lipjes | maandag 20 januari 2014 @ 11:04 |
Zaterdag een nieuw project aangekocht, een BMW K100 (RT), geproduceerd op 5-12-1983, ingevoerd in 1985. Reden is voor een 500 euro challenge rit, maar daarna zal die volledig in RT staat gebracht worden. De reden dat RT tussen haakjes staat is omdat dit van origineel een BMW K100 is. Het RT model is het tour model van BMW. Echter is deze ooit uitgebreid naar RT dus zal ik hem ook in deze staat gaan houden. De motor is niet lopend aangekocht, maar een nieuwe accu deed al wonderen. Echter draait die nog niet perfect, injectoren, pomp en filter zullen nog wat liefde nodig hebben. Het volledige fotoalbum zal hier te vinden zijn: http://imgur.com/a/DYpgt Bij deze alvast wat foto's toen die net thuis was: ![]() ![]() ![]() ![]() En na 1 dag sleutelen zijn we hier: ![]() ![]() ![]() ![]() waar zijn we nu: Kuip eraf gehaald, bedrading geïnspecteerd en een poging gedaan de bougies te vervangen. Helaas heb ik voor de bougies niet de juiste sleutel (20) dus die ga ik van de week even bijkopen. Ook krijgen we nog steeds niet de tankdop open dus dat zal forceren en nieuw gaan worden ben ik bang. Ook verschillende kuipdelen zijn wat beschadigt op de montagepunten, dus dat zal fixen met polyester gaan worden. Oh en de claxon ontbreekt ![]() Maar gelukkig is de luchtfilter nog prima in orde en kan deze nog makkelijk mee. | |
Hyperdude | maandag 20 januari 2014 @ 11:48 |
Grappig project, zo'n rooie baksteen. Sloot kruipolie in tankdop paar dagen laten staan werkt niet? Mooie Stebel Magnum of Nautilus is nie duur en lekker hard. Demogeluid op site Stebel. ![]() | |
Nemephis | maandag 20 januari 2014 @ 11:56 |
Leuk! Die dingen rijden superlekker - als alles werkt ![]() | |
Salatrel | maandag 20 januari 2014 @ 12:45 |
de bmw emblemen missen op de tank! | |
lipjes | maandag 20 januari 2014 @ 12:47 |
Dat klopt, die zoek ik nog! ![]() | |
Anne | maandag 20 januari 2014 @ 13:07 |
Volgens mij is dit (een van de) het eerste motor project(en) in PTA ![]() Hij staat er in de lijst bij: PTA / Overzicht Projecten | |
Gummiebeer | maandag 20 januari 2014 @ 14:28 |
Leuk! Ga ik volgen ![]() | |
kepler | maandag 20 januari 2014 @ 18:34 |
Erg leuk, topic om in de gaten te houden ![]() | |
lipjes | dinsdag 21 januari 2014 @ 10:52 |
Ben ik toch nog ergens de eerste in ![]() Vandaag even bezig geweest met de MRB, moet je blijkbaar een brief sturen oid. Maar goed dat ik het adres heb gekregen van de madam van de belastingdienst, want op de site is deze niet te vinden. | |
Salatrel | dinsdag 21 januari 2014 @ 10:58 |
zie ik daar nu een bankstel op de achtergrond staan? ![]() | |
lipjes | dinsdag 21 januari 2014 @ 11:03 |
Incl zijspan. en incl koelkast, vriezer, 42"LED, jacuzzi en voetenbank. ![]() Was ook een restauratieproject, kapotte dynamo. Bak eraf gehaald, motorblok er onderuit, dynamo vervangen en teruggebouwd. Tevens het zijspan omgebouwd voor minder valide, stoel met een motor eronder zodat deze omhoog en omlaag kan. | |
Sounddragon | dinsdag 21 januari 2014 @ 19:45 |
Dat. En als je de tankdop gaat mollen; let op dat je de felsranden van de tankvulopening niet aan bonken trekt, of dat er onderdelen van de dop in de tank verdwijnen ![]() Waarom gaat ie er niet af? geen sleutel? of wil hij gewoon niet open? | |
lipjes | woensdag 22 januari 2014 @ 09:09 |
We denken niet de juiste sleutel, of dat het slot gewoon kapot is. Forceren zal dan met een schroevendraaier in het slot, sleutel erop en doordraaien, lijkt ons de beste manier. | |
lipjes | woensdag 22 januari 2014 @ 09:10 |
Gisteren weer een beetje verder gegaan, mijn sleutelplaats is buiten onder een afdak, dus dikke trui aan, handschoenen erbij en gaan. Gisteren het achterste remsysteem gedemonteerd en de voetsteunen eraf gehaald. De remklauw gaf zich niet zomaar gewonnen, maar met wat brute kracht kwam die zo van de schijf af. Wel weer een paar bouten gevonden die vervangen mogen worden. Komende dagen kan ik binnen de klauw gaan demonteren, schoonmaken en keerringen vervangen, dat is ook wat beter voor m'n lichaam reuma ![]() ![]() ![]() | |
Nemephis | woensdag 22 januari 2014 @ 09:32 |
't Lijkt wel archeologie, die bouten ![]() | |
lipjes | woensdag 22 januari 2014 @ 09:53 |
Is het ook wel een beetje, veel zit vastgeroest dus gebruik aardig wat WD40 icm Remreiniger. Verbaast me wel dat er nog geen enkele bout is afgebroken *klopt af* Alles wat verroest is gaat vervangen worden, en alle kruis/plat-kop schroeven gaan vervangen worden voor imbus, die draai je wat minder snel kapot. | |
Hyperdude | woensdag 22 januari 2014 @ 15:09 |
Geen RVS torx platkop zoals BMW tegenwoordig veel gebruikt? | |
lipjes | woensdag 22 januari 2014 @ 15:17 |
Torx is iets lastiger meenemen, imbus setje is zo ingeladen en neem minder ruimte in. Daarnaast is mijn Soes ook uitgerust met imbus en ben ik hier heel tevreden over. Ook als pluspunt kan je imbus vaak makkelijker kwijt in kleinere ruimtes, de torx schroevendraaiers zijn vaak wat langer | |
Treurwilg | woensdag 22 januari 2014 @ 15:27 |
mooi project, ben benieuwd wat je er van gaat maken! | |
powerflux | woensdag 22 januari 2014 @ 16:24 |
WD40 en remmenreiniger tegelijk? Jij wil zeker dat de boel niet los komt ![]() Goed inspuiten, misschien een tik met de hamer erop en een mooi passende dop of bit zoeken en met gedoseerde kracht losdraaien. Veel kracht is niet erg, klappen wel. | |
lipjes | woensdag 22 januari 2014 @ 16:34 |
Eerst schoonmaken met remreiniger zodat ik de bouten zie zitten, doekje eroverheen, WD40 erdoor en los. Gaat een stuk makkelijker en houd m'n gereedschap een bietje heel | |
Hyperdude | woensdag 22 januari 2014 @ 18:36 |
Dan is imbus idd. makkelijker. ![]() Ik heb een paar torx bitjes en deze: [ Bericht 4% gewijzigd door Hyperdude op 22-01-2014 18:42:42 ] | |
-niemand- | woensdag 22 januari 2014 @ 22:12 |
probeer gewoon eens een paar willekeurige sleutels, zoveel mogelijk sleutels zoeken en dan een uurtje passen. geheid dat er eentje zo goed past dat hij daarmee open gaat. | |
lipjes | donderdag 23 januari 2014 @ 09:22 |
Dat is een niet al te groot setje inderdaad ![]() Hebben we inderdaad geprobeerd, no luck ![]() | |
lipjes | vrijdag 24 januari 2014 @ 18:59 |
Het geluid is niet ideaal, maar je snapt em wel. Hij doet het weer, zowel stationair als met gas geven ![]() Nieuwe bougies en wat liefde heeft een hoop geholpen. Een nieuwe kabel van het blok naar de min-pool trouwens ook. De oude vloog bijna in de fik zo dun was die ![]() | |
powerflux | zondag 26 januari 2014 @ 10:21 |
cool, mooi werk! | |
Nemephis | zondag 26 januari 2014 @ 10:43 |
Dat vond ik het allermooiste van sleutelen aan brommers en motoren, als 'ie weer start! Had je ook een dikke grijns op je gezicht toen, Lipjes? | |
lipjes | dinsdag 28 januari 2014 @ 15:33 |
Tuurlijk, helaas van korte duur toen ik er achter kwam dat de uitlaat lek was. Gelukkig is mijn broer lasser dus die fixt dat wel ff voor me. Tevens vandaag een nieuwe accu besteld op aanraden van wat mensen van MF. | |
lipjes | zondag 2 februari 2014 @ 12:17 |
