abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135585629
Zowel mijn vrienden als ik doen allemaal een WO of hbo studie. De een wat succesvoller dan de ander, maar al met al zijn we momenteel druk bezig om alles af te ronden.

Toen ik vier jaar terug van de middelbare school kwam, had ik het gevoel dat niemand mij wat kon maken : Ik had het gymnasium afgerond binnen nominale tijd, wat konden mensen nog meer van mij verwachten? Van mijn ouders tot de afdelingsleider ; Iedereen zei dat het enige goede om te doen het afronden van het vwo was, want pas dan kwam alles wel goed.

Maar inmiddels krijg ik bijna het gevoel alsof ik een fout heb gemaakt door mijn best te doen destijds. Iedereen riep : Doe je best, volg een studie, en je krijgt een goed betaalde baan. Vmbo moet je niet willen, want je kan makkelijk beter.

Nu lijkt het echter wel de omgekeerde wereld : Veel studenten die ik ken zitten gewoon best wel in de shit. Ik heb het geluk dat mijn ouders me financieel altijd hebben bijgestaan, maar veel vrienden die uit wat minder bedeelde gezinnen komen zitten nu al met een aardige schuld opgezadeld. Daarnaast kunnen er veel -op een enkeling na- amper aan een fatsoenlijke stageplek komen, laat staan aan een vast contract om zodoende een huis met hypotheek te kunnen krijgen.

Veel zijn er al rond de 25, maar hebben voorlopig nog geen enkele mogelijkheid om een zelfstandige woning te kunnen kopen. Diegenen die hun studie al hebben afgerond worden wel uit hun sociale huurwoning gegooid omdat de nieuwe studentjes erin moeten, en sommigen zijn daardoor genoodzaakt om maar weer bij hun ouders te gaan wonen..

Nu hebben er veel ook niet de moeilijkste betastudies als natuurkunde of scheikunde gedaan, maar dan nog kom je mooi bedrogen uit als je vwo hebt gedaan en daarna universiteit en denkt dat de toekomst voor jou dan wel oké zit, terwijl nu eigenlijk jij degene bent die zich zorgen moet maken over de toekomst, en het de rokende en blowende vmbo'ertjes van weleer zijn die al lang en breed in een doorzonwoning met auto en vriendin en labrador en vast contract hun voetjes op het droge hebben.. Op die gebieden is immers werk zat, maar daar heeft niemand een paar jaar geleden voor gewaarschuwd.

Als ik eerlijk moet zijn zou ik op dit moment liever ruilen met iemand die financiële zekerheid heeft voor de toekomst. Dan maar geen academische titel.
  donderdag 16 januari 2014 @ 23:04:39 #2
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_135585639
tl;dr
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_135585660
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:04 schreef hmmmz het volgende:
tl;dr
eens
pi_135585738
Waarom zou je op je 25e eigenlijk al een huis willen kopen?
Hier schreef Ga.aguyim het volgende:
Bitterlemon is eigenlijk een gespierde god met blond golvend haar.
Hier schreef 2Happy4U het volgende:
Je bent een gespierde god met blond golvend haar.
  donderdag 16 januari 2014 @ 23:06:59 #5
404847 Zeetakje
wat niet rekt dat scheurt wel
pi_135585773
Daarom: hoger agrarisch onderwijs _O_
Werk gegarandeerd ^O^

Ik zou het overwegen als ik jou was
pi_135585858
Hoewel het een kutsituatie is TS, als je werkloos uit je HBO / WO komt moet je niet vergeten dat als je een baan vindt je direct meer verdient dan een vmbo'er. En er zitten trouwens ook nog steeds meer laagopgeleide mensen thuis dan hoogopgeleide mensen.
Oh.
pi_135585870
Ja, dat lijkt me inderaad leuk, zo om op je 25e al een huisje, boompje, beestje te hebben en geen voldoening uit je werk te halen.
pi_135585875
quote:
2s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:06 schreef Bitterlemon het volgende:
Waarom zou je op je 25e eigenlijk al een huis willen kopen?
Dat hoeft ook niet zo nodig, maar het moet ook niet veel en veel later gaan worden.

Als ik om me heen kijk hebben er best een aantal fatsoenlijke studies afgerond. Hier op fok is communicatie misschien geen stuiver waard, maar alsnog presteert zo iemand wel een stuk meer dan een vmbo'er die er altijd met de pet naar heeft gegooid.

Wat dat betreft vind ik het oneerlijk dat iemand met een academische titel nergens aan de bak komt, terwijl er op lager niveau van alles beschikbaar is, maar daar kom je ook niet aan de bak.

Stel je bent 25, en je hebt binnen een paar jaar nog geen vast contract. Voor je het weet ben je tegen de 30 en dan zou ik toch wel zenuwachtig worden.
pi_135585900
Een studie is nou eenmaal geen garantie voor succes. Maar je had je kans op succes wel kunnen verhogen door een mooie bètastudie te doen.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  donderdag 16 januari 2014 @ 23:09:23 #10
419973 Demociraptor
Met een stalen gezicht.
pi_135585914
Eigen bedrijf starten?
pi_135585960
Welkom in de realiteit.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_135585971
Weet niet wat die vrienden van jou denken, maar studeren betekent niet alleen je tentamens halen en dat je dan een baan krijgt. Dat doet namelijk iedereen.

Dat vmbo'ers al een baan hebben is geen vergelijking, die zijn op hun 21e klaar, ze hebbend een baan maar zweven ze hun hele leven rond dat inkomensniveau met leeftijdscorrectie
OEH!!AAAAHH UNIVERSAAJAJAJAJAHHEEOEEUEUE
pi_135585978
Financiele zekerheid kan zo verdwenen zijn :{ , die titel niet...of je moet de boel gaan flessen na een tijdje maar dat is een ander verhaal. :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_135585983
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:08 schreef Nat-Water het volgende:
Hoewel het een kutsituatie is TS, als je werkloos uit je HBO / WO komt moet je niet vergeten dat als je een baan vindt je direct meer verdient dan een vmbo'er. En er zitten trouwens ook nog steeds meer laagopgeleide mensen thuis dan hoogopgeleide mensen.
Ik ken eerlijk gezegd geen cijfers, maar ik word er een beetje verdrietig van als ik de situatie van sommige leeftijdsgenoten die hebben gestudeerd, vergelijk met leeftijdsgenoten die al een paar jaar werken na hun mbo, die massaal eigen huizen aan het kopen zijn.

Terwijl sommige wo afgestudeerden bijna wordt verweten dat ze een bepaalde studie hebben gedaan.
pi_135586065
quote:
14s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:09 schreef Rezania het volgende:
Een studie is nou eenmaal geen garantie voor succes. Maar je had je kans op succes wel kunnen verhogen door een mooie bètastudie te doen.
Dat is niet iedereen voorbehouden helaas.

Desalniettemin, een betastudie is misschien het beste dat je kunt doen. Maar een leuke alfastudie is nog altijd beter dan een ROC'tje managementassistent. Toch ken ik 3 mensen met een communicatiestudie die werk zoeken, terwijl een paar secretaresse's zo aan de slag kunnen.
pi_135586102
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:12 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Dat is niet iedereen voorbehouden helaas.

Desalniettemin, een betastudie is misschien het beste dat je kunt doen. Maar een leuke alfastudie is nog altijd beter dan een ROC'tje managementassistent. Toch ken ik 3 mensen met een communicatiestudie die werk zoeken, terwijl een paar secretaresse's zo aan de slag kunnen.
Je moet dan ook geen zweverige pretstudie of massastudie doen, zo simpel is. Wil je werk, simpel, kijk naar de cijfers, niet naar wat je leuk vindt.
pi_135586110
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:10 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Ik ken eerlijk gezegd geen cijfers, maar ik word er een beetje verdrietig van als ik de situatie van sommige leeftijdsgenoten die hebben gestudeerd, vergelijk met leeftijdsgenoten die al een paar jaar werken na hun mbo, die massaal eigen huizen aan het kopen zijn.

Terwijl sommige wo afgestudeerden bijna wordt verweten dat ze een bepaalde studie hebben gedaan.
Het is inderdaad triest. Ik heb zelf een beta studie gedaan, en ik moest een halfjaar wachten voordat ik iets vond. En dan had ik nog mazzel. Het is een hele hoop lekker maken, maar de realiteit is echt anders. En ja, dat voelt kut, want je hebt het idee dat je je studie voor niks hebt gedaan.

EDIT: Linkje voor je:

http://statline.cbs.nl/St(...)DR=T,G4&STB=G2,G1,G3

Je kan hier zien dat hoogopgeleiden toch echt een betere kans op een baan hebben.
Oh.
  donderdag 16 januari 2014 @ 23:13:28 #18
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_135586116
Volgens mij is dit wel het eerste topic wat het leven van een VMBO/MBOer verheerlijkt. :')

En communicatiestudie krijg ik zo'n slappe van. Als werkgevers ook een slecht beeld hebben van die studie en hoe hoog de lat daar bij ligt dan is het niet zo raar toch dat die mensen niet aan een baan komen?
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_135586189
1. TLDR: (Too Long To Read): get some Retatlin :)
2. Probleem van TS lijkt me wel lastig. Tip: ga vervolg studies doen. Ook het halen van simpele certificaten werken. Bijvoorbeeld projectleiding Prince2 o.i.d.
---------------------------------------
Better to burn up than fade away!
pi_135586221
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:13 schreef Rezania het volgende:

[..]

Je moet dan ook geen zweverige pretstudie of massastudie doen, zo simpel is. Wil je werk, simpel, kijk naar de cijfers, niet naar wat je leuk vindt.
Deels mee eens.

Toch vind ik dat je mensen die een ''pretstudie'' gedaan hebben méér kunt verwijten dan mensen die een ROC kutopleiding hebben gedaan. Terwijl mensen met een pretstudie in feite wel harder de lul zijn tegenwoordig dan mensen die van het MBO afkomen. Het is en blijft toch een universitaire opleiding die je hebt afgerond, die nog altijd vele malen meer inspanning vergt dan een mbo.
pi_135586286
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:15 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Deels mee eens.

Toch vind ik dat je mensen die een ''pretstudie'' gedaan hebben méér kunt verwijten dan mensen die een ROC kutopleiding hebben gedaan. Terwijl mensen met een pretstudie in feite wel harder de lul zijn tegenwoordig dan mensen die van het MBO afkomen. Het is en blijft toch een universitaire opleiding die je hebt afgerond, die nog altijd vele malen meer inspanning vergt dan een mbo.
Jongen, ben je nou gewoon jaloers dat een timmerman die mbo heeft gedaan zo aan het werk kan, terwijl je maatje van communicatiewetenschappen dat niet kan? :{ Vraag en aanbod, hoe moeilijk kan het zijn?
pi_135586342
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:14 schreef Groeneg2 het volgende:
1. TLDR: (Too Long To Read): get some Retatlin :)
2. Probleem van TS lijkt me wel lastig. Tip: ga vervolg studies doen. Ook het halen van simpele certificaten werken. Bijvoorbeeld projectleiding Prince2 o.i.d.
1. Als je een afkorting uit typt typ hem dan goed uit. En Retatlin?
2. Dat kost geld. Dat hebben de meeste starters nou net niet. En het is ook niet motiverend om als je klaar bent te horen te krijgen dat je nog door moet om een grotere kans te hebben op een baan.
Oh.
pi_135586439
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:16 schreef Rezania het volgende:

[..]

Jongen, ben je nou gewoon jaloers dat een timmerman die mbo heeft gedaan zo aan het werk kan, terwijl je maatje van communicatiewetenschappen dat niet kan? :{ Vraag en aanbod, hoe moeilijk kan het zijn?
Het is niet dat ik het niet snap, ik vind het gewoon oneerlijk.

Het wordt ter kennisgeving aangenomen, en dat vind ik frustrerend. Timmerman is een ambacht, daar kun je niet zomaar een universitair geschoolde voor inzetten. Maar als je een secretaresse of administrator nodig hebt, dan zou er in mijn ogen vaker voorrang verleend moeten worden aan bijvoorbeeld iemand met een wo achtergrond die bereid is om onder zijn of haar niveau te werken.

Een systeem waarin de hoger opgeleiden wel de mindere baantjes kunnen krijgen, maar de mindere niet de hogere. Dat is momenteel nog niet ver genoeg ontwikkeld.
pi_135586519
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:19 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Het wordt ter kennisgeving aangenomen, en dat vind ik frustrerend. Timmerman is een ambacht, daar kun je niet zomaar een universitair geschoolde voor inzetten. Maar als je een secretaresse of administrator nodig hebt, dan zou er in mijn ogen vaker voorrang verleend moeten worden aan bijvoorbeeld iemand met een wo achtergrond die bereid is om onder zijn of haar niveau te werken.

Een systeem waarin de hoger opgeleiden wel de mindere baantjes kunnen krijgen, maar de mindere niet de hogere. Dat is momenteel nog niet ver genoeg ontwikkeld.
Het nadeel daarvan is dat je als werkgever weet dat je secretaresse of administrator weggaat als hij de kans krijgt. En dan moet je weer iemand inwerken.
Oh.
pi_135586538
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:19 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Dus, omdat een paar figuren van je middelbare school je valse beloftes maakte, moet je nu voorrang krijgen op de arbeidsmarkt? Ga toch fietsen man. _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')