abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135909647
Hallo FOK! :) Ik wil iets achter me laten maar weet niet hoe ermee om te gaan, en het zit me meer dwars dan ik zou willen. Alle tips zijn welkom. Sorry voor het lange verhaal en eventuele typfouten, ik heb alles na wat er gebeurde op mijn telefoon getypt.

Ik ben vrij vandaag en kwam laat uit bed, en aangezien het huis leeg was, ben ik fijn in mijn pyjama achter de xbox gekropen. Zo passeerden vervolgens enkele uren en voor ik het wist, was het vier uur en zag ik mijn moeder aankomen. Ze zei geen woord tegen me toen ik voor haar opendeed en smeet met deuren en bestek, dus ik wist wel weer hoe laat het was. Een effectieve manier om zo'n stemming te verergeren, op welke manier dat dan ook mag werken, is door de tv aan te hebben, dus ik heb na een tijdje het scherm uit gezet, de tafel opgeruimd en ik zei dat ik me maar eens ging wassen. Hierop reageerde ze, en wel door me te melden dat vanaf nu de eerste vijf minuten douchen "gratis" waren en mij voor elke minuut daarna ¤0,25 gerekend zou worden. Dit klinkt minder raar met wat context - sinds ik een kamer op de campus in bruikleen krijg, is het feit dat ik hier in het weekend en de vakantie nog kom aanleiding geweest me "profiteur" te labelen en hier op zowel begrijpelijke als onredelijke manieren uiting aan te geven, waarvan de meest recente dus "douchegeld" is.

Mijn moeder bekommert zich erg om ons welzijn en we zijn nooit iets tekort gekomen, maar ik zou haar niet omschrijven als warm, begripvol of toegankelijk: haar wil is wet en daar wordt niet van afgeweken. Vroeger werd alles wat daar niet bij paste niet zelden met fysiek geweld opgelost, maar meestal kwam daar geen bloed bij kijken en het kon ook bijvoorbeeld ook best een week helemaal goed gaan. Deze dominantie, waarvan een deel zeker zal overlappen met doodgewoon ouderlijk gezag, uitte zich in verschillende gewoontes.

Als er iets niet mocht, werd er nooit verteld waarom maar was dat "omdat ik het zeg". Dat leidt bij kinderen echter niet tot begrip, eerder tot frustratie, maar protest betekent natuurlijk klappen en naarmate ik ouder werd en dat begon in te zien, werd er minder vaak geslagen.

Verder gold dat alles wat haar niet aanstond, niemand van ons aan zou staan. Hieronder vielen een hele hoop leuke dingen, waaronder o.a. alles waar je kleren vies van werden, langs de deuren voor kinderpostzegels of heitje voor karweitje, en het kijken van films of series op tv.

Maar de keerzijde van het feit dat eigen input niet gewenst was, is dat het ook niet verwacht werd; alles is altijd voor ons gedaan. Mijn ouders zijn allebei erg bezorgd dat ons iets overkomt en hebben alles het liefst zelf in de hand. Ik mocht nergens alleen heen als het niet met school of mijn baantje te maken had, en alles wat ik nodig had, deden zij voor me: van groente snijden tot kleren strijken en bed opmaken, zelfs mijn brood werd voor me gemaakt, wat ik natuurlijk wel lekker makkelijk vond.

Soms zocht ze provocatie op met hele willekeurige dingen, bijv. rondtrappen van spullen waar ik om geef, zich geheel ongegrond gemeen uiten over iemand na afloop van de paar keren dat ik iemand mee naar huis nam of mij uit het niets net even iets te hard te gaan knijpen of prikken met een voorwerp, dat soort kleine dingen, tot het punt dat je barst en dan begint de tirade. Ook dit leidde beide soms tot onbegrip, maar werd evengoed met de tijd geaccepteerd.

Ik was niet blij met hoe het soms ging maar heb me altijd aangepast, de situatie gerelativeerd, of mijn gedachten afgeleid door me intensief op andere dingen (school, boeken, later het internet) te richten, en het zo leefbaar gehouden. Niemand weet hier ook van, naar de buitenwereld toe is mijn moeder altijd vriendelijk geweest en haar directe manier om zich over dingen te uiten wordt zelfs als scherp en grappig ervaren. Ik wist niet eens wát ik überhaupt zou moeten zeggen, "ik word geslagen" klinkt immers veel erger en concreter dan het was. Het was meer "mijn moeder heeft soms buien", en precies dat "soms", het gegeven dat het even makkelijk heel leuk kon zijn bij mij thuis, gaf mij het idee dat het uiteindelijk allemaal wel goed zat.

