Ik was op zoek naar een appartement, inmiddels eentje gevonden, maar ik vroeg me voornamelijk af wat voor een ervaringen jullie hebben gehad met makelaars. Ik huur particulier op het moment, maar voordat ik zover was heb ik zo'n 3 maanden lang van allerlei rare woningen gezien.
- 4 van de 6 makelaars waar ik me heb ingeschreven vroegen als bemiddelingskosten 1 maand huur + 21% btw. De andere 2 makelaars hanteerden een vast bedrag tussen 300-400 euro. Overigens vroegen ze allemaal, met uitzondering van 1, inschrijfkosten van 40-60 euro. Ik snap dat het winstgevend voor een makelaar moet zijn, maar wat een geld zeg.
- Bij 1 makelaar werd ik uitgenodigd op een zeer vriendelijke manier om een kijkje te nemen bij een appartement. Ik denk- wow dat zit wel goed, ze liet het klinken aan de telefoon alsof ik de enige was. Kom ik daar, waren er 14 andere kandidaten. 14! is dat normaal?
- Na 3 maanden heb ik 15 appartementen bekeken op de raarste plekken. Een makelaar probeerde mij een 'riant appartement in de binnenstad' aan te smeren voor 800 euro exclusief - bleek nog geen 23 vierkante meter te zijn, zonder badkamer maar 'douchen mocht bij de buurman'.
- Een makelaar heeft me zo'n 3 weken aan het lijntje gehouden 'Je maakt goede kans op dit appartement' en 'We zijn nu druk want feestdagen' om me vervolgens af te wimpelen toen ik voor de 5e keer nabelde 'Oh, wist je dat niet, de verhuurder is vorige week met een kandidaat in zee gegaan'.
Meer ervaringen mensen? Ik ben zo blij dat ik niet meer op zoek ben.
You’re not really an adult at all. You’re just a tall child holding a beer, having a conversation you don’t understand.