Ik heb vrij veel moeite met het aangaan van relaties. Of dit nu vriendschappen zijn of liefdesrelaties, het begin vind ik altijd erg moeilijk. Ik heb een grote afwijzingsangst. Als ik eenmaal op een bepaald niveau ben ben ik niet meer bang, maar aan het begin als het nog een 'vreemde' is wel.
Nu heb ik nog nooit een echt serieuze relatie gehad in mijn leven, alleen maar korte 'relaties', die niet diep gingen. Ik zelf weet hier een paar oorzaken van, namelijk: Ik houd niet van mezelf, ik ben een beetje 'gek', ik heb best veel slechte karaktereigenschappen, ben verlegen/angstig op het begin.
Ik zie het niet als een enorm probleem ofso, ben best tevreden met mijn leven, maar ik wil ook verliefd worden en een serieuze relatie aangaan op den duur. Alleen ik ben bang dat als ik zo blijf, dat het moeilijk wordt om iemand te vinden.
Ik krijg genoeg aandacht van vrouwen, maar vaak knappen ze af op mijn persoonlijkheid, omdat ik bijna geen iniatief durf te nemen (door mijn verlegenheid en angst voor afwijzing). Ik ben dus erg passief. Sommige meisjes dachten zelfs dat ik gay was, omdat ik ze geen aandacht gaf terwijl het overduidelijk was dat ze die wel wilde. Ik doe dat wel vaker, puur uit angst voor het contact ofso.
Dat heeft me wel aan het denken gezet en blijkbaar heb ik een soort van onverwerkte emoties ofso waardoor ik deze (irrationele) angst voor afwijzing heb. Je hoort vaak 'je moet van jezelf houden' voordat iemand anders dat kan, daar ben ik nu mee bezig. Maar ik vind het moeilijk om deze angst etc op te lossen.
Kortom, ik ben bang dat als ik niet verander ik eeuwig single blijf. Dat is best een enge gedachte. Ik denk dat ik nu wel een goed beeld geschetst heb van hoe het ongeveer in elkaar steekt. Hoe kan ik dit nu veranderen? Ik wil namelijk groeien als persoon waardoor ik een relatie kan aangaan die mij gelukkiger maakt.