Het is maar weinig voorgekomen dat ze me echt aanviel, maar dat is dus wat er weer is gebeurd. Ze had al eerder deze week iets over vergoeding voor douchen tegen mijn vader gezegd, n.a.v. de verhoogde energieprijzen, en toen ze dat dus vanmiddag tegen me zei, moest ik lachen want ik dacht dat het een grapje was. Onder het douchen riep ze om de paar minuten hoe lang ik bezig was, waarop ik eveneens met gekkigheid reageerde. Maar toen ik de badkamer uitliep, kwam ze de trap oplopen met een bakje van de Chinees waar ze een gleuf in het deksel had geknipt zoals een spaarpotje, en meende in contanten ¤1,25 van mij nodig te hebben omdat ik 5 minuten te lang zou hebben gedoucht. Ik wilde haar uitleggen hoe belachelijk dat was, dat ik hier gewoon woon en waar ik dat dan van zou moeten betalen, maar ze wilde niet luisteren. Ze liep naar beneden en kwam weer terug met mijn tas en portemonnee, die ze omkieperde en waar ze in kleingeld het bedrag gepast uit ging tellen. Ik zei dat ze het kon pakken, maar dat ik dan in de omgang met haar voortaan alle normen en waarden zou laten varen. Ik vond het bizar en pakte mijn telefoon die in de badkamer nog muziek speelde, om het vast te leggen. Ze liep weer richting de deur, ik hield vol dat ik het belachelijk vond omdat ik hier verdomme woon, en bovendien 10 minuten een redelijke tijd is om te douchen, maar zij hield ook vol en op een gegeven moment haalde ze uit en sloeg me tegen de grond. Ik schrok en moest huilen, waar mijn telefoon heen vloog, weet ik niet. Na een harde klap ga ik bovendien altijd ongecontroleerd ademen. Zo ook nu, waarop ze mijn spullen teruglegde en terugkwam, mij nog een paar keer trapte of sloeg maar ik zat ineengedoken dus ze miste mijn hoofd en ik miste de klappen. Ze liep weg met de mededeling dat ik het haar nog zou gaan geven. Deze hele woordenwisseling blijkt mijn telefoon, nadat ik hem vond, op de recorder te hebben vastgelegd.

Ik wil dit niet langer. Net hebben we gegeten en kwam mijn vader thuis waarop alles gewoon weer zijn gangetje ging. Nu zit ze naast me op de bank tv te kijken, praat weer normaal tegen mij en de rest en alles is weer alsof er niets gebeurd was. Ik vind het prima, ik wil er toch niet over praten. Maar het gaat al mijn hele jeugd zo, ik word er keer op keer aan herinnerd dat ik nog steeds een zwak, huilend klein meisje ben en als ik niet meespeel in haar stuk, zit ze me op alle mogelijke manieren dwars. Hulp zoeken heeft geen zin, want iemands gedrag kun je niet veranderen en bovendien wil ik dat mijn broertje niet aandoen; hij heeft als tweede kind (en bovendien een jongen) al een stuk minder te verduren, is sterker dan mijn moeder maar ook vroeger nooit op die manier aangevallen en wat ik al zei, een groot deel van de tijd gaat het gewoon goed.

Ik wil sterker in mijn schoenen staan, dit los kunnen laten maar nog altijd wanneer een volwassene lief en zorgzaam tegen me praat (bijvoorbeeld mijn tutor of een leraar) of me onder vier ogen een compliment geeft, begin ik ongeremd te huilen. Ook wil ik mijn eigen leven gaan oppakken maar ik moet na dit semester gewoon weer naar huis terug, en kan zoals gezegd amper zelf eten klaarmaken of de was doen. Hoe pak ik dit aan?

[ Bericht 0% gewijzigd door Megara op 25-01-2014 00:39:45 (typfoutje) ]
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_135909979
Waarom moet je terug naar huis?
Waarom zeg jij dat jij er woont als het jouw moeders huis is en zij de energiekosten betaalt?

