Volwassen antwoord!quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:44 schreef datismijnmening het volgende:
Stijve piemel en een Freddie Mercury snor
Nou is dit een forum, en het punt is vaak juist dat je oordeelt over anderen. Maar mijns inziens kan het anders. Een volwassen reactie is in mijn ogen: de situatie van alle kanten bekijken zonder een oordeel te vormen.quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:43 schreef Godshand het volgende:
Een hoop users hier, die zichzelf volwassen noemen. En dan zijn ze zelf 19 jaar of iets dergelijks.
Daar heb je een punt. Maar oordelen geeft blijk van inzicht in het gedrag van anderen. Sterker nog, in beroepssituaties wordt je zelfs soms gedwongen te oordelen over anderen.quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:55 schreef Hallmark het volgende:
Voor mij is volwassenheid ook: niet oordelen over anderen.
[..]
Nou is dit een forum, en het punt is vaak juist dat je oordeelt over anderen. Maar mijns inziens kan het anders. Een volwassen reactie is in mijn ogen: de situatie van alle kanten bekijken zonder een oordeel te vormen.
Ik zou zeggen: de situatie van alle kanten bekijken en dan een oordeel vormen.quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:55 schreef Hallmark het volgende:
Voor mij is volwassenheid ook: niet oordelen over anderen.
[..]
Nou is dit een forum, en het punt is vaak juist dat je oordeelt over anderen. Maar mijns inziens kan het anders. Een volwassen reactie is in mijn ogen: de situatie van alle kanten bekijken zonder een oordeel te vormen.
Dat betekent dat je, als jongen zijnde, pas op je 27e volwassen bent. Pas vanaf dat leeftijd, begint het neurologisch verval.quote:Op woensdag 8 januari 2014 10:05 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Dat je hersenen volgroeid zijn (of althans ver in ontwikkeling in vergelijking met je kinderjaren) en dat deze groei genoeg is geweest om je leven voor jezelf en anderen goed (en onder 'goed' kan veel vallen) te kunnen leven.
Er staat nergens in de OP dat je geen fouten mag of kan maken..quote:Op woensdag 8 januari 2014 10:17 schreef Angel-Joy het volgende:
Iemand van 50 neemt ook niet altijd verantwoordelijkheid. Iedereen maakt fouten, dus volgens jou is niemand volwassen.
Maar je snapt mijn punt toch wel? Niet alle 19 jarige zijn hetzelfde en niet alle 40 jarige zijn zelfde.quote:Op woensdag 8 januari 2014 10:27 schreef Godshand het volgende:
[..]
Er staat nergens in de OP dat je geen fouten mag of kan maken..
Volgens de regels die hier worden genoemd in de eerste post is slechts een select groepje volwassenen. Veel mensen hebben de kwaliteiten die worden genoemd of maar half of voor nog minder. Of voor 3-kwart en zelfs dan kunnen ze niet alle kwaliteiten altijd even consequent opvolgen.quote:Op woensdag 8 januari 2014 10:17 schreef Angel-Joy het volgende:
Iemand van 50 neemt ook niet altijd verantwoordelijkheid. Iedereen maakt fouten, dus volgens jou is niemand volwassen.
Oh, dat vind ik wel een vrij uitzonderlijke definitie van volwassenheid, eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 8 januari 2014 10:59 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Volgens de regels die hier worden genoemd in de eerste post is slechts een select groepje volwassenen. Veel mensen hebben de kwaliteiten die worden genoemd of maar half of voor nog minder. Of voor 3-kwart en zelfs dan kunnen ze niet alle kwaliteiten altijd even consequent opvolgen.
Aan de andere kant denken veel jongere weer dat zij wel weten hoe het allemaal werkt en dat zij volwassen zijn. Dat is ook iets dat hatelijk is, want zij hebben die kwaliteiten vaak ook niet. Volwassen zijn betekend deugdzaam zijn, en zich los te maken van al dat materialistisch is. En dit kunnen nog minder mensen. Kinderen en pubers al helemaal niet.
Dat je dan helemaal volwassen bent kan best dan pas zo zijn ja. En in de jaren ervoor dicht in de buurt en ook te behandelen bent als volwassen.quote:Op woensdag 8 januari 2014 10:16 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Dat betekent dat je, als jongen zijnde, pas op je 27e volwassen bent. Pas vanaf dat leeftijd, begint het neurologisch verval.
Een combinatie van Aristoteles en boeddhisme. Ik wil het wel uitleggen hoor,quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh, dat vind ik wel een vrij uitzonderlijke definitie van volwassenheid, eerlijk gezegd.
Uiteraard maar dingen als verantwoordelijkheid nemen etc.quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:23 schreef Lienekien het volgende:
Dat is dus volwassenheid vanuit een levensfilosofie of religie bezien. Dan moet je die ook maar net delen.
Lekkere open deurquote:Op woensdag 8 januari 2014 10:43 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Maar je snapt mijn punt toch wel? Niet alle 19 jarige zijn hetzelfde en niet alle 40 jarige zijn zelfde.
Jij komt wel volwassen over hoor.quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:27 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Uiteraard maar dingen als verantwoordelijkheid nemen etc.
Wie doet dat nu nog? Allemaal egoïsme en denken dat ze zelf zo belangrijk zijn. Laatst was ik in de trein nu ben ik zelf redelijk beperkt, maar een oude vrouw kwam in de trein die rond keek voor plek. En gelijk een groepje mannen die roepen. 'trut je denkt toch niet dat ik mijn plek voor jou ga opgeven he?' En zo ging dat maar door, natuurlijk kan ik er niets van zeggen want dan eindig ik ook nog als appelmoes.
Maar als mannen van in de 30 denken dat ze zo belangrijk zijn, dat ze dat maar kunnen roepen en zich bezig kunnen houden met hun ego. Dan zijn ze niet volwassen naar mijn mening.
Wat ik hier verkondig is trouwens ook iets waar ik in kan falen, ik word soms ook boos of zo. Maar uiteindelijk probeer ik het wel te laten en mijn ego aan de kant te zetten.
R&P / Met barbies en ander kinderspeelgoed spelen, 20 jaar. ?quote:Op woensdag 8 januari 2014 13:38 schreef Seikcid het volgende:
Je bent pas volwassen als je weer kind durft te zijn.
De associatie met ego kwam bij mij niet naar boven, maar vind het inderdaad ook een belangrijk concept. Iemand die zijn eigen ego opzij kan zetten wanneer het nodig is, kan veel zaken ver brengen. Maar helaas is het niet voor iedereen weggelegd vanwege sociale druk, gezichtsverlies, etc. Soms lijkt het wel dat ego meer kapot maakt dan dat het iets goeds brengt.quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:27 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Uiteraard maar dingen als verantwoordelijkheid nemen etc.
Wie doet dat nu nog? Allemaal egoïsme en denken dat ze zelf zo belangrijk zijn. Laatst was ik in de trein nu ben ik zelf redelijk beperkt, maar een oude vrouw kwam in de trein die rond keek voor plek. En gelijk een groepje mannen die roepen. 'trut je denkt toch niet dat ik mijn plek voor jou ga opgeven he?' En zo ging dat maar door, natuurlijk kan ik er niets van zeggen want dan eindig ik ook nog als appelmoes.
Maar als mannen van in de 30 denken dat ze zo belangrijk zijn, dat ze dat maar kunnen roepen en zich bezig kunnen houden met hun ego. Dan zijn ze niet volwassen naar mijn mening.
Wat ik hier verkondig is trouwens ook iets waar ik in kan falen, ik word soms ook boos of zo. Maar uiteindelijk probeer ik het wel te laten en mijn ego aan de kant te zetten.
Het is mogelijk want wat maakt gezichtsverlies uit, wanneer je dat doet wat telt. Nu wilt iedereen dikke bak, grote kooi etc. En gezichtsverlies tja, dat is allemaal maar tijdelijk voor je het weet is iedereen het vergeten en ietsjes verder weg op de tijdlijn zijn al die mensen dood. Eer, en zulke dingen zijn nog vergankelijker dan geld.quote:Op woensdag 8 januari 2014 23:22 schreef Yiwei het volgende:
[..]
De associatie met ego kwam bij mij niet naar boven, maar vind het inderdaad ook een belangrijk concept. Iemand die zijn eigen ego opzij kan zetten wanneer het nodig is, kan veel zaken ver brengen. Maar helaas is het niet voor iedereen weggelegd vanwege sociale druk, gezichtsverlies, etc. Soms lijkt het wel dat ego meer kapot maakt dan dat het iets goeds brengt.
De associatie wat bij mij naar boven kwam: niet wegrennen voor problemen, confrontaties durven aan te gaan en het lef hebben om iets te herstellen i.p.v. dumpen en ontwijken.
Iedereen kan weer kind worden als we slapen. Dan krijgen we al onze onschuld terug.quote:Op donderdag 9 januari 2014 10:37 schreef HeatWave het volgende:
Ik associeer het voornamelijk als een hoax zijnde.
Op wat meer geld na heeft het 0 voordelen tov kind zijn.
Dit kunnen kinderen ook, is m.i. niet perse een definitie van volwassenheid maar eerder een karaktertrek ofzo.quote:-zorg of steun kan bieden aan mensen die het nodig hebben, zonder er voor weg te hollen.
quote:Op donderdag 9 januari 2014 10:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
En misschien ook dat je (altijd) bezig bent met je persoonlijke ontwikkeling (iets wat eigenlijk nooit af is).
Ik denk dat het woordje "Verstandige" wel weggehaald kan worden en vervangen worden door " doordachte". Sommige beslissingen blijken achteraf toch niet zo verstandig geweest, maar zag je op 1 of andere manier toch niet aankomen. De volwassenheid zit hem er daarin dan denk ik in, dat je tegenover jezelf dit kan reflecteren en mee kan nemen naar de toekomstquote:Op donderdag 9 januari 2014 11:29 schreef Mishu het volgende:
- Niet alleen zorg voor jezelf kunnen dragen maar ook voor anderen (huisdieren, kinderen, je eigen ouders, collega's bijvoorbeeld). Daarbij je eigen belang op zij kunnen schuiven als dat nodig is.
- Op de lange termijn kunnen inschatten wat acties tot consequenties kunnen hebben.
- Zelfvoorzienend zijn.
- Verstandige beslissingen kunnen maken.
Wat er aan kind in mij blijft:
- Lol hebben
- Plezier uit basale dingen halen (stampen in regenplassen en dergelijke)
- Het leven met een bepaalde lol/vrolijkheid bezien.
Nee.quote:
Mijn stelregel is: Als je anderen moet overtuigen dat je volwassen bent door te zeggen dat je volwassen bent, ben je het per definitie niet.quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:43 schreef Godshand het volgende:
Een hoop users hier, die zichzelf volwassen noemen. En dan zijn ze zelf 19 jaar of iets dergelijks. In theorie kan het, maar de praktijk laat te wensen over.
Wat associeer je dus met volwassenheid? En vind je, dat als je volwassen bent, je dan ook altijd volwassen moet gedragen, of is een kindse bui voor jezelf ook wel eens toegestaan?
TS begint:
Een volwassen iemand is in mijn ogen iemand die:
-verantwoordelijkheid neemt voor zijn daden
-zich bewust van zijn eigen gedrag is
-opkomt voor zijn eigen mening en niet blind achter een leider of ideologie aangaat, maar zijn/haar eigen nuances over bedacht heeft
-zichzelf in relatie met anderen is
-duidelijke eigen waarden en normen heeft, die niet noodzakelijkerwijs compleet aansluiten bij de maatschappij waarin hij leeft
-zorg of steun kan bieden aan mensen die het nodig hebben, zonder er voor weg te hollen.
-edit: kan zijn eigen handelen van een afstandje bekijken en bekritiseren of juist prijzen
Mee eens of kijk je er anders tegen aan? Brand los!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |