abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135936046
Dag,

Ik heb deze vraag al op verschillende fora gesteld, maar daar kreeg ik weinig bruikbare antwoorden. De mensen hier lijken wel bereid beginners te helpen, dus vandaar dat ik hier terecht kom.
Het zit zo. Sinds kort woon ik op mezelf en dit brengt natuurlijk de nodige verantwoordelijkheden met zich mee. Zo moet ik dus ook zelf voor mijn eten gaan zorgen. In het begin leefde ik voornamelijk van snackbarvoedsel, pizza en maaltijdsalades. Ik ben deze echter inmiddels behoorlijk beu geraakt en het kan natuurlijk nooit kwaad om zelf te leren koken.
Ik had besloten dat mijn eerste gerecht zou worden: pasta met tomatensaus. Dit mislukte echter grandioos!! Het probleem wat ik heb is: hoe bak je gehakt rul?! Heb het inmiddels twee keer geprobeerd, maar ik kon het twee keer weggooien!

Alvast bedankt!
There is no philosophy which is not founded upon knowledge of the phenomena, but to get any profit from this knowledge it is absolutely necessary to be a mathematician.
  zaterdag 25 januari 2014 @ 19:56:04 #2
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_135936090
Hoe kan je dit verkeerd doen? Wat ging er mis?

Gewoon bakken tot het gaar is. Dus niet meer rood. En klein "prakken"
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  Redactie Frontpage zaterdag 25 januari 2014 @ 19:57:42 #3
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_135936145
Probeer het eens ril te bakken, dat is gemakkelijker voor beginners.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_135936184
Begin eens met het koken van een ei; stap voor stap. 14.gif
pi_135936187
Rul bakken moet in principe niet heel moeilijk zijn.

Zet een pan op het vuur, doe er wat olie in en doe het gehakt in de pan.

Tijdens dat het gehakt verhit wordt gewoon roeren en kleine stukjes van het gehakt maken. Op den duur is het heel gehakt bruin in plaats van rood.

Als je het gehakt aanbakt is het misschien raadzaam om het vuur wat kleiner te zetten.
pi_135936301
Hoe kan dit mislukken :')
pi_135936320
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 19:58 schreef Sauslepel het volgende:
Rul bakken moet in principe niet heel moeilijk zijn.

Zet een pan op het vuur, doe er wat olie in en doe het gehakt in de pan.

Tijdens dat het gehakt verhit wordt gewoon roeren en kleine stukjes van het gehakt maken. Op den duur is het heel gehakt bruin in plaats van rood.

Als je het gehakt aanbakt is het misschien raadzaam om het vuur wat kleiner te zetten.
Olie is niet nodig met gehakt hoor, en alleen gehakt zonder kruiden etc. is fucking smerig :r.
pi_135936322
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 20:00 schreef DaKKiE1984 het volgende:
Hoe kan dit mislukken :')
know'm sayin?
word? word.
pi_135937471
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 20:01 schreef MMGYMCMB het volgende:

[..]

Olie is niet nodig met gehakt hoor, en alleen gehakt zonder kruiden etc. is fucking smerig :r.
Olie is inderdaad niet nodig, maar kan wel toegevoegd worden. Persoonlijk zou ik ook wat kruiden toevoegen, maar ik weet niet of dit de eerste prioriteit is voor TS.
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 25 januari 2014 @ 20:25:08 #10
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_135937529
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 20:24 schreef Sauslepel het volgende:

[..]

Olie is inderdaad niet nodig, maar kan wel toegevoegd worden. Persoonlijk zou ik ook wat kruiden toevoegen, maar ik weet niet of dit de eerste prioriteit is voor TS.
Eerst maar zorgen dat het zonder kruiden enz ook lukt. _O-
pi_135937859
Wat dacht je van pan op het vuur (of inductie), die heet laten worden. Klontje boter erin en het gehakt klein maken en bakken? Sorry hoor, maar wat kan dáár nou mis aan gaan?
pi_135938156
Gehakt is geen vast stuk vlees TS, zoals biefstuk bv. Je moet het prakken ouwe!
pi_135938242
Ik ben ook niet altijd tevreden met het resultaat, zo simpel is het nou ook weer niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_135938772
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 20:31 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Wat dacht je van pan op het vuur (of inductie), die heet laten worden. Klontje boter erin en het gehakt klein maken en bakken? Sorry hoor, maar wat kan dáár nou mis aan gaan?
Boter? :') Da's niet nodig. Ook geen olie. In gehakt zit genoeg vet(sappen).
pi_135938924
Wat ik meestal doe is het mes waarmee ik de verpakking open gebruiken om tegen de 'draadrichting' in een aantal sneden te maken in het blok gehakt. Dan in de pan en met je spatel de grote stukken uit elkaar drukken. Blijven roeren en voila, rul gehakt.

Vet afgieten en met de saus combineren.
dag
  zaterdag 25 januari 2014 @ 21:51:53 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135941623
Koekenpan heet laten worden. Olie erin en die ook heet laten worden. Gehakt erin, zout erop.

Dan met een vork, liefst een grote vork een soort van prakbeweging maken.Alsof je aardbeien plet. Een duwen en scheppen tegelijk. Als je gehakt al redelijk los van zichzelf is hoef je heel weinig kracht te zetten en rol je het alleen maar los. Als je gehakt compact is moet je wel flink duwen en schuifrollen.
pi_135945884
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 20:48 schreef Etsu het volgende:

[..]

Boter? :') Da's niet nodig. Ook geen olie. In gehakt zit genoeg vet(sappen).
Bij mij wel, anders plakt het gehakt gegarandeerd vast aan de bodem. (De pan is nog goed genoeg om mee te koken.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Jaimy_Luca op 26-01-2014 10:00:27 ]
  zaterdag 25 januari 2014 @ 23:46:45 #18
415542 crossmotor11
Hardstyle liefhebber!
pi_135946219
Ts heeft overgewicht door het snackbarvoedsel en probeert nu toch fatsoenlijk te eten :)
pi_135946381
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 23:46 schreef crossmotor11 het volgende:
Ts heeft overgewicht door het snackbarvoedsel en probeert nu toch fatsoenlijk te eten :)
Niks mis mee toch? :P
  zaterdag 25 januari 2014 @ 23:52:11 #20
415542 crossmotor11
Hardstyle liefhebber!
pi_135946402
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 23:51 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Niks mis mee toch? :P
Overgewicht ;( :')
pi_135946456
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 23:52 schreef crossmotor11 het volgende:

[..]

Overgewicht ;( :')
Maarja goed dat hij er iets aan probeert te doen dan toch
  zaterdag 25 januari 2014 @ 23:54:52 #22
415542 crossmotor11
Hardstyle liefhebber!
pi_135946494
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 23:53 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Maarja goed dat hij er iets aan probeert te doen dan toch
Yep, dan ben je goed bezig, alhoewel ik me na 1 bakje patat al vies voel haha
  zondag 26 januari 2014 @ 00:16:28 #23
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135947261
Als je mager wilt eten moet je geen gehakt eten. Die ene scheut olie of boter maakt echt niks meer uit hoor. Bovendien is het smerig, van dat gegaarde, grijze gehakt. Bakken moet het! En daar heb je echt wel olie of boter voor nodig.

Als het dan perse moet, dan giet je eerst nog wat vet af voor je verder gaat met je saus.
pi_135953845
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 21:51 schreef RobinOok het volgende:
Koekenpan heet laten worden. Olie erin en die ook heet laten worden. Gehakt erin, zout erop.

Dan met een vork, liefst een grote vork een soort van prakbeweging maken.Alsof je aardbeien plet. Een duwen en scheppen tegelijk. Als je gehakt al redelijk los van zichzelf is hoef je heel weinig kracht te zetten en rol je het alleen maar los. Als je gehakt compact is moet je wel flink duwen en schuifrollen.
Precies, dus je moet een vork met lange geronde tanden hebben, een pan zonder anti-aanbaklaag, en dan moet je nog behoorlijk opschieten ook. Ik heb dan ook het idee dat de mensen die het zo doodsimpel vinden suddergehakt in kleine geplette stukjes maken.
pi_135953923
Bedankt iedereen voor de reacties!
Ik ga vandaag of morgen weer een nieuwe poging wagen, ik zal hier laten weten of het gelukt is!
There is no philosophy which is not founded upon knowledge of the phenomena, but to get any profit from this knowledge it is absolutely necessary to be a mathematician.
pi_135956076
TS; Niet lullig bedoeld, maar wat is er de vorige keren dan precies fout gegaan?

Gehakt is op zich vrij moeilijk te verpesten (tenzij je het met verpakking en al probeert te bakken ofzo) :+. dus ben ik toch wel benieuwd wanneer je besloot dat het echt niet eetbaar meer was.

Hoop natuurlijk dat het nu gaat lukken, heb nog wel een makkelijk recept voor verse pastasaus. :Y).
Karma is a fucking bitch.
  Redactie Games zondag 26 januari 2014 @ 12:27:27 #27
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_135956513
Ik zou het vet van het gehakt na het rul bakken ook even afgieten, anders heb je van die "vettige" saus. Daarna kun je met je "pastasaus" aan de gang.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_135956711
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 12:27 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik zou het vet van het gehakt na het rul bakken ook even afgieten, anders heb je van die "vettige" saus. Daarna kun je met je "pastasaus" aan de gang.
in het vet zitten alle smaken. Dus waarom zou je het afgieten?
pi_135957006
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 11:09 schreef Eulernoulli het volgende:
Bedankt iedereen voor de reacties!
Ik ga vandaag of morgen weer een nieuwe poging wagen, ik zal hier laten weten of het gelukt is!
De grootste beginnersfout de mensen (ik ook vroeger) met tomatensaus voor pasta maken is om het niet lang genoeg te laten pruttelen. Zeker als er ook groenten in zitten moet je de saus minimaal een half uur op laag vuur zacht laten pruttelen met deksel op pan, want dat is het moment dat de smaken loskomen. Anders smaakt het nergens naar, zijn de aroma's niet vermengd en is de tomaat te zuur en de groente niet gaar. Tomatensaus maken is geen haastklus, als je haast hebt kun je beter een andere saus maken.
pi_135958319
quote:
3s.gif Op zondag 26 januari 2014 12:41 schreef Farenji het volgende:

[..]

De grootste beginnersfout de mensen (ik ook vroeger) met tomatensaus voor pasta maken is om het niet lang genoeg te laten pruttelen. Zeker als er ook groenten in zitten moet je de saus minimaal een half uur op laag vuur zacht laten pruttelen met deksel op pan, want dat is het moment dat de smaken loskomen. Anders smaakt het nergens naar, zijn de aroma's niet vermengd en is de tomaat te zuur en de groente niet gaar. Tomatensaus maken is geen haastklus, als je haast hebt kun je beter een andere saus maken.
Hangt er vanaf welke. Putanesca moet wel binnen 10 minuten klaar vind ik. Als je een echt lekkere 'Bolognese' (ja, foute naam, weet het) wil maken kun je het beter 3 uur dan 2 uur op laten staan. Maar dan vind het gehakt weer niet zoveel toevoegen, en je kun beter gehaktballetjes maken voor in de saus.
  Redactie Frontpage zondag 26 januari 2014 @ 16:31:01 #31
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_135966772
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 12:27 schreef Mr.Noodle het volgende:
Daarom rundergehakt, lekker mager.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zondag 26 januari 2014 @ 16:43:51 #32
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135967342
quote:

[..]

En gebruik bliktomaten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135967870
quote:

[..]

We hebben het over iemand die nog niet eens gehakt rul kan bakken. Ik vermoed dat het gewoon over een potje of pakje pastasaus gaat voor de rest hoor.
pi_135968158
Tijdje geleden had ik per ongeluk vergeten het gehakt te ontdooien. Gewoon als een blok gehakt in pan gemieterd en regelmatig keren + schrapen van gehakt totdat het warm genoeg is om het grote blok in stukjes te hakken. Inmiddels al wat gehakt naast het blok wat lekker mee blijft sudderen in miniem klein beetje bakboter. Laat je het blok wat langer liggen op elke kant, dan worden die zijdes wat krokanter (wel sneller schrapen) en heb je echt lekker rul gehakt met wat meer bite :Y)

Ohja, deze kruiden :

Niet veel van nodig, 1 theelepel is meer dan voldoende voor italiaanse/mediteraanse smaak.
pi_135968907
quote:
9s.gif Op zondag 26 januari 2014 16:57 schreef Myraela het volgende:

[..]

We hebben het over iemand die nog niet eens gehakt rul kan bakken. Ik vermoed dat het gewoon over een potje of pakje pastasaus gaat voor de rest hoor.
Dus? Een beetje culinair opvoeden mag toch wel. En hoe moeilijk kan het nou helemaal zijn om een blik tomaten in een pan te gooien, bij je rulgebakken gehakt? Pastasaus maken van verse ingredienten is echt geen rocket science.
pi_135969316
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2014 16:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En gebruik bliktomaten
Vraagje: heb jij "bliktomaten" en "echte boter" onder sneltoetsen zitten? Je zegt t namelijk heel vaak :')
http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_Toilet
---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ----------
ik heb altijd al iets met talen gehadt
  zondag 26 januari 2014 @ 17:52:27 #37
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135969794
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 17:37 schreef zakschijt het volgende:

[..]

Vraagje: heb jij "bliktomaten" en "echte boter" onder sneltoetsen zitten? Je zegt t namelijk heel vaak :')
Ik zeg nooit "echte boter" ik heb het over boter
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135970896
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2014 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik zeg nooit "echte boter" ik heb het over boter
Maar je geeft dus toe dat je deze woorden onder een sneltoets hebt zitten :')
http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_Toilet
---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ----------
ik heb altijd al iets met talen gehadt
  Redactie Games zondag 26 januari 2014 @ 19:19:45 #39
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_135972755
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 12:33 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

in het vet zitten alle smaken. Dus waarom zou je het afgieten?
Supermarktgehakt heeft meer toegevoegd vocht dan het aan vet heeft, dat is gewoon ranzig. Ik voeg dan liever nog olijfolie toe aan de pastasaus dan dat ik dat "bakvocht" gebruik.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_135973483
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2014 19:19 schreef Mr.Noodle het volgende:

[..]

Supermarktgehakt heeft meer toegevoegd vocht dan het aan vet heeft, dat is gewoon ranzig. Ik voeg dan liever nog olijfolie toe aan de pastasaus dan dat ik dat "bakvocht" gebruik.
je geeft de oplossing zelf al.... Koop je gehakt ergens anders........
  † In Memoriam † maandag 27 januari 2014 @ 02:55:42 #41
88815 The_Emotion
98.3
pi_135994910
Mijn oma kruimelde altijd een beschuitje door het gehakt heen, wat het gehakt ook wat steviger maakt.

Dus je neemt een bonk gehakt, strooit er zout, peper en wat kruiden over, voor de extra bite een gekruimeld beschuitje.
Even goed door elkaar kneden
En tijdens het bakken met een spatel of pollepel in kleine stukjes hakken
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  Moderator maandag 27 januari 2014 @ 02:59:19 #42
236264 crew  capricia
pi_135994924
Hoe lang bakken jullie het gehakt dan?
En giet je het vocht af? Bedoel, het is niet dat je het gehakt moet koken, zeg maar...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_135997473
Ik giet niks af.
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
  Redactie Frontpage maandag 27 januari 2014 @ 10:12:59 #44
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_135997637
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 02:59 schreef capricia het volgende:
En giet je het vocht af? Bedoel, het is niet dat je het gehakt moet koken, zeg maar...
Koop nooit half om half in de supermarkt. Rundergehakt is wat betreft toegevoegd vocht (nauwelijks) en vet (ook nauwelijks) een veel betere optie.

Wat dat betreft is er met gehakt hetzelfde aan de hand als plofkipfilet (of welk kippenvlees uit de supermarkt dan ook), er zit ongeveer 30% aan toegevoegd vocht in om winst te maken.

Nooit ligt er een plas vocht in mijn pan als ik rundergehakt bak.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 27 januari 2014 @ 10:38:49 #45
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135998311
Ik word zo moe van die fabeltjes over toegevoegd water....
Zucht....
  Redactie Frontpage maandag 27 januari 2014 @ 10:45:01 #46
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_135998509
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 10:38 schreef RobinOok het volgende:
Ik word zo moe van die fabeltjes over toegevoegd water....
Zucht....
Het mag en gebeurt gewoon, altijd de verpakking lezen, het moet erop staan namelijk.

Daarnaast zou ik nooit kip uit de supermarkt eten, vol met antibiotica omdat die plofkippen anders doodziek zouden worden. Ze leven immers in hun eigen schijt totdat ze geslacht worden. Daarnaast zit er gewoon geen smaak aan dat bleke kippenvlees.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_135999335
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 02:59 schreef capricia het volgende:
Tot het bruin is. Beetje vocht maakt geen fuck uit, je maakt er daarna toch van een saus van. :').
Karma is a fucking bitch.
pi_136000183
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 10:45 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Het mag en gebeurt gewoon, altijd de verpakking lezen, het moet erop staan namelijk.

Daarnaast zou ik nooit kip uit de supermarkt eten, vol met antibiotica omdat die plofkippen anders doodziek zouden worden. Ze leven immers in hun eigen schijt totdat ze geslacht worden. Daarnaast zit er gewoon geen smaak aan dat bleke kippenvlees.
Nog zo'n fabel, ze zitten als ze in t bakje in de supermarkt liggen niet vol met antibiotica, dat wil niet zeggen dat ze ergens in hun leven geen antibiotica hebben gehad. Wachttijden na t gebruik zodat alles er weer uit is eer ze geslacht worden
  Redactie Frontpage maandag 27 januari 2014 @ 11:47:27 #49
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_136000412
quote:
15s.gif Op maandag 27 januari 2014 11:40 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Nog zo'n fabel, ze zitten als ze in t bakje in de supermarkt liggen niet vol met antibiotica, dat wil niet zeggen dat ze ergens in hun leven geen antibiotica hebben gehad. Wachttijden na t gebruik zodat alles er weer uit is eer ze geslacht worden
Dan zitten ze inderdaad niet meer vol met antibiotica, maar wel met ESBL antibiotica-resistente bacteriën.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_136000947
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 11:47 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dan zitten ze inderdaad niet meer vol met antibiotica, maar wel met ESBL antibiotica-resistente bacteriën.
Eet jij je kip rauw?

(Ik ben geen grote fan van plofkippen om meerdere redenen maar er moet wel de waarheid verteld worden)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')