Vanochtend, wakker en het zou een onderdelendag gaan worden. half 12 in de auto, op naar rilland, de knalpot. Daar het lijstje doorgegeven, remrevisiesets, remblokken, tankemblemen en oliesleutel. Ondertussen nog een praatje gemaakt, lekker wat wijzer geworden en we mochten nog een kijkje nemen in de loods die ook nog vol stond met BMW's :} Dat was dus al gezellig. Daarna, door naar naar een andere gozer want die had nog een tankdop liggen, ook nog heerlijk een praatje mee gemaakt, weer wat wijzer geworden zoals over banden. Maar we hadden alles, op naar huis. Zo vrolijk als ik was, thuisgekomen, schroevendraaier in het slot en....... Hij is open, maar dan.... ![]() Kut, verroest, slecht, mogelijk lekkend, dus water in de tank, fuck. Benzine direct afgetapt, rest dampt wel weg. Naja, schroevendraaier erop, schroef 1 lam, goed begin. Helaas, alle 4 de schroeven kapot gedraaid, dus dat zal uitboren gaan worden. Naja, accu in de lader en dan maar de remklauwen gaan doen. Remolie afgetapt, kabeltje los en reviseren maar. Bouten zaten aardig vast, maar niks wat met goede kracht los te krijgen is. En dat was inderdaad zo gedaan. Klauw 1 eraf, het valt mee, zooi eruit, schoonmaken met remreiniger, schoonblazen en nieuwe keerringen erin. En een uurtje later: ![]() Klauwen zijn klaar en kunnen aan de kant. Dan maar door met de tank, schroeven doorgeboord en dop is eraf, zag er nog niet goed uit. 2 schroeven eruit weten te krijgen maar 2 andere zitten er nu nog in. Broer gaat het maandagavond proberen met gereedschap ervoor, maar dat ligt nu dus stil. Morgen gaan we maar de pomp en filter eruit halen en aan het blok verder, maar starten zit er voorlopig helaas weer even niet in. | |
lipjes | vrijdag 14 maart 2014 @ 10:20 |
Ben dit topic totaal vergeten, even updaten hier. | |
lipjes | vrijdag 14 maart 2014 @ 10:20 |
5 Februari Zondag was een rustige dag, eerst wat aan de motor van vriendin gedaan en daarna aan m'n Suzuki. Toen was er weer tijd voor de BMW. Eerst maar eens de tank eraf halen, want electronica. Daarna gelijk maar even de oude koppelingskabel weggehaald die ze op de originele plaats hadden laten liggen, maar die wel afgebroken was. De nieuwe kabel hadden ze gewoon langs de motor laten hangen. Daarna de oude handvatverwarming eraf gehaald die toch al was losgeknipt her en der. Toen maar verder met de uitlaat, stuk voor stuk breken de bouten af en dat schiet dus niet op. Alles maar gelaten voor wat het was en naar bed gegaan ![]() Gister was een wat leukere dag, de tapsets waren er dus we konden de laatste bouten uit de tankdop halen. En na even prielen....... ![]() Hij is eraf, netjes en klaar voor de nieuwe dop. Zo gezegd zo gedaan..... Ik ben weer blij ![]() Toen weer verder met de uitlaat, aangezien ik de bouten tussen de buizen en de einddemper steeds dol draai en er amper bij kan, dan maar in het blok loshalen. Die zitten ook flink vast, maar na een half uurtje alle 8 los, maar 1 afgebroken, dus dat is weer geluk hebben. Hij zit er nog wel op, even wachten op beter weer dat die op de brug kan. Trouwens, dit is er nog over van de kap over de einddemper: ![]() Als m'n lichaam vanavond meezit ga ik kijken om het remsysteem voor er weer op te zetten en op druk te zetten. Dan hebben we weer iets werkend en liggen ze niet meer zo in de weg. Dan kan ik daarna namelijk het laatste stukje achterkuip eraf halen wat ook al los zit en daar de electronica fixen. Want de eikel die een enkele draad doorverbind met een kroonsteentje moeten ze ook afschieten ![]() Luchtfilterhuis wil ik er ook nog afhebben, echter daar loopt ook nog een stekker naartoe en een slang naar de 2e dus dat moet ik nog even uitzoeken. Kan ik het ook allemaal wat beter smeren. Tevens is de slang van de carter (?) naar het luchtfilterhuis kapot, wat ook het slechte lopen kan verklaren. | |
lipjes | vrijdag 14 maart 2014 @ 10:21 |
20 Februari Rempot is voor achter, maar we hadden er nog 1 in de schuur liggen, nog even beugel voor maken Zo, even wat updates van gisteren en dan ga ik weer verder met het ontroesten van de remschijven voor ![]() Gister als eerste, de laatste rem reviseren: ![]() Dat was gelukkig zo gedaan. Dus door met de uitlaat, dat kostte iets meer tijd. Bouten had ik al deels los gehaald, maar hij zat er nog goed ingedrukt. Houtje, hamertje, en wat grof geweld, en na een uurtje kloten..... ![]() Daarna de remklauw achter er maar op zetten, pff, dat gaat moeizaam. Goh, laat ik het achterwiel er eens uithalen. ![]() Oke, dat was ik niet gewend, maar het gaat er nu wel allemaal een stuk makkelijker op. Gelijk maar even de schijf schoongemaakt, en nu ik toch de ruimte heb, al het plastic achter maar weer vast gezet, meerdere bouten zaten los of zaten geen moeren meer op. Gelukkig hebben we die zat reserve. Zo, verder met de rempot, totdat.... whoops. ![]() Volledig uitgedroogd zoals hier op de foto goed te zien is. ![]() Gelukkig heeft pa er nog 1 in de schuur van een yamaha, past vast wel. En na een volle dag: ![]() Verder ook nog: de cardanolie ververst, koppelingskabel weer juist aangelegd (tussen de luchtfilters), gaskabel & mechanisme gesmeerd, positie van het stuurgewicht iets veranderd, gasschuiven gesmeerd, voorbereiding op het verwijderen van het voorwiel gedaan voetrem gereed gemaakt voor terugmonteren, kofferrek vastgezet Luchtfilterhuis schoongemaakt En vast nog wel iets. Vandaag al het voorwiel verwijderd, nu ff uitzoeken hoe te ontroesten. | |
lipjes | vrijdag 14 maart 2014 @ 10:21 |
24 Februari Momenteel ook nog klaar: Olie-en met uitzondering van de versnellingsbak. Tank, filter zit erin. Voorrem En vast nog wel het eea. Maar voor mij het grootste probleem, ik heb een rempomp voor achter nodig. Die ik nu heb doet niks meer, liefste met rempotje trouwens maar mag ook zonder. Rempotje is namelijk gesneuveld, gelukkig hadden we er nog 1 van een yamaha maar die is ook niet helemaal jofel. | |
lipjes | vrijdag 14 maart 2014 @ 10:22 |
5 Maart Zo, even een update. Aangezien ik weekje vrij ben is de BMW bijna af. Vandaag even de cardanas eruit gehaald, ingevet en er weer terug in gehangen, was een uurtje kwijt. Minder werk dan ik had gedacht maar overbodig was het niet. Er zat totaal geen vet meer op de spievertanding, schoonmaken was dan ook niet nodig aan de kant van de versnellingsbak. Het cardanhuis was wel flink vuil. Vandaag ook de koolborstels vervangen, dat was een beetje tricky. Deze heb ik uit moeten boren waarna ik de nieuwe koolborstels erin kon doen en deze vast kon solderen. Tevens heb ik even bij de motorsloop een nieuw achterremsysteem besteld aangezien ik dit er morgen op wil zette. Ach, heb ik ook een origineel reservoir en een extra klauw voor achter. Dan morgen als de rest van de onderdelen binnen zijn hopelijk de lekkage bij de cardan oplossen en het remsysteem achter af maken. Dan nog even snel de uitlaat lassen en dan is die klaar ![]() Tevens kreeg ik een prachtaanbieding, mijn K100 as-is inruilen voor een K75 helemaal klaar. Kostte me wat moeite maar ik heb het niet gedaan. Tevens heb ik een 40 liter topkoffer op de kop weten te tikken voor maar 25 euries. En vriendin is er ook al klaar voor, 2 zijkoffers van krauser voor haar NTV voor slechts 100 euro weten te regelen en die gisteren erop gehangen. ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door lipjes op 14-03-2014 10:28:00 ] | |
