Inderdaad, die stond er nog niet bij, maar de installatie heeft al een hoofdschakelaar dus dat is in orde.quote:
Naast de twee nieuwe groepen, blijft de huidige indeling bestaan.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:34 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat is de reden dat je aardlekautomaten boven gewone groepen achter een aardlekschakelaar ?
Tja, tuurlijk verbeter je de situatie wel.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:41 schreef dedennis81 het volgende:
[..]
Naast de twee nieuwe groepen, blijft de huidige indeling bestaan.
Dit type huis heeft centraaldozen in de vloer van de eerste verdieping die zowel de begane grond als de eerste verdieping aansturen. (jaren 60/70).
Als er dus 3 of 4 groepen achter een aardlek zitten, zit er aanzienlijk deel van het huis zonder stroom (bijvoorbeeld 2 slaapkamers, een gang, een halve huiskamer en een trapkast).
Als ik voor 9 aardlekautomaten ga, kan ik in geval van een probleem de uitval beperken.
Overigens, om aan te geven dat ik niet wil prutsen, overal zit nieuwe(re) bedrading en juist de zwaardere apparatuur heeft of al een eigen groep of gaat er nu juist een krijgen, alleen de bestaande indeling is nogal onorthodox.
9 aardlekautomaten was ook niet mijn eerste optie, maar werd aangedragen ipv 3 aardlekschakelaars met elk 3 automaten.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:46 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Tja, tuurlijk verbeter je de situatie wel.
Maar of ik het nou direct die investering waard zou vinden, zou dan gewoon de vastopgestelde apparatuur en toestellen achter een aardlekautomaat doen.
En de gewone lichtgroepen achter een aardlekschakelaar o.i.d.
Het zou vast en zeker aan alle keurmerken voldoen.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Groepenkast 1 fase, 9 alamats + HS, ¤ 270,-
http://www.groepenkastbes(...)utomaten-1-fase.html
Noted ! maar toch bedankt voor de suggestie bijvlagenzinvolquote:Op dinsdag 7 januari 2014 22:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het zou vast en zeker aan alle keurmerken voldoen.
Maar ik wil het i.i.g. nooit in huis halen.![]()
Kwaliteit van Holec schrijven ze dan ook nog
Mja, dat heb ik met ABB... (Maar dat weet je inmiddels wel)quote:Op dinsdag 7 januari 2014 22:00 schreef Vonkenboer het volgende:
Heul niet waar... Installatiegemak schrijven ze.quote:Kwaliteit van Holec schrijven ze dan ook nog
Hier hangt een groepenkast van Gacia, wat vind je van dat merk dan?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 22:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kwaliteit van Holec schrijven ze dan ook nog
Ik heb ook niet zoveel met ABB; maar dat komt vanwege dat montagesysteem voor automaten met dat push board systeem.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 22:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mja, dat heb ik met ABB... (Maar dat weet je inmiddels wel)
[..]
Heul niet waar... Installatiegemak schrijven ze.
Dat is vrijwel dezelfde rotzooi; leuk voor projectmatige woningbouw waar alleen naar de prijs wordt gekeken. Ik zou het gratis nog niet in huis willen hebben.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 22:05 schreef cvboer het volgende:
[..]
Hier hangt een groepenkast van Gacia, wat vind je van dat merk dan?
Kun je dat van die 'rotzooi' ook onderbouwen, of zijn dat meer onderbuik gevoelens? (En dan bedoel ik eigenlijk of je er zelf slechte ervaringen mee hebt, en zo ja welke)quote:Op dinsdag 7 januari 2014 22:47 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat is vrijwel dezelfde rotzooi; leuk voor projectmatige woningbouw waar alleen naar de prijs wordt gekeken. Ik zou het gratis nog niet in huis willen hebben.
Ben ik ook wel benieuwd naar. Van cvketels weet ik het wel.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 23:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kun je dat van die 'rotzooi' ook onderbouwen, of zijn dat meer onderbuik gevoelens? (En dan bedoel ik eigenlijk of je er zelf slechte ervaringen mee hebt, en zo ja welke)
LOL @ filmpje...quote:Op woensdag 8 januari 2014 17:16 schreef De_vorige_spreker het volgende:
Hier een filmpje over een verschil tussen Gacia (denk ik) en Eaton:
Ik ook niet, en die ervaringen zoek ik eigenlijk. Velen (lees: installateurs die hun marge's zien kelderen) zeggen troep, maar onderbouwing daarvan heb ik nog niet kunnen vinden.quote:Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord of meegemaakt dat er defecten of gevaarlijke situaties waren met Emat, Gacia, Epro etc...
Dat filmpje.. propaganda.. De automaat is er eentje van Gacia, ik herken ze van mijn groepenkast.quote:Op woensdag 8 januari 2014 17:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
LOL @ filmpje...
Maar een verkoper die zijn eigen merk promoot dmv. een houten plankje met daarop een zelf gefabriceerde testopstelling met installatieautomaat, een gloeidraad en trafo kan ik niet serieus nemen. Daar kun je elke uitkomst uit krijgen die je zelf wilt. Geheel toevallig is de uitkomst in het voordeel van het assortiment van de verkoper![]()
Daarbuiten, als je draad minutenlang zo roodgloeiend is, ben je van je isolatie ook af en is de automaat waarschijnlijk je minste zorg.
[..]
Ik ook niet, en die ervaringen zoek ik eigenlijk. Velen (lees: installateurs die hun marge's zien kelderen) zeggen troep, maar onderbouwing daarvan heb ik nog niet kunnen vinden.
Waarmee ik niet wil beweren dat de 'B'-merken niet verschillen van de 'A'-merken, ik vraag me slechts af waaruit dat verschil dan bestaat. Is dat veiligheid? Levensduur?
Ik heb ze zelf aan de zaak al eens in de handen gehad; als je ze naast een A-merk fabrikant houdt merk je gewoon dat er op alle onderdelen beknibbeld is. De automaten schakelen heel anders (vaak zwaarder of lichter) en de behuizing is van een ander soort kunststof gemaakt.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 23:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kun je dat van die 'rotzooi' ook onderbouwen, of zijn dat meer onderbuik gevoelens? (En dan bedoel ik eigenlijk of je er zelf slechte ervaringen mee hebt, en zo ja welke)
Tja, en je hebt ook dure Gardena koppelingen voor je tuinslang, en de low cost varianten die hun werk ook gewoon goed doen (zoniet zelfs beter).quote:Op woensdag 8 januari 2014 19:41 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar zoals het met alles is; een fiat brengt je ook van A naar B, maar een bmw ook.
Dat is natuurlijk geen tekortkoming van de automaat. Je controleert immers of je bedrading goed vast zit, door er na de montage aan de draad te trekken. Dat de materialen van een goedkopere kwaliteit zijn geloof ik wel.quote:Op woensdag 8 januari 2014 19:41 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik heb ze zelf aan de zaak al eens in de handen gehad; als je ze naast een A-merk fabrikant houdt merk je gewoon dat er op alle onderdelen beknibbeld is. De automaten schakelen heel anders (vaak zwaarder of lichter) en de behuizing is van een ander soort kunststof gemaakt.
Vaak wordt er op het materiaal waaruit de automaat opgebouwd is enorm beknibbeld.
Vooral de (kooi)klemcontacten klemmen minder hard; zeker als bedrading niet goed gemonteerd wordt. Waar een EATON of Hager automaat dan nog wel goed klemt; doen goedkopere merken dat gewoon minder. En ik spreek uit eigen ervaring.
En natuurlijk zit er op op allebei de automaten de nodige goedkeuringen en certificaten.
En tuurlijk zijn ze Tüv, CE, Kema en ECN goed gekeurd
Maar zoals het met alles is; een fiat brengt je ook van A naar B, maar een bmw ook.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |