abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135404942
Ik vind het een beetje chaotisch allemaal, beter kun je denk ik een aantal doelen bedenken en daar dan naartoe werken. Bijv.: "een blog-systeem maken" of zoiets (kan vanalles zijn). Dan nog kun je je afvragen of je dat soort dingen wilt leren maken of gewoon in staat wilt zijn bestaande pakketten om te buigen naar je eigen eisen. Zelfs mensen die programmeren voor hun brood zullen niet gauw meer hun eigen blogengine, CMS of webwinkel programmeren maar 1 van de talloze pakketten nemen en deze aanpassen aan hun wensen (of die van de klant). Eerst bedenken wat je nu wilt dus: leren programmeren (bijv. omdat je het leuk vindt of omdat je daar voor jezelf een uitdaging in ziet) of een website inelkaar leren zetten omdat je snel resultaat wilt (wat prima kan met kant-en-klare pakketten zoals Wordpress).

Anyhow, als je bedacht hebt wat je wilt realiseren, dan werk je daar naartoe en leer je onderweg de technieken die je nodig hebt. Alles leren kan toch niet (en is ook niet nodig).
  zondag 12 januari 2014 @ 18:57:22 #27
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_135404952
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:56 schreef Henno het volgende:

[..]

ik vind het vooral tijdverspilling om eerst mysqli te leren... maar goed smaken verschillen
prima om mee te oefenen, bovendien wordt het nog veel gebruikt
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_135405054
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:57 schreef LuieDonder het volgende:
Ik vind het een beetje chaotisch allemaal, beter kun je denk ik een aantal doelen bedenken en daar dan naartoe werken. Bijv.: "een blog-systeem maken" of zoiets (kan vanalles zijn). Dan nog kun je je afvragen of je dat soort dingen wilt leren maken of gewoon in staat wilt zijn bestaande pakketten om te buigen naar je eigen eisen. Zelfs mensen die programmeren voor hun brood zullen niet gauw meer hun eigen blogengine, CMS of webwinkel programmeren maar 1 van de talloze pakketten nemen en deze aanpassen aan hun wensen (of die van de klant). Eerst bedenken wat je nu wilt dus: leren programmeren (bijv. omdat je het leuk vindt of omdat je daar voor jezelf een uitdaging in ziet) of een website inelkaar leren zetten omdat je snel resultaat wilt (wat prima kan met kant-en-klare pakketten zoals Wordpress).

Anyhow, als je bedacht hebt wat je wilt realiseren, dan werk je daar naartoe en leer je onderweg de technieken die je nodig hebt. Alles leren kan toch niet (en is ook niet nodig).
Ik wil een website maken gericht op films welke data/informatie pakt van de site imdb.nl en waar mensen beoordelingen kunnen geven d.m.v. een reviewsysteem met criteria's (5 bijvoorbeeld en elk een naam geven. Geregistreerde gebruikers kunnen dus op verschillende sterrencriteria's klikken, welke uiteindelijk onderin een gemiddelde geeft d.m.v. sterrenweergave). Stijl moet beetje als windows 8 metro zijn. Qua idee iets als FilmTotaal.nl
pi_135405335
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:33 schreef Kraan-Water het volgende:

[..]

Ja dat wil ik wel behalen. Niet een beetje klooien en wat kennis. Ik wil er ook echt wat mee doen... misschien een baan ermee.. welke boeken adviseer jij dan, welke ook op bol.com te koop zijn?
Ik heb zelf eerder boeken besteld(via bol.com), echter niet over HTML of CSS. Voor javascript kan ik je "Javascript The Definitive Guide" adviseren. Voor een boek over HTML en CSS zou ik zoeken op Google en dan vooral naar de reviews kijken. Verder zou ik ook voor een Engelstalig boek gaan, aangezien veruit de meeste documentatie ook in het Engels is.
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
pi_135406089
Begin maar met HTML en CSS. als je dan nog niet afgehaakt bent ( 99% van de mensen haakt hier geloof ik al af )
kun je naar PHP kijken.

Tips voor het leren van PHP:
- Leer direct OOP ( Object Oriented Programming , Wikipedia )
- Snap en leer MVC ( Model, View, Control(ler) Wederom Wikipedia maar ook YouTube is hier handig )
- Leer Linux ( je webserver onder windows draaien is als een lambo met de motor van een peugot 206 )

Dan zijn we wel een klein jaartje verder.
DM tegen die tijd maar :-P

[ Bericht 1% gewijzigd door HalveZware op 12-01-2014 19:36:25 (Goeiemorgen!) ]
pi_135406249
quote:
10s.gif Op zondag 12 januari 2014 19:21 schreef HalveZware het volgende:
Begin maar met HTML en CSS. als je dan nog niet afgehaakt bent ( 99% van hier geloof ik al af )
kun je naar PHP kijken.

Tips voor het leren van PHP:
- Leer direct OOP ( Object Oriented Programming , Wikipedia )
- Snap en leer MVC ( Model, View, Control(ler) Wederom Wikipedia maar ook YouTube is hier handig )
- Leer Linux ( je webserver onder windows draaien is als een lambo met de motor van een peugot 206 )

Dan zijn we wel een klein jaartje verder.
DM tegen die tijd maar :-P
Wat bedoel je met ""99% van hier geloof ik al af "" ?

Waarvoor dient OOP en MVC? Niet eerst Javascript en dan PHP? En hoe zit het met MySql?
pi_135406853
Die namen en cijfers moeten ergens worden opgeslagen en dat gebeurt in een database, dat kan bijv. MySql zijn. Het lezen uit en schrijven naar een database doe je in de regel met een vraagtaal genaamd SQL. MySql is een database die die vraagtaal gebruikt, er zijn talloze andere varianten. Omdat je vanuit HTML niet direct met een database kunt verbinden, gebruik je een programmeertaal zoals PHP (maar leer liever Ruby of Python, zoals hier al eerder is gezegd, die talen zijn minder rommelig dan PHP, en de communities die eromheen hangen zijn ook minder rommelig).

Javascript geeft snel tastbaar resultaat maar in de praktijk kun je websites bouwen met alleen maar HTML en een server-side taal als PHP. Met javascript voeg je meer interactie toe, maar mijn ervaring is dat als je eenmaal een solide basis hebt in een server-side taal, het niet moeilijk is om javascript te schrijven, zeker als je alleen wat libraries zoals jquery aanelkaar knoopt (is meer configuratie dan echt programmeren).
pi_135406902
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 19:25 schreef Kraan-Water het volgende:

[..]

Wat bedoel je met ""99% van hier geloof ik al af "" ?

Waarvoor dient OOP en MVC? Niet eerst Javascript en dan PHP? En hoe zit het met MySql?
Yek, hele kromme zin :-P 99% van de mensen haakt al af als ze HTML en CSS moeten leren
"Oh al die codes uit het hoofd leren" etc etc ;-)

OOP maakt het programmeren een stuk overzichtelijker, en daardoor efficiėnter zowel voor de programmeur als voor de computer die het moet verwerken tot iets zinnigs.

MVC is een ontwerp paradigme dat er voor zorgt dat je website netjes opgedeeld wordt in de onderdelen die je nodig hebt om het functioneel te krijgen.

Javascript is leuk voor "extra dingetjes" maar niet als taal om mee te beginnen.
zeg maar, het is voor de "fancy dingetjes" leuk, maar niet om een website in te bouwen.

MySQL zit bijzonder ver in PHP verweven, doormiddel van PDO ( Php Data Objects )
Dat pak je van nature mee als je beetje aanleg hebt :-)
pi_135406925
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 19:25 schreef Kraan-Water het volgende:
Waarvoor dient OOP en MVC?
Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar als in de post al wordt gezegd dat je dat op wikipedia goed uitgelegd kunt krijgen en je snapt die hint niet, dan zul je nog een moeilijke tijd krijgen als websiteontwikkelaar. Dat bestaat namelijk voornamelijk uit Googlen, Wikipedia'en en Stackoverflowen naar de problemen die je ondervindt. Er is nou eenmaal geen boek wat je aan je handje vasthoudt om precies de website te bouwen zoals jij hem wilt, uiteindelijk is wat je leert het gereedschap en daarna moet het toch echt uit jezelf komen.
pi_135406962
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 19:40 schreef LuieDonder het volgende:

[..]

Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar als in de post al wordt gezegd dat je dat op wikipedia goed uitgelegd kunt krijgen en je snapt die hint niet, dan zul je nog een moeilijke tijd krijgen als websiteontwikkelaar. Dat bestaat namelijk voornamelijk uit Googlen, Wikipedia'en en Stackoverflowen naar de problemen die je ondervindt.
Eens ;-) maar ach, het is een forum... wil ik er nog wel eens een extra regeltje tekst tegenaan gooien.
pi_135407017

[ Bericht 100% gewijzigd door LuieDonder op 12-01-2014 19:43:34 (Oeps misgeklikt) ]
pi_135407744
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 19:40 schreef LuieDonder het volgende:

[..]

Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar als in de post al wordt gezegd dat je dat op wikipedia goed uitgelegd kunt krijgen en je snapt die hint niet, dan zul je nog een moeilijke tijd krijgen als websiteontwikkelaar. Dat bestaat namelijk voornamelijk uit Googlen, Wikipedia'en en Stackoverflowen naar de problemen die je ondervindt. Er is nou eenmaal geen boek wat je aan je handje vasthoudt om precies de website te bouwen zoals jij hem wilt, uiteindelijk is wat je leert het gereedschap en daarna moet het toch echt uit jezelf komen.
Ja oke, omdat we het er toch over hadden vroeg ik ernaar... ik had het even zelf moeten opzoeken. :P
pi_135437620
Verder tips etc..?
  maandag 13 januari 2014 @ 15:42:01 #39
214255 Convergence
Procrastinator
pi_135438779
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:09 schreef Kraan-Water het volgende:
Verder tips etc..?
Laat de houding "kan iemand mijn handje vasthouden" los en begin nu gewoon met leren en proberen :P
Zat van de huidige Fok! layout? Alternatief hier.
  maandag 13 januari 2014 @ 16:37:42 #40
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_135441385
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:42 schreef Convergence het volgende:

[..]

Laat de houding "kan iemand mijn handje vasthouden" los en begin nu gewoon met leren en proberen :P
gewoon gaan doen inderdaad. In het begin zal je het kut vinden en er niets van begrijpen, maar je moeite loont.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  maandag 13 januari 2014 @ 16:47:21 #41
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_135441840
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 17:26 schreef OllieWilliams het volgende:
http://www.w3schools.com/

Begin met de html cursus, daarna CSS, daarna JavaScript en daarna moet je maar kijken (miss server side scripting)
Goed zo gelijk beginnen met w3schools _O-
pi_135441935
kladblok gebruiken en wat willekeurige html tags uittesten.
pi_135441994
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:47 schreef xzaz het volgende:

[..]

wat dan
  maandag 13 januari 2014 @ 16:56:56 #44
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_135442285
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:47 schreef xzaz het volgende:

[..]

Met wat dan? Sarcastisch? :P

Wat adviseer jij?
  maandag 13 januari 2014 @ 16:58:57 #46
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_135442368
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:57 schreef Kraan-Water het volgende:

[..]

Wat adviseer jij?
Zie post boven je
pi_135442563
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:57 schreef Kraan-Water het volgende:

[..]

Wat adviseer jij?
geef eens een voorbeeld/voorbeelden wat je zou willen maken. En hoe het er uit moet komen te zien.
Mijn eigen html/css en php code etc doe ik gemakshalve nog altijd met kladblok voor wat testdingetjes. Gaat voor mij dan ten koste van het uiterlijk van de site, maar dat vind ik niet zo interessant.
pi_135443260
quote:
Ah, wist ik niet. Is ook al jaren terug dat ik het zelf gebruikte, heb er overigens wel geleerd met html, CSS en javascript te werken en alles wat ik tot nu toe gecodeerd heb, werkt in alle browsers en komt door de validators heen :)
pi_135447403
Je leert geen websites te maken door boeken of websites te lezen. Ga gewoon wat maken en reken erop dat de eerste 6 versies allemaal binnen een maand de prullenbak in gaan voordat je iets acceptabels hebt.
pi_135448731
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:02 schreef Purplesparks2 het volgende:

[..]

geef eens een voorbeeld/voorbeelden wat je zou willen maken. En hoe het er uit moet komen te zien.
Mijn eigen html/css en php code etc doe ik gemakshalve nog altijd met kladblok voor wat testdingetjes. Gaat voor mij dan ten koste van het uiterlijk van de site, maar dat vind ik niet zo interessant.
Jij schrijft je php in kladblok?
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')