk dan wel aan 20 jaar terug. Ik heb toen tot de verkenners geschopt. Het was best een leuke tijd. Ging er best hard aan toe. Veel dingen geleerd.

De 'verkenningen' naar andere delen van het land is leuk. Ook buitenland komt voor.

Zo was er een kerel in mijn team die s' nachts in een tent steeds ging slaapwandelen. :D

Andere scout die swaffelde stiekem 's nachts z'n koning op het gezicht van een mede-scout. :') Werd later eruit gekickt. (En terecht)

Een fietsrit van 65 km naar Duitsland om daar vervolgens in the middle of nowhere onze tenten op te zetten en daar gedropt te worden in de diepe nacht. ^O^

Dronken scouts. Aansteker en een bus spray waardoor later een boer hard aan kwam rennen om te zeggen dat we z'n grasveld in de fik hadden gestoken.

En keer meisje meegenomen om vervolgens in de tent te gaan batsen. :P

Spelletje spelen waardoor iedereen op elkaar moest liggen. Soort domino spel.

Hou er rekening mee (was vroeger zo weet niet of dat nog zo is)
+ Wandelingen van 10 km zijn niet ongewoon.
+ 's nachts veel droppingen.
+ Onregelmatige slaaptijden.
+ Veel kattenkwaad.

Maar er zijn ook mindere leuke dingen. Zoals de ontgroeningen. Vreselijk vond ik dat. Rotte eieren, en sommige spelletjes enzovoort.

Geen idee hoe het er hedendaags voor staat.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
pi_136012965
En o ja koken. Ranzig was dat. Meeste van ons konden niet koken.
- Wiet van Broeckhoven
pi_136013052
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:07 schreef _Arual_ het volgende:

Ik heb ook idd dingen gezien en ondervonden wat niet leuk was. Wat was 'vroeger' bij jou? Welk jaar?
- Wiet van Broeckhoven
pi_136013151
Dat klinkt allemaal niet zo best nee, _Arual_ en gelukkig voor mij ook totaal onherkenbaar.
Ook het feit dat je moest en eigenlijk niet wilde, is al niet leuk natuurlijk. Niet iedereen vindt het leuk en al helemaal niet op de manier zoals jij beschrijft.

Ontgroeningen herken ik ook niet.
pi_136013206
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 17:17 schreef Greyson het volgende:
Ik heb vroeger op scouting gezeten. Denk dan wel aan 20 jaar terug. Ik heb toen tot de verkenners geschopt. Het was best een leuke tijd. Ging er best hard aan toe. Veel dingen geleerd.

De 'verkenningen' naar andere delen van het land is leuk. Ook buitenland komt voor.

Zo was er een kerel in mijn team die s' nachts in een tent steeds ging slaapwandelen. :D

Andere scout die swaffelde stiekem 's nachts z'n koning op het gezicht van een mede-scout. :') Werd later eruit gekickt. (En terecht)

Een fietsrit van 65 km naar Duitsland om daar vervolgens in the middle of nowhere onze tenten op te zetten en daar gedropt te worden in de diepe nacht. ^O^

Dronken scouts. Aansteker en een bus spray waardoor later een boer hard aan kwam rennen om te zeggen dat we z'n grasveld in de fik hadden gestoken.

En keer meisje meegenomen om vervolgens in de tent te gaan batsen. :P

Spelletje spelen waardoor iedereen op elkaar moest liggen. Soort domino spel.

Hou er rekening mee (was vroeger zo weet niet of dat nog zo is)
+ Wandelingen van 10 km zijn niet ongewoon.
+ 's nachts veel droppingen.
+ Onregelmatige slaaptijden.
+ Veel kattenkwaad.

Maar er zijn ook mindere leuke dingen. Zoals de ontgroeningen. Vreselijk vond ik dat. Rotte eieren, en sommige spelletjes enzovoort.

Geen idee hoe het er hedendaags voor staat.
Het is tegenwoordig allemaal veel minder heftig als vroeger :p
Ontgroeningen mogen niet meer, droppings mogen (volgens mij overal) niet meer zonder begeleiding, en dronken scouts is helemaal uit den boze.
pi_136013223
Oh BE, doen! :Y
Zeeverkenners O+ zeilen O+ kamperen O+ droppingen O+ vuurtje stoken en aardappels poffen O+ Boerenkoolavond O+

En als het niks is heb je ze er zo weer vanaf. Soms kun je 2e hands uniformen online vinden of verkopen ze die zelf :Y
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  maandag 27 januari 2014 @ 17:27:19 #45
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_136013311
Mijn dochter zit ook op scouting, land dan. 3 jaar al weer. Ze vindt het geweldig! Dingen leren, knutselen, speurtocht, kampvuur, weekend, kamp! Enne, ook niet onbelangrijk, ik heb zaterdags een paar uur mijn handen vrij ;)
pi_136013389
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 17:23 schreef lily het volgende:
Dat klinkt allemaal niet zo best nee, _Arual_ en gelukkig voor mij ook totaal onherkenbaar.
Ook het feit dat je moest en eigenlijk niet wilde, is al niet leuk natuurlijk. Niet iedereen vindt het leuk en al helemaal niet op de manier zoals jij beschrijft.

Ontgroeningen herken ik ook niet.
Bij ons was er wel een ontgroening. Maar op een leuke manier. Oftewel ze zorgde dat ze oude kleren meenamen en even later zaten ze allemaal onder de vla. En pret dat die kids dan hebben. de leiding moet het helaas wat zwaarder ontgelden want daar verzinnen die kinderen natuurlijk wel weer iets voor ^^
pi_136015658
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 17:20 schreef Greyson het volgende:

[..]

Ik heb ook idd dingen gezien en ondervonden wat niet leuk was. Wat was 'vroeger' bij jou? Welk jaar?
Eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Dus behoorlijk lang geleden!

En ik was to-taal geen Scouting-kind.
pi_136015721
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 18:29 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Dus behoorlijk lang geleden!
Zelfde dus :). Bedankt! Was ik even nieuwsgierig naar.
- Wiet van Broeckhoven
pi_136016808
Ik heb zelf van mijn 8 tot mijn 18e op scouting gezeten. Bij een watergroep. Ben een keer bij mijn nichtje gaan logeren en de volgende ochtend meegegaan naar scouting. Toen nog als kabouter (meisjes). Ik ben nooit meer weggegaan O+
Het was een heerlijke tijd. Ik vind het echt heel naar om te lezen dat AruaL zo'n vervelende ervaring heeft gehad, want hier juist het tegenovergestelde. Ook ik had heimwee op het eerste kamp. Midden in de nacht tranen met tuiten. Heel lief Den tijd bij de leiding gezeten en de volgende dag met mama mogen bellen. De rest ging goed (was ook maar een weekend).
Vanaf 12 ging ik naar de zeeverkenners. Ik was ineens weer de jongste en moest even wennen aan de hiërarchie. Je bestiert met ongeveer 5 mensen een zeilboot. Het 'hoofd' is meestal de oudste (15/16) en is boots, daaronder heb je de kwartier, dan 1e man, 2e man, soms 3e man en dan jongmaatje. Daar begin je als je 12 bent. Was was ik onwijs trots toen ik het tweede jaar al 1e man werd! Ik gloeide helemaal, want wat keek ik op tegen mijn 1e man toen ik jongmaatje was (die was 14 :D ).
We gingen 2x per jaar op kamp: het pinksterweekend en een zomerkamp van een week.
Heerlijk zeilen, zonnen, spellen doen (zeilspeurtochten, dropping noem maar op), maar vooral veel lol.
Ik werd er ook zekerder van, vooral bij de zeeverkenners. Je moet op kamp zelf koken, want een ander doet het niet voor je. Iedereen Let goed op elkaar. toen ik als 12 - jarige meeging op een internationaal waterkamp (NaWaKa voor de insiders) en het best pittig was voor me met weinig slapen veel drukte en een temperatuur van 30 graden, werd ik af en toe in de schaduw van een tent geplaatst met water of een kussen om ff te slapen. Ik heb wel eens gedwongen tomatensoep :r moeten eten omdat je daar heel erg van opknapt als je wiebelig bent.

Nou ja en zo kan ik door blijven gaan. In de wintermaanden werkten we aan de boten en hadden we de grootste lol met schaatsen, sinterklaasfeesten en kerstdagen.

Oh wat ik nog wil toevoegen is dat wij ook altijd wel wat voor het goede doel deden. Loten verkopen voor Jantje Beton om geld op te halen voor de vereniging, maar ook fruitmand brengen bij oude mensjes O+

Mocht je vragen hebben....pm gerust!
  maandag 27 januari 2014 @ 18:59:27 #50
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_136016998
Het leek me al een goed idee, maar de verhalen hebben mijn laatste restje twijfel weggenomen. :D
Ik bem heel benieuwd. Net nog eens met hem over gehad en hij zou morgen al wel willen. :D
pi_136017092
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 18:59 schreef Brighteyes het volgende:
Het leek me al een goed idee, maar de verhalen hebben mijn laatste restje twijfel weggenomen. :D
Ik bem heel benieuwd. Net nog eens met hem over gehad en hij zou morgen al wel willen. :D
Dat is een goed teken!
  maandag 27 januari 2014 @ 19:42:32 #52
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_136019665
Mocht je nog op zoek zijn naar een groene scoutingblouse, bruine das of dasknoop dan heb ik hier nog wel een zooitje liggen. Trouwens :P
Mijn jongens vonden het uien, die hele scouting. Maar dat kwam ook doordat het een groep van 10 kinderen was met gebrek aan deugdelijke leiding :')
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_136020762
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:36 schreef dobbey het volgende:
Subkamp 1, troep 21 meldt zich!

BE: ik heb er vanaf mijn 6de tot mijn 19de rondgelopen, op het laatste jaar na met heel veel plezier. Laatste jaar was er wat mot binnen de leiding (haantjesgedrag) en na een jaar was ik dat zo zat dat ik gestopt ben. Het moet voor jezelf als leiding ook leuk blijven natuurlijk.

Altijd dus met veel plezier gedaan, kampen waren fantastisch en ook altijd het bouwen en ravotten en aanrader!

Enige negatieve wat ik kan noemen: wij moesten als ontbijt altijd brinta zonder suiker eten voordat we een boterham kregen. Ik kreeg het echt niet weg die zooi :')
pi_136020830
Be! M. Is er 2 weken geleden begonnen en wordt zaterdag geïnitialiseerd. Of hoe dat heet.
pi_136021553
Nawaka O+
  maandag 27 januari 2014 @ 20:24:09 #56
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_136021821
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 20:02 schreef bodpa09 het volgende:
Be! M. Is er 2 weken geleden begonnen en wordt zaterdag geïnitialiseerd. Of hoe dat heet.
*;
Dat gaat voor S sowieso wel ook helpen, een bekend gezicht. Zo leuk! :Y

TF, de bloesjes zijn rood hier zag ik net bij Bodpa. ;)
  maandag 27 januari 2014 @ 20:35:20 #57
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_136022474
Ook op scouting gezeten, tot m'n dertiende ofzo. Toen ging t de anderen vooral om bier drinken en zoenen en vond ik het niet meer leuk. Ik viel als kind vaak buiten de groep en scouting heeft m'n zelfvertrouwen zeker veel goed gedaan. :)
pi_136023304
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 20:02 schreef bodpa09 het volgende:
Geïnstalleerd ;)
pi_136023318
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 20:18 schreef Vlindur het volgende:
Nawaka O+
:o :W
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 27 januari 2014 @ 20:54:15 #60
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_136023634
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 20:18 schreef Vlindur het volgende:
Nawaka O+
Bij de Nawaka 2002 in het internet-cafe/radio scouting geweest? Daar "werkte" ik toen.

