abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135376563
Beste medefokkers,

Ik wil graag voor mijn nieuwe oprit een lantaarn maken. Liefsthout, ik hou van hout. Maar welk hout moet ik gebruiken?

In mijn hoofd heb ik iets dergelijks in gedachten; houten paal van 10 x 10 cm ofzo, ik hou van grof en de oprit is groot en breed genoeg voor een grovere lantaarn, met een dunnere balk erdoorheen gestoken. Aan de lange kant van deze horizontale een ketting met de lamp.

De paal dus in de grond steken, moet dat met hardhout? Ik heb laatst een balk binnen vervangen, dat was vuren met een laag beits om op de donkere eiken balk er naast te lijken. Bevalt heel goed omdat nerf mooi zichtbaar is gebleven. Kan dit ook voor buiten in de grond?

Bedankt!
pi_135377892
Hout in de grond wil je alleen met hardhout of geïmpregneerd hout, welke je bij voorkeur in een paalvoet steekt van metaal. Niet-hardhout rot anders vlot weg.

Vuren met beits buiten gaat hem niet worden.

Als je grof wilt en natuurlijk, nerf zichtbaar zou ik gewoon schuttinghout gebruiken. Dat is diep geïmpregneerd en gaat wel even mee.

Ligt er allemaal een beetje aan. Wil je dat ze 3 jaar mee gaan, dan kan je ieder houtsoort kiezen dat je wilt. Alles blijft wel even heel. Moet het lang mee, dan moet het duurzaam worden.
Laat die handjes wapperen!
pi_135387331
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 23:23 schreef Gieliovd het volgende:

Denk dat je zo op min. 10 jaar uit kunt komen.

Als je grof wilt en natuurlijk, nerf zichtbaar zou ik gewoon schuttinghout gebruiken. Dat is diep geïmpregneerd en gaat wel even mee.
Ik heb recent m'n schutting vervangen. Een deel had ik zelf geplaatst en de kopse kanten en het deel dat in & net boven de grond stak, 2x in de menie gezet. Die waren nog 100% terwijl de onbehandelde delen al gedeeltelijk aan het rotten waren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 12 januari 2014 @ 12:12:19 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_135390080
Pak een 9X9 groene geïmpregeneerde tuinpaal en zet het stuk wat de grond in gaat tot 10 cm boven de grond in de teer, en liefst in een paalvoet of paalpunt. Nerf is goed zichtbaar, en de kleur kun je aanpassen met transparante buitenbeits.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')