abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 januari 2014 @ 08:56:10 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135426652
quote:
AMSTERDAM -

De Nederlandse horeca is de duurste van West-Europa. Die opmerkelijke conclusie trekt Jan-Willem Grievink, directeur FoodService Instituut bij de start van de jaarlijkse horecabeurs Horecava in Amsterdam.

Foto: ANP

Ondanks het feit dat steeds meer restaurants stunten met goedkopere driegangenmenu’s, zijn de prijzen in Nederland toch nog zo’n 20 procent hoger dan in België en Duitsland”, zegt Grievink. „Daarnaast is in ons land het prijsverschil met de supermarkt eenvoudigweg te groot.”

Het instituut vergeleek de gemiddelde prijzen van driegangenmenu’s in verschillende landen.

„Juist dat prijsverschil met de supermarkten maakt het een bijna kansloze missie voor de horeca”, aldus Grievink. „Het is een uniek Nederlands probleem. De afgelopen jaren hebben consumenten relatief eenvoudig kunnen bezuinigen door vaker boodschappen te doen. Daarmee ben je in Nederland heel goedkoop uit.” In de ons omringende landen is dat prijsverschil tussen thuis eten en uit eten een stuk kleiner.
Thuis uit eten

Hulp voor de horeca is nauwelijks nabij. Volgens onderzoek van het FoodService Instituut denkt nog bijna de helft van de Nederlanders, ondanks dat ze er rekening mee houden dat de economie gaat herstellen, dit jaar opnieuw minder te zullen gaan besteden dan vorig jaar.

„Thuis uit eten blijft vooralsnog de groeimarkt”, zegt directeur Jan-Willem Grievink. De lage prijzen in de Nederlandse supermarkten liggen daar onder meer aan ten grondslag. In België zijn de prijzen in supermarkten twintig procent hoger dan hier, in Duitsland is dat vijftien procent.

„Nederland is zonder overdrijven spotgoedkoop met de boodschappen voor thuis. Wie goedkoper boodschappen wil doen moet naar Spanje of Polen. Zelfs in Griekenland zijn de dagelijkse boodschappen iets duurder”, stelt Grievink.

Hij zegt dat Nederlanders ook nog eens een goedkopere smaak hebben in vergelijking met het buitenland. „Wij houden van de Hollandse pot. Nederland is het land van de rookworst, de uitsmijter, de boterhamworst en de stamppot. Wij eten goedkopere producten. Een Duitser grijpt in vergelijking juist naar de eigen ham uit het Schwarzwald. Dat is een duurder product. Wij zijn sneller tevreden met de kwaliteit. Dat zit diep in onze cultuur. Wel zijn we langzamerhand aan het beseffen dat lekkere dingen meer waard zijn.”
Bron http://www.telegraaf.nl/o(...)rgens_zo_duur__.html
Vind het een beetje een vreemd artikel, ik deel de mening dat het uit eten gaan in Nederland prijzig is. Maar de uitweiding over boodschappen doen en rookworst heeft daar weinig tot niets mee te maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Pietverdriet op 13-01-2014 09:10:11 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 13 januari 2014 @ 09:01:24 #2
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_135426715
Nederlandse horeca is wel superslecht in het geven van service of je welkom te voelen. In buitenlandse restaurants voel ik met altijd veel meer klant en meer welkom, en dat voor minder geld.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  maandag 13 januari 2014 @ 09:04:20 #3
45206 Pietverdriet
pi_135426761
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 09:01 schreef trigt013 het volgende:
Nederlandse horeca is wel superslecht in het geven van service of je welkom te voelen. In buitenlandse restaurants voel ik met altijd veel meer klant en meer welkom, en dat voor minder geld.
Nederlandse horeca als in horeca in Nederland, en buitenlandse restaurants als in restaurants in het buitenland? Of de horeca bedreven door Nederlanders (in NL) en buitenlandse restaurants in NL?
  maandag 13 januari 2014 @ 09:05:20 #4
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_135426769
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 09:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nederlandse horeca als in horeca in Nederland, en buitenlandse restaurants als in restaurants in het buitenland? Of de horeca bedreven door Nederlanders (in NL) en buitenlandse restaurants in NL?
buitenlandse restaurants in nederland.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  maandag 13 januari 2014 @ 09:10:21 #5
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_135426833
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 08:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar de uitweiding over boodschappen doen en rookworst heeft daar weinig tot niets mee te maken.
Nou ja als het verschil in prijs tussen zelf koken en uiteten zo groot is eten veel mensen alleen nog buiten de deur bij speciale gelegeheden, terwijl het in andere landen standaard is om minimaal 1x per week buiten de deur te gaan eten - zelfs als je niet veel geld hebt.
  maandag 13 januari 2014 @ 09:13:13 #6
45206 Pietverdriet
pi_135426863
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 09:10 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Nou ja als het verschil in prijs tussen zelf koken en uiteten zo groot is eten veel mensen alleen nog buiten de deur bij speciale gelegeheden, terwijl het in andere landen standaard is om minimaal 1x per week buiten de deur te gaan eten - zelfs als je niet veel geld hebt.
Restaurants moeten ook inkopen.
pi_135426893
Als de bediening en service goed is, wil ik best wat meer betalen. Tuurlijk gaat het om het eten, maar als de bediening belabberd is kom je er ook niet zo snel meer terug.

Gister is daar wel een mooi voorbeeld van. We zijn uit eten geweest in een tent die afgeladen was. Dan is het juist het moment om je kunnen te laten zien als restaurant zijnde zou je denken.

Er werd ons,aan het begin alleen drinken gevraagd en al de rest konden we zelf doen. Vragen of we konden bestellen, geen 1 x drinken aan ons gevraagd daarna, zelf rekening gevraagd. Aan de eigenaar notabene, die het zelf te druk had met zijn personeel te woord te staan. Uiteindelijk zijn we zelf maar naar de bar gegaan...

Ook geen fooi gegeven.
pi_135426963
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 09:01 schreef trigt013 het volgende:
Hoewel het een overdrijving is, kan ik er wel in mee gaan. Het is in NL te makkelijk een restaurant binnen te stappen waar de service om te janken is. Pas nog een sushi restaurant binnen gestapt waar me bij binnenkomst werd gevraagd 'wat kom je doen' en dat op een manier... zucht. Omgekeerd en weggelopen.

De kunst van het je gasten laten thuisvoelen, de juiste sfeer zetten, die verstaan er niet zo heel veel. Aan de andere kant, gisteren in een heel klein eetcafeetje in Den Bosch uitstekend ontvangen voor een paar tosti's notabene. Het wisselt gewoon teveel.
pi_135427005
quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2014 09:18 schreef Luigi het volgende:

[..]

Hoewel het een overdrijving is, kan ik er wel in mee gaan. Het is in NL te makkelijk een restaurant binnen te stappen waar de service om te janken is. Pas nog een sushi restaurant binnen gestapt waar me bij binnenkomst werd gevraagd 'wat kom je doen' en dat op een manier... zucht. Omgekeerd en weggelopen.

De kunst van het je gasten laten thuisvoelen, de juiste sfeer zetten, die verstaan er niet zo heel veel. Aan de andere kant, gisteren in een heel klein eetcafeetje in Den Bosch uitstekend ontvangen voor een paar tosti's notabene. Het wisselt gewoon teveel.
Dat.

Een ander aspect: door de crisis hebben mensen minder te besteden en worden de (inkoop)prijzen duurder. Dan heb je twee keuzes. Of je houdt de prijzen laag en de doorloop gaat omhoog, waardoor je groter kunt inkopen en door de massa het geld wordt opgeleverd. Of je gaat de hogere kosten dekken door de prijzen omhoog te gooien. En laat nu net die laatste keuze vaak gemaakt worden waardoor het niet leuk meer wordt om uit eten te gaan.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  maandag 13 januari 2014 @ 09:22:59 #10
45206 Pietverdriet
pi_135427024
Paar jaar geleden een slordige 2 maanden door Nieuw Zeeland onderweg geweest. Iedere dag uit eten. Nergens slecht gegeten, 1 keer ging er wat helemaal mis, en dat werd heel erg netjes opgelost door de chef zelf.
Overal perfecte koffie gedronken met 1 uitzondering.
Ga eens in NL een paar weken rondreizen door plaatsen waar je nog nooit geweest bent, dan is dit een onmogelijke prestatie.
pi_135427037
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 09:21 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

Dat.

Een ander aspect: door de crisis hebben mensen minder te besteden en worden de (inkoop)prijzen duurder. Dan heb je twee keuzes. Of je houdt de prijzen laag en de doorloop gaat omhoog, waardoor je groter kunt inkopen en door de massa het geld wordt opgeleverd. Of je gaat de hogere kosten dekken door de prijzen omhoog te gooien. En laat nu net die laatste keuze vaak gemaakt worden waardoor het niet leuk meer wordt om uit eten te gaan.
Ik heb die meiden in dat eetcafe beloond met een fooi van 20%, die gast in het sushi restaurant 'gestraft' door weg te lopen. Dat gebeurt gewoon te weinig. Mensen laten zich slecht behandelen, krijgen rommel voorgezet en zeggen dan ook nog dat het heerlijk was.
pi_135427171
quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2014 09:23 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ik heb die meiden in dat eetcafe beloond met een fooi van 20%, die gast in het sushi restaurant 'gestraft' door weg te lopen. Dat gebeurt gewoon te weinig. Mensen laten zich slecht behandelen, krijgen rommel voorgezet en zeggen dan ook nog dat het heerlijk was.
Je ziet vaak bij kleine restaurantjes dat de service, eten beduidend beter is, als bij de grotere ketens. Denk aan de beren, landelijke sushiketens, etc. Alsof zij zoiets hebben van: ach wat makt het uit, we hebben toch wel klanten. '
pi_135427262
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2014 09:32 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Je ziet vaak bij kleine restaurantjes dat de service, eten beduidend beter is, als bij de grotere ketens. Denk aan de beren, landelijke sushiketens, etc. Alsof zij zoiets hebben van: ach wat makt het uit, we hebben toch wel klanten. '
Ja, dat kan ik allemaal best incalculeren soms, dat is mijn eigen risico, maar bij de deur al ontvangen worden met een lomp en totaal ongeinteresseerd 'wat kom je doen' had ik nog niet meegamaakt...
  maandag 13 januari 2014 @ 09:38:24 #14
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_135427289
quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2014 09:36 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ja, dat kan ik allemaal best incalculeren soms, dat is mijn eigen risico, maar bij de deur al ontvangen worden met een lomp en totaal ongeinteresseerd 'wat kom je doen' had ik nog niet meegamaakt...
"Nou, hier niet eten in ieder geval" :')
pi_135427306
quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2014 09:36 schreef Luigi het volgende:

[..]

Buiten dat het klantonvriendelijk is, is het ook best stom. Wat ga je doen in een restaurant. Zwemmen? :)
pi_135427616
Dat niet alleen. Je krijgt ook zo weinig voor je geld.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  maandag 13 januari 2014 @ 10:09:27 #17
45206 Pietverdriet
pi_135427791
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 09:58 schreef HSG het volgende:
Dat niet alleen. Je krijgt ook zo weinig voor je geld.
Villa Copera, Tolkamer, met scheurende honger de tent uit gegaan
CUL / Van sterrentent tot snackbar, waar heb jij gegeten? #10
  maandag 13 januari 2014 @ 10:26:12 #18
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_135428166
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Leuk topic! Zal daar ook eens reviews plaatsen.
pi_135428226
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

250 euro en dan zeer kleine gangen krijgen is toch ook van de zotte. Voor dat geld zou je tenminste je maag moeten kunnen vullen.
  maandag 13 januari 2014 @ 10:36:18 #20
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_135428409
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 10:28 schreef mytec het volgende:

[..]

250 euro en dan zeer kleine gangen krijgen is toch ook van de zotte. Voor dat geld zou je tenminste je maag moeten kunnen vullen.
Wij zijn ook eens bij een dergelijk restaurant gaat uiteten en daarna langs een snackbar gereden om onze maag te vullen... :|W Doe mij dan maar een leuk eetcafé met normale porties.
  maandag 13 januari 2014 @ 10:42:29 #21
45206 Pietverdriet
pi_135428563
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 10:36 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Wij zijn ook eens bij een dergelijk restaurant gaat uiteten en daarna langs een snackbar gereden om onze maag te vullen... :|W Doe mij dan maar een leuk eetcafé met normale porties.
Ik heb bij heel veel sterrententen gegeten (voor de duidelijkheid, villa copera heeft er geen, maar rekent wel zulke prijzen) maar nog nooit met honger weggegaan.
Het eten was (nogmaals) erg lekker en heel goed klaar gemaakt, maar de porties waren amuse formaat. Ze waren nog te klein voor een 12 gangen menu
  maandag 13 januari 2014 @ 10:46:02 #22
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_135428670
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb bij heel veel sterrententen gegeten (voor de duidelijkheid, villa copera heeft er geen, maar rekent wel zulke prijzen) maar nog nooit met honger weggegaan.
Het eten was (nogmaals) erg lekker en heel goed klaar gemaakt, maar de porties waren amuse formaat. Ze waren nog te klein voor een 12 gangen menu
Die waar wij hebben gegeten was in het buitenland, in Nederland ben ik nog nooit naar sterrenrestaurants geweest dus ik geloof je gelijk ;)
  maandag 13 januari 2014 @ 10:53:10 #23
45206 Pietverdriet
pi_135428841
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 10:46 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Die waar wij hebben gegeten was in het buitenland, in Nederland ben ik nog nooit naar sterrenrestaurants geweest dus ik geloof je gelijk ;)
Nederland zowel als daarbuiten.
pi_135428922
Ach het beste wat ik ooit gegeten heb was op Mallorca, een restaurantje zo klein het was eigenlijk een barretje met terras, langs een weg. Het leek nergens op, maar schijn bedriegt. Het eerste jaar dat ik daar was had je dagverse vis met bijgerechten voor 12 euro (+wijn) ook een heerlijke tbone voor 16 euro (met de rest). Als voorgerecht wouden we meloen met jamon, maar dat werd ons afgeraden door de eigenaar. Hij vond de meloenen nog niet zo lekker, iets te vroeg voor het seizoen.

2 jaar later was de prijs wel omhoog gegaan, maar nog steeds de moeite waard.
  maandag 13 januari 2014 @ 10:58:37 #25
45206 Pietverdriet
pi_135428998
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 10:56 schreef mytec het volgende:
Ach het beste wat ik ooit gegeten heb was op Mallorca, een restaurantje zo klein het was eigenlijk een barretje met terras, langs een weg. Het leek nergens op, maar schijn bedriegt. Het eerste jaar dat ik daar was had je dagverse vis met bijgerechten voor 12 euro (+wijn) ook een heerlijke tbone voor 16 euro (met de rest). Als voorgerecht wouden we meloen met jamon, maar dat werd ons afgeraden door de eigenaar. Hij vond de meloenen nog niet zo lekker, iets te vroeg voor het seizoen.

2 jaar later was de prijs wel omhoog gegaan, maar nog steeds de moeite waard.
Heb op Mallorca vooral zelf gekookt, omdat er zoveel geweldige producten te koop waren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')