abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135352084
De laatste tijd merk ik dat ik veel conflicten heb met mensen om mij heen. Nu ben ik in al deze conflicten er zeker van dat de schuld (grotendeels) bij de ander ligt en sta ik achter mijn intenties.

Maar nu ik merk dat ik de laatste tijd toch met veel verschillende mensen in mijn directe omgeving conflicten heb, ga ik toch naar mezelf kijken.

Ik ben voor mij gevoel niet anders dan normaal, misschien iets meer assertief en uitgesproken. Soms kan ik mijn mening te nadrukkelijk geven, dat kan soms iets subtieler. Maar de inhoud van mijn mening sta ik volledig achter.

Nu heb ik in korte tijd, ongeveer een maand, conflicten met 2 goede vrienden gehad, met 1 'bekende', met een van mijn ouders en in mijn waterpoloteam ook een conflict. Normaal gesproken heb ik goede relaties met mensen en heb niet vaak ruzies of conflicten.

Nogmaals, in de meeste gevallen denk ik dat ik gelijk heb en dat het niet aan mij ligt, maar het kan ook geen toeval zijn dat er zoveel conflicten zijn. Het zal dus ook te maken hebben met iets aan mijn gedrag of houding. Ik weet alleen niet wat. Hoe kan ik daar het beste achter komen? Of is het gewoon toeval dat het in korte tijd een paar gevallen zijn?
pi_135352123
Je kunt de inhoud van die conflicten hier zeker niet plaatsen?

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 13:01 schreef JustKiddinnn het volgende:
Ik ben voor mij gevoel niet anders dan normaal, misschien iets meer assertief en uitgesproken. Soms kan ik mijn mening te nadrukkelijk geven, dat kan soms iets subtieler. Maar de inhoud van mijn mening sta ik volledig achter.
Misschien heb je meer conflicten niet (alleen) door je mening, maar door je houding.

[ Bericht 85% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2014 13:03:35 ]
  zaterdag 11 januari 2014 @ 13:04:28 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135352201
Het kan natuurlijk wel toeval zijn.

Waar gaan de conflicten over? Zijn het situaties waar je misschien vroeger niks van zei?
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 13:10:05 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_135352423
Je hoeft niet alles te zeggen wat je denkt natuurlijk.
pi_135352543
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 13:10 schreef BasEnAad het volgende:
Dat inderdaad. Omdat jij een mening hebt hoef je 'm natuurlijk nog niet te uiten als daardoor conflicten ontstaan.

Er is zelfs een spreekwoord voor :+ Spreken is zilver, zwijgen is goud.
En dan nog, als je al wil praten en je weet dat de ander een mening heeft die niet overeenstemt met die van jou, dan moet je dat wat voorzichtiger brengen. :)
pi_135352659
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 13:02 schreef zarGon het volgende:
Misschien heb je meer conflicten niet (alleen) door je mening, maar door je houding.
Het kan zo zijn dan je wel degelijk gelijk hebt. maar inderdaad door je houding willen mensen dwarsliggen. ook gebeuren dingen(pech of geluk) vaak tegelijkertijd. zelfreflectie is altijd goed, maar vaak willen mensen koste wat het kost vasthouden aan hun eigen handelswijze en verwachten van JIJ die gelijk heeft dat JIJ moet inbinden. Ik zou zulke lieden in hun sop laten gaarkoken en mijn eigen ding blijven doen.
pi_135352668
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 13:10 schreef BasEnAad het volgende:
Ugh, dat is echt deerniswekkend. Van die mensen die denken dat ze alles maar moeten kunnen zeggen en dat de rest maar daarmee om moet kunnen gaan.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 13:18:20 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_135352704
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 13:17 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ugh, dat is echt deerniswekkend. Van die mensen die denken dat ze alles maar moeten kunnen zeggen en dat de rest maar daarmee om moet kunnen gaan.
Vreselijk, dat soort mensen inderdaad.

En ze zien dan ook nog eens als een goede eigenschap :'(
pi_135352775
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 13:17 schreef Vida. het volgende:

[..]

Het kan zo zijn dan je wel degelijk gelijk hebt. maar inderdaad door je houding willen mensen dwarsliggen. ook gebeuren dingen(pech of geluk) vaak tegelijkertijd. zelfreflectie is altijd goed, maar vaak willen mensen koste wat het kost vasthouden aan hun eigen handelswijze en verwachten van JIJ die gelijk[s] heeft [/s hebt, dat JIJ moet inbinden. Ik zou zulke lieden in hun sop laten gaarkoken en mijn eigen ding blijven doen.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 13:53:04 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135353900
Je mag wel reageren, Justkiddinnn.
pi_135358069
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 13:17 schreef Vida. het volgende:

[..]

Het kan zo zijn dan je wel degelijk gelijk hebt. maar inderdaad door je houding willen mensen dwarsliggen. ook gebeuren dingen(pech of geluk) vaak tegelijkertijd. zelfreflectie is altijd goed, maar vaak willen mensen koste wat het kost vasthouden aan hun eigen handelswijze en verwachten van JIJ die gelijk heeft dat JIJ moet inbinden. Ik zou zulke lieden in hun sop laten gaarkoken en mijn eigen ding blijven doen.
Ik denk dat houding er misschien wel mee te maken heeft, ik roep weerstand op bij sommige mensen. voorbeeld:

Als ik een goal scoor voel ik afgunst van sommige teamgenoten, alsof ze jaloers zijn. Ik zie dat gewoon aan hun en aan hun reactie. Ik zeg daar dan niks van, omdat dat toch geen nut heeft. Als een andere teamgenoot scoort voel ik geen afgunst. Omdat hij een stille jongen is en ik altijd mijn mening heb. En vaak is die wat tegendraads aan de algemene mening.

Maar als ik mijn gedrag steeds moet aanpassen om zo geen weerstand op te roepen dan ben ik mezelf niet meer.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 16:14:29 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135358248
En waardoor loopt het uit op een conflict?
pi_135358630
Soms is het uiten van je gelijk niet de oplossing van een probleem. De waarheid maakt situaties er niet altijd beter op.

Wat jij trouwens in je OP schetst is de situatie. Waar ik gelijk aan denk is: Wat zijn de oorzaken?

Kijk eens naar jezelf, en zoek naar dingen die er in jouw ogen niet goed gaan in je leven. Denk dan weer na over de conflicten en welke positie je daarbij in nam. Welke overeenkomsten kun je vinden?

Een voorbeeld.

Op je werk is er iets van jou gevraagd en jij hebt dit op de manier waarop jij denkt dat het de goede manier is klaargespeeld. Toch krijg je van je baas langs je kloten omdat het in zijn ogen niet goed is gedaan. Jij echter bent ervan overtuigd dat je het wel goed hebt gedaan en gaat na een discussie gefrustreerd naar huis.

De volgende week is het weer vergeten, maar je hebt het niet af kunnen sluiten omdat je met de uitkomst van de discussie (jij hebt het niet goed gedaan) geen vrede kunt hebben.

Nu heb je het met een vriend over een probleem die hij heeft aangekaart. Hij heeft iets gedaan en vraagt jou om je mening en advies. Wat een vriend van een vriend verwacht is een neutrale mening en een probleemoplossend advies. Na hetgeen wat er bij jou op je werk is gebeurd neem je echter een andere positie in, namelijk de volgende:

Je geeft je mening en geeft aan dat je vriend volgens jou fout is bezig geweest. Vervolgens legt je vriend uit waarom hij het zo heeft gedaan. Weer zeg jij, terecht misschien, dat wat hij heeft gedaan ondanks zijn argumenten nog steeds fout is. Je vriend geeft nog meer redenen en de discussie wordt zo snel gecompliceerd dat er geen uitkomst meer mogelijk is.

Het probleem: Jij neemt automatisch een positie in tegenover je vriend die eerder tegen jou is ingenomen. Echter kom je hier beiden niet mee verder.

Ondanks dat je gelijk hebt dat hij fout zat kom je niet verder met het benadrukken van jouw gelijk en zijn fout. Niet dat je geen gelijk hebt, maar je komt er beiden niet verder mee. Waar je dus op moet letten is dat in een discussie gelijk hebben niet altijd het antwoord is op een probleem. Wat je kan doen is of je mening of gelijk niet uiten, maar gewoon ja en nee knikken (ben ik zelf ook geen fan van), of je ongezouten mening geven, maar wel conversatie aan te gaan waarin probleemoplossend wordt nagedacht over het gespreksonderwerp.

Ik hoop dat je kunt begrijpen wat ik bedoel met dit voorbeeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2014 16:28:06 ]
  zaterdag 11 januari 2014 @ 16:32:57 #14
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135358846
Denk dat je iets verandert bent of dat de druppel is bereikt bij hen. Zeg niet dat je een slecht persoon bent, maar sommige mensen praten meer dan goed voor hen is. Kan je mening nog wel goed gefundeerd zijn, maar om elke keer die over te willen dragen heeft ook geen nut.

Bij vriendinnen e.d. doe je ook zovaak van 'ja oké je hebt gelijk' terwijl je eigenlijk wel weet dat het gelul is. Maar het is het gewoon niet waard om telkens maar een discussie te willen winnen.

Meestal zijn er ruzies door hoe je het brengt en hoe stellig je erin bent (ongeacht of je gelijk hebt of niet). Je hoeft niet altijd je gelijk te halen, soms krijg je betere sociale contacten door af en toe gewoon te doen alsof je ongelijk hebt (of de andere zijn kant te bekijken als het discutabel is of je gelijk hebt of niet). Baten-lasten afweging, waardebepaling e.d.
we dan
pi_135358870
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:14 schreef Lienekien het volgende:
En waardoor loopt het uit op een conflict?
Doordat ik de laatste tijd veel mijn mening heb gegeven en die blijkbaar weerstand oproept. Veel relaties waar ik waarde aan hecht staan onder spanning de laatste tijd. Ik heb niet het gevoel alsof het slecht gaat met mij of mijn leven, dus ik heb geen idee waarom ik opeens zoveel conflicten heb, zeker omdat ik normaal gesproken niet zoveel conflicten heb.

Maar omdat het opeens vanuit alle kanten komt, ga ik aan mezelf twijfelen. Begrijp je wat ik bedoel? Als het nu 1 ruzie was met iemand zou ik denken, ik heb gelijk bekijk het maar.

Maar nu het 4/5 conflicten zijn met mensen die ik mag en normaal gesproken een goede relatie mee heb, ga ik allerlei dingen denken die met mij te maken hebben.

Op een of andere manier roep ik veel weerstand op de laatste tijd. Dat moet komen door een bepaald gedrag of houding, maar ik heb serieus geen idee wat dat is.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 16:34:40 #16
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135358904
Nou ja korte toevoeging: vraag het hen.
we dan
pi_135359113
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:25 schreef -mosrednA het volgende:
Soms is het uiten van je gelijk niet de oplossing van een probleem. De waarheid maakt situaties er niet altijd beter op.

Wat jij trouwens in je OP schetst is de situatie. Waar ik gelijk aan denk is: Wat zijn de oorzaken?

Kijk eens naar jezelf, en zoek naar dingen die er in jouw ogen niet goed gaan in je leven. Denk dan weer na over de conflicten en welke positie je daarbij in nam. Welke overeenkomsten kun je vinden?

Een voorbeeld.

Op je werk is er iets van jou gevraagd en jij hebt dit op de manier waarop jij denkt dat het de goede manier is klaargespeeld. Toch krijg je van je baas langs je kloten omdat het in zijn ogen niet goed is gedaan. Jij echter bent ervan overtuigd dat je het wel goed hebt gedaan en gaat na een discussie gefrustreerd naar huis.

De volgende week is het weer vergeten, maar je hebt het niet af kunnen sluiten omdat je met de uitkomst van de discussie (jij hebt het niet goed gedaan) geen vrede kunt hebben.

Nu heb je het met een vriend over een probleem die hij heeft aangekaart. Hij heeft iets gedaan en vraagt jou om je mening en advies. Wat een vriend van een vriend verwacht is een neutrale mening en een probleemoplossend advies. Na hetgeen wat er bij jou op je werk is gebeurd neem je echter een andere positie in, namelijk de volgende:

Je geeft je mening en geeft aan dat je vriend volgens jou fout is bezig geweest. Vervolgens legt je vriend uit waarom hij het zo heeft gedaan. Weer zeg jij, terecht misschien, dat wat hij heeft gedaan ondanks zijn argumenten nog steeds fout is. Je vriend geeft nog meer redenen en de discussie wordt zo snel gecompliceerd dat er geen uitkomst meer mogelijk is.

Het probleem: Jij neemt automatisch een positie in tegenover je vriend die eerder tegen jou is ingenomen. Echter kom je hier beiden niet mee verder.

Ondanks dat je gelijk hebt dat hij fout zat kom je niet verder met het benadrukken van jouw gelijk en zijn fout. Niet dat je geen gelijk hebt, maar je komt er beiden niet verder mee. Waar je dus op moet letten is dat in een discussie gelijk hebben niet altijd het antwoord is op een probleem. Wat je kan doen is of je mening of gelijk niet uiten, maar gewoon ja en nee knikken (ben ik zelf ook geen fan van), of je ongezouten mening geven, maar wel conversatie aan te gaan waarin probleemoplossend wordt nagedacht over het gespreksonderwerp.

Ik hoop dat je kunt begrijpen wat ik bedoel met dit voorbeeld.
Begrijp wat je bedoeld, soms is het beter om wat minder nadrukkelijk je mening te ventileren. Dat doe ik nu ook wel. Bedankt voor je post
  zaterdag 11 januari 2014 @ 16:44:02 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135359209
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:33 schreef JustKiddinnn het volgende:

[..]

Doordat ik de laatste tijd veel mijn mening heb gegeven en die blijkbaar weerstand oproept. Veel relaties waar ik waarde aan hecht staan onder spanning de laatste tijd. Ik heb niet het gevoel alsof het slecht gaat met mij of mijn leven, dus ik heb geen idee waarom ik opeens zoveel conflicten heb, zeker omdat ik normaal gesproken niet zoveel conflicten heb.

Maar omdat het opeens vanuit alle kanten komt, ga ik aan mezelf twijfelen. Begrijp je wat ik bedoel? Als het nu 1 ruzie was met iemand zou ik denken, ik heb gelijk bekijk het maar.

Maar nu het 4/5 conflicten zijn met mensen die ik mag en normaal gesproken een goede relatie mee heb, ga ik allerlei dingen denken die met mij te maken hebben.

Op een of andere manier roep ik veel weerstand op de laatste tijd. Dat moet komen door een bepaald gedrag of houding, maar ik heb serieus geen idee wat dat is.
Ik vind je posts nogal tegenstrijdig, want in je vorige zeg je dat jouw mening vaak tegendraads is. Dus hoezo heb je geen idee?
pi_135359637
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:41 schreef JustKiddinnn het volgende:

[..]

Begrijp wat je bedoeld, soms is het beter om wat minder nadrukkelijk je mening te ventileren. Dat doe ik nu ook wel. Bedankt voor je post
Graag gedaan, maar je mist een belangrijk punt:

Je ongezouten mening geven is niet slecht. Als je vervolgens maar een probleemoplossende reactie eraan toevoegt. In mijn ogen is je mening onderdrukken slechter dan je mening uiten, ondanks dat anderen het er niet mee eens kunnen of willen zijn.

Dat eerste belemmerd je namelijk open te stellen. En dat is nog slechter dan je open te stellen op een manier waar anderen niet mee om kunnen of weten te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2014 16:59:14 ]
pi_135359999
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik vind je posts nogal tegenstrijdig, want in je vorige zeg je dat jouw mening vaak tegendraads is. Dus hoezo heb je geen idee?
Mijn mening kan tegendraads zijn. Ik zeg vaak waar het op staat, waar sommige andere misschien hun mond houden. Dat kan voor ruzie zorgen. Maar zoveel conflicten in korte tijd heeft niet alleen daarmee te maken denk ik. Misschien straal ik iets uit de laatste tijd waardoor mensen ruzie maken. Ik heb echt geen idee, ik ben nu aan het bedenken wat de oorzaak kan zijn en hoe ik dit kan oplossen.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:12:39 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135360090
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:10 schreef JustKiddinnn het volgende:

[..]

Mijn mening kan tegendraads zijn. Ik zeg vaak waar het op staat, waar sommige andere misschien hun mond houden. Dat kan voor ruzie zorgen. Maar zoveel conflicten in korte tijd heeft niet alleen daarmee te maken denk ik. Misschien straal ik iets uit de laatste tijd waardoor mensen ruzie maken. Ik heb echt geen idee, ik ben nu aan het bedenken wat de oorzaak kan zijn en hoe ik dit kan oplossen.
Ja, misschien straal je wel iets uit. Is moeilijk te beoordelen vanaf hier.
pi_135363042
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:10 schreef JustKiddinnn het volgende:

[..]

Als je het over vrienden hebt is misschien het verschil van mening niet de oorzaak, maar hoe open jij staat tegenover hun mening. Als zij iets anders denken, dan mogen ze dat. Vraag je ook naar hun redenaties of is het gelijk afbranden in de trand van 'doe niet zo idioot, dat slaat nergens op' ? Als jij kan accepteren dat zij ergens anders naar kijken, kunnen zij dat van jou vaak ook.

Hoe veel zijn de vrienden waar je nu ruzie mee hebt het gelijk waard? Soms moet je kiezen tussen een stapje terug doen om een vriendschap te redden, praat het uit en leg uit waarom het je zo aangreep, maar probeer het goed te maken. Als je jouw gelijk in deze gevallen belangrijker vindt, dan is de keus makkelijk.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_135364460
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:41 schreef JustKiddinnn het volgende:

[..]

Voorbeeldje wat hier wel bij aansluit. Toen ik net begon met werken kreeg ik een opdracht. Vrij simpel. Maar uiteindelijk had ik het niet goed uitgevoerd. Mijn collega sprak mij daarop aan. Ik was overtuigd dat het niet helemaal mijn schuld was dat de opdracht niet uitgevoerd was en ik legde dat uit. Collega liet het daarbij maar vertelde wel dat ik de volgende keer moest zorgen dat de opdracht goed uitgevoerd wordt.

Week later vond ik bewijs dat het mislukken van de opdracht helemaal niet mijn schuld was. Ik confronteerde mijn collega daarmee. Toen kreeg ik de dringende tip om mijn gedrag veranderen. Gelijk halen is vaak niet gewenst en is storend in de omgang met andere mensen.

Later heb ik soortgelijke gevalletjes vaak gezien bij jongere collega's en stagiaire. Hoort bij het volwassen worden.
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
pi_135412828
Hmm klinkt als mijn man. Waarom vind je het zo belangrijk om je mening te geven TS?
thats it
  Vis een optie? zondag 12 januari 2014 @ 21:45:41 #25
70532 loveli
N
pi_135414969
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:33 schreef JustKiddinnn het volgende:
Doordat ik de laatste tijd veel mijn mening heb gegeven en die blijkbaar weerstand oproept.
Geef je alleen je objectieve mening of hang je er meteen een oordeel aan?
crap in = crap out
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')