Je vergeet Gemiddelde inzet na IQquote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:58 schreef Lilliesleaf het volgende:
Gemiddeld IQ -> VMBO tl -> MBO niveau 4
Scoor beneden 100 op de meeste dingen. Op totaal kom ik op 94, een onderdeel 114 de andere onderdelen 83, 83 en 84.... Dus ik ben beneden gemiddeld maar kom op een gemiddelde uit...quote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:52 schreef Catch22- het volgende:
Zegt helemaal niks. Met een iq van 100 en discipline kan je wel hbo halen
Zie bovenstaande maar denk dat het niet gaat lukken. Wel zwaar klote dat je leven wordt bepaald bij geboorte in dit opzicht.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:53 schreef Adames het volgende:
als een gemiddeld mens, hbo dus
maar dat is dan gemiddeld genomen, kan ook verder of juist minder ver
hbo is niet gemiddeldquote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:53 schreef Adames het volgende:
als een gemiddeld mens, hbo dus
maar dat is dan gemiddeld genomen, kan ook verder of juist minder ver
Daarmee ga je ook uit van gemiddelde omstandigheden. Ik zou niet weten waarom je met een gemiddeld iq niet gewoon HBO kan doen. Inzet en doorzettingsvermogen lijken mij veel belangrijker in deze context.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:58 schreef Lilliesleaf het volgende:
Gemiddeld IQ -> VMBO tl -> MBO niveau 4
Vergeet niet, 70% van de bevolking heeft een IQ van tussen de 90 en 110. En het gemiddelde IQ van een HBO'er ligt zo rond de 107, dus het zou prima kunnen dat er inderdaad mensen doorstromen van MBO naar HBO omdat ze net even wat intelligenter zijn dan een gemiddelde MBO'er maar net wat minder intelligent dan een HBO'er en dat compenseren door gewoon hard te werken, maar voor velen is dat vaak geen mogelijkheid.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:01 schreef Ludd het volgende:
[..]
Daarmee ga je ook uit van gemiddelde omstandigheden. Ik zou niet weten waarom je met een gemiddeld iq niet gewoon HBO kan doen. Inzet en doorzettingsvermogen lijken mij veel belangrijker in deze context.
Sowieso denk ik dat het niveau van het HBO niet zo hoog is. De laatste tijd zie je steeds meer mensen die na hun MBO afgerond te hebben, succesvol HBO gaan doen. Als er echt een niveau verschil zou zijn, in de zin van dat het een hogere intelligentie zou vergen, zou dit niet zo vaak voorkomen.
Probleem is, op een punt scoor ik 114 en op andere punten 83, 83 en 84 wat onder gemiddeld ligt, geloof ik. In plaats van een Achilles die enkel in zijn hiel kon worden geraakt, ben ik een rottend lijkt dat enkel zijn Achilleshiel heeft waar ik niet getroffen kan worden.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:01 schreef Isabeau het volgende:
[..]
hbo is niet gemiddeld
Ooit gelezen dat mavo-3 gemiddeld is, geen idee waar dat nu voor staat.
En TS, je kan ook met een gemiddeld IQ heel ver komen met doorzettingsvermogen en hard werken. IQ zegt absoluut niet alles.
Heb hem wel in de ochtend gemaakt en kwam net uit een depressie of zat er nog half in. Denk dat ik er nog flink in zat toen.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:11 schreef Gedachtenstroom het volgende:
Ik kwam rond de 130. Maar dat zegt echt geen ene fuck. Sterker: Het hangt er helemaal vanaf WANNEER je zo'n test doet. In de ochtend schijnen mensen hem meestal ultra-ruk te maken, terwijl ze in de middag beter scoren.
Een IQ laat alleen zien hoe je dingen benaderd. Je mag je écht zorgen maken als je onder de 75 komt, aangezien je op die grens zwakbegaafd bent. (Dat zijn die mensen die geloven dat de kerstman bestaat, GTST waargebeurd is en bankrovers meehelpen omdat Robin Hood een held was)
Je hebt FOK! toch weten te vinden en iedereen zit hier toch wel minstens tegen hoogbegaafd aan dus ik zou niet teveel twijfelen aan jezelf.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:01 schreef Spongeboss het volgende:
Scoor beneden 100 op de meeste dingen. Op totaal kom ik op 94, een onderdeel 114 de andere onderdelen 83, 83 en 84.... Dus ik ben beneden gemiddeld maar kom op een gemiddelde uit...
Dan wordt ook hbo moeilijk voor iemand met een heel hoog IQquote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:12 schreef Spongeboss het volgende:
Maar een ding is zeker inzet heb ik niet want ik heb zware last van anhedonie.
Ja daar heb je wel een punt, de test is min of meer tegen mijn wil gedaan ze dachten dat ik boven gemiddeld was.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:30 schreef Straatklinker het volgende:
[..]
Je hebt FOK! toch weten te vinden en iedereen zit hier toch wel minstens tegen hoogbegaafd aan dus ik zou niet teveel twijfelen aan jezelf.
Waarom zou je sowieso een IQ test doen en al helemaal daar rekening mee houden bij opleiding keuze? Je weet toch hoever je nu staat met wat je scoort op school, hoe moeilijk je de stof vindt en wat de volgende stap is die je kan nemen met dat diploma?
Ja gewoon mbo 4 dan. Met anhedonie leven is toch vrij lastig... Dacht dat ik alles op orde had, maar anhedonie is ook niets aan te doen helaas. Vraag me af waar de antwoorden zitten. Kon men de hersenen maar aanpassen, ik was denk ik liever gehersenspoeld om steeds iedere dag dezelfde saaie baan te doen. Dan het te moeten doen met mijn volle verstand en de anhedonie die me om de minuut eraan herinnert hoe saai het wel niet is.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:31 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dan wordt ook hbo moeilijk voor iemand met een heel hoog IQ
Pff klinkt als mijn schooldagen. Al stelde het MBO echt niks voor.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:54 schreef oLexie het volgende:
Het ligt niet zo zeer aan je IQ, meer aan je motivatie. Mijn IQ is ver boven gemiddeld maar ik doe er eigenlijk geen fuck mee omdat ik er gewoon geen zin in heb. Loop nu een beetje door mijn opleiding heen te sloffen, zonder er echt iets voor te doen. Zou veel hoger kunnen, maar daar heb ik gewoon echt geen zin in, dus dan gaat het ook niet lukken. Doe liever leuke dingen, dan maar geen topsalaris. Mijn planning is daarnaast ook echt gewoon ruk, deadlines haal ik maar net aan omdat ik een avond van tevoren pas begin. Red het wel steeds, want als ik eenmaal aan de slag ga dan ga ik als een speer en haal ik hele goede resultaten, maar het is wel steeds net op het nippertje of net iets te laat af.
Klinkt als een slechte schatting van iemand die dit uit zijn achterwerk heeft gerukt.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 21:02 schreef Apollon het volgende:
Opleidingsniveau Gemiddeld IQ
Doctoraat (dr) 125
Doctoraat (drs/ir/mr) 115
HBO 108
MBO/VMBO (theoretische of gemengde leerweg) 98/100
VMBO (kader, beroepsgerichte leerweg) 90
Praktijkonderwijs 10-90
ZML-onderwijs
Dit is wat er gemiddeld in de praktijk uit komt, wat niet wel zeggen dat je niet ver boven of onder kunt presteren
hbo = niet gemiddeld..quote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:53 schreef Adames het volgende:
als een gemiddeld mens, hbo dus
maar dat is dan gemiddeld genomen, kan ook verder of juist minder ver
Kan niet missen.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 21:05 schreef netflanders het volgende:
[..]
Klinkt als een slechte schatting van iemand die dit uit zijn achterwerk heeft gerukt.
Ik heb ooit gelezen dat mensen met een hoog iq juist langer doen over hun vwo-diploma omdat ze zich vervelen en desinteresse tonen omdat ze de stof al begrijpen en uitdaging missen.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 21:57 schreef Waterloos het volgende:
[..]
Kan niet missen.
On topic: Ik denk dat je met een gemiddeld iQ (ikzelf heb 105) het vwo wel zult halen. Of je het daarmee haalt op de universiteit weet ik niet want dat heb ik nog niet meegemaakt.
Geef jezelf een schop onder je reet zou ik zeggen, je zal verbaasd zijn wat je kunt.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:16 schreef hoas het volgende:
Ik zit op een gemiddelde van 122, maar aangezien ik ADHD heb kan ik er echt niets mee.
Het hangt natuurlijk van veel meer af dan alleen iq.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 21:57 schreef Waterloos het volgende:
[..]
Kan niet missen.
On topic: Ik denk dat je met een gemiddeld iQ (ikzelf heb 105) het vwo wel zult halen. Of je het daarmee haalt op de universiteit weet ik niet want dat heb ik nog niet meegemaakt.
Had ik dat maarquote:Op zaterdag 18 januari 2014 23:02 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Ik heb ooit gelezen dat mensen met een hoog iq juist langer doen over hun vwo-diploma omdat ze zich vervelen en desinteresse tonen omdat ze de stof al begrijpen en uitdaging missen.
Keloel. Sommigen, sommigen niet.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 23:02 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Ik heb ooit gelezen dat mensen met een hoog iq juist langer doen over hun vwo-diploma omdat ze zich vervelen en desinteresse tonen omdat ze de stof al begrijpen en uitdaging missen.
http://www.nu.nl/binnenla(...)in-6-jaar-klaar.htmlquote:Op zaterdag 18 januari 2014 23:35 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Keloel. Sommigen, sommigen niet.
Ik gok niet dat hij/zij daar verbaasd over zal zijn, die weet het allang. Ben ook zo'n geval. Heel leuk, al die schoppen die ik krijg onder mijn reet maar het werk blijft gewoon liggen tot k er tegenaan sta te hikken en het gewoon maar moet maken. Het scheelt dan wel weer dat ik altijd al een begin heb gemaakt.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 23:05 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Geef jezelf een schop onder je reet zou ik zeggen, je zal verbaasd zijn wat je kunt.
Iq zegt niet alles. Ik heb geen idee wat m'n iq is, maar ik ben niet dom. Maar een gebrek aan discipline, doorzettingsvermogen, interesse, weten wat ik wil en (eigen)wijsheid heeft mij niet geholpen. En ik vond mijn mbo moeilijker dan mijn hbo (allebei niet afgemaakt)quote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:50 schreef Spongeboss het volgende:
Beste mensen,
Voordat mensen gaan roepen ts is dom,![]()
Zou ik eens willen vragen hoe ver brengt een gemiddeld IQ iemand? Is het net genoeg voor hbo? Of net niet, is het prima voor een mbo4? Waar is het goed voor?
Momenteel ben ik op zoek naar opleidingen etc, maar voordat ik dat doe, ben ik dus eerst bezig met alle omstandigheden in rekening te nemen. En dit is er een van, zo blijkt dat ik redelijk laag scoor op het gebied van nummertjes.
Met vriendelijke groeten sponsbaas.
Join the clubquote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:50 schreef Spongeboss het volgende:
En dit is er een van, zo blijkt dat ik redelijk laag scoor op het gebied van nummertjes.
Geen idee wie dat is, maar ik ken een Amerikaanse ondernemer die een bedrijf vanuit z'n garage heeft opgebouwd, en dat bedrijf is nu meer dan een miljard dollar waard.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 22:10 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik ken Henny van de most persoonlijk, inspirerend man en uitstekende ondernemer. Maar echt zeer slim is hij niet.
