abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135959409
Hallo! :)

Ik studeer Accountancy en ik geniet ervan, maar diep van binnen heb ik spijt dat ik geen ICT heb gekozen als studierichting. Nu wil ik mijzelf graag leren om te programmeren omdat ik van ICT hou en computers fascinerend vind.... Ik heb aantal vragen..

*Welke programmeertalen moet ik leren waar ik later ook later iets aan heb? Dus dat ik naar een functie kan solliciteren binnen de ICT (denken aan gamedeveloper, webdeveloper, software ontwikkelaar. Iets binnen development. Ik vind alles wel leuk en het liefst wil ik ook zoveel mogelijk leren. Ik kan genieten van het websites bouwen, maar dus ook van het ontwikkelen van games etc.)

*Welke leermiddelen raden jullie mij aan, online of Engelse boeken? Ik zeg expliciet Engels, omdat programmeren in het Engels is en het dus beter is om het in het Engels te leren, plus ik verbeter mijn Engelse taalvaardigheid ermee.

Elk advies stel ik op prijs :)

Nogmaals, dit is vooral voor in mijn vrije tijd om te leren, want zoals ik zei studeer ik naast de wens om dit te kunnen leren. Het doel is om waarschijnlijk te kunnen solliciteren richting; webdeveloper, gamedeveloper of software ontwikkelaar of iets binnen I(C)T.

Hopelijk is dit niet een kansloze wens. Want doorzettingsvermogen en motivatie om dit te leren is enorm bij mij!

Alvast bedankt :)
  zondag 26 januari 2014 @ 13:54:05 #2
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_135959602
Ga eerst eens bedenken wat je wil.

Gamedevelopment, applicatiedevelopment en webdevelopment zijn wel heel erg verschillend.

Ik zou zelf met Java of c# beginnen. Als je een van die twee kan, heb je een goede basis voor alle OO talen
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zondag 26 januari 2014 @ 13:54:16 #3
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_135959613
Je noemt hele verschillende functies op die je graag zou willen bekleden.
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  zondag 26 januari 2014 @ 13:55:14 #4
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_135959654
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  FOK!mycroftheld zondag 26 januari 2014 @ 13:57:59 #5
128465 bondage
pi_135959771
Games worden vaak geschreven in C of C++, echter zijn er ook pakketten beschikbaar waarbij je alleen nog maar zaken als modellen, werelden en textures hoeft te maken. Een voorbeeld hiervan is UDK, welke ook nog eens gratis te downloaden is en waar je eea in kunt proberen.

Als je als webdev aan de gang wilt kun je denken aan talen als PHP (erg makkelijk te leren), .NET, Ruby en/of Java. Het maakt op zich niet zoveel uit welke taal je kiest; in de meeste vacatures die ik tegenkom wordt vaak één van deze talen genoemd en het aantal gaat redelijk gelijk op.

Als ik jou was zou ik een aantal talen bekijken en er wat mee proberen en kies vervolgens de taal die je het meest aanstaat.
pi_135959787
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 13:54 schreef Catch22- het volgende:
Ga eerst eens bedenken wat je wil.

Gamedevelopment, applicatiedevelopment en webdevelopment zijn wel heel erg verschillend.

Ik zou zelf met Java of c# beginnen. Als je een van die twee kan, heb je een goede basis voor alle OO talen
quote:
7s.gif Op zondag 26 januari 2014 13:54 schreef donroyco het volgende:
Je noemt hele verschillende functies op die je graag zou willen bekleden.
Gamedevelopment, applicatiedevelopment en webdevelopment zijn inderdaad erg verschillend. Ik heb ook 0,0 verstand nog binnen het programmeren en de computerwereld en ben alleen goed in het gebruik ervan, laten we het zo stellen.

Ik kan denk ik echt niet kiezen tussen deze drie, het liefst wil ik alle drie de functies kunnen bekleden.

Overigens ben ik 18 jaar.
pi_135959851
Wat ik mij vooral afvraag is hoe snel je zo'n taal kan leren.
pi_135959867
quote:
14s.gif Op zondag 26 januari 2014 13:57 schreef bondage het volgende:
Games worden vaak geschreven in C of C++, echter zijn er ook pakketten beschikbaar waarbij je alleen nog maar zaken als modellen, werelden en textures hoeft te maken. Een voorbeeld hiervan is UDK, welke ook nog eens gratis te downloaden is en waar je eea in kunt proberen.

Als je als webdev aan de gang wilt kun je denken aan talen als PHP (erg makkelijk te leren), .NET, Ruby en/of Java. Het maakt op zich niet zoveel uit welke taal je kiest; in de meeste vacatures die ik tegenkom wordt vaak één van deze talen genoemd en het aantal gaat redelijk gelijk op.

Als ik jou was zou ik een aantal talen bekijken en er wat mee proberen en kies vervolgens de taal die je het meest aanstaat.
Moet ik bij webdev niet eerst beginnen met html en css? Het klinkt wat teveel gevraagd, maar als jullie nou eens een lijstje zouden willen vormen welke talen ik kunnen/moeten leren, op volgorde, zodat ik er aan de slag mee ga zou dat misschien wat handiger zijn dan dat ik kijk naar welke het mij het leukst lijkt. Ik ben bereid om te leren, ik vind iets pas leuk op het moment wanneer ik iets kan. Dit wil niet zeggen dat het niet leuk is om te leren. :)
pi_135959910
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2014 14:00 schreef Xessive het volgende:
Wat ik mij vooral afvraag is hoe snel je zo'n taal kan leren.
Ik denk op dit moment (vandaag) denk ik langzaam, want ik heb komende week een tentamenweek. Maar als ik er veel tijd in ga besteden in de vrije dagen etc. denk ik wel dat het redelijk snel kan.. Hangt wel af van de hoeveelheid leerstof.
pi_135959917
Voor webdev is HTML en CSS inderdaad de absolute basis. Daarna kun je gaan kijken naar javascript, PHP, etc.
pi_135959970
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 13:58 schreef ComputerNerd268 het volgende:
Gamedevelopment, applicatiedevelopment en webdevelopment zijn inderdaad erg verschillend.
Ik vind dat wel meevallen (ik doe zelf in php, objective-C, javascript en nog wat andere). Het enige is dat je bij games wat spectaculairdere api's gebruikt zoals grafische en geluid dingen. Maar als je de taal een beetje kent en je kan wat algoritmes maken, dan kan je net zo goed een database api als een grafische api aanspreken.

Waar je interesse ligt is weer wat anders.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  FOK!mycroftheld zondag 26 januari 2014 @ 14:04:15 #12
128465 bondage
pi_135960027
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 14:00 schreef ComputerNerd268 het volgende:

[..]

Moet ik bij webdev niet eerst beginnen met html en css? Het klinkt wat teveel gevraagd, maar als jullie nou eens een lijstje zouden willen vormen welke talen ik kunnen/moeten leren, op volgorde, zodat ik er aan de slag mee ga zou dat misschien wat handiger zijn dan dat ik kijk naar welke het mij het leukst lijkt. Ik ben bereid om te leren, ik vind iets pas leuk op het moment wanneer ik iets kan. Dit wil niet zeggen dat het niet leuk is om te leren. :)
Klopt, helemaal waar. Kennis van HTML, JS en CSS is natuurlijk ook belangrijk aangezien je daar de frontend in ontwikkeld. Je hoeft er trouwens niet per se als eerste mee te beginnen. Je kunt het ook combineren door bijvoorbeeld een script te schrijven welke een pagina opbouwt die ook HTML etc. bevat.
pi_135960043
Begin hier met wat javascript code te testen:

http://www.w3schools.com/js/default.asp

Hier kun je in een editor je eigen code testen:

http://www.w3schools.com/js/tryit.asp?filename=tryjs_events

Als je javascript een beetje door hebt zou je eens kunnen kijken naar C# of Java
  zondag 26 januari 2014 @ 14:10:32 #14
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_135960266
Ik ben zelf jaren terug in een rol als ontwikkelaar gerold*. Dat was als C# .Net ontwikkelaar. Vond ik makkelijk te leren en volgens mij kun je dan in de ICT ook goed terecht. Denk aan maatwerk .NET applicaties, ASP.NET websites, maar ook webparts binnen Microsoft SharePoint. Doe er nog een beetje vba bij en je kan ook binnen Microsoft Office wat dieper gaan ontwikkelen.

*we hebben het hier over 2006. Geen idee hoe en wat er nu vereist wordt.
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
  Redactie Frontpage zondag 26 januari 2014 @ 14:12:11 #15
194791 crew  harry64
Ouwe Radiopiraat
pi_135960332
Was Java niet aan het doodbloeden wegens de ingebakken brakke beveiliging?
pi_135960361
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 14:10 schreef Zeus1981 het volgende:
Ik ben zelf jaren terug in een rol als ontwikkelaar gerold*. Dat was als C# .Net ontwikkelaar. Vond ik makkelijk te leren en volgens mij kun je dan in de ICT ook goed terecht. Denk aan maatwerk .NET applicaties, ASP.NET websites, maar ook webparts binnen Microsoft SharePoint. Doe er nog een beetje vba bij en je kan ook binnen Microsoft Office wat dieper gaan ontwikkelen.

*we hebben het hier over 2006. Geen idee hoe en wat er nu vereist wordt.
zelfkennis of had je ervoor gestudeerd?
pi_135960462
quote:
14s.gif Op zondag 26 januari 2014 14:04 schreef bondage het volgende:

[..]

Klopt, helemaal waar. Kennis van HTML, JS en CSS is natuurlijk ook belangrijk aangezien je daar de frontend in ontwikkeld. Je hoeft er trouwens niet per se als eerste mee te beginnen. Je kunt het ook combineren door bijvoorbeeld een script te schrijven welke een pagina opbouwt die ook HTML etc. bevat.
Aha... kun je ( of iemand anders) alle talen opnoemen die ik kan leren voor de doelen die ik wil ( realistisch dus niet dat ik er 3jr mee bezig ben). Ben wel benieuwd..
  zondag 26 januari 2014 @ 14:19:35 #18
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_135960662
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2014 14:12 schreef ComputerNerd268 het volgende:

[..]

zelfkennis of had je ervoor gestudeerd?
Bij het bedrijf waar ik ging werken kregen we eerst 2 maanden een instroomtraject, waarbij we verschillende vaardigheden leerden van onze collega ontwikkelaars. Naast .NET en C# ook MS-SQL, object georiënteerd programmeren, enz. Daarna als junior ontwikkelaar ingezet op kleine opdrachtjes, bouwen/aanpassen van websites, enz. Als je een beetje snapt hoe het zit, dan is het binnen .Net makkelijk om iets werkends te krijgen.

Je kan bij Microsoft gratis versies van Visual Studio downloaden, waarmee je prima je kennis kunt opdoen. http://www.visualstudio.com/downloads/download-visual-studio-vs
De Express versies zijn gratis.
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
  FOK!mycroftheld zondag 26 januari 2014 @ 14:22:56 #19
128465 bondage
pi_135960836
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 14:12 schreef harry64 het volgende:
Was Java niet aan het doodbloeden wegens de ingebakken brakke beveiliging?
Je hebt Java en je hebt Java. Als je op je webserver Apache Tomcat draait dan kun je daar je eigen webapplicaties voor ontwikkelen, het maakt in dit geval niet uit of de eindgebruiker Java heeft geïnstalleerd, de code wordt uitgevoerd op de webserver en dan hoef je je over beveiliging niet zo druk te maken als je alleen je eigen browsels uitvoert. Java applets welke in de browser draaien zou ik idd niet aan beginnen.
pi_135961210
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2014 14:15 schreef ComputerNerd268 het volgende:

[..]

Aha... kun je ( of iemand anders) alle talen opnoemen die ik kan leren voor de doelen die ik wil ( realistisch dus niet dat ik er 3jr mee bezig ben). Ben wel benieuwd..
  Redactie Frontpage zondag 26 januari 2014 @ 14:31:40 #21
194791 crew  harry64
Ouwe Radiopiraat
pi_135961219
quote:
14s.gif Op zondag 26 januari 2014 14:22 schreef bondage het volgende:

[..]

Je hebt Java en je hebt Java. Als je op je webserver Apache Tomcat draait dan kun je daar je eigen webapplicaties voor ontwikkelen, het maakt in dit geval niet uit of de eindgebruiker Java heeft geïnstalleerd, de code wordt uitgevoerd op de webserver en dan hoef je je over beveiliging niet zo druk te maken als je alleen je eigen browsels uitvoert. Java applets welke in de browser draaien zou ik idd niet aan beginnen.
In dat geval functioneert Java dan dus als een soort PHP of een van de andere mooie gratis programmeertalen binnen linux. Die webrowserapps krijg ik altijd een waarschuwing of ik dit echt wel wil. :P
Nou draait dat gelukkig alleen op lokaal netwerk binnen webmin en gebruik ik die java file manager hoofdzakelijk alleen om rechten te zetten.
pi_135961925
Ik heb erover nagedacht; ik kom er maar niet uit welke van de drie ik het graagst wil.. alle drie dan maar..

Which languages?
  zondag 26 januari 2014 @ 14:56:15 #23
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_135962302
Begin gewoon eerst met java en leer object georienteerd programmeren. Die basis heb je echt nodig
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_135962676
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 14:56 schreef Catch22- het volgende:
Begin gewoon eerst met java en leer object georienteerd programmeren. Die basis heb je echt nodig
Wat is OOP precies dan? Een stuk theorie of gevorderde java skills?

Niet eerst C leren? Wat is het verschil bovendien tussen C, C#, C+ en C++ en alle andere C tjes?
pi_135962735
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2014 14:48 schreef ComputerNerd268 het volgende:
Ik heb erover nagedacht; ik kom er maar niet uit welke van de drie ik het graagst wil.. alle drie dan maar..

Which languages?
Je moet geen taal leren maar je moet leren programmeren. De implementatie en details verschillen wat per taal maar de basis is in elke procedurele taal hetzelfde. Control structures, variabelen, objecten, heb je in elke moderne taal, of het nou java, C++, perl, python of ruby is.

Je moet natuurlijk wel ergens beginnen. Als je echt goed wil leren programmeren is het aan te raden om te beginnen met een goede programmeertaal die ook goede gewoontes afdwingt. PHP valt dan absoluut af, het is wel makkelijk en laagdrempelig maar dat zorgt vaak voor slechte programmeurs. Als je eerst PHP leert mag je daarna ontzettend veel slechte gewoontes weer afleren.

Tevens zou ik aanraden om een OS/platform-onafhankelijke taal te kiezen. Dan valt het .NET framework dus ook al af want dat is alleen fatsoenlijk ondersteund onder windows.

Ik zou voor Python, Ruby of misschien Java gaan. Dit zijn moderne talen met goede ondersteuning, brede userbase en veel mogelijkheden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')