Neemt natuurlijk niet weg dat fysiek geweld geen correcte oplossing is.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2014 21:44:43 ]
  vrijdag 24 januari 2014 @ 21:44:14 #3
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_135909986
Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen, dus dat laat ik aan anderen over. Wel echt een naar verhaal en wat is je moeder een ongelofelijk kutwijf. Goed verhaal wel, misschien kan je precies dit verhaal kwijt aan iemand die beter kan helpen dan wij.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_135910051
Ja en wat is er nu mis?
pi_135910079
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 21:44 schreef richolio het volgende:
Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen, dus dat laat ik aan anderen over. Wel echt een naar verhaal en wat is je moeder een ongelofelijk kutwijf. Goed verhaal wel, misschien kan je precies dit verhaal kwijt aan iemand die beter kan helpen dan wij.
TS lijkt mij anders ook niet de makkelijkste.
pi_135910110
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 21:45 schreef hoas het volgende:
Ja en wat is er nu mis?
Jij ziet niks mis met deze opvoeding? Don't procreate.
Zat van de huidige Fok! layout? Alternatief hier.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 21:47:25 #7
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_135910120
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 21:46 schreef hoas het volgende:

[..]

Waar maak je dat nou weer uit op dan? :{
Als een ouder geweld gebruikt, ligt dat meer aan de ouder dan aan het kind.
Helemaal super.
pi_135910161
Vertrek daar. En zeg dat ze nooit haar kleinkinderen te zien zal krijgen.
5 Ferrari's op videoband!
pi_135910167
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 21:46 schreef hoas het volgende:

[..]

Gast :{
Mokkel met stuntstok
pi_135910384
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 21:48 schreef Mord_Sith het volgende:

[..]

Gast :{
Haal het bericht maar weg, heb te vroeg gepost.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 21:54:52 #11
180174 Diemux
People vs Me
pi_135910479
Het hele gebeuren maar eens aan je pa laten horen? Uit welke cultuur komen je ouders?
  vrijdag 24 januari 2014 @ 21:56:06 #12
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_135910535
Waarom moet je terug naar huis? Is het mogelijk om op jezelf te gaan? Dingen als zelf je eten klaar maken, de was doen etc. kun je allemaal leren en zouden geen redenen moeten zijn om dan maar alsnog terug te gaan. Je kunt er immers niet omheen dat je dat uiteindelijk toch wel zal moeten leren.

Sterkte in ieder geval! Lijkt me niet makkelijk voor je.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 21:59:23 #13
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_135910702
Gewoon niet teruggaan een optie? Je wordt nota bene in elkaar geslagen (waar ik wel mijn vraagtekens bij zet), maar je hebt nu toch een kamer in bruikleen? Ik zou zeggen, schrijf je in bij de woningbouw en blijf er gewoon weg, als het waar is dan.
Hier zeiLt.Surge: Kwaliteits user ben je wel.
Hier zei Murdera: Newb, een enorme baas. _O_
'Komt er dan nooit geen einde aan dit wonder?'
pi_135911130
Tja gewoon geheel het huis uit gaan, daarbij ben je heus niet de enige waarvan ouders geld vragen vanwege de water en energie nota, mijn buurmeisje kon laatst ook een groot deel van de nota betalen omdat haar vader niet langer het kosteloze hotel wil zijn.

Daarbij bekijk het eens vanuit je moeders perspectief, je moeder komt thuis ziet haar dochter in haar pyama staan, die heeft dus de gehele dag niets uitgevreten en komt daarna nog even met de mededeling dat ze zich maar eens gaan wassen en aankleden.
Je hebt niets in huis gedaan, je hebt alleen maar lekker op je gat gezeten, terwijl je wel op je vrije dagen lekker op hun kosten aanwezig bent.
Mijn moeder zou ook flippen, niet geweldadig maar de sfeer zou wel ver te zoeken zijn
  vrijdag 24 januari 2014 @ 22:10:51 #15
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_135911240
Klinkt best gruwelijk, als je door je eigen moeder (of wie dan ook) tegen de grond geslagen wordt geldt dat zeker als (kinder)mishandeling. Maar even een paar dingen opheldering nodig hebben:

Hoe oud ben je eigenlijk? Zit je nog op de middelbare school? Hoe reageert je vader op fysiek geweld, denkt hij er ook zo over? What about andere familieleden?

Als je officieel volwassen bent zou ik (zoals ik het nu lees) echt plannen gaan maken om definitief te vertrekken.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 22:18:43 #16
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_135911555
Geen familie waar je kan verblijven? Lijkt mij niet gezond om nog thuis te blijven wonen.
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_135911799
Klinkt een beetje als een half verhaal. Geloof haast niet dat jij zo lief bent als je je hier nu voordoet.
Hele dag in pyama rondlopen en xboxen is natuurlijk ook wel beetje zwak van je.

OT: Zelfstandig worden kan je alleen zelf doen, zoek je eigen woonruimte, zorg voor een baan... en of je nog wel naar huis wil als je daar geslagen wordt moet je zelf maar beslissen.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 22:44:36 #18
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_135912759
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 22:23 schreef LilDutchPrincess het volgende:
Klinkt een beetje als een half verhaal. Geloof haast niet dat jij zo lief bent als je je hier nu voordoet.
Hele dag in pyama rondlopen en xboxen is natuurlijk ook wel beetje zwak van je.
Zolang ze niet haar moeder heeft geslagen is haar moeder nog steeds best wel fout.

En jij mag dat zwak vinden, als TS geen verplichtingen heeft en zo graag haar vrije dag wilt besteden dan moet ze dat toch lekker zelf weten? We kunnen niet allemaal bij 3 verschillende vrijwilligersverenigingen werk doen met bejaarden, onfortuinlijke kinderen en gehandicapten om onze zomervakanties in Afrika door te brengen met kindertjes met aids.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_135912938
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 22:44 schreef Catkiller het volgende:

[..]

Zolang ze niet haar moeder heeft geslagen is haar moeder nog steeds best wel fout.

En jij mag dat zwak vinden, als TS geen verplichtingen heeft en zo graag haar vrije dag wilt besteden dan moet ze dat toch lekker zelf weten? We kunnen niet allemaal bij 3 verschillende vrijwilligersverenigingen werk doen met bejaarden, onfortuinlijke kinderen en gehandicapten om onze zomervakanties in Afrika door te brengen met kindertjes met aids.
Durf te wedden dat die moeder wel een stuk vrolijker was geweest als TS gewoon aangekleed was, even aardappels had klaar gezet, stofzuiger door het huis had gehaald en de plantjes water had gegeven, is klein half uurtje werk, maar komt heel stuk minder lui over.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 22:50:59 #20
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_135913094
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 22:48 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Durf te wedden dat die moeder wel een stuk vrolijker was geweest als TS gewoon aangekleed was, even aardappels had klaar gezet, stofzuiger door het huis had gehaald en de plantjes water had gegeven, is klein half uurtje werk, maar komt heel stuk minder lui over.
Ja, weet je alleen wat zo jammer is aan dat beeld van de perfecte dochter waar jij mee zit? Dat ze TS blijkbaar jarenlang, tussen de klappen door, overal mee hebben geholpen en ze heeft nooit iets hoeven doen.

Verder is het pure speculatie over wat mammie mogelijk zou kunnen pleasen. Als die psycho wilt dat TS iets doet dan kan ze dat ook aangeven toch de avond van tevoren? :)
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_135913451
Herkenbaar, maar zo fel waren mijn ouders gelukkig niet. Nooit jennen door met spullen rond te trappen oid..

Maar er is maar 1 oplossing: weg!

En de volgende keer dat ze je probeert te slaan is maar 1 oplossing: grijp haar polsen! Desnoods draai ze op haar arm en wacht tot ze kalmeert (eerst zal ze nijdiger worden...).
Niet terugjennen, dan verlaag je je tot haar niveau.

Maar ga op zoek naar een eigen plek. Zeker als je 16+ bent. Huur een kamer. Als ze je achtervolgen schakel je desnoods de politie in en verbreek je alle banden met je ouders. Uiteindelijk zal het hen pijn doen, maar dat weegt niet op tegen de jaren van pijn die het jou gedaan heeft...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_135915805
Natuurlijk begrijp ik dat als zij terug komt van een dag werken, en ik daar in mijn pyjama op de bank hang, het een frustrerende aanblik moet zijn. Maar ik had deze week vrij, niemand was thuis, ik vond het op zich een prima gelegenheid om nog even lekker te niksen. Ik word niet in elkaar geslagen, dit gebeurt niet zo vaak, alleen als ik het ergens niet mee eens ben en dat volhoud maar dat heb ik dus altijd ingehouden. Het is niet zo dat de situatie zo onhoudbaar is dat ik zou moeten vluchten, ik vond "kindermishandeling" nooit helemaal de lading dekken, dat is ook waarom ik het nooit iemand heb verteld, het grootste deel van de tijd is het allemaal goed hier. Toen ik dit begon te schrijven, zaten we gewoon met zijn allen thee te drinken en over het nieuws te praten, ik erger me dan des te meer aan hoe ze doet alsof er niets aan de hand is, maar het is zo wel heel gauw weer over en dan gedraagt ze zich tenminste weer normaal.

Bedankt voor de reacties, trouwens. Waar schrijf ik me dan in, bij een gemeente? Moet ik dat dan doen voor elke gemeente waar ik zou willen wonen?

Als je vindt dat ik zelf niet de makkelijkste ben, hoor ik graag wat ik moet veranderen. Ik ben zelf inderdaad geen lief rustig kind meer als het tot zo'n ruzie komt, maar nogmaals, zo ver komt het meestal niet eens omdat ik weet wat er dan gebeurt. Wat ik zou doen als moeder is mij instructies geven wat betreft het eten zodat ik dat alvast klaar kan hebben, dan leer ik zelf ook gelijk een beetje koken. Maar daarover wordt ze boos op mijn vader, alleen komt hij pas rond zevenen thuis en hem vragen om te koken is dan ook geen reële optie. Dingetjes als de vaat uitruimen, aardappelen schillen of was ophangen kan ik en doe ik ook als het me gevraagd wordt, en kostgeld vragen is op zich ook geen probleem, ik krijg zelfs nog een bedrag per maand van mijn ouders om mijn eten te betalen. Maar dit vond ik nergens op slaan, helemaal omdat ze niet luisterde of voor andere manieren open stond maar er op stond dat ik haar ter plekke ¤1,25 gaf, en ze het anders wel zou pakken.

Ze is geen gestoorde gek, mijn moeder, ze is alleen erg koppig en als dingen hier in huis niet gaan zoals zij wil, dan gebruikt ze haar handen. Ze is Surinaams, ik weet dat slaan in zo'n opvoeding geen uitzondering is en dat ik het wat betreft vrijheid gunstiger heb getroffen dan mijn neven en nichten, maar ik wil daar niets mee te maken hebben, ik vind het gewoon niet altijd redelijk wat ze wil en vind het verschrikkelijk dat ik hier nooit iets heb kunnen zeggen of doen uit angst voor klappen, zelfs als die dan meestal niet eens hoefden te vallen.

Wat ik hier mee wil, ik wil gewoon een gezonde, voldoende verantwoordelijke jonge vrouw worden en het goed doen in het leven. Ik huil ontzettend veel, krijg daar hoofdpijn van, ben op sociaal vlak ook een sukkel en wil me niet druk hoeven maken om mijn thuissituatie en medelijden met mezelf hoeven hebben. Ik wil verandering, en ik wilde het toen ik vanmiddag begon met typen ook een beetje van me af schrijven.
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
pi_135915881
Zou je die lappen tekst samen kunnen vatten?
pi_135916853
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 23:47 schreef Waterloos het volgende:
Zou je die lappen tekst samen kunnen vatten?
Oke, ik probeerde op alle reacties tegelijk te reageren.

- Ik kan me in haar verplaatsen, dat je na een dag werken tot je grote ergernis je kind (dat oud genoeg is om mee te helpen in huis) in pyjama op de bank ziet hangen. Haar reactie vond ik alleen overdreven, omdat dit voordat ik studeerde nooit een probleem was en ik bovendien nog vrij was. Ook wil ik haar best tegemoet komen, alleen vond ik dat niet de juiste aanpak maar stond ze op dat moment niet open voor mijn mening. Bovendien maakt hun houding wat betreft mijn verantwoordelijkheden van vóór de zomervakantie het voor hun denk ik een grotere stap dan voor mij.

- Ze is geen psycho, ze is alleen erg koppig en als dingen hier in huis niet gaan zoals zij wil, dan gebruikt ze haar handen. Hoewel ik elke keer dát het gebeurde, de wanhoop nabij was, gebeurt dit niet heel vaak en gaat het meestal prima hier. Daar is echter een reden voor: ik vind het écht niet altijd redelijk wat ze wil maar heb het, uit angst voor klappen, toch altijd moeten accepteren. Als ik dat niet doe, krijg je dus dit.

- Ik vind het dus tijd voor verandering, enerzijds omdat het me teveel beïnvloedt en anderzijds omdat ik op eigen benen wil leren staan, vandaar dit topic.
pi_135917037
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 00:08 schreef Megara het volgende:

- Ik vind het dus tijd voor verandering, enerzijds omdat het me teveel beïnvloedt en anderzijds omdat ik op eigen benen wil leren staan, vandaar dit topic.
Dit:
quote:
4s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 22:58 schreef Godshand het volgende:

Maar er is maar 1 oplossing: weg!

ga op zoek naar een eigen plek. Zeker als je 16+ bent. Huur een kamer. Als ze je achtervolgen schakel je desnoods de politie in en verbreek je alle banden met je ouders. Uiteindelijk zal het hen pijn doen, maar dat weegt niet op tegen de jaren van pijn die het jou gedaan heeft...
1) No love without freedom, no freedom without love
2) Dansen is mijn grootste passie
3) "Simplicity is the keynote of all true elegance" , Coco Chanel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')