Gewoon de juiste werkmentaliteit en weten wat hij aan anderen moet over laten
Lokale ondernemer uit Overijssel eigenaar (of geweest) van verschillende evenementenhallen, speelstad oranje, zo'n Duitspark in een oude kerncentrale (nooit actief geweest).quote:Op zondag 19 januari 2014 09:33 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Geen idee wie dat is, maar ik ken een Amerikaanse ondernemer die een bedrijf vanuit z'n garage heeft opgebouwd, en dat bedrijf is nu meer dan een miljard dollar waard.
Die man belde ons een keer op, met de vraag of hij een week met ons samen mocht werken. Daar heb ik toch wel wat van opgestoken.
Was van 9 tot 6 met z'n werk bezig, ouwehoerde nooit, nam geen pauzes, las geen e-mail, zat niet te FOKken, ging zelfs niet naar de WC. Iedere discussie had een doel. Ik heb 'm geen seconde stil zien zitten in die week.
Bovengemiddeld intelligent? Vast, maar zijn arbeidsethos mocht er ook wezen.
115+ volgens mijquote:Op zondag 19 januari 2014 11:41 schreef kristalhelder het volgende:
Op wat voor iq zit een gemiddeld persoon op het vwo?
Wat een onzin. ADHD zorgt in veel gevallen ook voor een creatieve geest. Je moet gewoon iets gaan doen wat je leuk vindt en bij je past.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:16 schreef hoas het volgende:
Ik zit op een gemiddelde van 122, maar aangezien ik ADHD heb kan ik er echt niets mee.
Doe ik toch ook, alleen Ing. zat er niet in.quote:Op zondag 19 januari 2014 12:08 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Wat een onzin. ADHD zorgt in veel gevallen ook voor een creatieve geest. Je moet gewoon iets gaan doen wat je leuk vindt en bij je past.
Depressie is zo goed als voorbij, verder heb ik een alleen een persoonlijkheidsstoornis die schizoïde heet, dat komt met een grote vorm van anhedonie. Hoewel sommige het gek vinden dat een schizoïde persoon op een forum zit, is het vrij logisch daar contact hier vrij mondjesmaat is en ik het kan afsluiten wanneer ik wil. Aan de ene kant is het ook wel fijn wat contact te hebben op deze manier.quote:Op zondag 19 januari 2014 10:01 schreef Keep_Walking het volgende:
TS, je spreekt over depressie en anhedonie? Heb je nog meer psychische klachten? Want deze kunnen jouw IQ score drastisch doen verminderen. Je komt in ieder geval wel slim over op fok, maar dat zal waarschijnlijk zijn omdat jouw verbale IQ heel hoog is, of niet?
Dit klopt wel.quote:
Waarom zou je op je tenen willen lopen? Als je al op je tenen loopt op het VWO maak je geen kans op de universiteit. Tenzij je talent hebt voor een specifiek onderdeel talen? Wiskunde, natuurkunde o.i.d.quote:Op zondag 19 januari 2014 12:28 schreef Waterloos het volgende:
[..]
Dit klopt wel.
Je hebt er gasten opzitten die tegen de 130 aanlopen, en sukkels die het met hakken over de sloot proberen te halen (105 zoals ik).
Ik ga ook hbo doen na mijn vwoquote:Op zondag 19 januari 2014 12:32 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Waarom zou je op je tenen willen lopen? Als je al op je tenen loopt op het VWO maak je geen kans op de universiteit. Tenzij je talent hebt voor een specifiek onderdeel talen? Wiskunde, natuurkunde o.i.d.
Nou en. Een titel zegt niets. Wat je er verder van maakt wel.quote:Op zondag 19 januari 2014 12:12 schreef hoas het volgende:
[..]
Doe ik toch ook, alleen Ing. zat er niet in.
Alleen zo jammer dat het onderwijs systeem inherent verkankerd is en hier 0,0 rekening mee houdt.quote:Op zondag 19 januari 2014 12:34 schreef Ryon het volgende:
Bijna elk mens heeft sterke en zwakkere punten. De truc is om je bezigheden zo af te stemmen dat je sterke punten volledig benut worden, en je zwakke punten zo min mogelijk worden belast. Het is niet erg om in 10 dingen minder goed te zijn, als je maar in één ding wel goed bent. IQ testen vertekenen om die reden heel erg, ze bieden maar beperkt vergelijkingsmateriaal. Ook met een gemiddeld lager IQ kan je topprestaties leveren wanneer je over een paar pieken beschikt.
Een realistisch zelfbeeld helpt hierbij. Natuurlijk zul je ook altijd met je zwakke punten geconfronteerd worden, maar het helpt om dan daar niet door af te schrikken maar gewoon meer tijd daarin te investeren zodat het ook op voldoende niveau zit.
Natuurlijk is het kut om zelf 100 uur te steken in een wiskundevak voor een zes, terwijl iemand anders er 30 uur in steekt en er met een acht van door gaat.. Maar daar moet je dan maar even mee leren leven, aangezien jij dan weer voor andere vakken achten kan halen met relatief weinig inspanning.
quote:Op zondag 19 januari 2014 12:40 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Alleen zo jammer dat het onderwijs systeem inherent verkankerd is en hier 0,0 rekening mee houdt.
Mijn wiskunde, economie, natuurkunde, scheikunde was altijd top. Zo pakte ik bij wiskunde meestal direct de verdieping en als ik het niet direct begreep bladerde ik even terug. Maar hey je bent goed in leren dus je moet ook Duits, Engels, Frans op hetzelfde hoge niveau kunnen. Like whut? Hoeveel achterlijkheid in 1 systeem wil je stoppen?
Kan je welquote:Op zondag 19 januari 2014 12:41 schreef Waterloos het volgende:
[..]
In de onderbouw waren die taaltjes helemaal niet zo lastig hoor. Latijn begint nu pas een beetje lastig te worden voor mij, de rest is nog steeds easy
Zeker waar!quote:Op zondag 19 januari 2014 12:42 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Kan je weldoen, maar ik vind talen onlogisch ongestructureerd en slechts te leren door autistische regeltjes te stampen. Dit in tegenstelling tot beta-vakken die pure logica zijn en hoe ingewikkeld ook altijd te beredeneren zijn.
Ja, dat is een lastige. In een ander topic stelde BvL ooit voor om scholieren de mogelijkheid te geven om vakken op eigen niveau te volgen. Dus natuurkunde op vwo 5 en dan Frans op vmbo 3. Zodat men niet geremd wordt door de zwaktepunten.quote:Op zondag 19 januari 2014 12:40 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Alleen zo jammer dat het onderwijs systeem inherent verkankerd is en hier 0,0 rekening mee houdt.
Mijn wiskunde, economie, natuurkunde, scheikunde was altijd top. Zo pakte ik bij wiskunde meestal direct de verdieping en als ik het niet direct begreep bladerde ik even terug. Maar hey je bent goed in leren dus je moet ook Duits, Engels, Frans op hetzelfde hoge niveau kunnen. Like whut? Hoeveel achterlijkheid in 1 systeem wil je stoppen?
quote:Op zondag 19 januari 2014 12:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, dat is een lastige. In een ander topic stelde BvL ooit voor om scholieren de mogelijkheid te geven om vakken op eigen niveau te volgen. Dus natuurkunde op vwo 5 en dan Frans op vmbo 3. Zodat men niet geremd wordt door de zwaktepunten.
Alleen om op een bepaald niveau te functioneren zul je toch echt een bepaald breed minimumniveau aan moeten. Een C&M'r moet wiskunde C doen op vwo 6 niveau, ook al spreekt deze 5 talen vloeiend maar nog geen cijfer van een getal kan onderscheiden. Een N&T'r moet ook gewoon een basiskennis hebben van het Frans, ook als het Nederlands eigenlijk nog te lastig is.
Dan kom je dus uit bij het tweede: het is voor scholieren aanlokkelijk om de meeste tijd te besteden aan de vakken die het meest interessant zijn en waar je ook het sterkst in bent. Het is echter veel realistischer om daar juist wat minder tijd aan te besteden (dat vak haal je wel) en de vrijgekomen tijd te besteden aan bijlessen waar je minder sterk in bent. Dus geen extra sommen maken, maar een paar uur per aan de Franse bijles gaan. Dan haal je het minimumniveau dat maatschappelijk van je verwacht wordt en kan je daarna je volledig specialiseren in de wiskunde.
Wat een onzin. Daarvoor zijn 6-jes en compensatievijfjes uitgevonden. Je wordt gewoon op een bepaald niveau geacht al die onderwerpen op een basaal niveau te begrijpen. Het staat je verder vrij om 8-en en 9-ens te halen voor vakken waar je in uitblinkt.quote:Op zondag 19 januari 2014 12:40 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Alleen zo jammer dat het onderwijs systeem inherent verkankerd is en hier 0,0 rekening mee houdt.
Mijn wiskunde, economie, natuurkunde, scheikunde was altijd top. Zo pakte ik bij wiskunde meestal direct de verdieping en als ik het niet direct begreep bladerde ik even terug. Maar hey je bent goed in leren dus je moet ook Duits, Engels, Frans op hetzelfde hoge niveau kunnen. Like whut? Hoeveel achterlijkheid in 1 systeem wil je stoppen?
Hoe je nu es op met denigrerend doen en die kutsmileys? Of heb je dat nodig om je kracht punt bij te zetten? Je denkt dat ik er geen zin had? Duits vond ik lastig maar zette ik mij heel hard voor in, ik woon dicht bij de grens het is de taal van de techniek en zette mij er echt hard voor in. Maar Fransquote:Op zondag 19 januari 2014 12:46 schreef Waterloos het volgende:
[..]
Zeker waar!
Maar ga me nou niet vertellen dat die autistische regeltjes leren lastig is
Met de beta-vakken leer je de natuur begrijpen en de talen zijn slechts uit pure willekeur door de mens bedacht. Ik denk dat je er gewoon geen zin in had om het te doen wegens desinteresse en dat je daardoor matig scoorde.
Hier ben ik het niet mee eens.quote:Op zondag 19 januari 2014 12:52 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Hoe je nu es op met denigrerend doen en die kutsmileys? Of heb je dat nodig om je kracht punt bij te zetten? Je denkt dat ik er geen zin had? Duits vond ik lastig maar zette ik mij heel hard voor in, ik woon dicht bij de grens het is de taal van de techniek en zette mij er echt hard voor in. Maar Frans![]()
![]()
Maar waarom moeten het perse 3 vreemde talen zijn? (later 2) en waarom moet dat ik perse in een WO-tempo terwijl ik geen ambitie (en waarschijnlijk niet de vaardigheden) dit ooit op WO niveau te gebruiken.
Het idee dat iemand 100% WO, Havo, VMBO is, is een achterhaald idee. Het onderwijs zou zichzelf aan moeten passen en vakken gewoon op meerdere niveau's moeten gaan aanbieden.
Oplossingen hiervoor zijn redelijk simpelquote:Op zondag 19 januari 2014 12:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, dat is een lastige. In een ander topic stelde BvL ooit voor om scholieren de mogelijkheid te geven om vakken op eigen niveau te volgen. Dus natuurkunde op vwo 5 en dan Frans op vmbo 3. Zodat men niet geremd wordt door de zwaktepunten.
Alleen om op een bepaald niveau te functioneren zul je toch echt een bepaald breed minimumniveau aan moeten. Een C&M'r moet wiskunde C doen op vwo 6 niveau, ook al spreekt deze 5 talen vloeiend maar nog geen cijfer van een getal kan onderscheiden. Een N&T'r moet ook gewoon een basiskennis hebben van het Frans, ook als het Nederlands eigenlijk nog te lastig is.
