Misschien heb je meer conflicten niet (alleen) door je mening, maar door je houding.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 13:01 schreef JustKiddinnn het volgende:
Ik ben voor mij gevoel niet anders dan normaal, misschien iets meer assertief en uitgesproken. Soms kan ik mijn mening te nadrukkelijk geven, dat kan soms iets subtieler. Maar de inhoud van mijn mening sta ik volledig achter.
Dat inderdaad. Omdat jij een mening hebt hoef je 'm natuurlijk nog niet te uiten als daardoor conflicten ontstaan.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 13:10 schreef BasEnAad het volgende:
Je hoeft niet alles te zeggen wat je denkt natuurlijk.
Het kan zo zijn dan je wel degelijk gelijk hebt. maar inderdaad door je houding willen mensen dwarsliggen. ook gebeuren dingen(pech of geluk) vaak tegelijkertijd. zelfreflectie is altijd goed, maar vaak willen mensen koste wat het kost vasthouden aan hun eigen handelswijze en verwachten van JIJ die gelijk heeft dat JIJ moet inbinden. Ik zou zulke lieden in hun sop laten gaarkoken en mijn eigen ding blijven doen.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 13:02 schreef zarGon het volgende:
Misschien heb je meer conflicten niet (alleen) door je mening, maar door je houding.
Ugh, dat is echt deerniswekkend. Van die mensen die denken dat ze alles maar moeten kunnen zeggen en dat de rest maar daarmee om moet kunnen gaan.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 13:10 schreef BasEnAad het volgende:
Je hoeft niet alles te zeggen wat je denkt natuurlijk.
Vreselijk, dat soort mensen inderdaad.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 13:17 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ugh, dat is echt deerniswekkend. Van die mensen die denken dat ze alles maar moeten kunnen zeggen en dat de rest maar daarmee om moet kunnen gaan.
quote:Op zaterdag 11 januari 2014 13:17 schreef Vida. het volgende:
[..]
Het kan zo zijn dan je wel degelijk gelijk hebt. maar inderdaad door je houding willen mensen dwarsliggen. ook gebeuren dingen(pech of geluk) vaak tegelijkertijd. zelfreflectie is altijd goed, maar vaak willen mensen koste wat het kost vasthouden aan hun eigen handelswijze en verwachten van JIJ die gelijk[s] heeft [/s hebt, dat JIJ moet inbinden. Ik zou zulke lieden in hun sop laten gaarkoken en mijn eigen ding blijven doen.
Ik denk dat houding er misschien wel mee te maken heeft, ik roep weerstand op bij sommige mensen. voorbeeld:quote:Op zaterdag 11 januari 2014 13:17 schreef Vida. het volgende:
[..]
Het kan zo zijn dan je wel degelijk gelijk hebt. maar inderdaad door je houding willen mensen dwarsliggen. ook gebeuren dingen(pech of geluk) vaak tegelijkertijd. zelfreflectie is altijd goed, maar vaak willen mensen koste wat het kost vasthouden aan hun eigen handelswijze en verwachten van JIJ die gelijk heeft dat JIJ moet inbinden. Ik zou zulke lieden in hun sop laten gaarkoken en mijn eigen ding blijven doen.
Doordat ik de laatste tijd veel mijn mening heb gegeven en die blijkbaar weerstand oproept. Veel relaties waar ik waarde aan hecht staan onder spanning de laatste tijd. Ik heb niet het gevoel alsof het slecht gaat met mij of mijn leven, dus ik heb geen idee waarom ik opeens zoveel conflicten heb, zeker omdat ik normaal gesproken niet zoveel conflicten heb.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 16:14 schreef Lienekien het volgende:
En waardoor loopt het uit op een conflict?
Begrijp wat je bedoeld, soms is het beter om wat minder nadrukkelijk je mening te ventileren. Dat doe ik nu ook wel. Bedankt voor je postquote:Op zaterdag 11 januari 2014 16:25 schreef -mosrednA het volgende:
Soms is het uiten van je gelijk niet de oplossing van een probleem. De waarheid maakt situaties er niet altijd beter op.
Wat jij trouwens in je OP schetst is de situatie. Waar ik gelijk aan denk is: Wat zijn de oorzaken?
Kijk eens naar jezelf, en zoek naar dingen die er in jouw ogen niet goed gaan in je leven. Denk dan weer na over de conflicten en welke positie je daarbij in nam. Welke overeenkomsten kun je vinden?
Een voorbeeld.
Op je werk is er iets van jou gevraagd en jij hebt dit op de manier waarop jij denkt dat het de goede manier is klaargespeeld. Toch krijg je van je baas langs je kloten omdat het in zijn ogen niet goed is gedaan. Jij echter bent ervan overtuigd dat je het wel goed hebt gedaan en gaat na een discussie gefrustreerd naar huis.
De volgende week is het weer vergeten, maar je hebt het niet af kunnen sluiten omdat je met de uitkomst van de discussie (jij hebt het niet goed gedaan) geen vrede kunt hebben.
Nu heb je het met een vriend over een probleem die hij heeft aangekaart. Hij heeft iets gedaan en vraagt jou om je mening en advies. Wat een vriend van een vriend verwacht is een neutrale mening en een probleemoplossend advies. Na hetgeen wat er bij jou op je werk is gebeurd neem je echter een andere positie in, namelijk de volgende:
Je geeft je mening en geeft aan dat je vriend volgens jou fout is bezig geweest. Vervolgens legt je vriend uit waarom hij het zo heeft gedaan. Weer zeg jij, terecht misschien, dat wat hij heeft gedaan ondanks zijn argumenten nog steeds fout is. Je vriend geeft nog meer redenen en de discussie wordt zo snel gecompliceerd dat er geen uitkomst meer mogelijk is.
Het probleem: Jij neemt automatisch een positie in tegenover je vriend die eerder tegen jou is ingenomen. Echter kom je hier beiden niet mee verder.
Ondanks dat je gelijk hebt dat hij fout zat kom je niet verder met het benadrukken van jouw gelijk en zijn fout. Niet dat je geen gelijk hebt, maar je komt er beiden niet verder mee. Waar je dus op moet letten is dat in een discussie gelijk hebben niet altijd het antwoord is op een probleem. Wat je kan doen is of je mening of gelijk niet uiten, maar gewoon ja en nee knikken (ben ik zelf ook geen fan van), of je ongezouten mening geven, maar wel conversatie aan te gaan waarin probleemoplossend wordt nagedacht over het gespreksonderwerp.
Ik hoop dat je kunt begrijpen wat ik bedoel met dit voorbeeld.
Ik vind je posts nogal tegenstrijdig, want in je vorige zeg je dat jouw mening vaak tegendraads is. Dus hoezo heb je geen idee?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 16:33 schreef JustKiddinnn het volgende:
[..]
Doordat ik de laatste tijd veel mijn mening heb gegeven en die blijkbaar weerstand oproept. Veel relaties waar ik waarde aan hecht staan onder spanning de laatste tijd. Ik heb niet het gevoel alsof het slecht gaat met mij of mijn leven, dus ik heb geen idee waarom ik opeens zoveel conflicten heb, zeker omdat ik normaal gesproken niet zoveel conflicten heb.
Maar omdat het opeens vanuit alle kanten komt, ga ik aan mezelf twijfelen. Begrijp je wat ik bedoel? Als het nu 1 ruzie was met iemand zou ik denken, ik heb gelijk bekijk het maar.
Maar nu het 4/5 conflicten zijn met mensen die ik mag en normaal gesproken een goede relatie mee heb, ga ik allerlei dingen denken die met mij te maken hebben.
Op een of andere manier roep ik veel weerstand op de laatste tijd. Dat moet komen door een bepaald gedrag of houding, maar ik heb serieus geen idee wat dat is.
Graag gedaan, maar je mist een belangrijk punt:quote:Op zaterdag 11 januari 2014 16:41 schreef JustKiddinnn het volgende:
[..]
Begrijp wat je bedoeld, soms is het beter om wat minder nadrukkelijk je mening te ventileren. Dat doe ik nu ook wel. Bedankt voor je post
Mijn mening kan tegendraads zijn. Ik zeg vaak waar het op staat, waar sommige andere misschien hun mond houden. Dat kan voor ruzie zorgen. Maar zoveel conflicten in korte tijd heeft niet alleen daarmee te maken denk ik. Misschien straal ik iets uit de laatste tijd waardoor mensen ruzie maken. Ik heb echt geen idee, ik ben nu aan het bedenken wat de oorzaak kan zijn en hoe ik dit kan oplossen.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 16:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind je posts nogal tegenstrijdig, want in je vorige zeg je dat jouw mening vaak tegendraads is. Dus hoezo heb je geen idee?
Ja, misschien straal je wel iets uit. Is moeilijk te beoordelen vanaf hier.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 17:10 schreef JustKiddinnn het volgende:
[..]
Mijn mening kan tegendraads zijn. Ik zeg vaak waar het op staat, waar sommige andere misschien hun mond houden. Dat kan voor ruzie zorgen. Maar zoveel conflicten in korte tijd heeft niet alleen daarmee te maken denk ik. Misschien straal ik iets uit de laatste tijd waardoor mensen ruzie maken. Ik heb echt geen idee, ik ben nu aan het bedenken wat de oorzaak kan zijn en hoe ik dit kan oplossen.
Als je het over vrienden hebt is misschien het verschil van mening niet de oorzaak, maar hoe open jij staat tegenover hun mening. Als zij iets anders denken, dan mogen ze dat. Vraag je ook naar hun redenaties of is het gelijk afbranden in de trand van 'doe niet zo idioot, dat slaat nergens op' ? Als jij kan accepteren dat zij ergens anders naar kijken, kunnen zij dat van jou vaak ook.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 17:10 schreef JustKiddinnn het volgende:
[..]
Mijn mening kan tegendraads zijn. Ik zeg vaak waar het op staat, waar sommige andere misschien hun mond houden. Dat kan voor ruzie zorgen. Maar zoveel conflicten in korte tijd heeft niet alleen daarmee te maken denk ik. Misschien straal ik iets uit de laatste tijd waardoor mensen ruzie maken. Ik heb echt geen idee, ik ben nu aan het bedenken wat de oorzaak kan zijn en hoe ik dit kan oplossen.
Voorbeeldje wat hier wel bij aansluit. Toen ik net begon met werken kreeg ik een opdracht. Vrij simpel. Maar uiteindelijk had ik het niet goed uitgevoerd. Mijn collega sprak mij daarop aan. Ik was overtuigd dat het niet helemaal mijn schuld was dat de opdracht niet uitgevoerd was en ik legde dat uit. Collega liet het daarbij maar vertelde wel dat ik de volgende keer moest zorgen dat de opdracht goed uitgevoerd wordt.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 16:41 schreef JustKiddinnn het volgende:
[..]
Begrijp wat je bedoeld, soms is het beter om wat minder nadrukkelijk je mening te ventileren. Dat doe ik nu ook wel. Bedankt voor je post
Geef je alleen je objectieve mening of hang je er meteen een oordeel aan?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 16:33 schreef JustKiddinnn het volgende:
Doordat ik de laatste tijd veel mijn mening heb gegeven en die blijkbaar weerstand oproept.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |