abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136636702
Ich komme vom Gebirge her,
Es dampft das Tal, es braust das Meer.
Ich wandle still, bin wenig froh,
Und immer fragt der Seufzer, wo?

Die Sonne dünkt mich hier so kalt,
Die Blüte welk, das Leben alt,
Und was sie reden, leerer Schall;
Ich bin ein Fremdling überall.

Wo bist du, mein geliebtes Land?
Gesucht, geahnt, und nie gekannt!
Das Land, das Land so hoffnungsgrün,
Das Land, wo meine Rosen blühn.

Wo meine Freunde wandelnd gehn,
Wo meine Toten auferstehn,
Das Land, das meine Sprache spricht,
O Land, wo bist du? . . .

Im Geisterhauch tönt's mir zurück:
"Dort, wo du nicht bist, dort ist das Glück."
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 12 februari 2014 @ 20:12:16 #252
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_136639319
quote:
2s.gif Op woensdag 12 februari 2014 19:14 schreef Franny_G het volgende:
Ich komme vom Gebirge her,
Es dampft das Tal, es braust das Meer.

Die Sonne dünkt mich hier so kalt,
Die Blüte welk, das Leben alt,
Und was sie reden, leerer Schall;
Ich bin ein Fremdling überall.

Wo bist du, mein geliebtes Land?
Gesucht, geahnt, und nie gekannt!
Das Land, das Land so hoffnungsgrün,
Das Land, wo meine Rosen blühn.

Wo meine Freunde wandelnd gehn,
Wo meine Toten auferstehn,
Das Land, das meine Sprache spricht,
O Land, wo bist du? . . .

Im Geisterhauch tönt's mir zurück:
"Dort, wo du nicht bist, dort ist das Glück."
Dat moest ik eerst googelen, en toen zij het me eigenlijk nog niks. Terwijl ik als een der allerlaatsten toch wel thuis ben in de Duitse literatuur.
Nu ben ik trouwens das Glasperlenspiel aan het lezen. Eigenlijk sinds een paar maanden alles van Hesse. In het Duits natuurlijk.
The End Times are wild
pi_136639807
Als zeventienjarige schreef ik het gedicht in mijn dagboek over. Het kwam vast uit mijn schoolboek over Duitse literatuur. De laatste zinnen komen nog regelmatig bij me naar boven als het enigszins toepasselijk is. Zoals nu bij de tekst van MP.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 12 februari 2014 @ 20:34:34 #254
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_136640469
quote:
7s.gif Op woensdag 12 februari 2014 20:21 schreef Franny_G het volgende:
Als zeventienjarige schreef ik het gedicht in mijn dagboek over. Het kwam vast uit mijn schoolboek over Duitse literatuur. De laatste zinnen komen nog regelmatig bij me naar boven als het enigszins toepasselijk is. Zoals nu bij de tekst van MP.
Qua opzet lijkt het wel iets op de Erlkönig. Daarom dacht ik wellicht dat het iets van Goethe zou zijn. Daar wordt ook altijd mee gedweept (met dat gedicht, bedoel ik dan). Zelf vind ik dat nu ook weer niet heel speciaal.

Hesse wel trouwens. Ik was in Beieren en verbleef daar in een soort appartement in een dorpje. De eerste avond had ik nog geen internet ontvangst, geen bekenden in dat dorp. In de boekenkast stond allemaal troep én een boekje met Märchen van Hesse. Dat ben ik toen gaan lezen en dat vond ik meteen heel goed. Nu lees ik van alles van hem, ik verwacht hem binnen een maand of vier wel integraal gelezen te hebben. Het verheugt me om nog een schrijver te vinden die me echt kan boeien, nog heel wat plezier voor de boeg!
The End Times are wild
pi_136640772
Ik vind de Erlkönig wel een van de mooiere liederen. Laatst draaiden ze op radio 4 twee heel verschillende versies na elkaar, dan vind ik het nog mooier.

Ik neem me altijd voor om ooit nog eens goed Duits te leren, de taal is zo mooi, en er is zoveel moois geschreven. Maar ik ben niet goed in het leren van talen, en ik ben voorlopig zoet met worstelen in het Spaans.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 12 februari 2014 @ 20:44:36 #256
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_136640986
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 20:40 schreef sigme het volgende:
Ik vind de Erlkönig wel een van de mooiere liederen. Laatst draaiden ze op radio 4 twee heel verschillende versies na elkaar, dan vind ik het nog mooier.

Ik neem me altijd voor om ooit nog eens goed Duits te leren, de taal is zo mooi, en er is zoveel moois geschreven. Maar ik ben niet goed in het leren van talen, en ik ben voorlopig zoet met worstelen in het Spaans.
Dan zou ik je beperken tot het Duits. Spaans

Ik spreek dat nu vrij goed en kan er alles in lezen. Maar dat heeft me echt zo'n 15 jaar gekost. Niet altijd even intensief natuurlijk, maar toch. En ik heb een talenknobbel. Het is dus echt heel veel effort.
Wat kan ik nu dan? Zonder enige moeite Duitse boeken lezen en me in Duitsland verstaanbaar maken. Tja.
The End Times are wild
pi_136641186
Ik kan me toch niet beperken tot het Duits terwijl ik in Spanje een olijfboomgaard en de fundering van een caseta bezit? Ondanks de beperkte talenknobbel vind ik eigenlijk wel dat ik mezelf verplicht ben minstens zoveel Spaans te kunnen spreken/begrijpen als Frans. En dat is niet bijster veel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_136641371
Als ik verdrietig ben luister ik de vocalise van Rachmaninov, de meest treurige muziek die ik ken. Dat stuk raakt me zo diep dat ik geconfronteerd word met mezelf en weer moet lachen.

Graag op anoniem
  woensdag 12 februari 2014 @ 20:57:39 #259
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_136641792
quote:
11s.gif Op woensdag 12 februari 2014 20:48 schreef sigme het volgende:
Ik kan me toch niet beperken tot het Duits terwijl ik in Spanje een olijfboomgaard en de fundering van een caseta bezit? Ondanks de beperkte talenknobbel vind ik eigenlijk wel dat ik mezelf verplicht ben minstens zoveel Spaans te kunnen spreken/begrijpen als Frans. En dat is niet bijster veel.
Ik bedoelde ook Spaans!
The End Times are wild
pi_136643867
Duits is ook prachtig, al vind ik Frans net iets mooier. Heb je Schachnovelle weleens gelezen, soldaat?

Ik vernam vandaag overigens dat mijn meest gehate collega uit het ambt is gezet, dat heeft zeker zes jaar geduurd!
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_136652966
Wat mij dan weer diep raakt, is machteloos toekijken terwijl m'n jongste telg steeds maar weer overgeeft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_136652970
quote:
14s.gif Op woensdag 12 februari 2014 21:34 schreef Thisbe het volgende:
Ik vernam vandaag overigens dat mijn meest gehate collega uit het ambt is gezet, dat heeft zeker zes jaar geduurd!
Gebeurt dat nou veel?
pi_136679182
Vandaag ben ik naar de zonnestudio geweest. Voor vijf euro mocht ik twaalf minuten onder een zonnebank naar 3fm luisteren en kreeg ik daarna een gratis kopje koffie. Het viel me op dat er veel buitenlanders waren; eventjes werd ik overvallen door een bepaalde gedachte, maar ik begrijp dat ze niet kunnen wennen aan de korte, donkere Nederlandse dagen.

Wie denkt dat er in een zonnestudio geen cultuur te vinden is, heeft het mis. Ik raakte in gesprek met een Turkse jongeman en hij schreef twee dichters op een notitieblaadje die in Turkije bijna hun hele leven verboden waren. Eentje schreef daarnaast kinderboeken en die waren na verloop van tijd ook verboden. Ik zou hier inzichten op kunnen loslaten als: wanneer zou een Nederlander twee dichters op een notitieblaadje naar je toeschuiven?; dat het misschien te maken heeft met de identiteit van het land, het gegeven dat Turkije een trede lager op de piramide van Mazlov staat. Maar daar word ik een beetje moe van.

De jongeman had het niet hoog op met Erdogan: 'Hij houdt de verlichting in Turkije tegen.' De aankomende verkiezingen zou Erdogan weer winnen, maar niet met absolute meerderheid, hoopte hij. Daardoor zou Erdogan met een andere partij moeten samenwerken en is het afgelopen met zijn macht. De afgelopen elf jaar heeft hij overal zijn eigen mensen aangesteld, in het onderwijs, de zorg, het ambtenarenapparaat, de politie en het leger. 'Er is veel ongeletterdheid in Turkije, mensen die schone straten en een nieuwe brug zien en denken dat het daardoor goed gaat met het land, dat zijn de mensen die op hem stemmen.'

Ten slotte een gedicht dat hij voor mij vertaalde:

Het zal eindigen
Noch jij begrijpt het
Noch ik
Noch ik kan het verwoorden
Noch jij
Het zal zeker eindigen
Graag op anoniem
pi_136889119
Ik lees net wat over Claudia en zodiakk, raisingirl en ringo en vlens, en thaleia en verbal.

Leuk die boebidoe-lijst
Graag op anoniem
pi_136898850
Know what I mean, nudge nudge, say no more!
pi_136908382
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 20:51 schreef Mainport het volgende:
Als ik verdrietig ben luister ik de vocalise van Rachmaninov, de meest treurige muziek die ik ken. Dat stuk raakt me zo diep dat ik geconfronteerd word met mezelf en weer moet lachen.

Dat comic sans aan het begin trek ik echt niet.
In the future everybody will be a meme for fifteen minutes.
pi_136918812
Ik zit nu in een appartementje waar ik nog nooit ben geweest, twee vrienden hebben xtc genomen en dwalen nu door de stad. Zojuist hoorde ik overal de deurbel afgaan en ook hier, een vrouwenstem vroeg of ik open kon doen. Ik zei: ja prima. Maar ik wist niet hoe dat deurbelsysteem werkt dus het lukte niet. Daarna belden ze nog heel vaak aan. In een andere kamer in dit appartement slaapt een jongen die ik nog nooit heb gezien. Hij is de vriend van het zusje van het meisje van dit huis. Ik keek uit het raam en zag dat het de politie was. Wat moet ik doen
Graag op anoniem
  donderdag 20 februari 2014 @ 07:00:50 #268
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_136918868
1) met een touw (geknoopte beddensprei) uit het raam klimmen
2) iemand gijzelen, zodat de politie een reden heeft om de deur in te trappen
3) de politie bellen, alles uitleggen, heel hard huilen

Goedemorgen, mensen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 20 februari 2014 @ 11:05:16 #269
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_136922335
.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 20 februari 2014 @ 11:07:58 #270
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_136922397
Ik wil even twee woorden coinen:

1. Leverscheetjes (van die vieze, natte, kleine windjes die je laat van het vele drinken).
2. Bubblebaby (een kind dat geboren is in de tijd van de banken- en/of schuldencrisis).
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 20 februari 2014 @ 14:19:43 #271
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_136928539
quote:
2s.gif Op donderdag 20 februari 2014 07:00 schreef Ringo het volgende:
1) met een touw (geknoopte beddensprei) uit het raam klimmen
2) iemand gijzelen, zodat de politie een reden heeft om de deur in te trappen
3) de politie bellen, alles uitleggen, heel hard huilen
Is dit een stappenplan of een meerkeuzelijst?
pi_136963310
De Ontmoeting

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_136969358
Ik had misschien toch voor Thorbecke gekozen, mane.
pi_136969543
Zonder een Bugaboo. Zo kan het ook, mensen.
pi_136969647
Ik vind de Bugaboo een onding. Ik zal blij zijn als onze Alette in de Koelstra kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')