Dan kom je dus uit bij het tweede: het is voor scholieren aanlokkelijk om de meeste tijd te besteden aan de vakken die het meest interessant zijn en waar je ook het sterkst in bent. Het is echter veel realistischer om daar juist wat minder tijd aan te besteden (dat vak haal je wel) en de vrijgekomen tijd te besteden aan bijlessen waar je minder sterk in bent. Dus geen extra sommen maken, maar een paar uur per aan de Franse bijles gaan. Dan haal je het minimumniveau dat maatschappelijk van je verwacht wordt en kan je daarna je volledig specialiseren in de wiskunde.
Zie eventuele oplossingen hieronderquote:Op zondag 19 januari 2014 12:58 schreef Waterloos het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens.
In dat geval zouden CM-ers hun betavakken op havo-niveau kunnen afronden en alsnog psychologie kunnen studeren. Ze zullen massaal falen omdat ze de statistiekvakken niet aankunnen, doordat het eigenlijk havo-leerlingen zijn.
Op de universiteit moet je ook technische teksten in het Engels kunnen lezen. Als je dat niet kan, dan zal het studeren een stuk lastiger worden.
Helemaal geen slecht idee, maar in de onderbouw mocht je volgens mij drie onvoldoendes staan en alsnog overgaan. Dus je mocht een 4 voor Frans staan en een 5 voor Duits, dat zou je wel gehaald hebben (gemiddeld een 3,5 voor Frans en gemiddeld een 4,5 voor Duits staan moet te doen zijnquote:Op zondag 19 januari 2014 12:58 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Oplossingen hiervoor zijn redelijk simpel
1) Je kan het beperken door een maximaal verschil van bijvoorbeeld 2 punten in te stellen. Hoogste vakken op 6? De rest minimaal op 4. Of een variatie daarop WO-diploma? Voor 6 vakken minimaal 30 punten ofzo.
2) Kernvakken zoals Engels, Wiskunde, Nederlands, Natuurkunde bepalen je kernniveau. Op vmbo kan je natuurkunde afhankelijk van je stroming vervangen door een gerelateerd vak zoals techniek, transport, verzorging.
3) Eisen van entreelevels van de universiteiten voorbeeld: MBA? Wiskunde, economie, Engels op niveau 6 de rest op minimaal niveau 4? Of een een eis van een totaal aantal punten.
Het systeem van minpunten en zittenblijven is natuurlijk ook redelijk stom dit systeem is veruit superieur.quote:Op zondag 19 januari 2014 13:04 schreef Waterloos het volgende:
[..]
Helemaal geen slecht idee, maar in de onderbouw mocht je volgens mij drie onvoldoendes staan en alsnog overgaan. Dus je mocht een 4 voor Frans staan en een 5 voor Duits, dat zou je wel gehaald hebben (gemiddeld een 3,5 voor Frans en gemiddeld een 4,5 voor Duits staan moet te doen zijn. In de bovenbouw kon je die talen dan gewoon vrolijk uit je pakket flikkeren
Dus in feite hebben we dat systeem al
Grappig dat ik dit steeds vaker lees. M'n moeder kwam 16 jaar geleden al met het idee om elk vak op eigen niveau te volgen, maar ze werd vervolgens uitgelachen door één van mijn docenten. Goed om te lezen dat er meer mensen achter deze onderwijsmethode staan.quote:Op zondag 19 januari 2014 12:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, dat is een lastige. In een ander topic stelde BvL ooit voor om scholieren de mogelijkheid te geven om vakken op eigen niveau te volgen. Dus natuurkunde op vwo 5 en dan Frans op vmbo 3. Zodat men niet geremd wordt door de zwaktepunten.
Alleen om op een bepaald niveau te functioneren zul je toch echt een bepaald breed minimumniveau aan moeten. Een C&M'r moet wiskunde C doen op vwo 6 niveau, ook al spreekt deze 5 talen vloeiend maar nog geen cijfer van een getal kan onderscheiden. Een N&T'r moet ook gewoon een basiskennis hebben van het Frans, ook als het Nederlands eigenlijk nog te lastig is.
Dan kom je dus uit bij het tweede: het is voor scholieren aanlokkelijk om de meeste tijd te besteden aan de vakken die het meest interessant zijn en waar je ook het sterkst in bent. Het is echter veel realistischer om daar juist wat minder tijd aan te besteden (dat vak haal je wel) en de vrijgekomen tijd te besteden aan bijlessen waar je minder sterk in bent. Dus geen extra sommen maken, maar een paar uur per aan de Franse bijles gaan. Dan haal je het minimumniveau dat maatschappelijk van je verwacht wordt en kan je daarna je volledig specialiseren in de wiskunde.
Afhankelijk van je moeders niveau had je al iets dergelijks. Je kon mavo volgen wat niveau D was en dan enkele vakken op niveau C doenquote:Op zondag 19 januari 2014 13:18 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Grappig dat ik dit steeds vaker lees. M'n moeder kwam 16 jaar geleden al met het idee om elk vak op eigen niveau te volgen, maar ze werd vervolgens uitgelachen door één van mijn docenten. Goed om te lezen dat er meer mensen achter deze onderwijsmethode staan.
Daar kan inderdaad meer flexibiliteit in.quote:Op zondag 19 januari 2014 13:14 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het systeem van minpunten en zittenblijven is natuurlijk ook redelijk stom dit systeem is veruit superieur.
Even een praktijkvoorbeeld uit mijn eigen leven. Stel je voor beta-vakken vind je fantastisch leervakken (Geschiedenis, biologie e.d.) pak je redelijk makkelijk op door een keertje over te lezen. Maar je hebt enorme moeite met talen.
Dit jaar heb je ziekte in familie en verlies je een goede vriend in een auto-ongeluk. Je zwakten talen faal je enorm op en je laat een steekje vallen op geschiedenis (Lees je had geen zin in jaartallen stampen). Je scoort 7 minpunten en moet blijven zitten. Terwijl je maar 2 talen verneukt hebt (3, 3) plus je geschiedenis.
Vervolgens blijf je een heel jaar zitten moet je al je vakken inclusief vakken waar je een 8 op staat overnieuw doen. Daar zit toch geen enkele vorm van logica achter? Totaal demotivatie kan optreden en je verspilt eigenlijk een jaar van je leven.
Wat nu als je gewoon over kan gaan en ervoor kon kiezen de vakken een niveau-tje lager te gaan doen? Of alle andere vakken in jaar 4 te kunnen volgen behalve deze 2 talen? Je kan met een beetje inzet weer terugkomen of bijvoorbeeld een zomerschool volgen om ze op te halen. In meest slecht scenario loop je slechts een klein beetje studievertraging op.
Eigenlijk meer HBO/Uni model op de middelbare school dus. Alleen dan met meer discipline persoonlijke begeleiding en klassikaal lesgeven omdat 12-18 jarigen nog niet klaar zijn voor zulke zelfstandigheid.
Ik heb het precies andersom ervaren, hoewel ik dus ook tegen dit probleem ben aangelopen als puber:quote:Op zondag 19 januari 2014 13:14 schreef Kandijfijn het volgende:
Vervolgens blijf je een heel jaar zitten moet je al je vakken inclusief vakken waar je een 8 op staat overnieuw doen. Daar zit toch geen enkele vorm van logica achter? Totaal demotivatie kan optreden en je verspilt eigenlijk een jaar van je leven.
Dat was alleen in het examenjaar en die keuze deed je pas voor de landelijke examens zelf. De schoolonderzoeken werden zowel op niveau C als D beoordeeld.quote:Op zondag 19 januari 2014 13:22 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Afhankelijk van je moeders niveau had je al iets dergelijks. Je kon mavo volgen wat niveau D was en dan enkele vakken op niveau C doen. Alleen dat ze vakkundig om zeep geholpen
En wat heb je uiteindelijk met je Frans gedaan en hoe vaak gebruik je het in je huidige vak? Stel je zomaar eens voor? Dat je talenten inzetten waar ze horen nu MOET je Frans leren op hoog niveau en dat gaat ten koste van je andere talenten? Talenten waar je waarschijnlijk WEL iets mee wil doen en wat mee gaat bereiken.quote:Op zondag 19 januari 2014 13:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik heb het precies andersom ervaren, hoewel ik dus ook tegen dit probleem ben aangelopen als puber:
In de derde stond ik voor de maatschappijvakken (geschiedenis, Nederlands, literatuur, aardrijkskunde, economie etc) een negen. Voor de exactevakken een dikke zes en voor de talen (Latijn, Grieks Duits etc.) een krappe 6 of een 5 en als dieptepunt een twee voor Frans.
Ik had al gemerkt dat ik niet goed was in Frans, erg veel tijd kwijt was voor teleurstellende resultaten (met veel zwoegen en zelfs met bijles maximaal een 5.5). Daarnaast vond ik Frans ook niet leuk (wellicht omdat ik er niet goed in was), vond ik Frankrijk een stom land en had ik bedacht dat ik 'later nooit iets met Frans zou willen gaan doen, dus waarom zou ik dan Frans moeten leren??" Feilloze logica van een 15-jarige puber. Valt letterlijk geen speld tussen te krijgen.
Zwaar teleurgesteld was ik ook (zelfs boos) toen ik te horen kreeg van mijn school dat met een twee (of elk cijfer lager dan een vier) je niet over mocht. Het gehele derde jaar moest dus opnieuw. Erg kwaad, omdat ik wist dat ik een E&M pakket fluitend zou afmaken en ik mezelf toch wel als een pienter kereltje zag. Ik vond het een onnodig dom besluit en ik begreep er weinig van.
Pas in dat tweede derde jaar realiseerde ik mij welke extreem domme fout ik had gemaakt in mijn redenering. De school was juist erg teleurgesteld in mij dat ondanks dat alles mij gemakkelijk afging, ik het verdomde om bij een kleine tegenslag (een minder vak) er even de schouders onder te zetten. Ik kon best een uurtje per week minder aan geschiedenis besteden, en een uurtje of twee per week meer aan Frans en ik zou het vak met een vijf kunnen afsluiten en er was niets aan de hand geweest. Dat je iets minder goed kan is niet iets om je voor te schamen, of ervan weg te lopen, maar juist een uitdaging om er meer mee aan de slag te gaan. Wellicht dat je flink moet zwoegen voor een zes, maar dan heb je alsnog een mooi resultaat behaald. Dat is wel de leergierigheid en mentaliteit die van een vwo/gymnasium leerling verwacht mag worden.
Uiteindelijk ben jij er niet voor de school (wat de meeste pubers denken) maar is de school er voor jou. Het interesseert de school uiteindelijk vrij weinig of je wel of niet meedoet. Je hoeft je niet te bewijzen, je moet er alleen voor openstaan. Als je dwars gaat liggen, moet je maar naar een school gaan die beter bij jouw verwachtingen past.
Duits en frans waren mijn slechtste vakken, gewoon omdat ik het vieze talen vind. Ik wilde niks ermee te maken hebben. Uiteindelijk mijn laatste tekort gehaald op godsdienstquote:Op zondag 19 januari 2014 14:24 schreef Morrigan het volgende:
Ik heb dat zelf ook meegemaakt. Exacte vakken waren voor mij vrij makkelijk, alleen talen waren het probleem. Helemaal toen ik het vak Duits erbij kreeg, omdat ik toen met proefwerken Nederlands Duitse woorden ging gebruiken. Zelf heb ik nooit de oorzaak hiervan gevonden en het is ook gestopt toen ik het vak Duits liet vallen. Zal wel een combinatie van dyslexie en beeldenken geweest zijn.
In ieder geval zorgden al die talen ervoor dat ik me minder ging focussen op de exacte vakken en daardoor overal middelmatig in scoorde. Voor mij werkte dit alleen maar demotiverend en ik was dan ook blij dat ik naar het mbo kon. Later nam ik het mezelf kwalijk dat ik niet meer de moeite had genomen om beter m'n best te doen, maar aan de andere kant werd ik ook niet echt gemotiveerd door de school.
Nouja Bush kon zelfs president worden...quote:Op zondag 19 januari 2014 14:34 schreef Seriemoordenaar het volgende:
Motivatie en doorzettingsvermogen zijn over het algemeen belangrijker voor het succesvol afronden van een studie of opleiding, dan het IQ. Mits je niet geretardeerd bent.
Mooie post Ryon.quote:Op zondag 19 januari 2014 13:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik heb het precies andersom ervaren, hoewel ik dus ook tegen dit probleem ben aangelopen als puber:
In de derde stond ik voor de maatschappijvakken (geschiedenis, Nederlands, literatuur, aardrijkskunde, economie etc) een negen. Voor de exactevakken een dikke zes en voor de talen (Latijn, Grieks Duits etc.) een krappe 6 of een 5 en als dieptepunt een twee voor Frans.
Ik had al gemerkt dat ik niet goed was in Frans, erg veel tijd kwijt was voor teleurstellende resultaten (met veel zwoegen en zelfs met bijles maximaal een 5.5). Daarnaast vond ik Frans ook niet leuk (wellicht omdat ik er niet goed in was), vond ik Frankrijk een stom land en had ik bedacht dat ik 'later nooit iets met Frans zou willen gaan doen, dus waarom zou ik dan Frans moeten leren??" Feilloze logica van een 15-jarige puber. Valt letterlijk geen speld tussen te krijgen.
Zwaar teleurgesteld was ik ook (zelfs boos) toen ik te horen kreeg van mijn school dat met een twee (of elk cijfer lager dan een vier) je niet over mocht. Het gehele derde jaar moest dus opnieuw. Erg kwaad, omdat ik wist dat ik een E&M pakket fluitend zou afmaken en ik mezelf toch wel als een pienter kereltje zag. Ik vond het een onnodig dom besluit en ik begreep er weinig van.
Pas in dat tweede derde jaar realiseerde ik mij welke extreem domme fout ik had gemaakt in mijn redenering. De school was juist erg teleurgesteld in mij dat ondanks dat alles mij gemakkelijk afging, ik het verdomde om bij een kleine tegenslag (een minder vak) er even de schouders onder te zetten. Ik kon best een uurtje per week minder aan geschiedenis besteden, en een uurtje of twee per week meer aan Frans en ik zou het vak met een vijf kunnen afsluiten en er was niets aan de hand geweest. Dat je iets minder goed kan is niet iets om je voor te schamen, of ervan weg te lopen, maar juist een uitdaging om er meer mee aan de slag te gaan. Wellicht dat je flink moet zwoegen voor een zes, maar dan heb je alsnog een mooi resultaat behaald. Dat is wel de leergierigheid en mentaliteit die van een vwo/gymnasium leerling verwacht mag worden.
Uiteindelijk ben jij er niet voor de school (wat de meeste pubers denken) maar is de school er voor jou. Het interesseert de school uiteindelijk vrij weinig of je wel of niet meedoet. Je hoeft je niet te bewijzen, je moet er alleen voor openstaan. Als je dwars gaat liggen, moet je maar naar een school gaan die beter bij jouw verwachtingen past.
Harvard, Yale, sprak twee talen. Obama spreekt maar een taal.quote:Op zondag 19 januari 2014 14:39 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Nouja Bush kon zelfs president worden...
Herkenbaar ik heb het andersom dan jou echter.quote:Op zondag 19 januari 2014 12:40 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Alleen zo jammer dat het onderwijs systeem inherent verkankerd is en hier 0,0 rekening mee houdt.
Mijn wiskunde, economie, natuurkunde, scheikunde was altijd top. Zo pakte ik bij wiskunde meestal direct de verdieping en als ik het niet direct begreep bladerde ik even terug. Maar hey je bent goed in leren dus je moet ook Duits, Engels, Frans op hetzelfde hoge niveau kunnen. Like whut? Hoeveel achterlijkheid in 1 systeem wil je stoppen?
Ja het is een probleem een schizoïde mens durft geen risico's te nemen.quote:Op zondag 19 januari 2014 12:17 schreef Isabeau het volgende:
Ik denk dat je te gefixeerd bent op die IQ-test die je ooit hebt gedaan, Spongeboss. Je maakt een intelligente indruk en ik denk dat vooral je anhedonie en je geloof daarin je in de weg gaat staan en niet je intelligentie.
2 talen is nou niet iets moeilijks :/ Nederlanders kennen er standaard 2.quote:Op zondag 19 januari 2014 14:41 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Harvard, Yale, sprak twee talen. Obama spreekt maar een taal.
Geen kut natuurlijk. Mijn lieve moedertje heeft een mooi bedrag kapotgeslagen op een bijles mevrouw en nog wat andere onzin en met veel ploeteren heb ik mij naar een cijfer toegewerkt dat hoog genoeg was dat men het hele gemekker over Frans liet vallen.quote:Op zondag 19 januari 2014 14:04 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
En wat heb je uiteindelijk met je Frans gedaan en hoe vaak gebruik je het in je huidige vak?
Uiteindelijk gaat het om heel veel meer dan het opdoen van bepaalde kennis. De meeste scholieren zullen geen gebruik maken van XX% van de vaardigheden en kennis die zij opdoen tijdens hun schoolperiode. Het is dan heel aanlokkelijk om te denken zoals ik en heel veel andere pubers ook dacht op vijftienjarige leeftijd, namelijk waarom moet ik iets leren als ik er 'later' toch niets mee ga doen?quote:Stel je zomaar eens voor? Dat je talenten inzetten waar ze horen nu MOET je Frans leren op hoog niveau en dat gaat ten koste van je andere talenten? Talenten waar je waarschijnlijk WEL iets mee wil doen en wat mee gaat bereiken.
Dat is toch contra-intuïtief? Zo verspil je toch talenten en beperk je de ontwikkeling van echte talenten. Natuurlijk moet een pubertje tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Maar het huidige systeem werkt als een dwangbuis i.p.v. een duwtje de goede kant op.
Dat duwtje zou je moeten krijgen van leraren, ouders, en hierboven beschreven systeem.
Dat kan, maar vroeger waren de lokalen ook vrij uniform. Tegenwoordig hebben de meeste scholen themalokalen. Een scheikunde lokaal ziet er wezenlijk anders uit dan het Aardrijkskundelokaal, omdat dit het lesgeven bevordert. Met alle onderwijsvernieuwingen die wij achter de rug hebben geloof ik niet dat er nog een dergelijk uitgesproken gedachte zit achter de keuze.quote:Ps. Feitje het huidige onderwijssysteem van wisselen van lokalen en elk uur een ander vak in ontwikkeld door Pruisen. Niet alleen met de motivatie om burgers iets te leren maar ook met de grote motivatie gehoorzame burgers/werknemers te creëren.
Een typische voorbeeld hiervan is wat nog doorwerkt tot in de 21e eeuw is het constant wisselen van lokalen. Iedere niet volkomen randmongool heeft door dat het verplaatsen van 80 leraren vele malen efficiënter is dan het verplaatsen van 1500 leerlingen. Volgens hierarische Pruisische model was een leerling lager in rang dus hij/zij moest maar lopen.
Het is een misverstand dat Bush een laag IQ zou hebben (125).quote:Op zondag 19 januari 2014 14:53 schreef totalvamp het volgende:
[..]
2 talen is nou niet iets moeilijks :/ Nederlanders kennen er standaard 2.
Was meer dat je geen hoog IQ nodig hebt om ver te komen. Soms heb je een invloedrijke pa nodig, geluk, doorzettingsvermogen. Tenzij je echt niks kunt is er altijd wel wat te vinden.
Das wat de amerikaans propaganda ons wil doen gelovenquote:Op zondag 19 januari 2014 15:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is een misverstand dat Bush een laag IQ zou hebben (125).
Het gaat meer om zijn woorden en uitspraken. Daaraan kun je gewoon merken dat er iets niet klopt.quote:Op zondag 19 januari 2014 15:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is een misverstand dat Bush een laag IQ zou hebben (125).
Op zich goede post, ik mis alleen even het puntdat jesoms ook enorme winst te maken door juist aan je zwakke punten te werken. Onze intelligentie is niet statisch en je kunt dus door uitdaging aan te gaan gewoon beter worden in iets dat je heel moeilijk vindt. Wiskunde blijkt ook zoiets te zijn; gewoon een kwestie van veel oefenen. Laatst nog grappig onderzoekje over gelezen, op een paar uitzonderingen na zijn degenen die het meest tijd investeren in iets gewoon de besten daarin. Talent helpt, maar geeft niet de doorslag.quote:Op zondag 19 januari 2014 12:34 schreef Ryon het volgende:
Bijna elk mens heeft sterke en zwakkere punten. De truc is om je bezigheden zo af te stemmen dat je sterke punten volledig benut worden, en je zwakke punten zo min mogelijk worden belast. Het is niet erg om in 10 dingen minder goed te zijn, als je maar in één ding wel goed bent. IQ testen vertekenen om die reden heel erg, ze bieden maar beperkt vergelijkingsmateriaal. Ook met een gemiddeld lager IQ kan je topprestaties leveren wanneer je over een paar pieken beschikt.
Een realistisch zelfbeeld helpt hierbij. Natuurlijk zul je ook altijd met je zwakke punten geconfronteerd worden, maar het helpt om dan daar niet door af te schrikken maar gewoon meer tijd daarin te investeren zodat het ook op voldoende niveau zit.
Natuurlijk is het kut om zelf 100 uur te steken in een wiskundevak voor een zes, terwijl iemand anders er 30 uur in steekt en er met een acht van door gaat.. Maar daar moet je dan maar even mee leren leven, aangezien jij dan weer voor andere vakken achten kan halen met relatief weinig inspanning.
Ik weet wel het een en ander over schizoïde persoonlijkheidsstoornis en ook over IQ en wat dat allemaal zal kunnen betekenen voor jou. Ik wil je wel helpen, stuur maar een berichtquote:Op zondag 19 januari 2014 12:13 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Depressie is zo goed als voorbij, verder heb ik een alleen een persoonlijkheidsstoornis die schizoïde heet, dat komt met een grote vorm van anhedonie. Hoewel sommige het gek vinden dat een schizoïde persoon op een forum zit, is het vrij logisch daar contact hier vrij mondjesmaat is en ik het kan afsluiten wanneer ik wil. Aan de ene kant is het ook wel fijn wat contact te hebben op deze manier.
Het is inderdaad zo dat mijn verbale IQ boven ietsjes boven gemiddeld zit, terwijl de rest geloof ik onder gemiddeld zit, dit maakt het zo dat ik vrij apart ben IQ technisch.
Ik zal jou als ik dat mag wel even in een prive bericht sturen wat het precies is. Mits je mij wilt helpen.
Het is namelijk zo dat ik bij reken-technische dingen op 2 punten heel laag scoor, maar op een punt juist weer heel hoog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |