abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135223300
Een hoop users hier, die zichzelf volwassen noemen. En dan zijn ze zelf 19 jaar of iets dergelijks. In theorie kan het, maar de praktijk laat te wensen over.

Wat associeer je dus met volwassenheid? En vind je, dat als je volwassen bent, je dan ook altijd volwassen moet gedragen, of is een kindse bui voor jezelf ook wel eens toegestaan?

TS begint:

Een volwassen iemand is in mijn ogen iemand die:
-verantwoordelijkheid neemt voor zijn daden
-zich bewust van zijn eigen gedrag is
-opkomt voor zijn eigen mening en niet blind achter een leider of ideologie aangaat, maar zijn/haar eigen nuances over bedacht heeft
-zichzelf in relatie met anderen is
-duidelijke eigen waarden en normen heeft, die niet noodzakelijkerwijs compleet aansluiten bij de maatschappij waarin hij leeft
-zorg of steun kan bieden aan mensen die het nodig hebben, zonder er voor weg te hollen.
-edit: kan zijn eigen handelen van een afstandje bekijken en bekritiseren of juist prijzen
Mee eens of kijk je er anders tegen aan? Brand los!
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_135223329
Stijve piemel en een Freddie Mercury snor ^O^
-XOXO-
pi_135223358
Als je 18+ bent
pi_135223381
Who cares. Voor iedereen is de definitie van volwassenheid anders. Sterker nog, veel mensen kijken alleen naar leeftijd.
De klaagbaak is een machine.
pi_135223385
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 09:44 schreef datismijnmening het volgende:
Stijve piemel en een Freddie Mercury snor ^O^
Volwassen antwoord!
pi_135223471
Volwassen = Meerderjarig = 18+
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_135223536
quote:
13s.gif Op woensdag 8 januari 2014 09:46 schreef Godshand het volgende:

[..]

Volwassen antwoord!
Weet ik :Y
Nu ga ik aan mijn mama vragen of ze een tosti zonder korstjes maakt :9
-XOXO-
  woensdag 8 januari 2014 @ 09:55:59 #8
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_135223648
Voor mij is volwassenheid ook: niet oordelen over anderen.

quote:
5s.gif Op woensdag 8 januari 2014 09:43 schreef Godshand het volgende:
Een hoop users hier, die zichzelf volwassen noemen. En dan zijn ze zelf 19 jaar of iets dergelijks.
Nou is dit een forum, en het punt is vaak juist dat je oordeelt over anderen. Maar mijns inziens kan het anders. Een volwassen reactie is in mijn ogen: de situatie van alle kanten bekijken zonder een oordeel te vormen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_135223706
Achja.. Zijn meerdere devenities mogelijk. Maar ik denk dat het belangrijkste is dat je jezelf kan redden. Je leert altijd bij. Toen ik 18 was dacht ik ook de wijsheid in pacht te hebben. Achteraf blijkt toch van niet, en dat zal over 10, 20, 30 of 40 jaar ook over nu blijken.
pi_135223720
Ik heb niet veel associaties met volwassenheid, maar ik weet wel dat toen ik 20 was, ik mijzelf heel volwassen vond. Ik weet nu dat ik er heel ver naast zat.

Zelfoverschatting hoort bij de late tienerjaren.
pi_135223727
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 09:55 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Nou is dit een forum, en het punt is vaak juist dat je oordeelt over anderen. Maar mijns inziens kan het anders. Een volwassen reactie is in mijn ogen: de situatie van alle kanten bekijken zonder een oordeel te vormen.
Daar heb je een punt. Maar oordelen geeft blijk van inzicht in het gedrag van anderen. Sterker nog, in beroepssituaties wordt je zelfs soms gedwongen te oordelen over anderen.

Ik geef trouwens in de OP al toe, dat er best volwassen mensen van 19 kunnen zijn (in die zin dat ze zich volwassen gedragen).
  woensdag 8 januari 2014 @ 10:00:44 #12
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_135223752
lichamelijk of mentaal volwassen, daar zit verschil in.

Ik zelf ben 22. Ik gedraag me lang niet altijd volwassen, maar kan mij goed aanpassen aan de situatie, weer volwassenheid opzich.