lipjes | vrijdag 14 maart 2014 @ 10:23 |
9 Maart Oke, de K100 is af ![]() Naja, soort van. Vandaag de eerste kilometer mee gereden, en toen was die dood. Zekering doorgebrand, nieuwe erin en klaar. Maar, de radiator lekt helaas ook, dus morgen ff kijken wat het kost om die te fixen. Heb nog wat budget over, mede dankzij onze vele behulpzame dealer die niet moeilijk doet over klein spul ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 14 maart 2014 @ 18:04 |
Kewl, rap gefikst ![]() Ik heb de mijne afgelopen weekend vanaf pimpmobiel in staatje 'project' gebracht, dus ik ben jaloers ![]() | |
lipjes | zaterdag 15 maart 2014 @ 15:05 |
Veel vrije tijd he ![]() Goed moment van de dag | |
koekjestrommel1 | zaterdag 15 maart 2014 @ 16:54 |
Leuk topic! | |
lipjes | maandag 24 maart 2014 @ 10:07 |
Zo, ondertussen nieuwe banden en al. 100km gereden en dan: ![]() Schokbreker lijkt lek te zijn. Desondanks rijd de K heerlijk, je zit echt als een koning. Oh, en dingen die je niet moet doen op een BMW K100 tijdens het rijden: het ruitje verstellen, de zekering klapt er dan uit ![]() | |
Anne | donderdag 3 april 2014 @ 11:25 |
Enne, enne? Gefikst ![]() | |
lipjes | dinsdag 8 april 2014 @ 00:07 |
Yep, Schokbreker is vervangen, was niet spannend. Ben nu bezig met een metamorfose te plannen. Wil hem namelijk dit uiterlijk geven: ![]() Nadeel is dan wel dat ik 2 handschoenenvakjes ga missen, maar zoals deze nu is zweet ik me kapot erop, dus dat is het ook niet. Maar helaas is dit orginele kuipwerk moeilijk te vinden. | |
Sounddragon | dinsdag 8 april 2014 @ 00:12 |
Had ik bij de GTR ook; als het regent is het perfecto, maar zodra het warmer is, mis je toch die koeling. Maar ik vind het hem stiekum tóch mooier mét kuip ![]() | |
lipjes | dinsdag 8 april 2014 @ 00:15 |
Het is dan ook een heel groot twijfelgeval, 's winters is het heerlijk en zeker voor mij met m'n reuma als doorrijder. Maar ik weet gewoon dat ik het te warm ga krijgen straks op vakantie, en dat is helemaal niet goed voor mij. Dan kan ik nog wel het eea doen, ruitje eraf, onderkuip eraf en dan zal het wel een stukje beter zijn, maar dan oogt die weer niet af. Daarnaast heb ik nog geen flauw idee wat ik ermee ga doen na juni. De opties zijn nu: - Ombouwen naar cafe-racer - Ombouwen naar eigen brouwsel - Volledige restauratie, geen centje gespaard en dan "Als nieuw" verkopen of - As-is rijdend verkopen. | |
lipjes | woensdag 23 april 2014 @ 19:03 |
Dusseee, ik ben klaar voor de vakantie ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Hyperdude | woensdag 23 april 2014 @ 21:40 |
Je zadel nog niet ![]() | |
lipjes | woensdag 23 april 2014 @ 22:22 |
Ja die komt na de rit wel. En waarschijnlijk nog wel meer dan alleen het zadel ![]() | |
lipjes | donderdag 22 mei 2014 @ 15:03 |
Ondertussen nog anderhalve week tot we vertrekken. Eigenlijk geen problemen meer, vorige week nog 1 hoesje vervangen en dat is het. Dus tot na de vakantie geen updates meer. Als het goed is weet ik dan ook wat ik ermee ga doen. Maar mocht er iemand interesse inhebben, laat maar even weten want dan houd ik dat in mn achterhoofd. | |
lipjes | maandag 28 juli 2014 @ 15:58 |
Wegens wat omstandigheden moet de BMW helaas het veld gaan ruimen. Hij staat dan ook te koop: V&A / [TK] BMW K100 1985 Maar binnenkort komt er wel weer een nieuw project aan, restauratie van een GSX 600 F uit 1998, blok is in de soep gedraaid. |