Een opleiding is nooit 'jouw schuld'. Het is een investering in jezelf, en je leert buiten vakkennis ook andere dingen. Maar je gaat wel heel kort door de bocht met je vergelijking mbo - wo. Ik ken genoeg mensen die er op het hbo en ook wo er met de pet naar gooien en het toch halen.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:55 schreef Sheldon. het volgende:
Ben zelf een vrij concreet voorbeeld van wat TO omschrijft:
Zelf ook vwo gedaan. Niet dat ik er heel veel voor heb moeten doen, maar had toch wel de nodige discipline. Niet uitgaan voor toetsweken, regelmatig even een samenvattinkje maken, weinig spijbelen.
Mijn neef is in zijn puberteit he-le-maal doorgedraaid. Blowen, zuipen, verkeerde vrienden, maanden niet op school geweest.
Hij haalde uiteindelijk zijn vmbo, is daarna naar het ROC gegaan en heeft een opleiding administratie gedaan. Ook in die periode nog veel met foute vrienden, weinig aandacht aan zijn opleiding, maar hij vertelde zelf altijd stoer dat hij ''alles toch wel haalde'' omdat hij de leraar goed kende...
Zelf ben ik inmiddels afgestudeerd in rechten, jaja dit is een alfastudie. Maar mijn neef heeft inmiddels wel een baan, en ik zit zonder, en loop momenteel maar voor de derde keer een stage a 400 euro per maand. Woon nog met huisgenoten, weinig tot geen uitzicht op een baan.
De markt zit nu eenmaal zo in elkaar, en ik zou ook niet weten wie je hier de schuld van kunt geven, maar dat sommige mensen in dit topic zeggen dat het mijn eigen schuld is dat ik rechten ben gaan studeren, dat gaat me echt te ver.
Ik durf te stellen dat er heel veel mbo'ers zijn die er ook behoorlijk met de pet naar gegooid hebben, en daar kun je mensen die een wetenschappelijke opleiding hebben gedaan, ookal is het een alfaopleiding, echt niet mee vergelijken..
Mijn idee is ook niet om hoger opgeleiden onder alle omstandigheden voorrang te verlenen boven lager opgeleiden. Maar gezien de huidige economische omstandigheden kan het voor zowel werkgever als hoger opgeleide werknemer eerder dan onder normale omstandigheden lonend zijn om naar alternatieven te kijken.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:51 schreef DeRakker. het volgende:
Wie heeft je verteld dat hoger opgeleiden een betere baan kans hebben?
Voor de crisis was het niet anders dan nu.
Als er te veel aanbod is van personeel is het nogal logisch dat een baan vinden lastig is.
Je idee om hoger opgeleiden voorrang te geven voor banen van een lager niveau slaat echt nergens op.
Alsof ze dat niet doen.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 00:01 schreef TommyVercetti het volgende:
[..]
Mijn idee is ook niet om hoger opgeleiden onder alle omstandigheden voorrang te verlenen boven lager opgeleiden. Maar gezien de huidige economische omstandigheden kan het voor zowel werkgever als hoger opgeleide werknemer eerder dan onder normale omstandigheden lonend zijn om naar alternatieven te kijken.
Dat heb ik ook nooit gezegd, ik weet zelf uit eigen ervaring dat het niet zo is.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:56 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Qua cijfers klopt dat idd.
Maar een hoge opleiding is geen baangarantie.
Er zijn ook veel die onder het niveau werken en dus niet meetellen met werkloos...
Zo'n idee had ik wel toen ik begon aan mijn studie, maar de arbeidsmarkt was toen nog een ver van mijn bed show.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 00:00 schreef Nat-Water het volgende:
[..]
Een opleiding is nooit 'jouw schuld'. Het is een investering in jezelf, en je leert buiten vakkennis ook andere dingen. Maar je gaat wel heel kort door de bocht met je vergelijking mbo - wo. Ik ken genoeg mensen die er op het hbo en ook wo er met de pet naar gooien en het toch halen.
Je moet trouwens niet verbaasd zijn dat je zonder werk zit, van rechten is het domweg gewoon bekend dat er meer mensen zijn die die studie doen en de arbeidsplaatsen beperkt zijn.
Wel succes gewenst!
Zie het niet zo pessimistisch in. Als je echt wilt lukt het je wel. Ik heb natuurlijk makkelijk praten vanuit mijn positie, maar ik herken het. Je moet blijven proberen, probeer je netwerk aan te spreken, en het komt echt, echt, vanzelf.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 00:07 schreef Sheldon. het volgende:
[..]
Zo'n idee had ik wel toen ik begon aan mijn studie, maar de arbeidsmarkt was toen nog een ver van mijn bed show.
Hoe ik het wel voel, is dat het best wel oneerlijk is om daar op deze manier voor ''gestraft'' te worden, want zo voelt het wel een beetje.
Je neemt je school (vanaf 1 vwo tot je master) altijd serieus, en dan blijkt juist iemand die zijn opleiding nooit serieus heeft genomen eerder de voetjes op het droge te hebben dan ikzelf.
Ik heb er geen moeite mee om nog een tijdje stages te blijven lopen, maar ik weet ook niet hoe ver dit verhaal nog door zal lopen. Nu ben ik nog relatief jong, maar als ik straks 29/30 ben en ik werk nog steeds in een kroeg en kan nog steeds geen eigen huis kopen, dan zou je kunnen stellen dat mijn leven verkloot is, omdat ik een hoge opleiding heb gedaan, en dat vind ik wel heel erg oneerlijk..
Studeren met als doel rijk te wordenquote:Op vrijdag 17 januari 2014 00:21 schreef Piye het volgende:
Als ik ergens een hekel aan heb is het wel volk dat denkt dat alles ze komt aanwaaien en ze gelijk 10.000 per maand gaan verdienen omdat ze WO hebben gedaan.
Dat is ook wel een beetje zo. Het gras is bij mij altijd wat groener bij de buren. Als ik nu een eigen huis had gehad en ik moet elke ochtend om 7 uur 's ochtends bij andere mensen de heg snoeien zou ik daar waarschijnlijk ook niet blij van worden, al kijk ik nu enigszins met afgunst naar iemand die dit wel doet.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 00:10 schreef Nat-Water het volgende:
[..]
Zie het niet zo pessimistisch in. Als je echt wilt lukt het je wel. Ik heb natuurlijk makkelijk praten vanuit mijn positie, maar ik herken het. Je moet blijven proberen, probeer je netwerk aan te spreken, en het komt echt, echt, vanzelf.
quote:
Nog zoiets inderdaad. Vooral als je dan ook nog eens te beroerd bent om überhaupt uit te zoeken of je wel rijk zal worden met je studie.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 00:23 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Studeren met als doel rijk te wordendaar gaat het al mis. Als je bijvoorbeeld anesthesist wil worden vanwege het salaris
![]()
Het WO is nou eenmaal geen beroepsopleiding. Dus misschien moet je inderdaad wat meer doen om een baantje te vinden, misschien moet je je op het buitenland richten (al weet ik niet in hoeverre dat kan met rechten). Je neef verwijten dat hij wel een redelijke baan heeft met zijn foute vrienden is in ieder geval niet de oplossing.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 00:29 schreef Sheldon. het volgende:
Het idee dat ik rijk word door simpelweg te studeren heb ik op mijn 17e al laten varen. Maar er zit ook nog iets tussen 10 k per maand verdienen en überhaupt geen uitzicht hebben op een baan.
Momenteel werk ik al jaren in een restaurant. Ik heb geen vreselijk groot ego, maar na 10 jaar pannenkoeken serveren in een lullig regionaal restaurant begint me dit ook wel een beetje mijn eer te na te worden eerlijk gezegd..
Dit dus.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 00:18 schreef Mortaxx het volgende:
Moet er niet aan denken nu al vast de zitten aan huis, vrouw, kind, baan en labrador. Wees blij dat je tot je 25e kan studeren. Wees blij dat je ongebonden bent. Wees blij dat je met niemand rekening hoeft te houden. Boeiend dat geld. Vrijheid!
Ik denk dat het meer aan jou en je vriendengroep ligt. Soort zoekt soort, dus je matties zullen niet veel anders zijn dan jou.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 00:01 schreef TommyVercetti het volgende:
[..]
Mijn idee is ook niet om hoger opgeleiden onder alle omstandigheden voorrang te verlenen boven lager opgeleiden. Maar gezien de huidige economische omstandigheden kan het voor zowel werkgever als hoger opgeleide werknemer eerder dan onder normale omstandigheden lonend zijn om naar alternatieven te kijken.
En afgeven op mensen die een lagere opleiding hebben gedaan.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 00:21 schreef Piye het volgende:
Als ik ergens een hekel aan heb is het wel volk dat denkt dat alles ze komt aanwaaien en ze gelijk 10.000 per maand gaan verdienen omdat ze WO hebben gedaan.
Yup, werk zat in de agrarische sector. Dat krijg je als dat de enigste sector is die gegroeid heeft afgelopen jaren.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:06 schreef Zeetakje het volgende:
Daarom: hoger agrarisch onderwijs
Werk gegarandeerd![]()
Ik zou het overwegen als ik jou was
Had je maar een 'echt' vak moeten leren. Je kan altijd nog voor jezelf beginnen..quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:55 schreef Sheldon. het volgende:
Ben zelf een vrij concreet voorbeeld van wat TO omschrijft:
Zelf ook vwo gedaan. Niet dat ik er heel veel voor heb moeten doen, maar had toch wel de nodige discipline. Niet uitgaan voor toetsweken, regelmatig even een samenvattinkje maken, weinig spijbelen.
Mijn neef is in zijn puberteit he-le-maal doorgedraaid. Blowen, zuipen, verkeerde vrienden, maanden niet op school geweest.
Hij haalde uiteindelijk zijn vmbo, is daarna naar het ROC gegaan en heeft een opleiding administratie gedaan. Ook in die periode nog veel met foute vrienden, weinig aandacht aan zijn opleiding, maar hij vertelde zelf altijd stoer dat hij ''alles toch wel haalde'' omdat hij de leraar goed kende...
Zelf ben ik inmiddels afgestudeerd in rechten, jaja dit is een alfastudie. Maar mijn neef heeft inmiddels wel een baan, en ik zit zonder, en loop momenteel maar voor de derde keer een stage a 400 euro per maand. Woon nog met huisgenoten, weinig tot geen uitzicht op een baan.
De markt zit nu eenmaal zo in elkaar, en ik zou ook niet weten wie je hier de schuld van kunt geven, maar dat sommige mensen in dit topic zeggen dat het mijn eigen schuld is dat ik rechten ben gaan studeren, dat gaat me echt te ver.
Ik durf te stellen dat er heel veel mbo'ers zijn die er ook behoorlijk met de pet naar gegooid hebben, en daar kun je mensen die een wetenschappelijke opleiding hebben gedaan, ookal is het een alfaopleiding, echt niet mee vergelijken..
Ik herken je gevoel. Tegen mij werd altijd gezegd 'maak je opleiding af', een goede opleiding was belangrijk, bijna een voorwaarde voor 'een goed leven later'. Toen studeerde ik af en kon 'later' beginnen.. Dat viel vies tegen! Ik heb vaak gedacht: 'wanneer begint later? Ik heb een studie afgerond, netjes binnen een redelijke termijn, waar is het schip met geld? Waar is het geluk? Nu moet alles toch goed komen?'. Ik heb het er zeker moeilijk mee gehad, ik weet nog dat ik het enorm oneerlijk vond dat een apothekersassistente met haar MBO opleiding destijds meer verdiende dan ik met mijn eerste baantje. Vreselijk! Had ik daarvoor nou vwo, een bachelor en een master gedaan? Nu, 3,5 jaar na mijn afstuderen, heb ik redelijk mijn draai gevonden, goede baan met een goed salaris. Maar het was destijds een deceptie.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:31 schreef TommyVercetti het volgende:
[..]
Ik doe niet afgunstig, althans ; Zo bedoel ik het niet.
Maar ik had altijd 1 ding in mijn leven waarvan ik dacht dat ik goed bezig was, en dat is mijn opleiding. En als dat, naarmate je dichter bij de eindstreep komt, amper waarde blijkt te hebben na 6 jaar gymnasium en 4 jaar WO, is dat inderdaad even slikken.
Vooral wanneer je ex die nog nooit een uur heeft gestudeerd al een OT contract heeft en een huis koopt met haar eigen zooitje, terwijl ik nog de schijt van mijn 4 huisgenoten uit de pot moet boenen, en voorlopig nog wel even moet doen waarschijnlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |