FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Met oude auto op vakantie
Hendroitmaandag 20 januari 2014 @ 20:35
Hallo,
Ik ga deze zomer met mijn auto naar hongarije op vakantie. De auto is een bmw e36 (316 :@ ).
Ik wil sowieso een pechhulp hebben maar voor welke kan ik dan het beste gaan? Ik ben al lid bij de anwb maar dan alleen voor in nederland. Is pechhulp ook mogelijk om het voor 1 maandje te nemen?
Verder nog tips wat ik allemaal na moet kijken voordat ik vertrek?
Zeetakjemaandag 20 januari 2014 @ 20:40
Pechhulp heb ik geen verstand van, maar betreffende het checken van je auto:

-Banden (profiel + spanning)
-Olie
-Koelvloeistof
-Verlichting

Zijn volgens mij zo'n beetje de belangrijkste dingen :P
datismijnmeningmaandag 20 januari 2014 @ 20:43
Pechhulp in Europa is dacht ik 12,50 bij de ANWB
Diemuxmaandag 20 januari 2014 @ 20:55
Tja moeilijk te zeggen. Heb je op dit moment problemen met de auto? Ik zou hem sowieso even laten nakijken bij een garage.
Hyperdudemaandag 20 januari 2014 @ 20:59
Rij je regelmatig langere stukken, of alleen naar de Appie?
Ferrari_Tapemaandag 20 januari 2014 @ 21:02
Kan een BMW echt wel hebben hoor. Maak je geen zorgen. Deze wagens zijn haast niet stuk te krijgen.
Jaimy_Lucamaandag 20 januari 2014 @ 21:07
Hoe oud is oud? (Hoe veel jaar dus?)
Hyperdudemaandag 20 januari 2014 @ 21:09
Laatste E36 is 1998, uit me hoofd.
Ferrari_Tapemaandag 20 januari 2014 @ 21:11
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 21:09 schreef Hyperdude het volgende:
Laatste E36 is 1998, uit me hoofd.
vanaf 1991
Palomarmaandag 20 januari 2014 @ 21:13
Gewoon even een langer stuk rijden (200km oid). Als ie dat uithoudt zonder gekke dingen dan houdt ie een vakantie ook wel vol.

En voor je vakantie de auto nog even laten nakijken en een beurt laten geven bij de garage kan ook nooit kwaad.
Hendroitmaandag 20 januari 2014 @ 21:14
Die van mij is uit '94. Ik heb een keer gehad dat de stappenmotor vast zat, verder geen problemen mee gehad. Mijn auto moet ook rond die tijd gekeurd worden en dan doe ik er gelijk een beurt bij.
penny-wisemaandag 20 januari 2014 @ 22:56
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 21:14 schreef Hendroit het volgende:
Die van mij is uit '94. Ik heb een keer gehad dat de stappenmotor vast zat, verder geen problemen mee gehad. Mijn auto moet ook rond die tijd gekeurd worden en dan doe ik er gelijk een beurt bij.
Met een jongere auto kan je ook pech krijgen hoor. Maar als ie altijd goed rijdt dan zou ik gewoon gaan.
Mijn auto is 28 jaar oud met bijna 3 ton op de teller en ga er ook mee op vakantie deze maand.
Ben sowieso lid van de ANWB
Ivo1985dinsdag 21 januari 2014 @ 00:52
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 21:14 schreef Hendroit het volgende:
Die van mij is uit '94. Ik heb een keer gehad dat de stappenmotor vast zat, verder geen problemen mee gehad. Mijn auto moet ook rond die tijd gekeurd worden en dan doe ik er gelijk een beurt bij.
Maak je je ook zorgen of je met deze auto tot het eind van de maand wel elke dag op je werk en weer thuis kan komen? Is het antwoord ja, zorg dan dat alle werkzaamheden gedaan worden die je zorgen wegnemen of koop een andere auto. Is het antwoord nee, dan is er ook geen reden om je zorgen te maken over een simpel ritje naar het buitenland. Als je auto het in Nederland gewoon 'altijd' doet, dan valt hij echt niet zomaar uit elkaar zodra je de grens over bent.

Mijn auto is uit 1981 en ik ga er elk jaar meerdere keren mee naar het buitenland. Binnenkort weer een weekendje naar Engeland (totaal 1500-2000 km rijden in 4 dagen).

Blijf je je toch nog zorgen maken, zorg dan dat je ANWB met Europa Service hebt of sluit een reisverzekering af waar ook voertuighulp bij is inbegrepen.
Ferdinsdag 21 januari 2014 @ 08:37
Mijn auto reed ook goed en is voor de vakantie ook nagekeken. Toch zou op een enkele dag de turbo plof.

v78dgn.jpg

Was wel blij met ANWB, auto teruggebracht naar NL en vervangende auto gekregen.

En bijna iedere auto of reisverzekering bied pechhulp aan, komt ook altijd op hetzelfde neer, zelfde alarmcentrale zeg maar.

Meestal is ANWB wel gunstig met een oude auto, die hebben namelijk een vaste prijs voor jonge en oude auto;s
Straatcommando.dinsdag 21 januari 2014 @ 13:26
Wij zijn met een 307 break uit 1998, op LPG naar 2x Kroatië gereden, ding had 3 ton op de teller staan. Ik heb van te voren distributie vervangen, olie, filters bougietjes en 'm geheel nagekeken. Geen centje pijn, zelfs de airco deed het erg goed. Diezelfde auto is toen bij terugkomst na 2 dagen vertrokken naar Corsica. Ook prima overleefd inclusief terugreis.

Helaas is het beestje in Nederland overleden, gewoon woon werk verkeer.. radiateur was gesprongen, koppakking eruit..

Neem wel buitenland service bij de ANWB. We hebben namelijk wel een defect contactslot gehad en dat werd mede daardoor prima gefixt. Een reisverzekering is ook geen overbodige luxe, die vergoedde ons hotel.
Treurwilgdinsdag 21 januari 2014 @ 15:01
ben 2x met een 316 E36 naar italie geweest, ook een '94'er is een M43b16 blok, als je er normaal mee rijd en optijd onderhoud gaat ie niet stuk hoor
zorg dat de auto gewoon netjes onderhoud gehad heeft en dan brengt ie je veilig heen en weer
T42woensdag 22 januari 2014 @ 19:14
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 21:11 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

vanaf 1991
oww :P rij met oudere bakken naar spanje ;) en heb geen anwb of wat dan ook.
maare:
gewoon afsluiten + vervangend vervoer misschien zit je goed
Hyperdudewoensdag 22 januari 2014 @ 19:31
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 21:02 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Kan een BMW echt wel hebben hoor. Maak je geen zorgen. Deze wagens zijn haast niet stuk te krijgen.
BTDT :')

P1020913_clean_zps0fa483cb.jpg
blupwoensdag 22 januari 2014 @ 20:47
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 19:31 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

BTDT :')

[ afbeelding ]
:) :)

Ik ben afgelopen zomer met een oude Vectra '98er 1.6 benzine 250dkm naar Italië geweest. Met vouwwagen over de Brennerpas, volle gas in zijn 3 omhoog. Uit eindelijke eindstand, lekke band voor door gescheurd ventiel en airco leeg.. Natuurlijk in de file in de volle zon.
eXplorer1woensdag 22 januari 2014 @ 22:49
leeftijd doet er niet toe (mits niet 25-30+). alles staat of valt met onderhoud. je moet alleen niet het maximale eruit halen voor een langere tijd, ohja de bmw m25 blok is niet te slopen maar die heb je niet.

ohja tip, als je via DE gaat ga niet met het verkeer mee op de linkerbaan, zal je bmw niet goed doen.
Garbagemanwoensdag 22 januari 2014 @ 22:59
Anwb buitenland en gelijk een doorlopende reisverzekering. Mijn auto brengt me trouw 110Km per dag naar mijn werk en terug, maar natuurlijk trapte ik tijdens de vakantie door de drukgroep van de koppeling heen. Dat soort slijtage dingen krijg je natuurlijk met een oude auto. Wel jammer dat het tijdens de vakantie was.
Palomarwoensdag 22 januari 2014 @ 23:04
Ach, met een nieuwere auto kun je net zo goed problemen hebben. Al een aantal keer verhalen van collega's met relatief nieuwe lease-auto's gehoord waarbij net tijdens de vakantie de turbo kapot gaat of ernstige motormanagementstoring waardoor ze niet verder konden.

Autorijden blijft altijd een gok of je aankomt ;)
eXplorer1woensdag 22 januari 2014 @ 23:34
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 23:04 schreef Palomar het volgende:
Ach, met een nieuwere auto kun je net zo goed problemen hebben. Al een aantal keer verhalen van collega's met relatief nieuwe lease-auto's gehoord waarbij net tijdens de vakantie de turbo kapot gaat of ernstige motormanagementstoring waardoor ze niet verder konden.

Autorijden blijft altijd een gok of je aankomt ;)
klopt, maar 90% van de lease-rijders die ik ken trappen hun auto's genadeloos af.
mighty_mytewoensdag 22 januari 2014 @ 23:48
Je had ook route mobiel vakantieding. Dan heb je alleen buitenlanddekking voor drie maanden.
Geen idee of dat nog bestaat.
Hendroitdonderdag 23 januari 2014 @ 19:08
quote:
7s.gif Op woensdag 22 januari 2014 20:47 schreef blup het volgende:

[..]

:) :)

Ik ben afgelopen zomer met een oude Vectra '98er 1.6 benzine 250dkm naar Italië geweest. Met vouwwagen over de Brennerpas, volle gas in zijn 3 omhoog. Uit eindelijke eindstand, lekke band voor door gescheurd ventiel en airco leeg.. Natuurlijk in de file in de volle zon.
Die motoren zijn ook onverwoestbaar :9 Vriend van me heeft er een met 400.000 op de teller, op gas.
Pizza_Boomvrijdag 24 januari 2014 @ 14:45
Ach, ongeluk zit in een klein hoekje. En dan blijft je auto het straks prima doen, heb je een hert ervoor, alsnog schade.
AdoraBellevrijdag 24 januari 2014 @ 18:41
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 23:34 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

klopt, maar 90% van de lease-rijders die ik ken trappen hun auto's genadeloos af.
Ja, dat is vragen om problemen natuurlijk.
ZwartmetSuikervrijdag 24 januari 2014 @ 18:49
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 22:49 schreef eXplorer1 het volgende:
leeftijd doet er niet toe (mits niet 25-30+). alles staat of valt met onderhoud. je moet alleen niet het maximale eruit halen voor een langere tijd, ohja de bmw m25 blok is niet te slopen maar die heb je niet.

ohja tip, als je via DE gaat ga niet met het verkeer mee op de linkerbaan, zal je bmw niet goed doen.
Ook na 30 jaar valt of staat het met onderhoud. Alleen de post "onvoorzien" is dan groter.
Hendroitvrijdag 24 januari 2014 @ 19:11
Met welke snelheid zou ik ongeveer kunnen rijden in duitsland? Zou hij 150/160 wel langere tijd vol houden?
Hyperdudevrijdag 24 januari 2014 @ 19:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 19:11 schreef Hendroit het volgende:
... Zou hij 150/160 wel langere tijd vol houden?
Hoe oud is je waterpomp? :)
Hendroitvrijdag 24 januari 2014 @ 19:23
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 19:21 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Hoe oud is je waterpomp? :)
Geen idee :') Kan er niks over vinden in de onderhoudsboekjes. Hij lekt i.i.g niet.. De e36 heeft toch nog metalen schoepen in de waterpomp? Geen plastic toch?
Hyperdudevrijdag 24 januari 2014 @ 19:25
Weet i
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 19:23 schreef Hendroit het volgende:
... Geen plastic toch?
4 cil. weet ik niet. M50 was wel plastiek.
Mijn ervaring met E36 en E46 6 cil. is dat radiator/waterpomp met 200-250K kms. hun beste tijd wel hebben gehad. Maar als je niet al te gek doet, en niet continu boven de 150 gaat gassen, zal de boel het waarschijnlijk wel houden.
eXplorer1vrijdag 24 januari 2014 @ 20:18
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 19:11 schreef Hendroit het volgende:
Met welke snelheid zou ik ongeveer kunnen rijden in duitsland? Zou hij 150/160 wel langere tijd vol houden?
zou ik niet doen, van een bmw 316 zit je dan wel heel dicht in de buurt van je top.
Ivo1985vrijdag 24 januari 2014 @ 21:12
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 14:45 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ach, ongeluk zit in een klein hoekje. En dan blijft je auto het straks prima doen, heb je een hert ervoor, alsnog schade.
In geval van een ongeval kun je meestal aanspraak maken op je verzekeringsmaatschappij.
aegir_de_vikingdinsdag 28 januari 2014 @ 10:16
Als je slim bent ga je in Hongarije naar een garage en laat je hem voor een prikkie nakijken en een beurt geven.
mighty_mytedinsdag 28 januari 2014 @ 11:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 19:11 schreef Hendroit het volgende:
Met welke snelheid zou ik ongeveer kunnen rijden in duitsland? Zou hij 150/160 wel langere tijd vol houden?
Tuurlijk kan dat.
Guitar93dinsdag 28 januari 2014 @ 11:59
Ontploffende turbo's... Na lange ritten je auto altijd even stationair laten draaien voordat je hem uitzet.
Anders krijg je allemaal roet deeltjes in je turbo, hierdoor raakt de schoep uit balans. Met 20K rpm ontploft het dan.
ZwartmetSuikerdinsdag 28 januari 2014 @ 12:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:59 schreef Guitar93 het volgende:
Ontploffende turbo's... Na lange ritten je auto altijd even stationair laten draaien voordat je hem uitzet.
Anders krijg je allemaal roet deeltjes in je turbo, hierdoor raakt de schoep uit balans. Met 20K rpm ontploft het dan.
Ja dat is wel belangrijk bij een E36 316i!
Hendroitdinsdag 28 januari 2014 @ 22:59
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:59 schreef Guitar93 het volgende:
Ontploffende turbo's... Na lange ritten je auto altijd even stationair laten draaien voordat je hem uitzet.
Anders krijg je allemaal roet deeltjes in je turbo, hierdoor raakt de schoep uit balans. Met 20K rpm ontploft het dan.
Haha heb gelukkig geen turbo
Ivo1985woensdag 29 januari 2014 @ 17:25
Vannacht weer terug gekomen van een weekend Engeland. Ruim 1500 kilometer in 4 dagen gereden met het 33 jaar jonge stuk blik op wielen.
yupwoensdag 29 januari 2014 @ 20:18
Overigens, 2 jaar terug ofzo ben ik met een 106 1.1i uit 1994 met 60 hele pk's richting Parijs gereden. Teller ging tot 180 maar heb 190 ofzo gehaald :')

Geen centje pijn. Enig probleem was dat brandstofleiding naar injectie unit beetje lekte, (bij garage te los gemonteerd), heb hem zelf strak gezet en geen enkel probleem meer. Ja olieverbruik was er wel, maar goed dat krijg je als je zo een oude beestje tot the limit pushed.