De Europese Jamboree trouwens niet meegemaakt, maar de Wereld jamboree wel. Als medewerker bij transport.
  maandag 27 januari 2014 @ 21:14:35 #61
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_136025022
Mijn vriend heeft vanaf zijn 5e tot zijn 22e bij scouting gezeten en heeft het daar altijd onwijs naar zijn zin gehad. B. mag vanaf april beginnen (hij wordt 31 maart 5) en heeft er nu al zin in.
Ik denk dat het voor hem goed is om dat te doen, zodat hij wat zelfstandiger en zelfverzekerder wordt.
pi_136042912
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 20:54 schreef qltel het volgende:

[..]

Bij de Nawaka 2002 in het internet-cafe/radio scouting geweest? Daar "werkte" ik toen.

De Europese Jamboree trouwens niet meegemaakt, maar de Wereld jamboree wel. Als medewerker bij transport.
Nee, ik heb een Nawaka ergens in 199* meegemaakt. Roermond oid? We werden eerste met zeilen toen *O*

quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 20:49 schreef danic het volgende:

[..]

:o :W
Hoi! :D
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 28 januari 2014 @ 11:06:07 #63
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_136043080
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:01 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Nee, ik heb een Nawaka ergens in 199* meegemaakt. Roermond oid? We werden eerste met zeilen toen *O*
Goed gedaan!

Ik ben geen waterscout, maar was nu eenmaal medewerker bij het Radio Scouting Internet Cafe. Zodoende heb ik met de NJ's in 2000, 2004 en 2008, de Haarlem Jamborette in 2003 en de Nawaka van 2002 meegedaan.

De Nawaka's van 92 en 97 waren beide in Roermond. Die van 2002 trouwens ook. Ik ben, zoals ik al zei, geen waterscout, en dan is zo'n Nawaka een behoorlijk saai gebeuren.. Dat heb ik dus bij 1x gehouden.
pi_136043131
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:06 schreef qltel het volgende:

[..]

Goed gedaan!

Ik ben geen waterscout, maar was nu eenmaal medewerker bij het Radio Scouting Internet Cafe. Zodoende heb ik met de NJ's in 2000, 2004 en 2008, de Haarlem Jamborette in 2003 en de Nawaka van 2002 meegedaan.

De Nawaka's van 92 en 97 waren beide in Roermond. Die van 2002 trouwens ook. Ik ben, zoals ik al zei, geen waterscout, en dan is zo'n Nawaka een behoorlijk saai gebeuren.. Dat heb ik dus bij 1x gehouden.
97! dat was hem :) En ik heb geen idee of ik toen bij de radio ben langsgelopen. Ik hoorde bij de kleineren, had niet zoveel vrijheid om het terrein te verkennen :)
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 28 januari 2014 @ 11:07:45 #65
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_136043143
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:07 schreef Vlindur het volgende:

[..]

97! dat was hem :) En ik heb geen idee of ik toen bij de radio ben langsgelopen. Ik hoorde bij de kleineren, had niet zoveel vrijheid om het terrein te verkennen :)
Toen was ik er toch niet.. :P
pi_136043273
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:07 schreef qltel het volgende:

[..]

Toen was ik er toch niet.. :P
Nee snap ik. Doelde meer dat ik je dan toch niet had gezien, want we mochten niet ver :P
pi_136043902
Ook jaren bij de waterscouting gezeten.
Leuke tijd wel, bij ons ging het zo.

In de zomer altijd op het water (gecombineerd met spelletjes etc op land waar je dan heen zeilt of roeit)
In de winter was het boot onderhoud voor de kaderleden (bootsmannen, kwartiermeesters) van de subgroepen (of bakken noemde ze dat) de jongere gingen dan de duinen in knopen leren spellen (vlaggenroof was altijd wel lache, of hike tochten droppings noem maar op) bruggen bouwen over sloten)

Op zich ging het wel redelijk officieel ook met insignes halen, beginnen met roeien enzo koken daarna zeilen, als kader leden moest je ook nog een soort van officieel water regel diplma ding halen, ben ff de naam daarvan kwijt.

Weet niet of het nu nog steeds allemaal zo gaat, maar ik herinner het me als een leuke tijd en een tja toch wel structuur en leiding, kan geen kwaad denk voor de jeugd.
Do what you love, love what you do!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')