abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 januari 2014 @ 09:57:05 #1
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135510638
Afgelopen maandagmiddag na het uitlaten van de hond eventjes naar de stad gestapt om een paar lappen vlees bij mijn favoriete slager te halen. Tot mijn grote schrik loop ik met mijn neus tegen de deur omdat deze in tegenstelling tot wat ik gewoon ben, gesloten was. Recht voor mij zie ik geschreven

"Преместен в Холандия"

Oké, dacht ik nog. Mensen verhuizen wel eens. Soms binnen eigen land. Soms gaan Nederlanders naar Bulgarije. En soms gaan Bulgaren naar Nederland. Kan gebeuren. En gelukkig zijn er meerdere slagers dus zonder er bij stil te staan, loop ik door naar de eerstvolgende slager om daar wat hamlappen en biefstukken in te slaan.

Gistermiddag eenzelfde ervaring gehad al betrof het ditmaal de lokale sigarenboer daar ik op zoek was naar wat fijne Cubanen. Wederom een A4-tje op de deur. Ditmaal stond er :

"Пари за нищо в Холандия! Елате бързо!" Wat zo veel wil zeggen als 'Gratis geld in Nederland! Snel, schiet op!'

Gelukkig zijn er hier in de stad meerdere sigarenboeren en heel erg vond ik het om daar naartoe te moeten lopen want alhoewel verder, het meisje achter de balie maakt daar veel goed dus vol geile moed zette ik mijn pas voort.

Vanmorgen de derde situatie. Er was een probleem met de keramische kookplaat waardoor ik een reparatiedienst wilde bellen. Het enige wat ik kreeg te horen was een automatisch bandje :

"Izvinete. Poradi biznes, nie se premastva v Holandia"

Sorry. Wegens zaken, zijn wij naar Nederland.

Ik word hier dus heel erg moe van. Inmiddels lijkt het hele land leeg te stromen in een eindeloze tsunami richting Nederland en de daar omringende landen.

Hebben jullie nu ook al zulke last van die gigantische toestroom Bulgaren en waarschijnlijk dan ook Roemenen of zijn ze er nog niet omdat paard-en-wagen nu eenmaal niet het vlotste vervoersmiddel zijn?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_135510811
Leuken troll
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Forum Admin woensdag 15 januari 2014 @ 10:06:34 #3
35723 crew  GGMM
pi_135510865
Bulgaren :r
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_135510875
Bulgaarse vrouwen zijn ruwe parels, zo is mij verteld.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_135510886
Hoe het in nederland is weet ik niet, maar in duitsland is het juist opvallend dat de meeste arbeidsmigratie uit Bulgarije en Roemenie vaak hoog opgeleiden zijn in beroepen waar juist een grote vraag naar bestaat (artsen, apothekers, IT).. 20-25% zijn academici met een universiteitstitel..

Zozeer overigens dat het voor die landen zorgelijk is dat zulk een Braindrain plaatsvind.

Voor duitsland is het eerder positief, de werkloosheid onder bv Bulgaarse en roemeense immigranten ligt op 10%, lager dan onder andere immigrantengroepen (13%) en nauwelijks veel hoger dan voor autochtonen..
De duitse staat ontvangt meer aan premies en belastingen door deze arbeidsmigranten, dan het moet afdragen aan sociale uitkeringen, waarbij natuurlijk meespeelt dat deze immigranten eerst een periode geen beroep mogen doen hierop, pas als ze langdurig en legaal een vaste woonplaats hebben hier recht op kunnen krijgen.

Er zijn in bepaalde steden wel problemen rondom Roma-migranten (specifiek in Duisburg) maar dat lijkt eerder los te staan van de arbeidsmigratie vanuit Bulgarije en Roemenie.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_135510888
Is t zandpad weer open?
  woensdag 15 januari 2014 @ 10:11:43 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135511004
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:07 schreef RM-rf het volgende:
Hoe het in nederland is weet ik niet, maar in duitsland is het juist opvallend dat de meeste arbeidsmigratie uit Bulgarije en Roemenie vaak hoog opgeleiden zijn in beroepen waar juist een grote vraag naar bestaat (artsen, apothekers, IT).. 20-25% zijn academici met een universiteitstitel..

Zozeer overigens dat het voor die landen zorgelijk is dat zulk een Braindrain plaatsvind.

Voor duitsland is het eerder positief, de werkloosheid onder bv Bulgaarse en roemeense immigranten ligt op 10%, lager dan onder andere immigrantengroepen (13%) en nauwelijks veel hoger dan voor autochtonen..
De duitse staat ontvangt meer aan premies en belastingen door deze arbeidsmigranten, dan het moet afdragen aan sociale uitkeringen, waarbij natuurlijk meespeelt dat deze immigranten eerst een periode geen beroep mogen doen hierop, pas als ze langdurig en legaal een vaste woonplaats hebben hier recht op kunnen krijgen.

Er zijn in bepaalde steden wel problemen rondom Roma-migranten (specifiek in Duisburg) maar dat lijkt eerder los te staan van de arbeidsmigratie vanuit Bulgarije en Roemenie.
Zeker Duitsland haalt al jaren hoogopgeleid personeel vanaf de Balkan en met name Bulgarije omdat het onderwijs daar nu eenmaal van een redelijk hoog niveau is en erg veel mensen afgestudeerd zijn en naar westerse maatstaven geen ruk verdienen. Maar ook Nederland heeft hier een handje van.

Ik vind het dan ook bekrompen dat nu ook de simpele aspergestekers die kant op mogen komen, men zich in Nederland zo druk gaat maken :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_135511044
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:11 schreef Dven het volgende:
Ik vind het dan ook bekrompen dat nu ook de simpele aspergestekers die kant op mogen komen, men zich in Nederland zo druk gaat maken
tja, als de nederlandse uitkeringstrekkers bereid zouden zijn zelf asperge's te steken, zouden de bulgaren niet komen... maar dat zou betekenen dat die van hun luie bank moeten opstaan en dan verliest SBS6 de helft van zn kijkers.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_135511062
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:07 schreef RM-rf het volgende:

Doorgaans zijn het sowieso de meer kansrijke lieden die emigreren. De Afrikanen die we hier krijgen zijn bijvoorbeeld ook niet het schorriemorrie van die oorden, maar de lieden die fysiek fit genoeg zijn, de kosten voor zo'n tocht kunnen opbrengen, en de ambitie hebben om huis en haard te verlaten voor een beter leven.

Uitgezonderd vluchtelingen, dat is een meer breed pallet lieden die uit wanhoop vertrekken.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 15 januari 2014 @ 10:15:26 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135511088
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:13 schreef RM-rf het volgende:

[..]

tja, als de nederlandse uitkeringstrekkers bereid zouden zijn zelf asperge's te steken, zouden de bulgaren niet komen... maar dat zou betekenen dat die van hun luie bank moeten opstaan en dan verliest SBS6 de helft van zn kijkers.
Nouja, er is natuurlijk wel enige problematiek omdat door vage constructies veel Bulgaren/Polen etc. in NL onder het minimumloon kunnen werken. Hier zou wat mij betreft iets aan gedaan moeten worden. Maar buiten dat is het natuurlijk wel zo dat de beroepswerklozen inderdaad van hun leven niet zwaar werk gaan verrichten voor 40 uur per week zodat ze er ten opzichte van de bijstand een honderd euro op vooruit gaan. Ik geef ze geen ongelijk, trouwens. Ik zou hetzelfde doen.
  woensdag 15 januari 2014 @ 10:29:37 #11
66825 Reya
Fier Wallon
pi_135511492
Terecht.
pi_135511886
Oke, maar welke partijen zijn hier allemaal tegen dan? Volgens mij alleen SP en PVV. Voor de rest maken Nederlanders gewoon prima gebruik van al die goedkopere krachten.
  woensdag 15 januari 2014 @ 10:46:46 #13
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_135511915
Ze zijn van harte welkom.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_135512149
Op mijn werk ook al een paar keer tegen wat Bulgaren aangelopen die iets wilden bestellen maar niet tot nauwelijks Engels kunnen spreken. :r
En ze slaan overal tegen en kunnen niet op een normaal decibel geluid producerer :?
  woensdag 15 januari 2014 @ 10:55:33 #15
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135512184
quote:
15s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:54 schreef Lovelyx het volgende:
Op mijn werk ook al een paar keer tegen wat Bulgaren aangelopen die iets wilden bestellen maar niet tot nauwelijks Engels kunnen spreken. :r
En ze slaan overal tegen en kunnen niet op een normaal decibel geluid producerer :?
Maar hoe weet je dat het Bulgaren zijn, vraag ik mij af. Heb je het hen in je eigen gebrekkige Engels gevraagd of spreek jij toch Bulgaars?

Edit : Jouw gebrekkige Engels baseer ik dat 'Bulgaren' wat bij jou komen bestellen. Je zal dus wel bij een snackbar of bouwmarkt werken. Oprechte excuses wanneer ik mis zit.
pi_135512249
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:55 schreef Dven het volgende:

[..]

Maar hoe weet je dat het Bulgaren zijn, vraag ik mij af. Heb je het hen in je eigen gebrekkige Engels gevraagd of spreek jij toch Bulgaars?
Mijn google translate gaf dat aan. :Y
Ik heb zo'n flauw vermoeden want dat taaltje had ik nog niet eerder gehoord. En Marokkaans, Arabisch etc. herken ik wel.
pi_135512309
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:55 schreef Dven het volgende:

[..]

Edit : Jouw gebrekkige Engels baseer ik dat 'Bulgaren' wat bij jou komen bestellen. Je zal dus wel bij een snackbar of bouwmarkt werken. Oprechte excuses wanneer ik mis zit.
En daar moet mijn Engels gebrekkig voor zijn? :'(
Ik heb gewoon mijn VWO afgemaakt en een Engelstalige studie gedaan (weliswaar 2 maanden maar alsnog). En ja, ik mag inderdaad in een snackbar werken. :s) Zolang ik nog studeer vind ik dat geen enkel probleem.
  woensdag 15 januari 2014 @ 11:00:24 #18
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135512343
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 10:59 schreef Lovelyx het volgende:

[..]

En daar moet mijn Engels gebrekkig voor zijn? :'(
Ik heb gewoon mijn VWO afgemaakt en een Engelstalige studie gedaan (weliswaar 2 maanden maar alsnog). En ja, ik mag inderdaad in een snackbar werken. :s) Zolang ik nog studeer vind ik dat geen enkel probleem.
Houd je nog Pools, Roemeens, Sloveens, Kroatisch, Lets, Russisch en weet ik veel wat voor talen nog over. Luidruchtig zijn ze inderdaad, overal op slaan is nieuw voor me. Misschien ben je gewoon een paar speciale gevallen uit een Nederlands zorgcentrum tegen het lijf gelopen.
pi_135512384
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 11:00 schreef Dven het volgende:

[..]

Houd je nog Pools, Roemeens, Sloveens, Kroatisch, Lets, Russisch en weet ik veel wat voor talen nog over. Luidruchtig zijn ze inderdaad, overal op slaan is nieuw voor me. Misschien ben je gewoon een paar speciale gevallen uit een Nederlands zorgcentrum tegen het lijf gelopen.
Pools herken ik. En de rest zijn ze voor mij een pot nat. ;)
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik een paar speciale gevallen uit een Nederlands zorgcentrum tegen het lijf ben gelopen. :{w
  woensdag 15 januari 2014 @ 11:12:55 #20
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135512739
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 11:01 schreef Lovelyx het volgende:

[..]

Pools herken ik. En de rest zijn ze voor mij een pot nat. ;)
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik een paar speciale gevallen uit een Nederlands zorgcentrum tegen het lijf ben gelopen. :{w
Terwijl Pools meer overeenkomt met de Slavische talen die ik juist noemde dan Bulgaars? :D
pi_135520447
Ik dacht dat ze allemaal naar het Verenigd Koninkrijk gingen?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_135523446
Langs een landweggetje in the middle-of-nowhere ligt het laatste Hollandsche arbeidersgezin. Ze verhongeren. In hun knuisten een Prinsenvlag. Een traantje. Een laatste teug adem. "Oh Geertje, waarom hebt u ons verlaten?". Dan is het zwart. De Bulgaarse plantsoendienst ruimt de lijken.
pi_135524551
In Amsterdam zie je ze niet veel, in ieder geval nog niet opgevallen, wel heel veel polen die voor weinig overlast zorgen, je ziet ze vaak klussen doen, vooral hier in de buurt omdat het oude huizen zijn.

Ik heb wel een vrouwelijke bulgaarse collega gehad die hoog opgeleid was.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 15 januari 2014 @ 17:03:34 #24
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_135525233
Ik las Belgen.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_135525242
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 11:12 schreef Dven het volgende:
Terwijl Pools meer overeenkomt met de Slavische talen die ik juist noemde dan Bulgaars?
Twee van die talen zijn niet eens Slavisch :')
http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_Toilet
---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- ----------
ik heb altijd al iets met talen gehadt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')