abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135653191
In mijn keuken zit een perilex wandcontactdoos waar ik een elektrische kookplaat op wil aansluiten. Deze werkt echter niet. Ook als ik met een multimeter deze contactdoos meet staat er geen stroom op. Ik heb in mijn huis nog een andere perilex-wandcontactdoos voor de elektrische boiler en daar doet de kookplaat het wel op. Het probleem lijkt dus in de wandcontactdoos te zitten.

Ik heb de wandcontactdoos opengeschroefd en de connectors zijn wel aangesloten aan een kabel. Deze kabel zie ik ook via een PVC-buis richting mijn stoppenkast gaan.

Nu probeer ik te achterhalen waar het fout gaat. Natuurlijk is het vanaf afstand voor iemand anders onmogelijk om te achterhalen wat er in mijn huis verkeerd gaat ;) maar heeft iemand tips voor zaken die ik nog kan checken?

Verder nog wat feitjes over de woning:
- Jaren 60 appartement
- Perilex-wandcontactdoos bij de elek. boiler ziet er nieuwer uit, mogelijk is deze later aangelegd. Kan er toen voor zijn gekozen om de wandcontactdoos in de keuken af te sluiten, omdat bijv. in een huis maar 1 zo'n perilex-aansluiting kan zijn?
- Verder heb ik ook nog een gasaansluiting bij het fornuis. Mogelijk reden om die perilex af te sluiten?
- Of is zo'n aansluiting ouderwets en wordt die bij renovaties afgesloten?

Graag advies of ik nog iets kan checken? Anders wordt het ws. een elektricien inschakelen, maar als het allemaal veel geld gaat kosten om dit werkend te krijgen dan hoeft het niet (plan was om elektrisch te koken, zodat ik mijn gasaansluiting op kon zeggen en geld te besparen op vastrecht/belasting etc.).
pi_135653460
Check de zekeringen en kijk waar die "kook"perilex z'n voeding vandaan haalt.

quote:
- Perilex-wandcontactdoos bij de elek. boiler ziet er nieuwer uit, mogelijk is deze later aangelegd. Kan er toen voor zijn gekozen om de wandcontactdoos in de keuken af te sluiten, omdat bijv. in een huis maar 1 zo'n perilex-aansluiting kan zijn
Best mogelijk dat er expres voor één perilexaansluiting is gekozen (de boiler) omdat met twee, de zekeringen eruit vliegen. Die zijn meestal "maar" 25 A.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_135653813
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:38 schreef blomke het volgende:
Check de zekeringen en kijk waar die "kook"perilex z'n voeding vandaan haalt.

[..]

Best mogelijk dat er expres voor één perilexaansluiting is gekozen (de boiler) omdat met twee, de zekeringen eruit vliegen. Die zijn meestal "maar" 25 A.
Zekeringen had ik idd ook al gecheckt. Ik kan niet goed achterhalen waar die 'kook'-perilex zijn voeding vandaan haalt. Kabel gaat via het plafond van boven naar de stoppenkast en wat daar achter gebeurt is voor mij niet te zien. Ws. zou die zn voeding dan uit de stoppenkast moeten halen? De stoppenkast heeft wel een aparte groep voor de boiler, maar 'fornuis' oid komt er niet op voor. Dat zou dan zeker betekenen dat hij gewoon niet is aangesloten?
pi_135653947
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:45 schreef Palomar het volgende:
Zekeringen had ik idd ook al gecheckt. Ik kan niet goed achterhalen waar die 'kook'-perilex zijn voeding vandaan haalt.
Da's wel handig om uit te zoeken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:45 schreef Palomar het volgende:
Dat zou dan zeker betekenen dat hij gewoon niet is aangesloten?
Daar lijkt 't op.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_135654018
Idd niet aangesloten, kost je gewoon een extra groep.
pi_135654470
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:49 schreef hoas het volgende:
Idd niet aangesloten, kost je gewoon een extra groep.
ja, voortschrijdend inzicht leert mij idd nu ook dat dat ws. de enige juiste conclusie is.. ;)

Zou het wel werkend zijn te krijgen door alleen een extra zekering/groep in de zekeringenkast te plaatsen en dan de kabel daarop aan te sluiten? Of is dit te simpel gedacht?

Het is nl. een huurhuis, dus zal wel een heel gedoe worden om dat te kunnen regelen. Maar als het een klusje is dat een paar tientjes kost heb ik meer kans dan als er een compleet nieuwe zekeringenkast in moet voor xxxx euro's.
pi_135654574
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:57 schreef Palomar het volgende:

[..]

ja, voortschrijdend inzicht leert mij idd nu ook dat dat ws. de enige juiste conclusie is.. ;)

Zou het wel werkend zijn te krijgen door alleen een extra zekering/groep in de zekeringenkast te plaatsen en dan de kabel daarop aan te sluiten? Of is dit te simpel gedacht?

Het is nl. een huurhuis, dus zal wel een heel gedoe worden om dat te kunnen regelen. Maar als het een klusje is dat een paar tientjes kost heb ik meer kans dan als er een compleet nieuwe zekeringenkast in moet voor xxxx euro's.
heb je geen foto van de meterkast, dat is iets makkelijker.
pi_135654860
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:59 schreef hoas het volgende:

[..]

heb je geen foto van de meterkast, dat is iets makkelijker.
De meterkast:
https://www.dropbox.com/s(...)01-18%2021.00.13.jpg
Deze is van type eaton systeem 55.

Daarnaast heb ik ook nog dit kastje:
https://www.dropbox.com/s(...)01-18%2021.00.54.jpg
Maar die is volgens mij voor dag-/nachtstroom, dus wellicht niet relevant.
pi_135655438
Lijkt mij op het eerste gezicht geen probleem, je huurhuis is dat van een corporatie? Anders zouden zij het kunnen regelen tegen een kleine huursverhoging.
Ik bedoel je mag niet zomaar aan hun meterkast komen.
pi_135655934
Ok thanks voor de info :). Zal eens informeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')