FOK!forum / Relaties & Psychologie / Gemiddeld iq hoe ver kan je ermee komen?
Spongebosszaterdag 18 januari 2014 @ 19:50
Beste mensen,

Voordat mensen gaan roepen ts is dom, :')

Zou ik eens willen vragen hoe ver brengt een gemiddeld IQ iemand? Is het net genoeg voor hbo? Of net niet, is het prima voor een mbo4? Waar is het goed voor?

Momenteel ben ik op zoek naar opleidingen etc, maar voordat ik dat doe, ben ik dus eerst bezig met alle omstandigheden in rekening te nemen. En dit is er een van, zo blijkt dat ik redelijk laag scoor op het gebied van nummertjes.

Met vriendelijke groeten sponsbaas.
Catch22-zaterdag 18 januari 2014 @ 19:52
Zegt helemaal niks. Met een iq van 100 en discipline kan je wel hbo halen
darkmondzaterdag 18 januari 2014 @ 19:52
Ts is dom :')

even verder lezen hoor...
aequuszaterdag 18 januari 2014 @ 19:52
Waar de meeste mensen eindigen
aequuszaterdag 18 januari 2014 @ 19:52
En IQ zeg niet alles TS
Adameszaterdag 18 januari 2014 @ 19:53
als een gemiddeld mens, hbo dus
maar dat is dan gemiddeld genomen, kan ook verder of juist minder ver
hoaszaterdag 18 januari 2014 @ 19:55
Je komt net zover als je zelf wilt komen, en dat weet je schijnbaar niet.
Dus wat is het doel?
Lilliesleafzaterdag 18 januari 2014 @ 19:58
Gemiddeld IQ -> VMBO tl -> MBO niveau 4
aequuszaterdag 18 januari 2014 @ 20:00
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 19:58 schreef Lilliesleaf het volgende:
Gemiddeld IQ -> VMBO tl -> MBO niveau 4
Je vergeet Gemiddelde inzet na IQ
Spongebosszaterdag 18 januari 2014 @ 20:01
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 19:52 schreef Catch22- het volgende:
Zegt helemaal niks. Met een iq van 100 en discipline kan je wel hbo halen
Scoor beneden 100 op de meeste dingen. Op totaal kom ik op 94, een onderdeel 114 de andere onderdelen 83, 83 en 84.... Dus ik ben beneden gemiddeld maar kom op een gemiddelde uit... :')

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 19:53 schreef Adames het volgende:
als een gemiddeld mens, hbo dus
maar dat is dan gemiddeld genomen, kan ook verder of juist minder ver
Zie bovenstaande maar denk dat het niet gaat lukken. Wel zwaar klote dat je leven wordt bepaald bij geboorte in dit opzicht. :')
Isabeauzaterdag 18 januari 2014 @ 20:01
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 19:53 schreef Adames het volgende:
als een gemiddeld mens, hbo dus
maar dat is dan gemiddeld genomen, kan ook verder of juist minder ver
hbo is niet gemiddeld :)
Ooit gelezen dat mavo-3 gemiddeld is, geen idee waar dat nu voor staat.

En TS, je kan ook met een gemiddeld IQ heel ver komen met doorzettingsvermogen en hard werken. IQ zegt absoluut niet alles.
Luddzaterdag 18 januari 2014 @ 20:01
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 19:58 schreef Lilliesleaf het volgende:
Gemiddeld IQ -> VMBO tl -> MBO niveau 4
Daarmee ga je ook uit van gemiddelde omstandigheden. Ik zou niet weten waarom je met een gemiddeld iq niet gewoon HBO kan doen. Inzet en doorzettingsvermogen lijken mij veel belangrijker in deze context.

Sowieso denk ik dat het niveau van het HBO niet zo hoog is. De laatste tijd zie je steeds meer mensen die na hun MBO afgerond te hebben, succesvol HBO gaan doen. Als er echt een niveau verschil zou zijn, in de zin van dat het een hogere intelligentie zou vergen, zou dit niet zo vaak voorkomen.
Lilliesleafzaterdag 18 januari 2014 @ 20:04
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:01 schreef Ludd het volgende:

[..]

Daarmee ga je ook uit van gemiddelde omstandigheden. Ik zou niet weten waarom je met een gemiddeld iq niet gewoon HBO kan doen. Inzet en doorzettingsvermogen lijken mij veel belangrijker in deze context.

Sowieso denk ik dat het niveau van het HBO niet zo hoog is. De laatste tijd zie je steeds meer mensen die na hun MBO afgerond te hebben, succesvol HBO gaan doen. Als er echt een niveau verschil zou zijn, in de zin van dat het een hogere intelligentie zou vergen, zou dit niet zo vaak voorkomen.
Vergeet niet, 70% van de bevolking heeft een IQ van tussen de 90 en 110. En het gemiddelde IQ van een HBO'er ligt zo rond de 107, dus het zou prima kunnen dat er inderdaad mensen doorstromen van MBO naar HBO omdat ze net even wat intelligenter zijn dan een gemiddelde MBO'er maar net wat minder intelligent dan een HBO'er en dat compenseren door gewoon hard te werken, maar voor velen is dat vaak geen mogelijkheid.
#ANONIEMzaterdag 18 januari 2014 @ 20:05
Ooit iq test gedaan en had toendertijd 144. Ik heb geen opleiding ofzo , omdat school me nooit interesseerde.

Gekapt met MBO4 om te gaan werken, aangezien de opleiding waardeloos was.
Gedachtenstroomzaterdag 18 januari 2014 @ 20:11
Ik kwam rond de 130. Maar dat zegt echt geen ene fuck. Sterker: Het hangt er helemaal vanaf WANNEER je zo'n test doet. In de ochtend schijnen mensen hem meestal ultra-ruk te maken, terwijl ze in de middag beter scoren.
Een IQ laat alleen zien hoe je dingen benaderd. Je mag je écht zorgen maken als je onder de 75 komt, aangezien je op die grens zwakbegaafd bent. (Dat zijn die mensen die geloven dat de kerstman bestaat, GTST waargebeurd is en bankrovers meehelpen omdat Robin Hood een held was)
Spongebosszaterdag 18 januari 2014 @ 20:12
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:01 schreef Isabeau het volgende:

[..]

hbo is niet gemiddeld :)
Ooit gelezen dat mavo-3 gemiddeld is, geen idee waar dat nu voor staat.

En TS, je kan ook met een gemiddeld IQ heel ver komen met doorzettingsvermogen en hard werken. IQ zegt absoluut niet alles.
Probleem is, op een punt scoor ik 114 en op andere punten 83, 83 en 84 wat onder gemiddeld ligt, geloof ik. In plaats van een Achilles die enkel in zijn hiel kon worden geraakt, ben ik een rottend lijkt dat enkel zijn Achilleshiel heeft waar ik niet getroffen kan worden.

Aan de andere kant op vmbo-tl scoorde ik even hoog als andere zonder te leren, die nu de havo doen... Misschien is de test die ik toen gemaakt heb niet accuraat omdat ik nog depressief was. Maar een ding is zeker inzet heb ik niet want ik heb zware last van anhedonie.

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:11 schreef Gedachtenstroom het volgende:
Ik kwam rond de 130. Maar dat zegt echt geen ene fuck. Sterker: Het hangt er helemaal vanaf WANNEER je zo'n test doet. In de ochtend schijnen mensen hem meestal ultra-ruk te maken, terwijl ze in de middag beter scoren.
Een IQ laat alleen zien hoe je dingen benaderd. Je mag je écht zorgen maken als je onder de 75 komt, aangezien je op die grens zwakbegaafd bent. (Dat zijn die mensen die geloven dat de kerstman bestaat, GTST waargebeurd is en bankrovers meehelpen omdat Robin Hood een held was)
Heb hem wel in de ochtend gemaakt en kwam net uit een depressie of zat er nog half in. Denk dat ik er nog flink in zat toen.
hoaszaterdag 18 januari 2014 @ 20:16
Ik zit op een gemiddelde van 122, maar aangezien ik ADHD heb kan ik er echt niets mee.
Straatklinkerzaterdag 18 januari 2014 @ 20:30
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:01 schreef Spongeboss het volgende:
Scoor beneden 100 op de meeste dingen. Op totaal kom ik op 94, een onderdeel 114 de andere onderdelen 83, 83 en 84.... Dus ik ben beneden gemiddeld maar kom op een gemiddelde uit...
Je hebt FOK! toch weten te vinden en iedereen zit hier toch wel minstens tegen hoogbegaafd aan dus ik zou niet teveel twijfelen aan jezelf.

Waarom zou je sowieso een IQ test doen en al helemaal daar rekening mee houden bij opleiding keuze? Je weet toch hoever je nu staat met wat je scoort op school, hoe moeilijk je de stof vindt en wat de volgende stap is die je kan nemen met dat diploma?
Isabeauzaterdag 18 januari 2014 @ 20:31
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:12 schreef Spongeboss het volgende:
Maar een ding is zeker inzet heb ik niet want ik heb zware last van anhedonie.

Dan wordt ook hbo moeilijk voor iemand met een heel hoog IQ -O-
Spongebosszaterdag 18 januari 2014 @ 20:36
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:30 schreef Straatklinker het volgende:

[..]

Je hebt FOK! toch weten te vinden en iedereen zit hier toch wel minstens tegen hoogbegaafd aan dus ik zou niet teveel twijfelen aan jezelf.

Waarom zou je sowieso een IQ test doen en al helemaal daar rekening mee houden bij opleiding keuze? Je weet toch hoever je nu staat met wat je scoort op school, hoe moeilijk je de stof vindt en wat de volgende stap is die je kan nemen met dat diploma?
Ja daar heb je wel een punt, de test is min of meer tegen mijn wil gedaan ze dachten dat ik boven gemiddeld was. :') Zo kwam ik over in mijn spreken zeiden ze, nadat de test resultaten eruit rolde.

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:31 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dan wordt ook hbo moeilijk voor iemand met een heel hoog IQ -O-
Ja gewoon mbo 4 dan. Met anhedonie leven is toch vrij lastig... Dacht dat ik alles op orde had, maar anhedonie is ook niets aan te doen helaas. Vraag me af waar de antwoorden zitten. Kon men de hersenen maar aanpassen, ik was denk ik liever gehersenspoeld om steeds iedere dag dezelfde saaie baan te doen. Dan het te moeten doen met mijn volle verstand en de anhedonie die me om de minuut eraan herinnert hoe saai het wel niet is.
sausaginzaterdag 18 januari 2014 @ 20:37
Motivatie en planning doet veel.
#ANONIEMzaterdag 18 januari 2014 @ 20:46
Ik snap ts maar al te goed. Ik kan ook in heel veel dingen gewoon geen plezier meer hebben. Concentreren lukt niet omdat ik constant iets zoek om te doen wat niet eentonig is en saai.
CaptainSushizaterdag 18 januari 2014 @ 20:49
Zelf heb ik PDD-NOS met een iq van 116 en ik doe HBO met gemak
oLexiezaterdag 18 januari 2014 @ 20:54
Het ligt niet zo zeer aan je IQ, meer aan je motivatie. Mijn IQ is ver boven gemiddeld maar ik doe er eigenlijk geen fuck mee omdat ik er gewoon geen zin in heb. Loop nu een beetje door mijn opleiding heen te sloffen, zonder er echt iets voor te doen. Zou veel hoger kunnen, maar daar heb ik gewoon echt geen zin in, dus dan gaat het ook niet lukken. Doe liever leuke dingen, dan maar geen topsalaris. Mijn planning is daarnaast ook echt gewoon ruk, deadlines haal ik maar net aan omdat ik een avond van tevoren pas begin. Red het wel steeds, want als ik eenmaal aan de slag ga dan ga ik als een speer en haal ik hele goede resultaten, maar het is wel steeds net op het nippertje of net iets te laat af.
Apollonzaterdag 18 januari 2014 @ 21:02
Opleidingsniveau Gemiddeld IQ
Doctoraat (dr) 125
Doctoraat (drs/ir/mr) 115
HBO 108
MBO/VMBO (theoretische of gemengde leerweg) 98/100
VMBO (kader, beroepsgerichte leerweg) 90
Praktijkonderwijs 10-90
ZML-onderwijs

Dit is wat er gemiddeld in de praktijk uit komt, wat niet wel zeggen dat je niet ver boven of onder kunt presteren :o
#ANONIEMzaterdag 18 januari 2014 @ 21:03
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:54 schreef oLexie het volgende:
Het ligt niet zo zeer aan je IQ, meer aan je motivatie. Mijn IQ is ver boven gemiddeld maar ik doe er eigenlijk geen fuck mee omdat ik er gewoon geen zin in heb. Loop nu een beetje door mijn opleiding heen te sloffen, zonder er echt iets voor te doen. Zou veel hoger kunnen, maar daar heb ik gewoon echt geen zin in, dus dan gaat het ook niet lukken. Doe liever leuke dingen, dan maar geen topsalaris. Mijn planning is daarnaast ook echt gewoon ruk, deadlines haal ik maar net aan omdat ik een avond van tevoren pas begin. Red het wel steeds, want als ik eenmaal aan de slag ga dan ga ik als een speer en haal ik hele goede resultaten, maar het is wel steeds net op het nippertje of net iets te laat af.
Pff klinkt als mijn schooldagen. Al stelde het MBO echt niks voor.

Veel mensen hebben hier last van.
DEVIEZEMAN.zaterdag 18 januari 2014 @ 21:04
Gemiddeld iq kan je HBO absoluut mee halen denk ik.

Wat je dan wel erbij nodig hebt is gewoon doorzettingsvermogen. Maar het zit op HBO echt niet vast op het hoge niveau als je het echt wilt halen. Wel in de tijd en inspanning die je er voor wilt doen om alles te halen (en dan heb ik zelf een van de moeilijkste hbo studies/opleidingen gedaan).

Maar misschien moet je dan voor vakken als wiskunde wat blijles nemen, of een keer een toets herkansen tot het het snapt. Maar het is zeker te doen.
netflanderszaterdag 18 januari 2014 @ 21:05
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 21:02 schreef Apollon het volgende:
Opleidingsniveau Gemiddeld IQ
Doctoraat (dr) 125
Doctoraat (drs/ir/mr) 115
HBO 108
MBO/VMBO (theoretische of gemengde leerweg) 98/100
VMBO (kader, beroepsgerichte leerweg) 90
Praktijkonderwijs 10-90
ZML-onderwijs

Dit is wat er gemiddeld in de praktijk uit komt, wat niet wel zeggen dat je niet ver boven of onder kunt presteren :o
Klinkt als een slechte schatting van iemand die dit uit zijn achterwerk heeft gerukt.
Nelvalhilzaterdag 18 januari 2014 @ 21:54
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 19:53 schreef Adames het volgende:
als een gemiddeld mens, hbo dus
maar dat is dan gemiddeld genomen, kan ook verder of juist minder ver
hbo = niet gemiddeld..
Waterlooszaterdag 18 januari 2014 @ 21:57
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 21:05 schreef netflanders het volgende:

[..]

Klinkt als een slechte schatting van iemand die dit uit zijn achterwerk heeft gerukt.
Kan niet missen.

On topic: Ik denk dat je met een gemiddeld iQ (ikzelf heb 105) het vwo wel zult halen. Of je het daarmee haalt op de universiteit weet ik niet want dat heb ik nog niet meegemaakt.
Kandijfijnzaterdag 18 januari 2014 @ 22:10
Ik ken Henny van de most persoonlijk, inspirerend man en uitstekende ondernemer. Maar echt zeer slim is hij niet.

Gewoon de juiste werkmentaliteit en weten wat hij aan anderen moet over laten
superdrufuszaterdag 18 januari 2014 @ 23:02
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 21:57 schreef Waterloos het volgende:

[..]

Kan niet missen.

On topic: Ik denk dat je met een gemiddeld iQ (ikzelf heb 105) het vwo wel zult halen. Of je het daarmee haalt op de universiteit weet ik niet want dat heb ik nog niet meegemaakt.
Ik heb ooit gelezen dat mensen met een hoog iq juist langer doen over hun vwo-diploma omdat ze zich vervelen en desinteresse tonen omdat ze de stof al begrijpen en uitdaging missen.
Spanky78zaterdag 18 januari 2014 @ 23:05
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:16 schreef hoas het volgende:
Ik zit op een gemiddelde van 122, maar aangezien ik ADHD heb kan ik er echt niets mee.
Geef jezelf een schop onder je reet zou ik zeggen, je zal verbaasd zijn wat je kunt.
Spanky78zaterdag 18 januari 2014 @ 23:06
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 21:57 schreef Waterloos het volgende:

[..]

Kan niet missen.

On topic: Ik denk dat je met een gemiddeld iQ (ikzelf heb 105) het vwo wel zult halen. Of je het daarmee haalt op de universiteit weet ik niet want dat heb ik nog niet meegemaakt.
Het hangt natuurlijk van veel meer af dan alleen iq.

Als je er hard voor wil werken kun je veel bereiken.
Waterlooszaterdag 18 januari 2014 @ 23:33
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 23:02 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Ik heb ooit gelezen dat mensen met een hoog iq juist langer doen over hun vwo-diploma omdat ze zich vervelen en desinteresse tonen omdat ze de stof al begrijpen en uitdaging missen.
Had ik dat maar ;(
Spanky78zaterdag 18 januari 2014 @ 23:35
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 23:02 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Ik heb ooit gelezen dat mensen met een hoog iq juist langer doen over hun vwo-diploma omdat ze zich vervelen en desinteresse tonen omdat ze de stof al begrijpen en uitdaging missen.
Keloel. Sommigen, sommigen niet.
superdrufuszaterdag 18 januari 2014 @ 23:41
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 23:35 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Keloel. Sommigen, sommigen niet.
http://www.nu.nl/binnenla(...)in-6-jaar-klaar.html
oLexiezondag 19 januari 2014 @ 01:40
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 23:05 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Geef jezelf een schop onder je reet zou ik zeggen, je zal verbaasd zijn wat je kunt.
Ik gok niet dat hij/zij daar verbaasd over zal zijn, die weet het allang. Ben ook zo'n geval. Heel leuk, al die schoppen die ik krijg onder mijn reet maar het werk blijft gewoon liggen tot k er tegenaan sta te hikken en het gewoon maar moet maken. Het scheelt dan wel weer dat ik altijd al een begin heb gemaakt.
Morriganzondag 19 januari 2014 @ 02:15
quote:
9s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 23:33 schreef Waterloos het volgende:

[..]

Had ik dat maar ;(
Zou ik ook wel willen. :o Niet dat vervelen, maar een hoog iq.
Parafernaliazondag 19 januari 2014 @ 02:25
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 19:50 schreef Spongeboss het volgende:
Beste mensen,

Voordat mensen gaan roepen ts is dom, :')

Zou ik eens willen vragen hoe ver brengt een gemiddeld IQ iemand? Is het net genoeg voor hbo? Of net niet, is het prima voor een mbo4? Waar is het goed voor?

Momenteel ben ik op zoek naar opleidingen etc, maar voordat ik dat doe, ben ik dus eerst bezig met alle omstandigheden in rekening te nemen. En dit is er een van, zo blijkt dat ik redelijk laag scoor op het gebied van nummertjes.

Met vriendelijke groeten sponsbaas.
Iq zegt niet alles. Ik heb geen idee wat m'n iq is, maar ik ben niet dom. Maar een gebrek aan discipline, doorzettingsvermogen, interesse, weten wat ik wil en (eigen)wijsheid heeft mij niet geholpen. En ik vond mijn mbo moeilijker dan mijn hbo (allebei niet afgemaakt)

Ik denk dat ik vrij gemiddeld ben qua intelligentie. De hbo die ik gedaan heb (journalistiek) stelde - wat mij betreft - vrij weinig voor. Dat zegt op zich niks, maar als je een opleiding zoekt die bij jouw kwaliteiten en interesses past, zou ik zo niet weten waarom je het niet zou halen.
Parafernaliazondag 19 januari 2014 @ 02:25
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 19:50 schreef Spongeboss het volgende:

En dit is er een van, zo blijkt dat ik redelijk laag scoor op het gebied van nummertjes.

Join the club :7
Lyrebirdzondag 19 januari 2014 @ 09:33
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 22:10 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik ken Henny van de most persoonlijk, inspirerend man en uitstekende ondernemer. Maar echt zeer slim is hij niet.

Gewoon de juiste werkmentaliteit en weten wat hij aan anderen moet over laten
Geen idee wie dat is, maar ik ken een Amerikaanse ondernemer die een bedrijf vanuit z'n garage heeft opgebouwd, en dat bedrijf is nu meer dan een miljard dollar waard.

Die man belde ons een keer op, met de vraag of hij een week met ons samen mocht werken. Daar heb ik toch wel wat van opgestoken.

Was van 9 tot 6 met z'n werk bezig, ouwehoerde nooit, nam geen pauzes, las geen e-mail, zat niet te FOKken, ging zelfs niet naar de WC. Iedere discussie had een doel. Ik heb 'm geen seconde stil zien zitten in die week.

Bovengemiddeld intelligent? Vast, maar zijn arbeidsethos mocht er ook wezen.
Keep_Walkingzondag 19 januari 2014 @ 10:01
TS, je spreekt over depressie en anhedonie? Heb je nog meer psychische klachten? Want deze kunnen jouw IQ score drastisch doen verminderen. Je komt in ieder geval wel slim over op fok, maar dat zal waarschijnlijk zijn omdat jouw verbale IQ heel hoog is, of niet?
Kandijfijnzondag 19 januari 2014 @ 11:32
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 09:33 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Geen idee wie dat is, maar ik ken een Amerikaanse ondernemer die een bedrijf vanuit z'n garage heeft opgebouwd, en dat bedrijf is nu meer dan een miljard dollar waard.

Die man belde ons een keer op, met de vraag of hij een week met ons samen mocht werken. Daar heb ik toch wel wat van opgestoken.

Was van 9 tot 6 met z'n werk bezig, ouwehoerde nooit, nam geen pauzes, las geen e-mail, zat niet te FOKken, ging zelfs niet naar de WC. Iedere discussie had een doel. Ik heb 'm geen seconde stil zien zitten in die week.

Bovengemiddeld intelligent? Vast, maar zijn arbeidsethos mocht er ook wezen.
Lokale ondernemer uit Overijssel eigenaar (of geweest) van verschillende evenementenhallen, speelstad oranje, zo'n Duitspark in een oude kerncentrale (nooit actief geweest).

Zijn grootste talent is vooral creatief zijn en extreem oog voor detail. Ben ooit met hem gelopen door de bonte wever en werkelijk alles viel hem op. En inderdaad zichzelf geen minuut rust gunnen.
kristalhelderzondag 19 januari 2014 @ 11:41
Op wat voor iq zit een gemiddeld persoon op het vwo?
Kandijfijnzondag 19 januari 2014 @ 11:57
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 11:41 schreef kristalhelder het volgende:
Op wat voor iq zit een gemiddeld persoon op het vwo?
115+ volgens mij
Tinkepinkzondag 19 januari 2014 @ 12:08
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:16 schreef hoas het volgende:
Ik zit op een gemiddelde van 122, maar aangezien ik ADHD heb kan ik er echt niets mee.
Wat een onzin. ADHD zorgt in veel gevallen ook voor een creatieve geest. Je moet gewoon iets gaan doen wat je leuk vindt en bij je past.
hoaszondag 19 januari 2014 @ 12:12
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:08 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Wat een onzin. ADHD zorgt in veel gevallen ook voor een creatieve geest. Je moet gewoon iets gaan doen wat je leuk vindt en bij je past.
Doe ik toch ook, alleen Ing. zat er niet in.
Spongebosszondag 19 januari 2014 @ 12:13
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 10:01 schreef Keep_Walking het volgende:
TS, je spreekt over depressie en anhedonie? Heb je nog meer psychische klachten? Want deze kunnen jouw IQ score drastisch doen verminderen. Je komt in ieder geval wel slim over op fok, maar dat zal waarschijnlijk zijn omdat jouw verbale IQ heel hoog is, of niet?
Depressie is zo goed als voorbij, verder heb ik een alleen een persoonlijkheidsstoornis die schizoïde heet, dat komt met een grote vorm van anhedonie. Hoewel sommige het gek vinden dat een schizoïde persoon op een forum zit, is het vrij logisch daar contact hier vrij mondjesmaat is en ik het kan afsluiten wanneer ik wil. Aan de ene kant is het ook wel fijn wat contact te hebben op deze manier.

Het is inderdaad zo dat mijn verbale IQ boven ietsjes boven gemiddeld zit, terwijl de rest geloof ik onder gemiddeld zit, dit maakt het zo dat ik vrij apart ben IQ technisch.

Ik zal jou als ik dat mag wel even in een prive bericht sturen wat het precies is. Mits je mij wilt helpen.

Het is namelijk zo dat ik bij reken-technische dingen op 2 punten heel laag scoor, maar op een punt juist weer heel hoog. :')
Isabeauzondag 19 januari 2014 @ 12:17
Ik denk dat je te gefixeerd bent op die IQ-test die je ooit hebt gedaan, Spongeboss. Je maakt een intelligente indruk en ik denk dat vooral je anhedonie en je geloof daarin je in de weg gaat staan en niet je intelligentie.
Rezondag 19 januari 2014 @ 12:27
ik kreeg mavo advies bij mijn cito toets, ben nu gepromoveerd, dus ach ...
Waterlooszondag 19 januari 2014 @ 12:28
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 11:57 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

115+ volgens mij
Dit klopt wel.

Je hebt er gasten opzitten die tegen de 130 aanlopen, en sukkels die het met hakken over de sloot proberen te halen (105 zoals ik).
Kandijfijnzondag 19 januari 2014 @ 12:32
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:28 schreef Waterloos het volgende:

[..]

Dit klopt wel.

Je hebt er gasten opzitten die tegen de 130 aanlopen, en sukkels die het met hakken over de sloot proberen te halen (105 zoals ik).
Waarom zou je op je tenen willen lopen? Als je al op je tenen loopt op het VWO maak je geen kans op de universiteit. Tenzij je talent hebt voor een specifiek onderdeel talen? Wiskunde, natuurkunde o.i.d.
Ryonzondag 19 januari 2014 @ 12:34
Bijna elk mens heeft sterke en zwakkere punten. De truc is om je bezigheden zo af te stemmen dat je sterke punten volledig benut worden, en je zwakke punten zo min mogelijk worden belast. Het is niet erg om in 10 dingen minder goed te zijn, als je maar in één ding wel goed bent. IQ testen vertekenen om die reden heel erg, ze bieden maar beperkt vergelijkingsmateriaal. Ook met een gemiddeld lager IQ kan je topprestaties leveren wanneer je over een paar pieken beschikt.

Een realistisch zelfbeeld helpt hierbij. Natuurlijk zul je ook altijd met je zwakke punten geconfronteerd worden, maar het helpt om dan daar niet door af te schrikken maar gewoon meer tijd daarin te investeren zodat het ook op voldoende niveau zit.

Natuurlijk is het kut om zelf 100 uur te steken in een wiskundevak voor een zes, terwijl iemand anders er 30 uur in steekt en er met een acht van door gaat.. Maar daar moet je dan maar even mee leren leven, aangezien jij dan weer voor andere vakken achten kan halen met relatief weinig inspanning.
Waterlooszondag 19 januari 2014 @ 12:37
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:32 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Waarom zou je op je tenen willen lopen? Als je al op je tenen loopt op het VWO maak je geen kans op de universiteit. Tenzij je talent hebt voor een specifiek onderdeel talen? Wiskunde, natuurkunde o.i.d.
Ik ga ook hbo doen na mijn vwo ;) (werktuigbouwkunde)
Tinkepinkzondag 19 januari 2014 @ 12:39
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:12 schreef hoas het volgende:

[..]

Doe ik toch ook, alleen Ing. zat er niet in.
Nou en. Een titel zegt niets. Wat je er verder van maakt wel.
Kandijfijnzondag 19 januari 2014 @ 12:40
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:34 schreef Ryon het volgende:
Bijna elk mens heeft sterke en zwakkere punten. De truc is om je bezigheden zo af te stemmen dat je sterke punten volledig benut worden, en je zwakke punten zo min mogelijk worden belast. Het is niet erg om in 10 dingen minder goed te zijn, als je maar in één ding wel goed bent. IQ testen vertekenen om die reden heel erg, ze bieden maar beperkt vergelijkingsmateriaal. Ook met een gemiddeld lager IQ kan je topprestaties leveren wanneer je over een paar pieken beschikt.

Een realistisch zelfbeeld helpt hierbij. Natuurlijk zul je ook altijd met je zwakke punten geconfronteerd worden, maar het helpt om dan daar niet door af te schrikken maar gewoon meer tijd daarin te investeren zodat het ook op voldoende niveau zit.

Natuurlijk is het kut om zelf 100 uur te steken in een wiskundevak voor een zes, terwijl iemand anders er 30 uur in steekt en er met een acht van door gaat.. Maar daar moet je dan maar even mee leren leven, aangezien jij dan weer voor andere vakken achten kan halen met relatief weinig inspanning.
Alleen zo jammer dat het onderwijs systeem inherent verkankerd is en hier 0,0 rekening mee houdt.

Mijn wiskunde, economie, natuurkunde, scheikunde was altijd top. Zo pakte ik bij wiskunde meestal direct de verdieping en als ik het niet direct begreep bladerde ik even terug. Maar hey je bent goed in leren dus je moet ook Duits, Engels, Frans op hetzelfde hoge niveau kunnen. Like whut? Hoeveel achterlijkheid in 1 systeem wil je stoppen?
Waterlooszondag 19 januari 2014 @ 12:41
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:40 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Alleen zo jammer dat het onderwijs systeem inherent verkankerd is en hier 0,0 rekening mee houdt.

Mijn wiskunde, economie, natuurkunde, scheikunde was altijd top. Zo pakte ik bij wiskunde meestal direct de verdieping en als ik het niet direct begreep bladerde ik even terug. Maar hey je bent goed in leren dus je moet ook Duits, Engels, Frans op hetzelfde hoge niveau kunnen. Like whut? Hoeveel achterlijkheid in 1 systeem wil je stoppen?
:')

In de onderbouw waren die taaltjes helemaal niet zo lastig hoor. Latijn begint nu pas een beetje lastig te worden voor mij, de rest is nog steeds easy.
Kandijfijnzondag 19 januari 2014 @ 12:42
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:41 schreef Waterloos het volgende:

[..]

:')

In de onderbouw waren die taaltjes helemaal niet zo lastig hoor. Latijn begint nu pas een beetje lastig te worden voor mij, de rest is nog steeds easy ;(
Kan je wel :') doen, maar ik vind talen onlogisch ongestructureerd en slechts te leren door autistische regeltjes te stampen. Dit in tegenstelling tot beta-vakken die pure logica zijn en hoe ingewikkeld ook altijd te beredeneren zijn.
kristalhelderzondag 19 januari 2014 @ 12:45
Talen gaan mij zo makkelijk af, minstens 7,5 met minimale inspanning, daarintegen zie ik de logica van technische vakken weer niet ;(
Maatschappelijke vakken gaan me ook makkelijk af
Waterlooszondag 19 januari 2014 @ 12:46
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:42 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Kan je wel :') doen, maar ik vind talen onlogisch ongestructureerd en slechts te leren door autistische regeltjes te stampen. Dit in tegenstelling tot beta-vakken die pure logica zijn en hoe ingewikkeld ook altijd te beredeneren zijn.
Zeker waar!

Maar ga me nou niet vertellen dat die autistische regeltjes leren lastig is :')
Met de beta-vakken leer je de natuur begrijpen en de talen zijn slechts uit pure willekeur door de mens bedacht. Ik denk dat je er gewoon geen zin in had om het te doen wegens desinteresse en dat je daardoor matig scoorde.
Ryonzondag 19 januari 2014 @ 12:47
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:40 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Alleen zo jammer dat het onderwijs systeem inherent verkankerd is en hier 0,0 rekening mee houdt.

Mijn wiskunde, economie, natuurkunde, scheikunde was altijd top. Zo pakte ik bij wiskunde meestal direct de verdieping en als ik het niet direct begreep bladerde ik even terug. Maar hey je bent goed in leren dus je moet ook Duits, Engels, Frans op hetzelfde hoge niveau kunnen. Like whut? Hoeveel achterlijkheid in 1 systeem wil je stoppen?
Ja, dat is een lastige. In een ander topic stelde BvL ooit voor om scholieren de mogelijkheid te geven om vakken op eigen niveau te volgen. Dus natuurkunde op vwo 5 en dan Frans op vmbo 3. Zodat men niet geremd wordt door de zwaktepunten.

Alleen om op een bepaald niveau te functioneren zul je toch echt een bepaald breed minimumniveau aan moeten. Een C&M'r moet wiskunde C doen op vwo 6 niveau, ook al spreekt deze 5 talen vloeiend maar nog geen cijfer van een getal kan onderscheiden. Een N&T'r moet ook gewoon een basiskennis hebben van het Frans, ook als het Nederlands eigenlijk nog te lastig is.

Dan kom je dus uit bij het tweede: het is voor scholieren aanlokkelijk om de meeste tijd te besteden aan de vakken die het meest interessant zijn en waar je ook het sterkst in bent. Het is echter veel realistischer om daar juist wat minder tijd aan te besteden (dat vak haal je wel) en de vrijgekomen tijd te besteden aan bijlessen waar je minder sterk in bent. Dus geen extra sommen maken, maar een paar uur per aan de Franse bijles gaan. Dan haal je het minimumniveau dat maatschappelijk van je verwacht wordt en kan je daarna je volledig specialiseren in de wiskunde.
Waterlooszondag 19 januari 2014 @ 12:48
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:47 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, dat is een lastige. In een ander topic stelde BvL ooit voor om scholieren de mogelijkheid te geven om vakken op eigen niveau te volgen. Dus natuurkunde op vwo 5 en dan Frans op vmbo 3. Zodat men niet geremd wordt door de zwaktepunten.

Alleen om op een bepaald niveau te functioneren zul je toch echt een bepaald breed minimumniveau aan moeten. Een C&M'r moet wiskunde C doen op vwo 6 niveau, ook al spreekt deze 5 talen vloeiend maar nog geen cijfer van een getal kan onderscheiden. Een N&T'r moet ook gewoon een basiskennis hebben van het Frans, ook als het Nederlands eigenlijk nog te lastig is.

Dan kom je dus uit bij het tweede: het is voor scholieren aanlokkelijk om de meeste tijd te besteden aan de vakken die het meest interessant zijn en waar je ook het sterkst in bent. Het is echter veel realistischer om daar juist wat minder tijd aan te besteden (dat vak haal je wel) en de vrijgekomen tijd te besteden aan bijlessen waar je minder sterk in bent. Dus geen extra sommen maken, maar een paar uur per aan de Franse bijles gaan. Dan haal je het minimumniveau dat maatschappelijk van je verwacht wordt en kan je daarna je volledig specialiseren in de wiskunde.
_O_
netflanderszondag 19 januari 2014 @ 12:50
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:40 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Alleen zo jammer dat het onderwijs systeem inherent verkankerd is en hier 0,0 rekening mee houdt.

Mijn wiskunde, economie, natuurkunde, scheikunde was altijd top. Zo pakte ik bij wiskunde meestal direct de verdieping en als ik het niet direct begreep bladerde ik even terug. Maar hey je bent goed in leren dus je moet ook Duits, Engels, Frans op hetzelfde hoge niveau kunnen. Like whut? Hoeveel achterlijkheid in 1 systeem wil je stoppen?
Wat een onzin. Daarvoor zijn 6-jes en compensatievijfjes uitgevonden. Je wordt gewoon op een bepaald niveau geacht al die onderwerpen op een basaal niveau te begrijpen. Het staat je verder vrij om 8-en en 9-ens te halen voor vakken waar je in uitblinkt.

Dat de Nederlandse scholier/student de norm naar een zes of mager zeventje heeft aangepast is niet de schuld van ons onderwijssysteem. Je kan nog zo goed in talen of geschiedenis zijn, maar van een WO-geschoold persoon mag verwacht worden dat je naar tevredenheid basale algebra op moet kunnen lossen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor bèta's visa versa.
Kandijfijnzondag 19 januari 2014 @ 12:52
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:46 schreef Waterloos het volgende:

[..]

Zeker waar!

Maar ga me nou niet vertellen dat die autistische regeltjes leren lastig is :')
Met de beta-vakken leer je de natuur begrijpen en de talen zijn slechts uit pure willekeur door de mens bedacht. Ik denk dat je er gewoon geen zin in had om het te doen wegens desinteresse en dat je daardoor matig scoorde.
Hoe je nu es op met denigrerend doen en die kutsmileys? Of heb je dat nodig om je kracht punt bij te zetten? Je denkt dat ik er geen zin had? Duits vond ik lastig maar zette ik mij heel hard voor in, ik woon dicht bij de grens het is de taal van de techniek en zette mij er echt hard voor in. Maar Frans ;( :{

Maar waarom moeten het perse 3 vreemde talen zijn? (later 2) en waarom moet dat ik perse in een WO-tempo terwijl ik geen ambitie (en waarschijnlijk niet de vaardigheden) dit ooit op WO niveau te gebruiken.

Het idee dat iemand 100% WO, Havo, VMBO is, is een achterhaald idee. Het onderwijs zou zichzelf aan moeten passen en vakken gewoon op meerdere niveau's moeten gaan aanbieden.
Waterlooszondag 19 januari 2014 @ 12:58
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:52 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Hoe je nu es op met denigrerend doen en die kutsmileys? Of heb je dat nodig om je kracht punt bij te zetten? Je denkt dat ik er geen zin had? Duits vond ik lastig maar zette ik mij heel hard voor in, ik woon dicht bij de grens het is de taal van de techniek en zette mij er echt hard voor in. Maar Frans ;( :{

Maar waarom moeten het perse 3 vreemde talen zijn? (later 2) en waarom moet dat ik perse in een WO-tempo terwijl ik geen ambitie (en waarschijnlijk niet de vaardigheden) dit ooit op WO niveau te gebruiken.