Dit is ook een fatsoenlijke en volwassen reactie. :P

Mensen die nog vloeken met woorden als kanker, dat vind ik persoonlijk ook iets onvolwassen
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
  woensdag 8 januari 2014 @ 10:01:34 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135223774
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 09:55 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: de situatie van alle kanten bekijken en dan een oordeel vormen.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 8 januari 2014 @ 10:05:09 #14
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135223875
Dat je hersenen volgroeid zijn (of althans ver in ontwikkeling in vergelijking met je kinderjaren) en dat deze groei genoeg is geweest om je leven voor jezelf en anderen goed (en onder 'goed' kan veel vallen) te kunnen leven.
we dan
pi_135224179
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:05 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Dat je hersenen volgroeid zijn (of althans ver in ontwikkeling in vergelijking met je kinderjaren) en dat deze groei genoeg is geweest om je leven voor jezelf en anderen goed (en onder 'goed' kan veel vallen) te kunnen leven.
Dat betekent dat je, als jongen zijnde, pas op je 27e volwassen bent. Pas vanaf dat leeftijd, begint het neurologisch verval.
pi_135224200
Iemand van 50 neemt ook niet altijd verantwoordelijkheid. Iedereen maakt fouten, dus volgens jou is niemand volwassen.
pi_135224271
Werken.
Alles moet ROOD.
  woensdag 8 januari 2014 @ 10:22:22 #18
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_135224304
Iemand die zelfstandig is en voor zichzelf kan zorgen zonder al te vaak in de problemen te komen.
Dat was ik overigens wel al op mijn 19de.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_135224417
quote:
7s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:17 schreef Angel-Joy het volgende:
Iemand van 50 neemt ook niet altijd verantwoordelijkheid. Iedereen maakt fouten, dus volgens jou is niemand volwassen.
Er staat nergens in de OP dat je geen fouten mag of kan maken..
pi_135224791
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:27 schreef Godshand het volgende:

[..]

Er staat nergens in de OP dat je geen fouten mag of kan maken..
Maar je snapt mijn punt toch wel? Niet alle 19 jarige zijn hetzelfde en niet alle 40 jarige zijn zelfde.
  woensdag 8 januari 2014 @ 10:59:15 #21
419250 Spongeboss
Middelpunt van de wereld.
pi_135225199
quote:
7s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:17 schreef Angel-Joy het volgende:
Volgens de regels die hier worden genoemd in de eerste post is slechts een select groepje volwassenen. Veel mensen hebben de kwaliteiten die worden genoemd of maar half of voor nog minder. Of voor 3-kwart en zelfs dan kunnen ze niet alle kwaliteiten altijd even consequent opvolgen.

Aan de andere kant denken veel jongere weer dat zij wel weten hoe het allemaal werkt en dat zij volwassen zijn. Dat is ook iets dat hatelijk is, want zij hebben die kwaliteiten vaak ook niet. Volwassen zijn betekend deugdzaam zijn, en zich los te maken van al dat materialistisch is. En dit kunnen nog minder mensen. Kinderen en pubers al helemaal niet.
Het leven is een vijand die je niet met een uppercut kan slaan.
Kapotte topics van een kapotte jongen - Spongeboss
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
  woensdag 8 januari 2014 @ 11:17:35 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135225777
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:59 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Volgens de regels die hier worden genoemd in de eerste post is slechts een select groepje volwassenen. Veel mensen hebben de kwaliteiten die worden genoemd of maar half of voor nog minder. Of voor 3-kwart en zelfs dan kunnen ze niet alle kwaliteiten altijd even consequent opvolgen.

Aan de andere kant denken veel jongere weer dat zij wel weten hoe het allemaal werkt en dat zij volwassen zijn. Dat is ook iets dat hatelijk is, want zij hebben die kwaliteiten vaak ook niet. Volwassen zijn betekend deugdzaam zijn, en zich los te maken van al dat materialistisch is. En dit kunnen nog minder mensen. Kinderen en pubers al helemaal niet.
Oh, dat vind ik wel een vrij uitzonderlijke definitie van volwassenheid, eerlijk gezegd.
  woensdag 8 januari 2014 @ 11:17:44 #23
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135225781
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:16 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

Dat betekent dat je, als jongen zijnde, pas op je 27e volwassen bent. Pas vanaf dat leeftijd, begint het neurologisch verval.
Dat je dan helemaal volwassen bent kan best dan pas zo zijn ja. En in de jaren ervoor dicht in de buurt en ook te behandelen bent als volwassen.
we dan
pi_135225858
Ik vind iemand volwassen wanneer hij of zij weet wat het leven inhoudt, veel diverse kanten van het leven gezien heeft. Iemand die wijs is geworden door ervaring. Heeft in mijn ogen dus niet zoveel met leeftijd te maken.
  woensdag 8 januari 2014 @ 11:20:31 #25
419250 Spongeboss
pi_135225871
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 11:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Oh, dat vind ik wel een vrij uitzonderlijke definitie van volwassenheid, eerlijk gezegd.
Een combinatie van Aristoteles en boeddhisme. Ik wil het wel uitleggen hoor,

Het willen van meer materialistische dingen betekend dat je dingen uit het oog gaat verliezen. Ouders werken samen zodat ze een groter huis kunnen kopen, kinderen worden hier de klos van. Die zouden liever wat meer aandacht van pa en ma hebben dan dat ze een grote kooi hebben.

Maar ook in de omgang met andere, jaloezie en al die slechte emoties komen daar uit voort. Voort uit het idee dat we iets moeten voorstellen. Daardoor maken we vaak verkeerde keuzes en pakken we dingen verkeerd aan. Wat niet volwassen is, kinderen schreeuwen en huilen boos in de winkel als ze niet krijgen wat ze niet willen.

Volwassenen doen dit net zo goed maar op een andere manier, en daar moet je vanaf anders ben je net als dat stampvoetende kind.
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
  woensdag 8 januari 2014 @ 11:23:11 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135225958
Dat is dus volwassenheid vanuit een levensfilosofie of religie bezien. Dan moet je die ook maar net delen.
  woensdag 8 januari 2014 @ 11:27:13 #27
419250 Spongeboss
pi_135226085
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 11:23 schreef Lienekien het volgende:
Dat is dus volwassenheid vanuit een levensfilosofie of religie bezien. Dan moet je die ook maar net delen.
Uiteraard maar dingen als verantwoordelijkheid nemen etc.

Wie doet dat nu nog? Allemaal egoïsme en denken dat ze zelf zo belangrijk zijn. Laatst was ik in de trein nu ben ik zelf redelijk beperkt, maar een oude vrouw kwam in de trein die rond keek voor plek. En gelijk een groepje mannen die roepen. 'trut je denkt toch niet dat ik mijn plek voor jou ga opgeven he?' En zo ging dat maar door, natuurlijk kan ik er niets van zeggen want dan eindig ik ook nog als appelmoes.

Maar als mannen van in de 30 denken dat ze zo belangrijk zijn, dat ze dat maar kunnen roepen en zich bezig kunnen houden met hun ego. Dan zijn ze niet volwassen naar mijn mening.

Wat ik hier verkondig is trouwens ook iets waar ik in kan falen, ik word soms ook boos of zo. Maar uiteindelijk probeer ik het wel te laten en mijn ego aan de kant te zetten.
pi_135226837
quote:
7s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:43 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Maar je snapt mijn punt toch wel? Niet alle 19 jarige zijn hetzelfde en niet alle 40 jarige zijn zelfde.
Lekkere open deur :')

Mijn vraag gewoon is wat jij nu met volwassenheid associeert? Het is ook niet erg als je dat voor jezelf niet helder hebt hoor :*
pi_135226936
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 11:27 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Wie doet dat nu nog? Allemaal egoïsme en denken dat ze zelf zo belangrijk zijn. Laatst was ik in de trein nu ben ik zelf redelijk beperkt, maar een oude vrouw kwam in de trein die rond keek voor plek. En gelijk een groepje mannen die roepen. 'trut je denkt toch niet dat ik mijn plek voor jou ga opgeven he?' En zo ging dat maar door, natuurlijk kan ik er niets van zeggen want dan eindig ik ook nog als appelmoes.

Maar als mannen van in de 30 denken dat ze zo belangrijk zijn, dat ze dat maar kunnen roepen en zich bezig kunnen houden met hun ego. Dan zijn ze niet volwassen naar mijn mening.

Wat ik hier verkondig is trouwens ook iets waar ik in kan falen, ik word soms ook boos of zo. Maar uiteindelijk probeer ik het wel te laten en mijn ego aan de kant te zetten.
Jij komt wel volwassen over hoor. ^O^

Boos worden is niet erg, het is de reden waarom, en of je beseft (al dan niet enkele tellen later) waarom je het werd. In jouw voorbeeld proberen die mannen hun eigen territorium te verdedigen voor iets vrij onbelangrijks, wat een kind ook nog zou doen. Het zou ze meer sieren als ze een plek afstonden, of gewoon niets tegen de vrouw zeiden.
pi_135227207
Volwassenheid niet zien als een soort score.
  woensdag 8 januari 2014 @ 12:16:00 #31
419725 HerriePoter
Yer a wizard, Herrie.
pi_135227600
Een volle koelkast. En een baan hebben.
  woensdag 8 januari 2014 @ 12:17:47 #32
359498 Enfatruskiloin
En-fa-tru-skie-lé-wan
pi_135227645
Voor brood op de plank kunnen zorgen :7
MV NS FR DS MD
pi_135227948
een piemol hebben die yoghurt produceert
pi_135227977
Andere mensen respecteren en niet lopen treiteren.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_135230223
Je bent pas volwassen als je weer kind durft te zijn.
Even though we disagree, give a kiss 'cause life could be the death of me.
pi_135230599
quote:
14s.gif Op woensdag 8 januari 2014 13:38 schreef Seikcid het volgende:
Je bent pas volwassen als je weer kind durft te zijn.
R&P / Met barbies en ander kinderspeelgoed spelen, 20 jaar. ?
pi_135257437
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 11:27 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

De associatie met ego kwam bij mij niet naar boven, maar vind het inderdaad ook een belangrijk concept. Iemand die zijn eigen ego opzij kan zetten wanneer het nodig is, kan veel zaken ver brengen. Maar helaas is het niet voor iedereen weggelegd vanwege sociale druk, gezichtsverlies, etc. Soms lijkt het wel dat ego meer kapot maakt dan dat het iets goeds brengt.

De associatie wat bij mij naar boven kwam: niet wegrennen voor problemen, confrontaties durven aan te gaan en het lef hebben om iets te herstellen i.p.v. dumpen en ontwijken.
  donderdag 9 januari 2014 @ 10:36:00 #38
419250 Spongeboss
pi_135265496
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 23:22 schreef Yiwei het volgende:

[..]

De associatie met ego kwam bij mij niet naar boven, maar vind het inderdaad ook een belangrijk concept. Iemand die zijn eigen ego opzij kan zetten wanneer het nodig is, kan veel zaken ver brengen. Maar helaas is het niet voor iedereen weggelegd vanwege sociale druk, gezichtsverlies, etc. Soms lijkt het wel dat ego meer kapot maakt dan dat het iets goeds brengt.

De associatie wat bij mij naar boven kwam: niet wegrennen voor problemen, confrontaties durven aan te gaan en het lef hebben om iets te herstellen i.p.v. dumpen en ontwijken.
Het is mogelijk want wat maakt gezichtsverlies uit, wanneer je dat doet wat telt. Nu wilt iedereen dikke bak, grote kooi etc. En gezichtsverlies tja, dat is allemaal maar tijdelijk voor je het weet is iedereen het vergeten en ietsjes verder weg op de tijdlijn zijn al die mensen dood. Eer, en zulke dingen zijn nog vergankelijker dan geld.
  donderdag 9 januari 2014 @ 10:37:33 #39
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_135265539
Ik associeer het voornamelijk als een hoax zijnde :').

Op wat meer geld na heeft het 0 voordelen tov kind zijn :P.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 9 januari 2014 @ 10:43:48 #40
419250 Spongeboss
pi_135265735
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 10:37 schreef HeatWave het volgende:
Ik associeer het voornamelijk als een hoax zijnde :').

Op wat meer geld na heeft het 0 voordelen tov kind zijn :P.
Iedereen kan weer kind worden als we slapen. Dan krijgen we al onze onschuld terug.
pi_135265743
Lastige vraag.

Ik denk dat volwassen zijn per persoon anders zal zijn. Wat de 1 als kinderachtig ziet, zal een ander weer als volwassen zien, de meningen daarover zijn verdeeld dus wordt lastig met iets uniforms te komen.

quote:
-zorg of steun kan bieden aan mensen die het nodig hebben, zonder er voor weg te hollen.
Dit kunnen kinderen ook, is m.i. niet perse een definitie van volwassenheid maar eerder een karaktertrek ofzo.

