abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135643601
Ik krijg wat geld terug van mijn energierekening (*kuch* ¤690,- ), en wil dat weer nuttig besteden, dus een klokthermostaat (deze, wil niet de 'touch' omdat ik dat soort dingen onzin vind) en de radiatoren die niet in de woonkamer zitten thermostatische radiatorkranen geven in plaats van 'gewone'.

Groot plaatje van wat ik nu heb en dus wil vervangen. 4 van deze dingen die er alle 4 het zelfde uit zien.

Ik heb het idee dat ik wat ga vergeten te bestellen, of te veel ga bestellen, dus daarom maar deze vraag: Klopt het dat ik deze dingen nodig heb, heb ik meer nodig, of is dit te veel?
Danfoss regelelement met ingebouwde voeler RA2980, volgens mij is dit alleen maar de knop waar je aan draait.
Danfoss afsluiter RECHT ½ RA-N 15, volgens mij moet ik de huidige kranen en de rest er af draaien, en deze er op zetten. Dit zijn toch standaard maten?
Danfoss KLEMSET ½ x15mm , deze duikt ook op in de resultaten. Is deze echt nodig, of kan ik de oude gebruiken die nu nog op de radiator zit?

Technisch ga ik er wel uit komen, nacht verwarming uit, stekker uit de ketel, tuinslang van de aftapkraan naar het doucheputje, kraan langzaam open, als de druk er af is de ontluchtertjes open, 'oude' (jaar oud ;) ) meuk er af, nieuw spul monteren, hoeft geen probleem te zijn voor een elektronicus :+
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_135643827
je hebt alleen een andere radiatorkraan nodig
  zaterdag 18 januari 2014 @ 16:31:23 #3
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_135644110
Vergeet die "tape/band" (hoe het ook maar mag heten) niet he.
Anders krijg je lekkages.
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_135644825
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 16:31 schreef Sjechov het volgende:
Ben je niet nodig, het gedeelte wat in de radiator zit, laat je zitten. De nieuwe kraan past daar weer op.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135644827
Je gaat een thermostaatkop monteren in een kamer waar ook je honeywell hangt?

Die koppen zijn bedoeld voor ruimtes waar je thermometer juist niet hangt.

In de ruimte waar de honeywell hangt zet je de kop gewoon helemaal open, de honeywell laat je ketel af slaan als die ruimte op temperatuur is. daar heb je geen elektronische kop voor nodig.

Stel dat je in de keuken de kop volledig open zet, dan kan het daar mss wel 22 graden worden ipv de 20 die je in de huiskamer (waar de honeywell hangt) hebt ingesteld. Die kop zorgt er voor dat in de keuken het bv max 18 graden zal worden.

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2014 16:55:54 ]
pi_135645580
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 16:53 schreef cvboer het volgende:
Ben je niet nodig, het gedeelte wat in de radiator zit, laat je zitten. De nieuwe kraan past daar weer op
* Heb ;)
En mijn ervaring is dat je niet 2 onderdelen van verschillende merken (in dit geval SAR? en Danfoss)
moet gaan combineren; die 'koude klem' aansluiting past dan niet 100% waardoor je lekkages krijgt.

Dus ik zal als ik TS was een Danfoss kraan + bocht bestellen, en het hele zooitje vervangen.
pi_135645740
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 16:53 schreef CarltonBanks het volgende:

Quote van TS:
quote:
.. en de radiatoren die niet in de woonkamer zitten thermostatische radiatorkranen geven in plaats van 'gewone'.
En ik moet zeggen dat ik zelf ook meer fan ben van de 'ouderwetse' Chronotherm Modulation
dan de Touch versie; al is het alleen omdat je met de oude meer parameters kon aanpassen. :)

Knelset heb je ook nodig, aangezien je huidige kranen een ander knelsysteem hanteert.
pi_135646449
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 17:18 schreef naaa het volgende:

[..]

* Heb ;)
En mijn ervaring is dat je niet 2 onderdelen van verschillende merken (in dit geval SAR? en Danfoss)
moet gaan combineren; die 'koude klem' aansluiting past dan niet 100% waardoor je lekkages krijgt.

Dus ik zal als ik TS was een Danfoss kraan + bocht bestellen, en het hele zooitje vervangen.
Zolang beide merken conisch zijn, is het geen probleem. Ik heb er in meer dan 17 jaar loodgietertje spelen nooit lekkage mee gehad. Je hebt ook merken die er een O-ring in hebben, in dat geval zal je het staartstuk wel moeten vervangen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135647245
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 16:22 schreef arjan1112 het volgende:
je hebt alleen een andere radiatorkraan nodig
Volgens mij heb ik meer nodig. Knop en afsluiter. Ik heb wel eens van die 'kranen' bij de Aldi gezien, en dat ze 'overal' op pasten, maar ik vertrouw dat niet helemaal. Vandaar dit topic ;)
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 16:31 schreef Sjechov het volgende:
Ik heb ongeveer 4 (aangebroken) rolletjes liggen ;)
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 16:53 schreef cvboer het volgende:

[..]

Heb je niet nodig, het gedeelte wat in de radiator zit, laat je zitten. De nieuwe kraan past daar weer op.
En toen had ik er nog steeds 4 :')
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 16:53 schreef CarltonBanks het volgende:

In de ruimte waar de honeywell hangt zet je de kop gewoon helemaal open, de honeywell laat je ketel af slaan als die ruimte op temperatuur is. daar heb je geen elektronische kop voor nodig.

Stel dat je in de keuken de kop volledig open zet, dan kan het daar mss wel 22 graden worden ipv de 20 die je in de huiskamer (waar de honeywell hangt) hebt ingesteld. Die kop zorgt er voor dat in de keuken het bv max 18 graden zal worden.
Overal BEHALVE de woonkamer ;)
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 17:18 schreef naaa het volgende:

[..]

* Heb ;)

Ik dacht dat het koperwerk universeel was :? Wat voor bocht heb ik dan nodig? Of moet er nog iets tussen de kraan en de bocht?
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 17:24 schreef naaa het volgende:

[..]

Quote van TS:

[..]

En ik moet zeggen dat ik zelf ook meer fan ben van de 'ouderwetse' Chronotherm Modulation
dan de Touch versie; al is het alleen omdat je met de oude meer parameters kon aanpassen. :)

Knelset heb je ook nodig, aangezien je huidige kranen een ander knelsysteem hanteert.
Knelset heb ik wel de goede van? Er zijn er meerdere soorten van, en ik heb gewoon de gesuggereerde genomen.
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 17:48 schreef cvboer het volgende:

[..]

Zolang beide merken conisch zijn, is het geen probleem. Ik heb er in meer dan 17 jaar loodgietertje spelen nooit lekkage mee gehad. Je hebt ook merken die er een O-ring in hebben, in dat geval zal je het staartstuk wel moeten vervangen.
Er zit nu een SAR kraan op, weet je toevallig ook wat dat is? conisch of O-ring? Ik hou er niet zo van om heen en weer te rijden naar de bouwmarkt omdat ik het verkeerde heb besteld.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zaterdag 18 januari 2014 @ 18:18:44 #10
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135647327
Heen en weer rijden hoef je sowieso niet, die dingen zijn bij de kraan geleverd. Alleen de knelset moet je bij bestellen.
pi_135653849
Remeha iSense is ook een leuke thermostaat. Veel instelmogelijkheden (ook mbt tweaken CV ketel). Kost op Marktplaats 5 tientjes, nieuw in doos vaak. En gewoon OpenTherm dus werkt vast ook op jouw ketel.

Daar al eens naar gekeken? Of wil je perse die Honeywell?
pi_135654595
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 18:15 schreef Resistor het volgende:
Er zit nu een SAR kraan op, weet je toevallig ook wat dat is?
Ik dacht dat je het binnenwerk kan vervangen door zo een binnenwerk uit een SAR-thermostaatkraan. Dan hoef je het huis niet te demonteren. Moet je wel SAR-knoppen hebben.

- edit - zie hier: K&W / Vervangen van SAR radiatorkraan door thermostatisch binnenwerk
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_135654769
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 20:45 schreef Think_Pad het volgende:
Veel instelmogelijkheden (ook mbt tweaken CV ketel).
Dat is?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_135655061
Teveel om op te noemen, maar o.a. minimale aanvoertemperatuur, maximale aanvoertemperatuur, aanwarmtijd etc etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')