Het idee dat iemand 100% WO, Havo, VMBO is, is een achterhaald idee. Het onderwijs zou zichzelf aan moeten passen en vakken gewoon op meerdere niveau's moeten gaan aanbieden.
Hier ben ik het niet mee eens.

In dat geval zouden CM-ers hun betavakken op havo-niveau kunnen afronden en alsnog psychologie kunnen studeren. Ze zullen massaal falen omdat ze de statistiekvakken niet aankunnen, doordat het eigenlijk havo-leerlingen zijn.

Op de universiteit moet je ook technische teksten in het Engels kunnen lezen. Als je dat niet kan, dan zal het studeren een stuk lastiger worden.
Kandijfijnzondag 19 januari 2014 @ 12:58
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:47 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, dat is een lastige. In een ander topic stelde BvL ooit voor om scholieren de mogelijkheid te geven om vakken op eigen niveau te volgen. Dus natuurkunde op vwo 5 en dan Frans op vmbo 3. Zodat men niet geremd wordt door de zwaktepunten.

Alleen om op een bepaald niveau te functioneren zul je toch echt een bepaald breed minimumniveau aan moeten. Een C&M'r moet wiskunde C doen op vwo 6 niveau, ook al spreekt deze 5 talen vloeiend maar nog geen cijfer van een getal kan onderscheiden. Een N&T'r moet ook gewoon een basiskennis hebben van het Frans, ook als het Nederlands eigenlijk nog te lastig is.

Dan kom je dus uit bij het tweede: het is voor scholieren aanlokkelijk om de meeste tijd te besteden aan de vakken die het meest interessant zijn en waar je ook het sterkst in bent. Het is echter veel realistischer om daar juist wat minder tijd aan te besteden (dat vak haal je wel) en de vrijgekomen tijd te besteden aan bijlessen waar je minder sterk in bent. Dus geen extra sommen maken, maar een paar uur per aan de Franse bijles gaan. Dan haal je het minimumniveau dat maatschappelijk van je verwacht wordt en kan je daarna je volledig specialiseren in de wiskunde.
Oplossingen hiervoor zijn redelijk simpel

1) Je kan het beperken door een maximaal verschil van bijvoorbeeld 2 punten in te stellen. Hoogste vakken op 6? De rest minimaal op 4. Of een variatie daarop WO-diploma? Voor 6 vakken minimaal 30 punten ofzo.

2) Kernvakken zoals Engels, Wiskunde, Nederlands, Natuurkunde bepalen je kernniveau. Op vmbo kan je natuurkunde afhankelijk van je stroming vervangen door een gerelateerd vak zoals techniek, transport, verzorging.

3) Eisen van entreelevels van de universiteiten voorbeeld: MBA? Wiskunde, economie, Engels op niveau 6 de rest op minimaal niveau 4? Of een een eis van een totaal aantal punten.
Kandijfijnzondag 19 januari 2014 @ 12:59
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:58 schreef Waterloos het volgende:

[..]

Hier ben ik het niet mee eens.

In dat geval zouden CM-ers hun betavakken op havo-niveau kunnen afronden en alsnog psychologie kunnen studeren. Ze zullen massaal falen omdat ze de statistiekvakken niet aankunnen, doordat het eigenlijk havo-leerlingen zijn.

Op de universiteit moet je ook technische teksten in het Engels kunnen lezen. Als je dat niet kan, dan zal het studeren een stuk lastiger worden.
Zie eventuele oplossingen hieronder ;).
Waterlooszondag 19 januari 2014 @ 13:04
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:58 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Oplossingen hiervoor zijn redelijk simpel

1) Je kan het beperken door een maximaal verschil van bijvoorbeeld 2 punten in te stellen. Hoogste vakken op 6? De rest minimaal op 4. Of een variatie daarop WO-diploma? Voor 6 vakken minimaal 30 punten ofzo.

2) Kernvakken zoals Engels, Wiskunde, Nederlands, Natuurkunde bepalen je kernniveau. Op vmbo kan je natuurkunde afhankelijk van je stroming vervangen door een gerelateerd vak zoals techniek, transport, verzorging.

3) Eisen van entreelevels van de universiteiten voorbeeld: MBA? Wiskunde, economie, Engels op niveau 6 de rest op minimaal niveau 4? Of een een eis van een totaal aantal punten.
Helemaal geen slecht idee, maar in de onderbouw mocht je volgens mij drie onvoldoendes staan en alsnog overgaan. Dus je mocht een 4 voor Frans staan en een 5 voor Duits, dat zou je wel gehaald hebben (gemiddeld een 3,5 voor Frans en gemiddeld een 4,5 voor Duits staan moet te doen zijn :Y). In de bovenbouw kon je die talen dan gewoon vrolijk uit je pakket flikkeren.

Dus in feite hebben we dat systeem al.
Kandijfijnzondag 19 januari 2014 @ 13:14
quote:
14s.gif Op zondag 19 januari 2014 13:04 schreef Waterloos het volgende:

[..]

Helemaal geen slecht idee, maar in de onderbouw mocht je volgens mij drie onvoldoendes staan en alsnog overgaan. Dus je mocht een 4 voor Frans staan en een 5 voor Duits, dat zou je wel gehaald hebben (gemiddeld een 3,5 voor Frans en gemiddeld een 4,5 voor Duits staan moet te doen zijn :Y). In de bovenbouw kon je die talen dan gewoon vrolijk uit je pakket flikkeren ;)

Dus in feite hebben we dat systeem al ;)
Het systeem van minpunten en zittenblijven is natuurlijk ook redelijk stom dit systeem is veruit superieur.

Even een praktijkvoorbeeld uit mijn eigen leven. Stel je voor beta-vakken vind je fantastisch leervakken (Geschiedenis, biologie e.d.) pak je redelijk makkelijk op door een keertje over te lezen. Maar je hebt enorme moeite met talen.

Dit jaar heb je ziekte in familie en verlies je een goede vriend in een auto-ongeluk. Je zwakten talen faal je enorm op en je laat een steekje vallen op geschiedenis (Lees je had geen zin in jaartallen stampen). Je scoort 7 minpunten en moet blijven zitten. Terwijl je maar 2 talen verneukt hebt (3, 3) plus je geschiedenis.

Vervolgens blijf je een heel jaar zitten moet je al je vakken inclusief vakken waar je een 8 op staat overnieuw doen. Daar zit toch geen enkele vorm van logica achter? Totaal demotivatie kan optreden en je verspilt eigenlijk een jaar van je leven.

Wat nu als je gewoon over kan gaan en ervoor kon kiezen de vakken een niveau-tje lager te gaan doen? Of alle andere vakken in jaar 4 te kunnen volgen behalve deze 2 talen? Je kan met een beetje inzet weer terugkomen of bijvoorbeeld een zomerschool volgen om ze op te halen. In meest slecht scenario loop je slechts een klein beetje studievertraging op.

Eigenlijk meer HBO/Uni model op de middelbare school dus. Alleen dan met meer discipline persoonlijke begeleiding en klassikaal lesgeven omdat 12-18 jarigen nog niet klaar zijn voor zulke zelfstandigheid.
Morriganzondag 19 januari 2014 @ 13:18
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:47 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, dat is een lastige. In een ander topic stelde BvL ooit voor om scholieren de mogelijkheid te geven om vakken op eigen niveau te volgen. Dus natuurkunde op vwo 5 en dan Frans op vmbo 3. Zodat men niet geremd wordt door de zwaktepunten.

Alleen om op een bepaald niveau te functioneren zul je toch echt een bepaald breed minimumniveau aan moeten. Een C&M'r moet wiskunde C doen op vwo 6 niveau, ook al spreekt deze 5 talen vloeiend maar nog geen cijfer van een getal kan onderscheiden. Een N&T'r moet ook gewoon een basiskennis hebben van het Frans, ook als het Nederlands eigenlijk nog te lastig is.

Dan kom je dus uit bij het tweede: het is voor scholieren aanlokkelijk om de meeste tijd te besteden aan de vakken die het meest interessant zijn en waar je ook het sterkst in bent. Het is echter veel realistischer om daar juist wat minder tijd aan te besteden (dat vak haal je wel) en de vrijgekomen tijd te besteden aan bijlessen waar je minder sterk in bent. Dus geen extra sommen maken, maar een paar uur per aan de Franse bijles gaan. Dan haal je het minimumniveau dat maatschappelijk van je verwacht wordt en kan je daarna je volledig specialiseren in de wiskunde.
Grappig dat ik dit steeds vaker lees. M'n moeder kwam 16 jaar geleden al met het idee om elk vak op eigen niveau te volgen, maar ze werd vervolgens uitgelachen door één van mijn docenten. Goed om te lezen dat er meer mensen achter deze onderwijsmethode staan.
Kandijfijnzondag 19 januari 2014 @ 13:22
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 13:18 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Grappig dat ik dit steeds vaker lees. M'n moeder kwam 16 jaar geleden al met het idee om elk vak op eigen niveau te volgen, maar ze werd vervolgens uitgelachen door één van mijn docenten. Goed om te lezen dat er meer mensen achter deze onderwijsmethode staan.
Afhankelijk van je moeders niveau had je al iets dergelijks. Je kon mavo volgen wat niveau D was en dan enkele vakken op niveau C doen :). Alleen dat ze vakkundig om zeep geholpen :r
Waterlooszondag 19 januari 2014 @ 13:25
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 13:14 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Het systeem van minpunten en zittenblijven is natuurlijk ook redelijk stom dit systeem is veruit superieur.

Even een praktijkvoorbeeld uit mijn eigen leven. Stel je voor beta-vakken vind je fantastisch leervakken (Geschiedenis, biologie e.d.) pak je redelijk makkelijk op door een keertje over te lezen. Maar je hebt enorme moeite met talen.

Dit jaar heb je ziekte in familie en verlies je een goede vriend in een auto-ongeluk. Je zwakten talen faal je enorm op en je laat een steekje vallen op geschiedenis (Lees je had geen zin in jaartallen stampen). Je scoort 7 minpunten en moet blijven zitten. Terwijl je maar 2 talen verneukt hebt (3, 3) plus je geschiedenis.

Vervolgens blijf je een heel jaar zitten moet je al je vakken inclusief vakken waar je een 8 op staat overnieuw doen. Daar zit toch geen enkele vorm van logica achter? Totaal demotivatie kan optreden en je verspilt eigenlijk een jaar van je leven.

Wat nu als je gewoon over kan gaan en ervoor kon kiezen de vakken een niveau-tje lager te gaan doen? Of alle andere vakken in jaar 4 te kunnen volgen behalve deze 2 talen? Je kan met een beetje inzet weer terugkomen of bijvoorbeeld een zomerschool volgen om ze op te halen. In meest slecht scenario loop je slechts een klein beetje studievertraging op.

Eigenlijk meer HBO/Uni model op de middelbare school dus. Alleen dan met meer discipline persoonlijke begeleiding en klassikaal lesgeven omdat 12-18 jarigen nog niet klaar zijn voor zulke zelfstandigheid.
Daar kan inderdaad meer flexibiliteit in.

In mijn klas zitten jongens die zijn blijven zitten met negens voor natuurkunde en wiskunde, terwijl ze ''slechts'' een 5 stonden voor Nederlands en Engels. Ik snap nu je punt!
Ryonzondag 19 januari 2014 @ 13:30
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 13:14 schreef Kandijfijn het volgende:
Vervolgens blijf je een heel jaar zitten moet je al je vakken inclusief vakken waar je een 8 op staat overnieuw doen. Daar zit toch geen enkele vorm van logica achter? Totaal demotivatie kan optreden en je verspilt eigenlijk een jaar van je leven.

Ik heb het precies andersom ervaren, hoewel ik dus ook tegen dit probleem ben aangelopen als puber:

In de derde stond ik voor de maatschappijvakken (geschiedenis, Nederlands, literatuur, aardrijkskunde, economie etc) een negen. Voor de exactevakken een dikke zes en voor de talen (Latijn, Grieks Duits etc.) een krappe 6 of een 5 en als dieptepunt een twee voor Frans.

Ik had al gemerkt dat ik niet goed was in Frans, erg veel tijd kwijt was voor teleurstellende resultaten (met veel zwoegen en zelfs met bijles maximaal een 5.5). Daarnaast vond ik Frans ook niet leuk (wellicht omdat ik er niet goed in was), vond ik Frankrijk een stom land en had ik bedacht dat ik 'later nooit iets met Frans zou willen gaan doen, dus waarom zou ik dan Frans moeten leren??" Feilloze logica van een 15-jarige puber. Valt letterlijk geen speld tussen te krijgen.

Zwaar teleurgesteld was ik ook (zelfs boos) toen ik te horen kreeg van mijn school dat met een twee (of elk cijfer lager dan een vier) je niet over mocht. Het gehele derde jaar moest dus opnieuw. Erg kwaad, omdat ik wist dat ik een E&M pakket fluitend zou afmaken en ik mezelf toch wel als een pienter kereltje zag. Ik vond het een onnodig dom besluit en ik begreep er weinig van.

Pas in dat tweede derde jaar realiseerde ik mij welke extreem domme fout ik had gemaakt in mijn redenering. De school was juist erg teleurgesteld in mij dat ondanks dat alles mij gemakkelijk afging, ik het verdomde om bij een kleine tegenslag (een minder vak) er even de schouders onder te zetten. Ik kon best een uurtje per week minder aan geschiedenis besteden, en een uurtje of twee per week meer aan Frans en ik zou het vak met een vijf kunnen afsluiten en er was niets aan de hand geweest. Dat je iets minder goed kan is niet iets om je voor te schamen, of ervan weg te lopen, maar juist een uitdaging om er meer mee aan de slag te gaan. Wellicht dat je flink moet zwoegen voor een zes, maar dan heb je alsnog een mooi resultaat behaald. Dat is wel de leergierigheid en mentaliteit die van een vwo/gymnasium leerling verwacht mag worden.

Uiteindelijk ben jij er niet voor de school (wat de meeste pubers denken) maar is de school er voor jou. Het interesseert de school uiteindelijk vrij weinig of je wel of niet meedoet. Je hoeft je niet te bewijzen, je moet er alleen voor openstaan. Als je dwars gaat liggen, moet je maar naar een school gaan die beter bij jouw verwachtingen past.
Ryonzondag 19 januari 2014 @ 13:43
"Uiteindelijk ben jij er niet voor de school (wat de meeste pubers denken) maar is de school er voor jou. Het interesseert de school uiteindelijk vrij weinig of je wel of niet meedoet. Je hoeft je niet te bewijzen, je moet er alleen voor openstaan. Als je dwars gaat liggen, moet je maar naar een school gaan die beter bij jouw verwachtingen past."

En met deze uitspraak wil ik ook weer even aanhaken op dit topic:

Kijk bij het zoeken naar een mbo4/hbo opleiding dus niet alleen naar wat jij allemaal niet denkt te kunnen, maar in eerste instantie naar wat jij wel kan, graag zou willen leren te kunnen en hoe en welke school jou daar het beste bij gaat helpen. Jij hoeft je niet te bewijzen tegen een random school, maar een opleiding kan jou van dienst zijn om een beter, vaardiger en slimmer mens te worden. Dat de opleiding verwacht dat jij je dan ook maximaal inzet is niet meer dan redelijk. Het moet immers wel van twee kanten komen.
Fanestzondag 19 januari 2014 @ 14:00
Even weer on topic:
Hoe zit het met die Mensa online test die aangeeft in welk percentiel je zit? Ik heb hem gedaan (duurt 20 minuten) maar vraag me af of het wel een beetje betrouwbaar is.
Hier te vinden:
http://mensa.nl/lid-worden/doe-de-thuistest
Morriganzondag 19 januari 2014 @ 14:04
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 13:22 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Afhankelijk van je moeders niveau had je al iets dergelijks. Je kon mavo volgen wat niveau D was en dan enkele vakken op niveau C doen :). Alleen dat ze vakkundig om zeep geholpen :r
Dat was alleen in het examenjaar en die keuze deed je pas voor de landelijke examens zelf. De schoolonderzoeken werden zowel op niveau C als D beoordeeld.
Kandijfijnzondag 19 januari 2014 @ 14:04
quote:
15s.gif Op zondag 19 januari 2014 13:30 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik heb het precies andersom ervaren, hoewel ik dus ook tegen dit probleem ben aangelopen als puber:

In de derde stond ik voor de maatschappijvakken (geschiedenis, Nederlands, literatuur, aardrijkskunde, economie etc) een negen. Voor de exactevakken een dikke zes en voor de talen (Latijn, Grieks Duits etc.) een krappe 6 of een 5 en als dieptepunt een twee voor Frans.

Ik had al gemerkt dat ik niet goed was in Frans, erg veel tijd kwijt was voor teleurstellende resultaten (met veel zwoegen en zelfs met bijles maximaal een 5.5). Daarnaast vond ik Frans ook niet leuk (wellicht omdat ik er niet goed in was), vond ik Frankrijk een stom land en had ik bedacht dat ik 'later nooit iets met Frans zou willen gaan doen, dus waarom zou ik dan Frans moeten leren??" Feilloze logica van een 15-jarige puber. Valt letterlijk geen speld tussen te krijgen.

Zwaar teleurgesteld was ik ook (zelfs boos) toen ik te horen kreeg van mijn school dat met een twee (of elk cijfer lager dan een vier) je niet over mocht. Het gehele derde jaar moest dus opnieuw. Erg kwaad, omdat ik wist dat ik een E&M pakket fluitend zou afmaken en ik mezelf toch wel als een pienter kereltje zag. Ik vond het een onnodig dom besluit en ik begreep er weinig van.

Pas in dat tweede derde jaar realiseerde ik mij welke extreem domme fout ik had gemaakt in mijn redenering. De school was juist erg teleurgesteld in mij dat ondanks dat alles mij gemakkelijk afging, ik het verdomde om bij een kleine tegenslag (een minder vak) er even de schouders onder te zetten. Ik kon best een uurtje per week minder aan geschiedenis besteden, en een uurtje of twee per week meer aan Frans en ik zou het vak met een vijf kunnen afsluiten en er was niets aan de hand geweest. Dat je iets minder goed kan is niet iets om je voor te schamen, of ervan weg te lopen, maar juist een uitdaging om er meer mee aan de slag te gaan. Wellicht dat je flink moet zwoegen voor een zes, maar dan heb je alsnog een mooi resultaat behaald. Dat is wel de leergierigheid en mentaliteit die van een vwo/gymnasium leerling verwacht mag worden.

Uiteindelijk ben jij er niet voor de school (wat de meeste pubers denken) maar is de school er voor jou. Het interesseert de school uiteindelijk vrij weinig of je wel of niet meedoet. Je hoeft je niet te bewijzen, je moet er alleen voor openstaan. Als je dwars gaat liggen, moet je maar naar een school gaan die beter bij jouw verwachtingen past.
En wat heb je uiteindelijk met je Frans gedaan en hoe vaak gebruik je het in je huidige vak? Stel je zomaar eens voor? Dat je talenten inzetten waar ze horen nu MOET je Frans leren op hoog niveau en dat gaat ten koste van je andere talenten? Talenten waar je waarschijnlijk WEL iets mee wil doen en wat mee gaat bereiken.

Dat is toch contra-intuïtief? Zo verspil je toch talenten en beperk je de ontwikkeling van echte talenten. Natuurlijk moet een pubertje tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Maar het huidige systeem werkt als een dwangbuis i.p.v. een duwtje de goede kant op.

Dat duwtje zou je moeten krijgen van leraren, ouders, en hierboven beschreven systeem.

Ps. Feitje het huidige onderwijssysteem van wisselen van lokalen en elk uur een ander vak in ontwikkeld door Pruisen. Niet alleen met de motivatie om burgers iets te leren maar ook met de grote motivatie gehoorzame burgers/werknemers te creëren.

Een typische voorbeeld hiervan is wat nog doorwerkt tot in de 21e eeuw is het constant wisselen van lokalen. Iedere niet volkomen randmongool heeft door dat het verplaatsen van 80 leraren vele malen efficiënter is dan het verplaatsen van 1500 leerlingen. Volgens hierarische Pruisische model was een leerling lager in rang dus hij/zij moest maar lopen.
Morriganzondag 19 januari 2014 @ 14:24
Ik heb dat zelf ook meegemaakt. Exacte vakken waren voor mij vrij makkelijk, alleen talen waren het probleem. Helemaal toen ik het vak Duits erbij kreeg, omdat ik toen met proefwerken Nederlands Duitse woorden ging gebruiken. Zelf heb ik nooit de oorzaak hiervan gevonden en het is ook gestopt toen ik het vak Duits liet vallen. Zal wel een combinatie van dyslexie en beeldenken geweest zijn.

In ieder geval zorgden al die talen ervoor dat ik me minder ging focussen op de exacte vakken en daardoor overal middelmatig in scoorde. Voor mij werkte dit alleen maar demotiverend en ik was dan ook blij dat ik naar het mbo kon. Later nam ik het mezelf kwalijk dat ik niet meer de moeite had genomen om beter m'n best te doen, maar aan de andere kant werd ik ook niet echt gemotiveerd door de school.
#ANONIEMzondag 19 januari 2014 @ 14:29
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 14:24 schreef Morrigan het volgende:
Ik heb dat zelf ook meegemaakt. Exacte vakken waren voor mij vrij makkelijk, alleen talen waren het probleem. Helemaal toen ik het vak Duits erbij kreeg, omdat ik toen met proefwerken Nederlands Duitse woorden ging gebruiken. Zelf heb ik nooit de oorzaak hiervan gevonden en het is ook gestopt toen ik het vak Duits liet vallen. Zal wel een combinatie van dyslexie en beeldenken geweest zijn.

In ieder geval zorgden al die talen ervoor dat ik me minder ging focussen op de exacte vakken en daardoor overal middelmatig in scoorde. Voor mij werkte dit alleen maar demotiverend en ik was dan ook blij dat ik naar het mbo kon. Later nam ik het mezelf kwalijk dat ik niet meer de moeite had genomen om beter m'n best te doen, maar aan de andere kant werd ik ook niet echt gemotiveerd door de school.
Duits en frans waren mijn slechtste vakken, gewoon omdat ik het vieze talen vind. Ik wilde niks ermee te maken hebben. Uiteindelijk mijn laatste tekort gehaald op godsdienst :')

Goed geregeld de middelbare school.
Seriemoordenaarzondag 19 januari 2014 @ 14:34
Motivatie en doorzettingsvermogen zijn over het algemeen belangrijker voor het succesvol afronden van een studie of opleiding, dan het IQ. Mits je niet geretardeerd bent.
#ANONIEMzondag 19 januari 2014 @ 14:39
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 14:34 schreef Seriemoordenaar het volgende:
Motivatie en doorzettingsvermogen zijn over het algemeen belangrijker voor het succesvol afronden van een studie of opleiding, dan het IQ. Mits je niet geretardeerd bent.
Nouja Bush kon zelfs president worden...
Lyrebirdzondag 19 januari 2014 @ 14:39
quote:
15s.gif Op zondag 19 januari 2014 13:30 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik heb het precies andersom ervaren, hoewel ik dus ook tegen dit probleem ben aangelopen als puber:

In de derde stond ik voor de maatschappijvakken (geschiedenis, Nederlands, literatuur, aardrijkskunde, economie etc) een negen. Voor de exactevakken een dikke zes en voor de talen (Latijn, Grieks Duits etc.) een krappe 6 of een 5 en als dieptepunt een twee voor Frans.

Ik had al gemerkt dat ik niet goed was in Frans, erg veel tijd kwijt was voor teleurstellende resultaten (met veel zwoegen en zelfs met bijles maximaal een 5.5). Daarnaast vond ik Frans ook niet leuk (wellicht omdat ik er niet goed in was), vond ik Frankrijk een stom land en had ik bedacht dat ik 'later nooit iets met Frans zou willen gaan doen, dus waarom zou ik dan Frans moeten leren??" Feilloze logica van een 15-jarige puber. Valt letterlijk geen speld tussen te krijgen.

Zwaar teleurgesteld was ik ook (zelfs boos) toen ik te horen kreeg van mijn school dat met een twee (of elk cijfer lager dan een vier) je niet over mocht. Het gehele derde jaar moest dus opnieuw. Erg kwaad, omdat ik wist dat ik een E&M pakket fluitend zou afmaken en ik mezelf toch wel als een pienter kereltje zag. Ik vond het een onnodig dom besluit en ik begreep er weinig van.

Pas in dat tweede derde jaar realiseerde ik mij welke extreem domme fout ik had gemaakt in mijn redenering. De school was juist erg teleurgesteld in mij dat ondanks dat alles mij gemakkelijk afging, ik het verdomde om bij een kleine tegenslag (een minder vak) er even de schouders onder te zetten. Ik kon best een uurtje per week minder aan geschiedenis besteden, en een uurtje of twee per week meer aan Frans en ik zou het vak met een vijf kunnen afsluiten en er was niets aan de hand geweest. Dat je iets minder goed kan is niet iets om je voor te schamen, of ervan weg te lopen, maar juist een uitdaging om er meer mee aan de slag te gaan. Wellicht dat je flink moet zwoegen voor een zes, maar dan heb je alsnog een mooi resultaat behaald. Dat is wel de leergierigheid en mentaliteit die van een vwo/gymnasium leerling verwacht mag worden.

Uiteindelijk ben jij er niet voor de school (wat de meeste pubers denken) maar is de school er voor jou. Het interesseert de school uiteindelijk vrij weinig of je wel of niet meedoet. Je hoeft je niet te bewijzen, je moet er alleen voor openstaan. Als je dwars gaat liggen, moet je maar naar een school gaan die beter bij jouw verwachtingen past.
Mooie post Ryon.

Frans ging me goed af, maar Engels was hels. Pas toen ik Beavis & Butthead op MTV probeerde te volgen, zonder ondertiteling, ging het me beter af, maar dat was helaas na het VWO. Nu staan mensen verbaasd te kijken dat ik geen Amerikaan ben.

Probleem met die talen is dat de oefencomponent te klein is. Er wordt te veel aandacht besteed aan het aanleren van nieuwe (onlogische) constructies en woordjes die je niet kunt onthouden... omdat je te weinig oefent.

More wax on, wax off, Daniel san. Plus de wax sur, wax sans, Daniel-san.

Heheh, steenkolen Frans.
Lyrebirdzondag 19 januari 2014 @ 14:41
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2014 14:39 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Nouja Bush kon zelfs president worden...
Harvard, Yale, sprak twee talen. Obama spreekt maar een taal.
Spongebosszondag 19 januari 2014 @ 14:43
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:40 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Alleen zo jammer dat het onderwijs systeem inherent verkankerd is en hier 0,0 rekening mee houdt.

Mijn wiskunde, economie, natuurkunde, scheikunde was altijd top. Zo pakte ik bij wiskunde meestal direct de verdieping en als ik het niet direct begreep bladerde ik even terug. Maar hey je bent goed in leren dus je moet ook Duits, Engels, Frans op hetzelfde hoge niveau kunnen. Like whut? Hoeveel achterlijkheid in 1 systeem wil je stoppen?
Herkenbaar ik heb het andersom dan jou echter.

quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:17 schreef Isabeau het volgende:
Ik denk dat je te gefixeerd bent op die IQ-test die je ooit hebt gedaan, Spongeboss. Je maakt een intelligente indruk en ik denk dat vooral je anhedonie en je geloof daarin je in de weg gaat staan en niet je intelligentie.
Ja het is een probleem een schizoïde mens durft geen risico's te nemen.

Het helpt niet mee als je, liever alleen bent dan met mensen samenwerkt. Je weinig tot geen motivatie hebt, en dan komt er bovenop dat je weinig plezier aan activiteiten kunt beleven.

Veel mensen zeggen altijd 'ach dat loopt wel los, ach je stelt je aan.' Ik bekijk de situatie echter met argwaan, soort van ik hou mijn hart vast...

Het vervelende is ook, ik heb niets om naar te streven niets om trots op te zijn etc, ik zat er dus aan te denken een verkorte mbo-4 opleiding te doen maar ik weet het niet. In principe zal ik alleen blijven leven, en wil ik gewoon een klein huisje, of een appartement. Mijn ouders vinden het ook goed, als ik thuis blijf wonen, dus ik mag zolang ik wil thuis blijven wonen.

Dan kan ik sparen en als ik gespaard heb een een huis/appartement of wat dan ook kopen niet duurder dan 100.000. In de tussentijd blijf ik dan wel bij mijn ouders wonen ik heb toch geen ambitie of de wil om erop uit te gaan of een vriendin te zoeken, of wat dan ook. Moet alleen zorgen dat ik ergens heen kan als ze er niet meer zijn..

Verder is het probleem inderdaad dat ik verbaal goed ben, mijn score op de test met figuren is om, om te huilen.
#ANONIEMzondag 19 januari 2014 @ 14:53
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 14:41 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Harvard, Yale, sprak twee talen. Obama spreekt maar een taal.
2 talen is nou niet iets moeilijks :/ Nederlanders kennen er standaard 2.

Was meer dat je geen hoog IQ nodig hebt om ver te komen. Soms heb je een invloedrijke pa nodig, geluk, doorzettingsvermogen. Tenzij je echt niks kunt is er altijd wel wat te vinden.
Ryonzondag 19 januari 2014 @ 15:03
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 14:04 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

En wat heb je uiteindelijk met je Frans gedaan en hoe vaak gebruik je het in je huidige vak?
Geen kut natuurlijk. Mijn lieve moedertje heeft een mooi bedrag kapotgeslagen op een bijles mevrouw en nog wat andere onzin en met veel ploeteren heb ik mij naar een cijfer toegewerkt dat hoog genoeg was dat men het hele gemekker over Frans liet vallen.

Betekent kortweg dat ik geen woord fatsoenlijk Frans spreek. Lezen kan ik wel vwo 5 niveau, maar dat was ook het probleem niet. Maar om daar even op door te gaan:

quote:
Stel je zomaar eens voor? Dat je talenten inzetten waar ze horen nu MOET je Frans leren op hoog niveau en dat gaat ten koste van je andere talenten? Talenten waar je waarschijnlijk WEL iets mee wil doen en wat mee gaat bereiken.

Dat is toch contra-intuïtief? Zo verspil je toch talenten en beperk je de ontwikkeling van echte talenten. Natuurlijk moet een pubertje tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Maar het huidige systeem werkt als een dwangbuis i.p.v. een duwtje de goede kant op.

Dat duwtje zou je moeten krijgen van leraren, ouders, en hierboven beschreven systeem.
Uiteindelijk gaat het om heel veel meer dan het opdoen van bepaalde kennis. De meeste scholieren zullen geen gebruik maken van XX% van de vaardigheden en kennis die zij opdoen tijdens hun schoolperiode. Het is dan heel aanlokkelijk om te denken zoals ik en heel veel andere pubers ook dacht op vijftienjarige leeftijd, namelijk waarom moet ik iets leren als ik er 'later' toch niets mee ga doen?

Je gaat echter voor het totaalplaatje. Als mens ben je meer dan alleen je sterkste eigenschap. Je moet ook leren om te gaan met de elementen waar je minder sterk in bent en ook daar resultaten op hoog niveau in neer te zetten. Dat kan demotiverend werken (ik heb het samen met de rest van Nederland ondervonden) maar dan heb je een andere mentaliteit nodig. Niet in problemen denken, maar in uitdagingen. Dat moet je leren.

Als jij je uit het veld laat slaan doordat er een element is waar je het moeilijk mee hebt dan zal je daar vroeg of laat tegenaan lopen. Op het Montessori onderwijs krijgen kinderen de vrijheid om zelf hun tijd in te delen en te kiezen wat zij daar doen. Dit levert m.i niet de beste resultaten op, hoewel er een solide theorie achter zit. Kinderen die het leuk vinden leren dan al vrij snel goed rekenen, maar bouwen achterstanden op met het spellen. Nog erger is dat een kind een mentaliteit en gedragswijze aangeleerd krijgt waarin deze het normaal vindt om dingen die hij niet goed kan te ontwijken.

Ik vind dit erg lastig, omdat het Montessori onderwijs wel goed past bij mijn eerder gestelde zienswijze (stem je bezigheden af op je sterkste punten, en probeer je zwakke punten te ontlasten, om maximaal resultaat te creëren) maar er niettemin pragmatische problemen ontstaan. Een belangrijke en wellicht zelfs essentiële nuance mist, er hoort wel een bepaalde mentaliteit bij.
quote:
Ps. Feitje het huidige onderwijssysteem van wisselen van lokalen en elk uur een ander vak in ontwikkeld door Pruisen. Niet alleen met de motivatie om burgers iets te leren maar ook met de grote motivatie gehoorzame burgers/werknemers te creëren.

Een typische voorbeeld hiervan is wat nog doorwerkt tot in de 21e eeuw is het constant wisselen van lokalen. Iedere niet volkomen randmongool heeft door dat het verplaatsen van 80 leraren vele malen efficiënter is dan het verplaatsen van 1500 leerlingen. Volgens hierarische Pruisische model was een leerling lager in rang dus hij/zij moest maar lopen.
Dat kan, maar vroeger waren de lokalen ook vrij uniform. Tegenwoordig hebben de meeste scholen themalokalen. Een scheikunde lokaal ziet er wezenlijk anders uit dan het Aardrijkskundelokaal, omdat dit het lesgeven bevordert. Met alle onderwijsvernieuwingen die wij achter de rug hebben geloof ik niet dat er nog een dergelijk uitgesproken gedachte zit achter de keuze.
Lyrebirdzondag 19 januari 2014 @ 15:07
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2014 14:53 schreef totalvamp het volgende:

[..]

2 talen is nou niet iets moeilijks :/ Nederlanders kennen er standaard 2.

Was meer dat je geen hoog IQ nodig hebt om ver te komen. Soms heb je een invloedrijke pa nodig, geluk, doorzettingsvermogen. Tenzij je echt niks kunt is er altijd wel wat te vinden.
Het is een misverstand dat Bush een laag IQ zou hebben (125).
magnetronkoffiezondag 19 januari 2014 @ 16:25
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 15:07 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het is een misverstand dat Bush een laag IQ zou hebben (125).
Das wat de amerikaans propaganda ons wil doen geloven :P
Banaan_zondag 19 januari 2014 @ 16:35
Ik denk dat motivatie belangrijker is. Er is wel een limiet. Je zult het moeilijker hebben dan iemand met een hoger IQ, maar als je het echt wilt is veel mogelijk.
#ANONIEMzondag 19 januari 2014 @ 16:51
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 15:07 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het is een misverstand dat Bush een laag IQ zou hebben (125).
Het gaat meer om zijn woorden en uitspraken. Daaraan kun je gewoon merken dat er iets niet klopt.
Spanky78zondag 19 januari 2014 @ 20:24
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:34 schreef Ryon het volgende:
Bijna elk mens heeft sterke en zwakkere punten. De truc is om je bezigheden zo af te stemmen dat je sterke punten volledig benut worden, en je zwakke punten zo min mogelijk worden belast. Het is niet erg om in 10 dingen minder goed te zijn, als je maar in één ding wel goed bent. IQ testen vertekenen om die reden heel erg, ze bieden maar beperkt vergelijkingsmateriaal. Ook met een gemiddeld lager IQ kan je topprestaties leveren wanneer je over een paar pieken beschikt.

Een realistisch zelfbeeld helpt hierbij. Natuurlijk zul je ook altijd met je zwakke punten geconfronteerd worden, maar het helpt om dan daar niet door af te schrikken maar gewoon meer tijd daarin te investeren zodat het ook op voldoende niveau zit.

Natuurlijk is het kut om zelf 100 uur te steken in een wiskundevak voor een zes, terwijl iemand anders er 30 uur in steekt en er met een acht van door gaat.. Maar daar moet je dan maar even mee leren leven, aangezien jij dan weer voor andere vakken achten kan halen met relatief weinig inspanning.
Op zich goede post, ik mis alleen even het puntdat jesoms ook enorme winst te maken door juist aan je zwakke punten te werken. Onze intelligentie is niet statisch en je kunt dus door uitdaging aan te gaan gewoon beter worden in iets dat je heel moeilijk vindt. Wiskunde blijkt ook zoiets te zijn; gewoon een kwestie van veel oefenen. Laatst nog grappig onderzoekje over gelezen, op een paar uitzonderingen na zijn degenen die het meest tijd investeren in iets gewoon de besten daarin. Talent helpt, maar geeft niet de doorslag.
Keep_Walkingmaandag 20 januari 2014 @ 09:34
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 12:13 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Depressie is zo goed als voorbij, verder heb ik een alleen een persoonlijkheidsstoornis die schizoïde heet, dat komt met een grote vorm van anhedonie. Hoewel sommige het gek vinden dat een schizoïde persoon op een forum zit, is het vrij logisch daar contact hier vrij mondjesmaat is en ik het kan afsluiten wanneer ik wil. Aan de ene kant is het ook wel fijn wat contact te hebben op deze manier.

Het is inderdaad zo dat mijn verbale IQ boven ietsjes boven gemiddeld zit, terwijl de rest geloof ik onder gemiddeld zit, dit maakt het zo dat ik vrij apart ben IQ technisch.

Ik zal jou als ik dat mag wel even in een prive bericht sturen wat het precies is. Mits je mij wilt helpen.

Het is namelijk zo dat ik bij reken-technische dingen op 2 punten heel laag scoor, maar op een punt juist weer heel hoog. :')
Ik weet wel het een en ander over schizoïde persoonlijkheidsstoornis en ook over IQ en wat dat allemaal zal kunnen betekenen voor jou. Ik wil je wel helpen, stuur maar een bericht :).
Fes1-2maandag 20 januari 2014 @ 13:07
Mijn IQ is op mn 16e getest op 126 maar ik kan dus echt geen hbo halen. Qua intelligentie wel maar verder ben ik een aardige ramp.

Conclusie: Een hoger IQ betekent niet dat je academisch hoger zal scoren.