Ja, maar bussen zijn geen samenstel van voertuigen. En de vraag is of ze van de rijstrook gebruik mogen maken, en dat mag.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:37 schreef Goldenrush het volgende:
Hoi,
ik was een oefentheorie examen aan het maken, maar zit nu toch even met mijn handen in het haar.
Dit is de link naar vraag (en antwoord)
http://oi43.tinypic.com/4scy8x.jpg
Ten eerste: bussen zijn toch wel langer dan 7 meter? En waarom mogen bussen met 3 rijstroken aan de linkerrijstrook rijden, ze kunnen toch gebruikmaken van de twee rechtse?
Het antwoord van de vraag geeft net aan dat bussen geen vrachtwagens zijn. Overigens heb je voor het besturen van een bus een speciaal busrijbewijs nodig.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:41 schreef awiebo het volgende:
bus bestuur je met groot rijbewijs dus valt het onder de definitie vrachtwagen toch? Die zijn gebonden aan een maximumsnelheid en hangt dus af van geldende regeling en/of inhaalverboden??
Tussen niet mogen en niet komen zit een groot verschilquote:Op vrijdag 17 januari 2014 23:19 schreef blup het volgende:
Als die bus een aanhanger heeft mag hij er niet op komen.
Nope, je hebt een speciaal busrijbewijs en speciale regels voor bussen, zo mag een bus 100 en idd lekker op de linkerrijstrook mits er geen karretje voor fietsen of bagage aanhangt.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 19:41 schreef awiebo het volgende:
bus bestuur je met groot rijbewijs dus valt het onder de definitie vrachtwagen toch? Die zijn gebonden aan een maximumsnelheid en hangt dus af van geldende regeling en/of inhaalverboden??
Bussen zijn meestal niet overdreven veel lichter als een vrachtwagen, zeker niet qua asdruk.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:30 schreef Fer het volgende:
Ach, ze zijn ook niet echt traag ofzo. Vaak net zoveel vermogen als een vrachtwagen en een stuk lichter en gestroomlijnder.
Kunnen wel omvallen, dat wel.
Gelede bussen hebben aan de voor- en achterkant hetzelfde kenteken dus worden kennelijk gewoon als één voertuig gezien. Anders had er een W-plaat achterop gezeten.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:05 schreef Sparqq het volgende:
Maar hoe zit het dan met gelede bussen? Dat is eigenlijk gewoon een aanhanger.
Een kleine aanhanger ookquote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:31 schreef JDude het volgende:
[..]
Gelede bussen hebben aan de voor- en achterkant hetzelfde kenteken dus worden kennelijk gewoon als één voertuig gezien. Anders had er een W-plaat achterop gezeten.
Ja, maar ik gok zomaar dat het achterste stuk van een gelede bus iets meer dan 750 kg. weegt.quote:
Ik bedoel dat een combinatie van > 7m ook het zelfde kenteken voor en achter kan hebben.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:40 schreef JDude het volgende:
[..]
Ja, maar ik gok zomaar dat het achterste stuk van een gelede bus iets meer dan 750 kg. weegt.
Zelfde kenteken, andere platenquote:Op zaterdag 18 januari 2014 15:46 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Nee, die heeft een witte, een gelede bus een gele
Klopt; daarom heb je er ook geen rijbewijs E achter D voor nodig.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:42 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ik bedoel dat een combinatie van > 7m ook het zelfde kenteken voor en achter kan hebben.
Maar een gelede bus van volgens mij niet rijden zonder het achterste deel en is het daarom geen combinatievoertuig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |