je mag toch onder geen enkele voorwaarde zelfstandig rijden nog of heb ik weer iets gemist?quote:Op maandag 13 januari 2014 20:59 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee. Je mag vanaf 16,5 beginnen met lessen en op je 17e verjaardag afrijden. Terwijl de leeftijd voor het kopen van drank juist verhoogd is naar 18.
Nou en dan vraag je dat toch? het 'altijd'(aka alleen wanneer jij de jongere in kwestie niet leuk vind dus) vragen slaat nergens op want er is geen juridische basis, geen onderbouwing enkel dom reclame maken en stickers plakken en minderjarige dan 'maar op laten lossen'quote:Op maandag 13 januari 2014 21:06 schreef Tchock het volgende:
[..]
Bij sommige mensen kun je dat inderdaad niet zien, nee. Wat precies het probleem is van je ID laten zien, of je nou 21 of 26 bent, ontgaat me volkomen. Volgens mij is OP gewoon op zijn veel te grote ego getrapt. Alsof de leeftijd van de caissière er mee te maken heeft, wat gigantisch kinderachtig
ik heb een oplossing; stop met het pesten van volwassen burgers?quote:Op maandag 13 januari 2014 21:19 schreef Veluro het volgende:
Ts heeft waarschijnlijk nooit in een winkel gewerkt waar ze sigaretten en/of alcohol verkopen. Het is al niet fijn vinden om een ID te vragen aan iemand, laat staan dat je zo'n kinderachtige reactie krijgt.
Onterechte klacht.
Die fictieve grens zonder enige wettelijke grond, ja?quote:Op maandag 13 januari 2014 21:08 schreef LostFormat het volgende:
Uit de praktijk kan ik zeggen dat bij een opgemaakt aziatisch grietje (om maar even een voorbeeld te noemen) het erg moeilijk te zeggen is wat de leeftijd is.
Die ID-grens van 25 is ook door de branche ingesteld om zo alle twijfelgevallen er uit te filteren. (overigens lag die grens al zo hoog bij slijters).
plak gewoon een sticker op de deur met 'geen aziaten' dat is volgens jou toch een prima oplossing?quote:Op maandag 13 januari 2014 21:08 schreef LostFormat het volgende:
Uit de praktijk kan ik zeggen dat bij een opgemaakt aziatisch grietje (om maar even een voorbeeld te noemen) het erg moeilijk te zeggen is wat de leeftijd is.
Die ID-grens van 25 is ook door de branche ingesteld om zo alle twijfelgevallen er uit te filteren. (overigens lag die grens al zo hoog bij slijters).
waarom zou dat niet 'de bedoeling zijn' het is toch niet op je ze oprookte? ik haalde als kind van 8 ofzo ook gewoon een fles wijn voor mama (en dan op een papiertje geschreven welke soort en allesquote:Op maandag 13 januari 2014 21:36 schreef Lejenk het volgende:
De supermarkt in kwestie is in deze ook strafbaar. Onder de nieuwe wetgeving word ook de eis gestelt dat de persoon die het artikel scant, de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. (Dacht in ieder geval zoiets te hebben gelezen. )
Wel een terechte klacht. Heb vorig jaar nog regelmatig mijn ID voor moeten leggen als ik sigaretten wilde kopen. Ben maar een jaartje ouder TS, binnenkort heb je dat gezeik niet meer![]()
Aan de andere kant begrijp ik niet waarom je er zo'n probleem van maakt, even je leeftijd laten controleren is toch geen probleem?
Als ik terug kijk naar mijn jeugd, zal voor jou niet veel anders zijn, ik kon alcohol en sigaretten op mijn 11e gewoon in de supermarkt halen, lijkt me nou ook niet helemaal de bedoeling. En nee, ik rookte en dronk nog niet op die leeftijd
Enfin, zal het topic nu eens doorlezen
Ik zal mezelf nog eens herhalen: de wettelijke grens is 18 jaar. Omdat de verkopers dat goed willen inschatten (aangezien de sancties hoog zijn als ze de mist in gaan), is er om de twijfelgevallen er uit te filteren de huisregel ingesteld dat als een verkoper jou jonger dan 25 schat, hij jouw legitimatie moet vragen. Nogmaals, jij bent niet verplicht die te vertonen. Doe je dat dan niet, zijn wij jou niet verplicht te verkopen.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:36 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Die fictieve grens zonder enige wettelijke grond, ja?
