abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135630852

SLOWCHAT TOPIC

Veelgestelde vragen
Wat ís Bitcoin nou eigenlijk?
Op de (officiële?) website van Bitcoin (bitcoin.org) vind je veel informatie over de Bitcoin. Ook vind je daar hoe je een wallet maakt, wat de valkuilen zijn, en nog veel meer informatie die voor beginners erg handig is om te weten.

Welke crypto-coins zijn er behalve Bitcoin nog meer?
Een overzichtje van (alle?) crypto-coins vind je hier.
Let op voor zogenaamde scamcoins; coins waar je niets aan hebt, en enkel de portemonnee van de oprichter/bedenker spekt.

Waarom is de koers op Mt.Gox zo hoog en elders zo laag?
Mt.Gox heeft te maken met (lage?) limieten van de bank waardoor ze uitbetalingen (withdrawals) pas na enkele weken kunnen doen. Daarom ligt de prijs daar dus hoger.
Er zijn diverse exchanges met elk hun nadelen en voordelen.

Kent iemand bter.com en cryptsy.com? Waarom komen mijn coins niet aan?
De genoemde websites zijn niet geheel stabiel waardoor coins soms laat worden bijgeschreven. Ook kan het wegens deze problemen voorkomen dat je een tijdje geen bitcoins naar je eigen wallet kan oversturen.

Waar kan ik Bitcoins (ver)kopen?
1. Via een exchange (bijvoorbeeld bitstamp.net of btc-e.com). Voordelen: altijd kopen en verkopen tegen de marktprijs. Nadelen: duurt lang voor je geld op een exchange hebt staan, en je hebt te maken met soms hoge fees.
2. Via een site als bitonic.nl. Voordelen: je hebt direct je bitcoins en kunt afrekenen met iDEAL. nadelen: je betaalt doorgaans meer dan je op een exchange zou betalen.

Ik kan geen betaling versturen terwijl ik wel genoeg BTC in mijn wallet heb?
Bovenop je betaling komt (niet altijd automatisch!!!) nog een fee (van meestal 0,0001 BTC), houd er dus rekening mee dat je maximaal je saldo min de fee kunt overboeken. Je kan ook zonder fee overboeken, maar dan kan een overboeking dagen duren.

Wat zijn die groene en rode rechthoekjes met zwarte stokjes eraan die je op sommige beurssites ziet?
Die rechthoekjes (candles) geven de prijzen van de trades weer die plaats vonden in een bepaald tijdsframe. De ene kant van het gekleurde rechthoekje is de openingspijs, de andere kant de laatste prijs in dat tijdsvak. Als de prijs stijgt is de candle groen, anders rood. De streepjes geven weer voor welke prijzen er nog meer gehandeld is in die tijdsperiode.

Welke exchanges zijn er?
Er zijn enkele grote exchanges:
btc-e.com: handelen in de meest bekende coins; je moet minimaal ¤ 2000,- storten als je geld wil storten.
mtgox.com: handelen in Bitcoin; kan weken/maanden duren voor je je geld op je rekening hebt staan
bitstamp.net: handelen in Bitcoin

Hoe koop ik snel Litecoins (of andere coins)?
Koop Bitcoins bij een site als bitonic.nl, stuur je Bitcoins naar een exchange (bijvoorbeeld btc-e.com), en 'ruil' ze daar in voor de coins die je wil.

Waar houden jullie de koersen in de gaten?
http://bitcoinwisdom.com/markets/mtgox/btcusd
http://bitcoinity.org/markets/mtgox/USD
http://bitcoin.clarkmoody.com
Soms kun je switchen naar een andere exchange/coin om daar de koers op te volgen.

Ik heb Bitcoins verzonden, maar ze komen niet aan!
Zoek het nummer van je transactie op, of je persoonlijke Bitcoinadres als je je transactienummer niet kunt vinden. Vul die hier in de zoekbalk in, klik op Search, en kijk hoeveel keer je transactie is bevestigd. Als dat minder dan 7 keer is dan is je transactie nog onderweg (sommige exchanges eisen minimaal 7 bevestigingen, andere weer 3, en zo kan dat overal verschillen), anders kun je het beste contact opnemen met de helpdesk van de exchange waar je je coins heen hebt gestuurd.

Is het veilig al mijn coins op een exchange te laten staan?
Je geeft daarmee je coins in handen van iemand die je niet kent. Over het algemeen wordt in deze topicreeks iedereen op het hart gedrukt de coins in eigen beheer te houden. Er zijn voorbeelden te noemen van exchanges of online wallets die er plots met alle coins vandoor gingen, zonder ook maar een spoor achter te laten. Probeer daarom zoveel mogelijk coins in eigen beheer te houden (maar wees er uiteraard wel zuinig op; weg = weg!).

Meer exchanges plus de marktposities vind je hier.

Wil je eigenlijk alleen proberen?

quote:
If you want to give Bitcoin a try for the first time or want somewhere to test out your trading strategies then we've made this site for you. There's no real money involved at all. Here you can buy and sell Bitcoin in the same way that you would on real exchanges. We have functionality for MtGox and Bitstamp with plans to add in more exchanges if there is enough interest. Using this site is 100% free with no plans to change that. Feedback is greatly appreciated!
https://www.bitsim.net/

Magnets nieuwe auto, gekocht van zijn bitcoinwinsten:

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 21:37 schreef Leafeon672 het volgende:
Bitcoins hebben mijn leven geruïneerd :'(. Mijn vriendin is nu prostituee, mijn dochtertje zit voor de cam, mijn ouders heb ik moeten vermoorden zodat ik hun organen kon verkopen, mijn huis ben ik kwijtgeraakt. Ik verkoop nu mijn kontje achter het station :'(
Forcefield City Bewoner
  zaterdag 18 januari 2014 @ 01:44:08 #2
418854 GTAnoob
Depressief, veel $ Verloren
pi_135630871
Laten we allen bidden dat dit een bull trap is

*bidt*
Ik spring van de brug af als LTC niet gauw weer naar de $23 grens gaat! :o
pi_135630876
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 01:38 schreef roislecxe het volgende:
Ik weet gewoon voor 90% zeker dat als ik besluit erin te gaan dat het fout gaat. Zou toch idioot zijn om deze stijging te missen en weer op de max in te gaan kopen. Heb ik echt al TE vaak gedaan.
Het is op dit moment heel tricky om te kopen, de stijging is een manipulatie omhoog (gekomen door een x aantal grotere buys). Dat probeerden ze dus al eerder en dat mislukte toen. Nu hebben ze het daarna weer geprobeerd en dat lijkt te lukken, enkel is het doel dan wel dat mensen gaan kopen. Als dat vertrouwen er niet is gaat men dumpen en shortposities openen. Dat is iig mijn visie op het moment, daarom wil ik nu eerst zeker weten dat de rally omhoog doorzet voordat ik inkoop en alles weer zie vallen. Maar op dit moment hangt het er nogal om...
LUISTER NIET NAAR WAT IK OVER DE PRIJS TE ZEGGEN HEB, DIT IS HOOGST SPECULATIEF!!
pi_135630910
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 01:44 schreef Stryder het volgende:

[..]

Het is op dit moment heel tricky om te kopen, de stijging is een manipulatie omhoog (gekomen door een x aantal grotere buys). Dat probeerden ze dus al eerder en dat mislukte toen. Nu hebben ze het daarna weer geprobeerd en dat lijkt te lukken, enkel is het doel dan wel dat mensen gaan kopen. Als dat vertrouwen er niet is gaat men dumpen en shortposities openen. Dat is iig mijn visie op het moment, daarom wil ik nu eerst zeker weten dat de rally omhoog doorzet voordat ik inkoop en alles weer zie vallen. Maar op dit moment hangt het er nogal om...
Manipulatie inderdaad, met de beschikking over 'slechts' pak hem beet 10.000 LTC kun je de prijs al enorm beinvloeden door stomme muren te bouwen.
Forcefield City Bewoner
pi_135630920
En huobi heeft ook geen zin meer.
Forcefield City Bewoner
  zaterdag 18 januari 2014 @ 01:47:39 #6
418854 GTAnoob
pi_135630935
Ik denk dat China het nog een keer wilt oppompen voor ze alles massaal gaan droppen...
pi_135630937
45mln cookies per sec :')
Forcefield City Bewoner
  zaterdag 18 januari 2014 @ 01:48:00 #8
418854 GTAnoob
pi_135630940
Ik denk dat ik rond de 23 terug koop, dan heb ik mijn 'verlies' iig iets beperkt (verkocht rond 22.95).
pi_135630946
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 01:47 schreef roislecxe het volgende:
45mln cookies per sec :')
Lol 19.500 cps hahaha :+
LUISTER NIET NAAR WAT IK OVER DE PRIJS TE ZEGGEN HEB, DIT IS HOOGST SPECULATIEF!!
  zaterdag 18 januari 2014 @ 01:48:29 #10
418854 GTAnoob
pi_135630948
Ik weet het trouwens niet.

Straks is het echt rond de 23, en dan koop ik waarschijnlijk toch niet :')

Argh, ik ben een mongool :'(
pi_135630978
quote:
9s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 01:48 schreef GTAnoob het volgende:
Ik weet het trouwens niet.

Straks is het echt rond de 23, en dan koop ik waarschijnlijk toch niet :')

Argh, ik ben een mongool :'(
Dit.
Dan denk je, naaaah het zakt wel verder dan 23. En dan ben je te laat want dan stijgt het weer.

MAAR!
Als je wel koopt op 23. Dan zakt het toch naar 21.
Forcefield City Bewoner
pi_135631005
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 01:49 schreef roislecxe het volgende:

[..]

Dit.
Dan denk je, naaaah het zakt wel verder dan 23. En dan ben je te laat want dan stijgt het weer.

MAAR!
Hahaha doemdenker 8)7
  zaterdag 18 januari 2014 @ 01:51:17 #13
418854 GTAnoob
pi_135631009
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 01:49 schreef roislecxe het volgende:

[..]

Dit.

MAAR!
INDERDAAD

Bij de vorige grote crash (van 48 naar iets van 10)
ben ik 100 LTC verloren...
pi_135631020
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 01:50 schreef Stryder het volgende:

[..]

Hahaha doemdenker 8)7
Realist noem ik het liever.
Forcefield City Bewoner
pi_135631075
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 01:51 schreef GTAnoob het volgende:

[..]

INDERDAAD

Bij de vorige grote crash (van 48 naar iets van 10)
ben ik 100 LTC verloren...
Tussen de top van 48 en de bodem van 10 zaten wel nog een paar flinke stijgingen he :P

Ik stapte eind november in bij 43 ( :') )
Toen begon de keldering tot 25, heb ik anderhalve week gehold ofzo, en verkocht op 36 toen het in dreigde te zakken (uiteraard steeg het door tot 42 maar goed)
Das was les 1 in niet met 100% instappen :')
Forcefield City Bewoner
pi_135631110
En zo heel ongemerkt, staat LTC al bijna een maand tussen de 20 en 30.
Forcefield City Bewoner
pi_135631111
100% instappen, dan moet je heel zeker van je zaak zijn. En dat vind ik heel knap bij bitcoin.
Daar heb ik eigenlijk nog niet veel momenten van gezien.

Twee goede korte trades weten te maken vandaag, meer zat er voor mij helaas niet in.
pi_135631154
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 01:57 schreef Stryder het volgende:
100% instappen, dan moet je heel zeker van je zaak zijn. En dat vind ik heel knap bij bitcoin.
Daar heb ik eigenlijk nog niet veel momenten van gezien.

Twee goede korte trades weten te maken vandaag, meer zat er voor mij helaas niet in.
Toen had ik BTC net een paar dagen, was nog enorm aan het klooien. Maarja, al spelende leert men. daarom ben ik ook met een klein bedrag begonnen om het gevoel een beetje te krijgen. En alle termen en grafieken enzo. Ben over het algemeen niet zo van het vragen, maar meer van het zelf uitzoeken :P

Vandaag 1 goede en 1 foute trade gemaakt. De foute was kostbaarder dan de winst van de goede, dus vandaag sloeg weer nergens op.
Forcefield City Bewoner
pi_135631209
Ik ga vandaag niet meer instappen. Stijgt het, dan stijgt het maar mooi. Kan ik vannacht iig rustig slapen.
Forcefield City Bewoner
pi_135631213
Het is ook echt wel lastig, ja in november toen alles elke dag over de kop ging was het makkelijk.

Nu zijn de marges veel kleiner en stijgingen duren vaak langer dan dalingen, daarom is het ook altijd heel erg uitkijken met hoeveel je ergens instapt.

Zelf uitzoeken hoe e.e.a. werkt is ook de beste methode mijns inziens :)
pi_135631226
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 02:02 schreef roislecxe het volgende:
Ik ga vandaag niet meer instappen. Stijgt het, dan stijgt het maar mooi. Kan ik vannacht iig rustig slapen.
Ja, het is op dit moment iig niet veilig om in te stappen.
Weet ook niet of ik dat moment nog ga meemaken vannacht :)
pi_135631238
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 02:03 schreef Stryder het volgende:

[..]

Ja, het is op dit moment iig niet veilig om in te stappen.
Weet ook niet of ik dat moment nog ga meemaken vannacht :)
Het staat voor het gevoel veel te hoog na de continue stijging van laatste dagen.

Maar ja, ooit was voor het gevoel 43 erg laag.
Forcefield City Bewoner
  zaterdag 18 januari 2014 @ 02:04:19 #23
418854 GTAnoob
pi_135631242
Het stijgt weer hoor. Godverdomme. Fijn om zo het weekend te beginnen..
pi_135631258
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 02:04 schreef GTAnoob het volgende:
Het stijgt weer hoor. Godverdomme. Fijn om zo het weekend te beginnen..
Maar nu instappen is suicide :P
Forcefield City Bewoner
  zaterdag 18 januari 2014 @ 02:05:35 #25
418854 GTAnoob
pi_135631263
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 02:05 schreef roislecxe het volgende:

[..]

Maar nu instappen is suicide :P
Denk het ook.

Ik weet echt niet wat ik moet doen ;(.