abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135400781
Al sinds kleins af aan heb ik altijd interesse gehad voor computers, hardware, software en alles wat daar tussen in zit. Misschien zoveel dat ik daar later wat wil mee gaan doen.

Nu zat ik te denken om gewoon 's rustig te beginnen en een beetje te leren in web development. Dus hoe ik een website zelf in elkaar zet. Veder hoe ga ik hiermee beginnen? Zijn er (gratis) cursussen te vinden op het internet? Hoeveel tijd gaat het me in beslag nemen en welke talen is handig om allemaal te leren? En wat houd het veder precies in? Maar het liefst zou ik willen weten hoe ik hier precies mee ga beginnen en of iemand nog (goede, handige) tips voor me heeft. Er zijn vast wel mensen hier op FOK! die hier veel verstand van hebben..

Enige basiskennis die ik heb is html. Ik heb gekeken naar wat losse theorieën op internet, gekeken naar video's. Alleen het probleem is dat het allemaal losse theorieën zijn. Ik vind het lastig om er een geheel van te maken zeg maar... aangezien mijn creativiteit best laag is. Ik begrijp het allemaal wel, maar een layout in mijn hoofd hebben vind ik best lastig. Dus dan is het maken moeilijk, aangezien ik niet weet welk layout ik wil hebben. Maar goed... :P

Extra info over mij:

Ik ben 19 jaar en ik volg een hbo-studie richting accountancy.
pi_135400873
Leer eerst google te gebruiken :D
pi_135401264
http://www.w3schools.com/

Begin met de html cursus, daarna CSS, daarna JavaScript en daarna moet je maar kijken (miss server side scripting)
pi_135401294
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 17:14 schreef terrorsjaak het volgende:
Leer eerst google te gebruiken :D
Hahahah. :D Heb ik gedaan. Ik heb tuts gevolgd via codeacademy en een pdf boek gelezen over HTML. :P

Heb best wel wat hulp nodig als nieuweling. :D
  zondag 12 januari 2014 @ 17:58:18 #5
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_135402564
Als het internet ergens vol mee staat is het wel met handleidingen over html/js/css/php/mysqli. Google is your friend :P
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_135402631
quote:
10s.gif Op zondag 12 januari 2014 17:58 schreef Faux. het volgende:
Als het internet ergens vol mee staat is het wel met handleidingen over html/js/css/php/mysqli. Google is your friend :P
Hebben jullie verder niks te voegen, met wat ik allemaal precies moet leren en op welke volgorde? :P

En nog belangrijker... met welke kan ik het beste leren? w3schools zoals OllieWilliams al toevoegde in het topic.

Ik zie bijvoorbeeld veelal alleen maar theorie, maar niet echt een richting in welke bestand ik wat moet zetten. Want als je een site wilt maken heb je volgens mij verschillende bestanden en mappen toch? Mappen met css, images en bestanden zoals function.php etc.

Dus vind ik het vrijwel erg weinig uitleg (of ik wil nu al té veel met maar een basis html kennis) om een gehele site te maken.

En maak je ook letterlijk heel een layout met html en css? Maak je daar niet een simpele site/layout mee (verouderd) ? Stel dat ik nou een site wil maken met een layout als die van windows 8 metro? Is dat ook alleen maar html en css?!?
  zondag 12 januari 2014 @ 18:02:36 #7
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_135402741
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 17:59 schreef Kraan-Water het volgende:

[..]

Hebben jullie verder niks te voegen, met wat ik allemaal precies moet leren en op welke volgorde? :P

En nog belangrijker... met welke kan ik het beste leren? w3schools zoals OllieWilliams al toevoegde in het topic.
begin maar met html/css. Dan JS. Dan PHP/mysqli.
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_135402809
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 17:59 schreef Kraan-Water het volgende:

[..]

Ik heb het met die geleerd en kan nu goed overweg met html, CSS en JavaScript.
pi_135402863
quote:
14s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:02 schreef Faux. het volgende:

[..]

begin maar met html/css. Dan JS. Dan PHP/mysqli.
Alleen dat? En geen JQuery, XML, ASP.net en SQL? Ik zag die ook staan op w3school. Heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat die zijn. :P
pi_135402907
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:04 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Ik heb het met die geleerd en kan nu goed overweg met html, CSS en JavaScript.
Ja? Gewoon via w3schools en dan op volgorde d.m.v. 'next chapter'? En hoe is 'goed' voor jou? In der mate dat je nu gewoon kan solliciteren naar een baan als startende web developer met 0 ervaring met de functie-eisen html,css en javascript en misschien php?
pi_135403164
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:06 schreef Kraan-Water het volgende:

[..]

Ja? Gewoon via w3schools en dan op volgorde d.m.v. 'next chapter'? En hoe is 'goed' voor jou? In der mate dat je nu gewoon kan solliciteren naar een baan als startende web developer met 0 ervaring met de functie-eisen html,css en javascript en misschien php?
Je kunt daar ook oefenen zodat je direct ziet wat je creëert. En elke website layout bestaat bij mijn weten uit html en CSS codes. Hoeft helemaal niet basaal te zijn, fancy designs vergen alleen wat meer gecodeer.
Tja en wat is 'goed'... Een site als pak 'm beet nu.nl zou ik prima in elkaar kunnen zetten, behalve dat ik geen kennis heb van content management systems waardoor het frequent uploaden van een nieuw artikel bijv een hel zou worden.
pi_135403274
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:11 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Je kunt daar ook oefenen zodat je direct ziet wat je creëert. En elke website layout bestaat bij mijn weten uit html en CSS codes. Hoeft helemaal niet basaal te zijn, fancy designs vergen alleen wat meer gecodeer.
Tja en wat is 'goed'... Een site als pak 'm beet nu.nl zou ik prima in elkaar kunnen zetten, behalve dat ik geen kennis heb van content management systems waardoor het frequent uploaden van een nieuw artikel bijv een hel zou worden.
Ja inderdaad... Hoe zou je dan dat moeten oplossen als je alles zelf in elkaar wilt zeten? Hoe doe je dat met sites als nu.nl waar je frequent artikels moet plaatsen?

Dan zou je weer een CMS als WordPress moeten gebruiken... Maar dan is het weer niet zelf in elkaar gezet.
pi_135403496
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:13 schreef Kraan-Water het volgende:

[..]

Ja inderdaad... Hoe zou je dan dat moeten oplossen als je alles zelf in elkaar wilt zeten? Hoe doe je dat met sites als nu.nl waar je frequent artikels moet plaatsen?

Dan zou je weer een CMS als WordPress moeten gebruiken... Maar dan is het weer niet zelf in elkaar gezet.
Met php (of asp, maar dat ken ik niet en ik schijt op microsoft) zelf een cms in elkaar flansen zo moeilijk is dat niet als je enige basiskennis van php en mysql hebt.
pi_135403667
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:19 schreef Skunk-m het volgende:

[..]

Met php (of asp, maar dat ken ik niet en ik schijt op microsoft) zelf een cms in elkaar flansen zo moeilijk is dat niet als je enige basiskennis van php en mysql hebt.
Jij zegt ook w3schools? Leer je ook dan echt goed? Dus niet losse theorie, maar dat je dan ook echt genoeg kennis beschikt om in de praktijk mooie dingen te maken en een script te maken zelf;

Dus index.php, function.php, install.php etc etc.. Alles wat ik tot nu toe heb gezien op andere sites zijn losse eindjes met functies doe worden uitgelegd, maar niet wat je ermee moet doen als je er iets van wilt maken.
  zondag 12 januari 2014 @ 18:29:37 #15
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_135403908
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:05 schreef Kraan-Water het volgende:

[..]

Alleen dat? En geen JQuery, XML, ASP.net en SQL? Ik zag die ook staan op w3school. Heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat die zijn. :P
jquery = js
xml = zal je niet direct behoefte aan hebben
asp.net = niet doen
sql = mysqli
pi_135403952
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:24 schreef Kraan-Water het volgende:

[..]

Jij zegt ook w3schools? Leer je ook dan echt goed? Dus niet losse theorie, maar dat je dan ook echt genoeg kennis beschikt om in de praktijk mooie dingen te maken en een script te maken zelf;

Dus index.php, function.php, install.php etc etc.. Alles wat ik tot nu toe heb gezien op andere sites zijn losse eindjes met functies doe worden uitgelegd, maar niet wat je ermee moet doen als je er iets van wilt maken.
Je moet ook niet beginnen bij zulk soort losse tuts, gewoon beginnen met basis HTML. Aan de hand van w3schools kan dit, en als je iets leert even wat maken om te zien of je het goed snapt. Na HTML kan je beginnen met CSS, en daarna zou ik pas beginnen te kijken naar javascript/PHP.
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
pi_135403979
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:24 schreef Kraan-Water het volgende:

[..]

Ik zou niet weten hoe je het het beste kunt leren, ik weet niet hoe ik er zelf mee begonnen ben eigenlijk, ik weet alleen dat ik te ongeduldig ben om die tutorials enzo door te nemen.. Ik ben waarschijnlijk ooit begonnen aan zo'n tutorial ofzo en op een gegeven moment ben ik gewoon gaan kloten.. een hoop begonnen en niet afgemaakt leer je ook een beetje van bij iedere keer.. heb ook op school basis php gehad, maar dat wist ik toen allemaal al, want ik was er daarvoor al mee bezig.
pi_135404025
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:06 schreef Kraan-Water het volgende:

[..]

Als je dit wilt behalen kan je beter een stapel boeken gaan bestellen, of een relevante opleiding gaan volgen.
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
pi_135404085
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:32 schreef esv7 het volgende:

[..]

Als je dit wilt behalen kan je beter een stapel boeken gaan bestellen, of een relevante opleiding gaan volgen.
Ja dat wil ik wel behalen. Niet een beetje klooien en wat kennis. Ik wil er ook echt wat mee doen... misschien een baan ermee.. welke boeken adviseer jij dan, welke ook op bol.com te koop zijn?
  zondag 12 januari 2014 @ 18:47:50 #20
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_135404578
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:33 schreef Kraan-Water het volgende:

[..]

Ja dat wil ik wel behalen. Niet een beetje klooien en wat kennis. Ik wil er ook echt wat mee doen... misschien een baan ermee.. welke boeken adviseer jij dan, welke ook op bol.com te koop zijn?
pas op: niet alles valt te leren. Net als voor schilderen of acteren moet je een zekere 'aanleg' voor hebben, zeker bij webdesign. Ik denk dat je er te laat mee begonnen bent om er echt je baan van te maken. Maar dat kan ik uiteraard verkeerd hebben.
pi_135404621
quote:
11s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:47 schreef Faux. het volgende:

[..]

pas op: niet alles valt te leren. Net als voor schilderen of acteren moet je een zekere 'aanleg' voor hebben, zeker bij webdesign. Ik denk dat je er te laat mee begonnen bent om er echt je baan van te maken. Maar dat kan ik uiteraard verkeerd hebben.
Zou ik mogen weten waarom je dat denkt? :)
pi_135404764
quote:
14s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:02 schreef Faux. het volgende:

[..]

Dan PHP/mysqli.
Gebruik dan meteen PDO zou ik zeggen... mysql/mysqli is verouderd. En dat is als je geen framework gebruikt, want anders gebruik je de functies van het framework om gegevens te manipuleren (die dan onderliggend zelf PDO o.i.d. gebruiken)
Als je überhaupt PHP wil gaan gebruiken server side, ik vind het peroonlijk een erg ranzige taal.

Kijk TS, een webapplicatie bestaat eigenlijk uit twee delen: de frontend (wat op jouw computer draait) en de backend (wat op de server draait). De frontend is altijd HTML/CSS/JS, maar de backend kan verschillen. Sommigen gebruiken PHP als servertaal, al dan niet met een PHP framework zoals CakePHP of Zend Framework... maar anderen gebruiken het Rails framework wat draait op Ruby, of je gebruikt ASP.NET, of Python i.c.m. met een framework als Django, of of of.... maar ze poepen allemaal dezelfde HTML uit die je browser begrijpt.

Laat de serverkant nog maar even achterwege en verdiep je in de dingen die je sowieso moet kennen: HTML, CSS, JavaScript en hoe deze effectief te gebruiken zijn.
  zondag 12 januari 2014 @ 18:55:46 #23
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_135404877
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:53 schreef Henno het volgende:

[..]

Gebruik dan meteen PDO zou ik zeggen... mysql/mysqli is verouderd. En dat is als je geen framework gebruikt, want anders gebruik je de functies van het framework om gegevens te manipuleren (die dan onderliggend zelf PDO o.i.d. gebruiken)
Als je überhaupt PHP wil gaan gebruiken server side, ik vind het peroonlijk een erg ranzige taal.

Kijk TS, een webapplicatie bestaat eigenlijk uit twee delen: de frontend (wat op jouw computer draait) en de backend (wat op de server draait). De frontend is altijd HTML/CSS/JS, maar de backend kan verschillen. Sommigen gebruiken PHP als servertaal, al dan niet met een PHP framework zoals CakePHP of Zend Framework... maar anderen gebruiken het Rails framework wat draait op Ruby, of je gebruikt ASP.NET, of Python i.c.m. met een framework als Django, of of of.... maar ze poepen allemaal dezelfde HTML uit die je browser begrijpt.

Laat de serverkant nog maar even achterwege en verdiep je in de dingen die je sowieso moet kennen: HTML, CSS, JavaScript en hoe deze effectief te gebruiken zijn.
mysqli is niet verouderd en het lijkt me eigenlijk ook niet verstandig om gelijk met pdo te beginnen
  zondag 12 januari 2014 @ 18:56:32 #24
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_135404907
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:49 schreef Kraan-Water het volgende:

[..]

Zou ik mogen weten waarom je dat denkt? :)
ah sorry, ik las 29 ipv 19, dus zou nog kunnen :)
pi_135404911
quote:
11s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:55 schreef Faux. het volgende:

[..]

mysqli is niet verouderd en het lijkt me eigenlijk ook niet verstandig om gelijk met pdo te beginnen
ik vind het vooral tijdverspilling om eerst mysqli te leren... maar goed smaken verschillen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')