Maar wmb is 1 ding dat volwassen gedrag is, dat je in staat bent te relativeren.
En misschien ook dat je (altijd) bezig bent met je persoonlijke ontwikkeling (iets wat eigenlijk nooit af is).
pi_135266928
Ik denk dat je volwassen bent als je je bewust bent van je daden en gedachtes, je daarop kan reflecteren, en jezelf naar aanleiding daarvan kan verbeteren.

Dus inderdaad dit:

quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 10:44 schreef magnetronkoffie het volgende:

En misschien ook dat je (altijd) bezig bent met je persoonlijke ontwikkeling (iets wat eigenlijk nooit af is).
  donderdag 9 januari 2014 @ 11:29:00 #43
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_135267078
- Niet alleen zorg voor jezelf kunnen dragen maar ook voor anderen (huisdieren, kinderen, je eigen ouders, collega's bijvoorbeeld). Daarbij je eigen belang op zij kunnen schuiven als dat nodig is.
- Op de lange termijn kunnen inschatten wat acties tot consequenties kunnen hebben.
- Zelfvoorzienend zijn.
- Verstandige beslissingen kunnen maken.

Wat er aan kind in mij blijft:
- Lol hebben
- Plezier uit basale dingen halen (stampen in regenplassen en dergelijke)
- Het leven met een bepaalde lol/vrolijkheid bezien.
  donderdag 9 januari 2014 @ 12:55:56 #44
403474 Nemeosis
Not from this world
pi_135269743
De balans kunnen vinden tussen momenten waarop je serieus moet zijn en op momenten waarop je volledig jezelf kunt zijn (ook als daar kinderlijke elementen tussen horen)
Did i found the knowledge, or did the knowledge found me
pi_135271312
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 11:29 schreef Mishu het volgende:
- Niet alleen zorg voor jezelf kunnen dragen maar ook voor anderen (huisdieren, kinderen, je eigen ouders, collega's bijvoorbeeld). Daarbij je eigen belang op zij kunnen schuiven als dat nodig is.
- Op de lange termijn kunnen inschatten wat acties tot consequenties kunnen hebben.
- Zelfvoorzienend zijn.
- Verstandige beslissingen kunnen maken.

Wat er aan kind in mij blijft:
- Lol hebben
- Plezier uit basale dingen halen (stampen in regenplassen en dergelijke)
- Het leven met een bepaalde lol/vrolijkheid bezien.
Ik denk dat het woordje "Verstandige" wel weggehaald kan worden en vervangen worden door " doordachte". Sommige beslissingen blijken achteraf toch niet zo verstandig geweest, maar zag je op 1 of andere manier toch niet aankomen. De volwassenheid zit hem er daarin dan denk ik in, dat je tegenover jezelf dit kan reflecteren en mee kan nemen naar de toekomst :)
  donderdag 9 januari 2014 @ 14:18:06 #46
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_135272913
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 09:50 schreef DroogDok het volgende:
Volwassen = Meerderjarig = 18+
Nee.

Meerderjarig is 18+, volwassen ben je als je voor jezelf kan zorgen, zonder hulp van anderen (mama dus)
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_135277135
quote:
5s.gif Op woensdag 8 januari 2014 09:43 schreef Godshand het volgende:
Een hoop users hier, die zichzelf volwassen noemen. En dan zijn ze zelf 19 jaar of iets dergelijks. In theorie kan het, maar de praktijk laat te wensen over.

Wat associeer je dus met volwassenheid? En vind je, dat als je volwassen bent, je dan ook altijd volwassen moet gedragen, of is een kindse bui voor jezelf ook wel eens toegestaan?

TS begint:

Een volwassen iemand is in mijn ogen iemand die:
-verantwoordelijkheid neemt voor zijn daden
-zich bewust van zijn eigen gedrag is
-opkomt voor zijn eigen mening en niet blind achter een leider of ideologie aangaat, maar zijn/haar eigen nuances over bedacht heeft
-zichzelf in relatie met anderen is
-duidelijke eigen waarden en normen heeft, die niet noodzakelijkerwijs compleet aansluiten bij de maatschappij waarin hij leeft
-edit: kan zijn eigen handelen van een afstandje bekijken en bekritiseren of juist prijzen
Mee eens of kijk je er anders tegen aan? Brand los!
Mijn stelregel is: Als je anderen moet overtuigen dat je volwassen bent door te zeggen dat je volwassen bent, ben je het per definitie niet. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')