abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 januari 2014 @ 12:12:39 #1
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_135390085
Nav van de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_135393428
Chris heeft ook alleen kdv gedaan. Die 2 dagen per week vond ik wel prima. Ze deden daar ook wel PSZ dingetjes. Alleen dan tussen de gewone dingen door. Ik heb niet het idee dat hij echt iets gemist heeft.
Mijn jongste gaat niet naar het kdv. Hij gaat wel naar een PSZ, die ook aansluit bij de methode van school (montessori). Dat geeft hem misschien wel een voordeeltje in het begin groep 1. Maar ik denk niet dat er zoveel verschil is als je later in groep 2 vergelijkt, als ik mijn oudste zijn klas bekijk..
pi_135393554
Wat voor andere dingen bedoel je dan Leandra?
pi_135393724
Mijn gastouder geeft aan dat ze bepaalde dingen niet doet die op een psz wel gedaan worden. Ik denk dat ik A. straks nog wel naar de psz laat gaan, maar nu zie ik daar nog geen toegevoegde waarde aan.
pi_135393887
Het hangt erg van het kdv en de PSZ af. Ik ken een kdv, waar veel aandacht is voor bijv kringgesprekken, knippen&plakken, cijfers&letters&kleuren. Maar ook een PSZ waar vooral gespeeld wordt en weinig "pedagogische" activiteiten. Dus dat is ook een kwestie van goed kijken.
pi_135394464
Afgaande op de naam verwacht ik van een peuterspeelzaal ook vooral dat de peuters er spelen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_135395014
onze psz is idd voornamelijk spelen. er wordt al wel geoefend met in de kring en de juf maakt onderscheid met de kindjes. dus de oudere kindjes krijgen andere puzzels en mogen werkjes maken met knippen en plakken enzo.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_135396888
Officieel is de pzs iets pedagogisch en het kdv 'alleen' opvang. Maar dat onderscheid is op heel veel plaatsen niet meer heel strikt. Al was het maar omdat de psz tegenwoordig vaaj ondergebracht is bij een kdv.
Beide jongens hadden 2 dagen kdv en hebben daarnaast geen psz gedaan omdat ze het samenwerken etc ook op het kdv leren. Ook kwamen beiden niet in aanmerking voor extra taalonderwijs dus we zagen het nut er niet van. Oudste ging wel naar een 3+ groep op het kdv als een soort van voorbereiding op sschool. Vanuit daar is hij naar het integraal kindcentrum op montessori basis gegaan dus dat sloot niet 100% aan bij de 3+ groep. Jongste gaat daarom meteen als hij 3 is naar het kindcentrum. Hij draait dan grotendeels mee in de kleuterklas maar met aangepast programma en gewoon op opvang basis. Hij leert dan daar hoe het op school werkt.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_135403913
Ik denk dat er niet zoveel verschil is met een kdv, misschien is het kdv juist veel pedagogischer, maar onze psz zit wel bij een buurthuis,niet bij school.
Kringgesprekken hebben ze zeker niet, wel zitten ze met zijn allen rond de tafel, poetsen hun tanden daar en knutselen ze, verder is het vooral spelen, wat ik helemaal prima vind.
Met cijfers en letters doen ze ook niks, nergens voor nodig op een peuterspeelzaal.

Als kinderen alleen bij een gastouder zouden komen zou ik trouwens wel peuterspeelzaal doen, gewoon om de omgang met kindjes en een juf te leren in "schoolvorm"
pi_135404383
Daarom zit ik erover na te denken Troeta. Omdat het dan toch allemaal net wat grootschaliger is, en dat ook wennen is.

En hier schijnen ze wel verhalen en dergelijke in de kring te doen en dat is hij ook niet gewend vanuit de gastouder.
  zondag 12 januari 2014 @ 19:34:23 #11
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_135406652
Hier hetzelfde verhaal als vele, ook al 2 dagen kdv, vind het dan ook niet nodig.
Ik merk dat ze ook een liedje zingen voor het eten...het is hier tijdens het spelen vaak "hap hap hap" O+
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  zondag 12 januari 2014 @ 19:49:16 #12
244125 laziness
pi_135407298
  zondag 12 januari 2014 @ 19:54:35 #13
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_135407562
Ja. Die ja. En als ik hem voluit zing, gaat ze helemaal glunderen en meeklappen O+
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_135407624
Als je besluit naar een psz te gaan zou ik kijken naar een psz die aansluit bij de school die je kiest. Dan is de overgang wat minder groot.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_135408060
Of juist de buurt PSZ, als je besluit je kind verderop op school te doen. Chris ging naar een kdv een wijk verder, en zijn school is nog verder weg. Ik heb de ouders in de buurt pas later/niet leren kennen, terwijl er best wel kindjes van Chris zijn leeftijd zijn. Was hij naar de PSZ geweest, had hij misschien meer buurtvriendjes gehad (en ik meer ouders gekend hier). Het loopt wel los, want zijn beste vriendje van school woont toch om de hoek. Maar het zou een reden kunnen zijn om juist voor de buurt te kiezen ;)
pi_135412156
Wij hebben opa en oma als oppas en daarom gaat eva nu twee dagdelen in de week naar de psz ("teuterteeltaal" aldus eva :D ). Ik wil dat ze daar vooral lekker speelt, alleen en met andere kindjes. Ze zitten daar wel In de kring, voor drinken met fruit of een koekje. En dan zingen ze liedjes O+
Dus eva zingt nu hele dagen het hele repertoire :D

En daar ligt gelijk het probleem/mijn vraag:
Ze is altijd al een lastige inslaper geweest, maar nu we met Rosalie zien hoe het ook kan, valt het nog meer op.
Ik hoop dat er hier misschien nog mensen zijn met tips want wij weten het niet meer.
Ze is overdag de liefste peuter die je kunt wensen, maar zodra ze 's avonds naar bed gaat. .....
Ze zingt liedjes, maar wel zo hard mogelijk zodat ze Rosalie en soms haar vader die onregelmatige werktijden heeft, wakker maakt/houdt, huilt/krijst minimaal 1x nadat ik naar beneden ben gegaan, maar daarvoor heeft ze dat al gedaan zodra ik de deur achter me dicht heb gedaan (op een kiertje). Ze ligt te praten met haar knuffels, gaat vervolgens weer zingen, afgewisseld met een huilbui en houdt dit tot 21.30 vol (gemiddeld. Soms slaapt ze "al" om 21.00). We gaan om 19.00 naar boven, hebben een duidelijk ritueel enz enz. Iemand tips om haar rustiger te gaan laten slapen? We moeten minimaal de helft van de week er minstens 1x per nacht uit voor dr. Aai over dr bol is meestal genoeg....

[ Bericht 29% gewijzigd door danic op 12-01-2014 21:10:57 ]
pi_135415093
Danic, kan het zijn dat ze overdag teveel slaapt en daardoor 's avonds nog niet aan slapen toe is?

Dat merkten we bij L. op een gegeven moment. Die zong, riep en kletste soms ook nog zomaar 1.5 tot 2 uur. Toen zijn we haar middagdutje gaan inkorten/afschaffen en sindsdien gaat het beter.
pi_135415233
Ze slaapt nog anderhalf tot 2 uur 's middags. Ook dan ligt ze te zingen en te doen, maar rond 14.00/14.30 stort ze dan in en we moeten haar steevast wakker maken om 16.15.
Goed punt wel, ga ik hier eens bespreken.
pi_135415342
M had ook zo'n periode toen hij aan het klooien wat met zijn slaapjes. In zijn geval nog 2 keer. Maar hij deed het ook als hij te weinig sliep. Maar het hield in elk geval wel verband met zijn slaapjes overdag.
  zondag 12 januari 2014 @ 21:54:15 #20
244125 laziness
pi_135415613
Ja hier hield het ook verband met te weinig slaap juist. Daar wordt hij ook 's nachts heel onrustig van.
pi_135415991
Tja dat wordt even uitproberen hier dus.
We hebben het er net over gehad en we gaan het proberen. Behalve de 2 dagen dat ze naar de psz gaan want dan staat ze op instorten. Dan kan ze daarna nog even slapen.
We gaan dit een weekje doen en dan kijken hoe het gaat.

*slik* klein meisje wordt groot...
pi_135416091
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 21:54 schreef laziness het volgende:
Ja hier hield het ook verband met te weinig slaap juist. Daar wordt hij ook 's nachts heel onrustig van.
Vrijdag had ze na de psz 2,5 uur geslapen. Ze is toen vanaf 01.00 aan het spoken geweest. Minimaal 1x per uur naar dr toe. Om 05.30 heb ik haar bij me genomen omdat ik het lopen zat was. Maar dan gaan ze ook niet slapen.
Dat was een kort nachtje :X
Dus goed/veel slapen is ook niet altijd de truc.
pi_135416158
Er werd hier dit weekend niet meer geslapen smiddags :o
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_135416174
Hier ook niet maar dat was per ongeluk.
pi_135416502
Ik vond die overgangsperiode van wel/niet slapen heel lastig. Soms weet je ook gewoon niet waar je goed aan doet. Ik weet wel dat wij er op een gegeven moment voor zorgden dat ze niet te laat ging slapen 's middags. Dan sliep ze van 12:30/13:00 tot uiterlijk 14:00/14:30 en dan ging ze 's avonds wel naar bed. Tot dat ook niet meer ging en toen moesten we echt stoppen met de slaapjes in de middag.

Nu slaapt ze in het weekend wel vaak nog even 's middags. Na drie dagen KDV moet ze op vrijdag/zaterdag echt even bijslapen. Voordeel is dat ze op die dagen van mij niet om 19:00 uur hoeft te slapen, in het weekend vind ik een uurtje later naar bed geen probleem. En zeker niet na een middagslaapje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')