18 is de grens, neit 21, niet 23, niet 25, 18.
en waarom houd je je niet aan de nederlandse wet dan?quote:Op maandag 13 januari 2014 21:42 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Ik zal mezelf nog eens herhalen: de wettelijke grens is 18 jaar. Omdat de verkopers dat goed willen inschatten (aangezien de sancties hoog zijn als ze de mist in gaan), is er om de twijfelgevallen er uit te filteren de huisregel ingesteld dat als een verkoper jou jonger dan 25 schat, hij jouw legitimatie moet vragen. Nogmaals, jij bent niet verplicht die te vertonen. Doe je dat dan niet, zijn wij jou niet verplicht te verkopen.
regels sind regels, controle macht freiquote:Op maandag 13 januari 2014 21:39 schreef DeHovenier het volgende:
Bij de Gall en Gall moest ik ook mijn ID laten zien bij het kopen van een fles wodka. Ik ben 28 en heb een baard
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/geldigheidsdatum_13-01-2014quote:Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.
Het heeft maar een jaar geduurd voordat ik begonnen ben met roken, ben op mijn 12e begonnen onder het mum van "eens even proberen". Was tenslotte toch makkelijk aankomen. Op die leeftijd zie je de gevolgen nog niet in. Nu zal dat op je 18e wel anders zijn, maar dat verschilt ook nog van persoon tot persoonquote:Op maandag 13 januari 2014 21:39 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
waarom zou dat niet 'de bedoeling zijn' het is toch niet op je ze oprookte? ik haalde als kind van 8 ofzo ook gewoon een fles wijn voor mama (en dan op een papiertje geschreven welke soort en alles)
Ik lees niets over 25, sorry je hebt de verkeerde linkquote:Op maandag 13 januari 2014 21:46 schreef LostFormat het volgende:
De desbetreffende DHW wet:
[..]
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/geldigheidsdatum_13-01-2014
Aangezien je niet aan iemands neus kan zien of hij 18 is, is er door de winkels besloten om een ieder die er jonger als 25 uitziet om een ID te vragen. Doe je dat neit, geen drank. Simpel zat.
Sorry, ik volg je niet. Je bent inderdaad niet verplicht je te legitimeren maar de winkel is ook niet verplicht je iets te verkopen.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:46 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
en waarom houd je je niet aan de nederlandse wet dan?
25 moeten zijn om 18 te mogen zijn!
en nee, dat MOET hij niet, moeten = plicht
jij weigert dat juist te doen, je doet het wanneer JIJ het wilt, niet wanneer iemand over de 18 is, dat is leeftijdsdiscriminatie und verboten
Jazeker. En alsnog ga ik onhoudelijk de discussie aan en jij niet.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:49 schreef Life2.0 het volgende:
he maar linkt naar een complete wet, heb je weer gedronken?
Op grond van wat ontbindt jij die verkoopovereenkomst dan?quote:Op maandag 13 januari 2014 21:49 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Sorry, ik volg je niet. Je bent inderdaad niet verplicht je te legitimeren maar de winkel is ook niet verplicht je iets te verkopen.
quote:Op maandag 13 januari 2014 21:51 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Jazeker. En alsnog ga ik onhoudelijk de discussie aan en jij niet.
Ik kan niet controleren of jij meerderjarig bent. Dus geen drank.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:51 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Op grond van wat ontbindt jij die verkoopovereenkomst dan?
dat kan prima, daarbij is dat geen vereiste, noch kun jij eisen mijn persoonlijke bezit te laten zienquote:Op maandag 13 januari 2014 21:52 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Ik kan niet controleren of jij meerderjarig bent. Dus geen drank.
Ik kan dat niet ruiken. Ik moet zonder twijfel weten of jij 18+ bent en ik kan inderdaad niet eisen om jouw ID te zien maar dat houdt dan in dat je geen drank meekrijgt.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:53 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
dat kan prima, daarbij is dat geen vereiste, noch kun jij eisen mijn persoonlijke bezit te laten zien
op welk grond dan?quote:Op maandag 13 januari 2014 21:55 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Ik kan dat niet ruiken. Ik moet zonder twijfel weten of jij 18+ bent en ik kan inderdaad niet eisen om jouw ID te zien maar dat houdt dan in dat je geen drank meekrijgt.
Huisregels.quote:
Wijs even aan op welke manier dit relevant is.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:53 schreef Life2.0 het volgende:
hier in jip en janneketaal het probleem dat ik jou voorleg; http://www.consuwijzer.nl(...)een-koopovereenkomst
koopovereenkomstenquote:Op maandag 13 januari 2014 21:58 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Wijs even aan op welke manier dit relevant is.
Zeer verhelderend, mijn dank.quote:
dus de praktijk volgt de wet niet, en dan zeg je dat ik zeur?quote:Op maandag 13 januari 2014 22:04 schreef LostFormat het volgende:
Maar ik snap dat je tegen de DHW wet bent en vooral de uitvoering daarvan. Dat kan maar je vindt dat je in naam van de wet gelijk hebt. De praktijk wijst anders uit. Hoe die wet nu uitgevoerd wordt is door de horeca/slijterij branche besloten. Iets zegt mij dat zij wel redelijk weten waar ze mee bezig zijn (en ik kan het mis hebben want ik verkoop drank en ik ben geen jurist. Daarentegen heb ik nog steeds geen goede uitleg van jou gekregen waarom het eventueel discriminatie of juridisch op welke manier dan niet klopt).
Nogmaals, wat denk je wat er gebeurt als je met jouw argumenten bij een slijterij staat die je weigert?
En dat is dus gewoon de kern van mijn handelen. De wet zuigt en de uitvoering zuigt.quote:Op maandag 13 januari 2014 22:04 schreef LostFormat het volgende:
Maar ik snap dat je tegen de DHW wet bent en vooral de uitvoering daarvan. (...)
17 en 25 is toch best een groot verschil?quote:Op maandag 13 januari 2014 19:27 schreef Frank_Drebin het volgende:
Een paar seconden werk om even dat pasje te laten zien, ik snap niet waarom je meteen dan zo op je pik getrapt bent. Komt een beetje over als wat kleine kinderen nog vaak hebben, dan noem je een kind bijv. 10 en krijg je als antwoord 'maar ik ben al 11 hoor!!1!'. Gewoon niet zo zeuren en laten zien, dat meisje doet haar werk en kan jou het verrotten.
Met een 12 jarig kind krijg je het dan weer niet mee.quote:Op maandag 13 januari 2014 23:25 schreef destrovel het volgende:
[..]
En dat is dus gewoon de kern van mijn handelen. De wet zuigt en de uitvoering zuigt.
We hebben straks koters die hun 18e verjaardag gaan vieren door samen naar de kroeg te rijden en daar voor het eerst te drinken. Waar wij nog gewoon met onze fiets op onze bek gingen na een paar biertjes en erachter kwamen dat rijden en drinken niet werkt, doen zij het met een goede ton aan staal en 80km/h nadat ze sterke drank hebben zitten zuipen.
Als daar dan ook nog bij komt dat ik door de debiele uitvoering als 25-jarige verplicht ben om mijn ID te laten zien om al fucking bier te kopen dan ga ik daar inderdaad tegenin. Jammer voor 't kassameisje wat weer m'n bier terug mag sjouwen, maar ik ga niet m'n ID laten zien. Als iedereen 't moet laten zien wil ik dat best, maar het is natuurlijk ook gewoon krom dat als jongeren drank kopen iedereen 18 moet zijn, maar als een moeder met een 8-jarig kind een fles wijn koopt ze het gewoon mee krijgt. Zoiets noemen we een gelijkheidsbeginsel.
Ligt er soms aan. Je ziet ook nog weleens van die figuren met laaghangende afgetrapte spijkerbroek, petje, shirtje en onverschillige houding dat ik ze in hun tienerjaren zou schatten maar de 20 al gepasseerd zijn. Daarnaast heeft de een een al wat volwassener gezicht dan de ander, het is soms wat moeilijk in te schatten.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:24 schreef H.FR het volgende:
[..]
17 en 25 is toch best een groot verschil?
Dat is waar. Maar TS was in pak, welke 18-er loopt er nu in pak een winkel inquote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:29 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ligt er soms aan. Je ziet ook nog weleens van die figuren met laaghangende afgetrapte spijkerbroek, petje, shirtje en onverschillige houding dat ik ze in hun tienerjaren zou schatten maar de 20 al gepasseerd zijn. Daarnaast heeft de een een al wat volwassener gezicht dan de ander, het is soms wat moeilijk in te schatten.
Tja.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:30 schreef H.FR het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar TS was in pak, welke 18-er loopt er nu in pak een winkel in
Trouwens ook best apart dat 16-jarigen gewoon alcohol mogen verkopen.
Waarschijnlijk ja. Die lokjongeren vind ik trouwens zoquote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:34 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Tja.
Ik denk ook dat het wel meespeelt dat die meisjes achter de kassa wel onder druk worden gezet vanuit de leiding om nu extra op leeftijd te controleren, zeker ook omdat gemeentes lokjongeren inzetten om de nieuwe regels te controleren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |