ANTWERPEN STAD In Londen heeft de Russische keten Ziferblat zijn eerste 'betaal-per-minuut'- café van West-Europa geopend. In Moskou is het concept aangeslagen. De klant betaalt niet per drankje, maar per tijdspanne, 3 pence per minuut of 2,18 euro per uur. Onze horecaondernemers vinden het idee maar niks.
Ziferblat, zo heet het café, is ingericht als een hippe koffiebar met retrostoelen en dito tafels. De klant krijgt bij binnenkomst een wekker en rekent er bij het vertrek ook mee af. Drank, zoals koffie of thee, mogen tijdens het tijdsbestek zelf worden genomen of gevraagd. Er ligt cake en ze kunnen zelf in het keukentje een kleine groentesnack bereiden. Alcohol is er niet. Voor alle klanten is er gratis wifi.
De Ziferblat-cafés doen het goed in Moskou. Als het concept in Londen werkt, wil Ziferblat (wat Russisch is voor 'wijzerplaat') ook in andere steden in West-Europa een bar openen.
"Misschien dat het in Londen werkt, waar er 900 koffiebars zijn", reageert Rob Berghmans van het bekende Caffènation in Antwerpen. "Dan moet je je op een of andere wijze onderscheiden van de rest. Maar in Antwerpen denk ik dat dit niet zal aanslaan."
"Wij hebben ook wel klanten die hier betrekkelijk lang met hun laptop zitten, maar over het algemeen ligt de rotatie in een koffiebar net zeer hoog. De espresso en cappuccino zijn snelle dranken. We hebben hier ook veel takeaways. Ik denk niet dat Antwerpenaars ermee gediend zijn dat ze een wekker krijgen en hun cafébezoek getimed wordt."
Vinko Pepa, die zelf meerdere horecazaken in het Antwerpse bezit, spreekt van een "leuk idee". "Maar ik weet niet of zo'n onpersoonlijk concept in Antwerpen zou werken. Het lijkt me meer iets voor echt grote steden."
Bron: GVA
Vraag me ook af waarom je dit in Antwerpen zou introduceren...