abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135205926
Goedenavond allemaal,

Ik stap op het punt om binnenkort mijn meterkast te vervangen, de huidige kast is weliswaar voorzien van automaten.
Echter er komen 2 groepen bij en dat gaat niet meer passen.

Nu is mijn huidge kast nog een erfenis van de vorige bewoners en een beetje een allegaartje, dus tijd voor een nieuwe.

We hebben een 1 fase aansluiting en ik wil van 7 naar 9 groepen.

Nu wil ik eigenlijk een kast plaatsen met 9 aardlekautomaten ipv 9 automaten met 3 aardlekschakelaars.

Zijn er op deze manier nog zaken waar ik specifiek op moet letten of die ik over het hoofd zie ?

Alvast bedankt voor jullie input!!! :)
pi_135206707
Je realiseert je wel dat een aardlekautomaat fors duurder is dan een gewone automaat?
Het maakt je nieuwe groepenkast wel een paar honderd euro duurder.

Edit:
Zo maar even wat opgezocht. 528 euro voor de luxe variant en 354 euro voor de standaard. Iets minder dan 200 euro verschil dus, in procenten gerekend wel 50% meer geld kwijt.

http://www.groepenkastcom(...)dlekautomaten-1-fase
http://www.groepenkastcom(...)ast-9-groepen-1-fase

[ Bericht 31% gewijzigd door quo_ op 07-01-2014 21:17:52 ]
-
pi_135207166
Vergeet ook de hoofdschakelaar niet
pi_135207660
Wat doe je met de oude?
pi_135207780
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 21:14 schreef exlurker het volgende:
Vergeet ook de hoofdschakelaar niet
Inderdaad, die stond er nog niet bij, maar de installatie heeft al een hoofdschakelaar dus dat is in orde.

Aangaande de prijs, dat had ik ook uitgevonden kost me inderdaad 200 euro meer, maar ik heb zoiets als ik het vervangen dan het liefst goed !

Maar misschien zie ik iets helemaal verkeerd, dus alle input is welkom! ;)

Met de oude, nog geen idee om eerlijk te zijn.
pi_135208412
Beide Hager kasten zijn uitstekend, het is aan jou de keuze welke te kiezen.
Bij de kast met de drie aardlekschakelaars is er de kans dat er bij een aardlek 3 groepen zonder spanning komen en bij de kast met de aardlekautomaten is dat niet het geval
  Moderator dinsdag 7 januari 2014 @ 21:34:48 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_135208531
Wat is de reden dat je aardlekautomaten boven gewone groepen achter een aardlekschakelaar ? :)
pi_135208985
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 21:34 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat is de reden dat je aardlekautomaten boven gewone groepen achter een aardlekschakelaar ? :)
Naast de twee nieuwe groepen, blijft de huidige indeling bestaan.
Dit type huis heeft centraaldozen in de vloer van de eerste verdieping die zowel de begane grond als de eerste verdieping aansturen. (jaren 60/70).

Als er dus 3 of 4 groepen achter een aardlek zitten, zit er aanzienlijk deel van het huis zonder stroom (bijvoorbeeld 2 slaapkamers, een gang, een halve huiskamer en een trapkast).
Als ik voor 9 aardlekautomaten ga, kan ik in geval van een probleem de uitval beperken.

Overigens, om aan te geven dat ik niet wil prutsen, overal zit nieuwe(re) bedrading en juist de zwaardere apparatuur heeft of al een eigen groep of gaat er nu juist een krijgen, alleen de bestaande indeling is nogal onorthodox.
  Moderator dinsdag 7 januari 2014 @ 21:46:36 #9
92034 crew  Vonkenboer
pi_135209312
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 21:41 schreef dedennis81 het volgende:

[..]

Naast de twee nieuwe groepen, blijft de huidige indeling bestaan.
Dit type huis heeft centraaldozen in de vloer van de eerste verdieping die zowel de begane grond als de eerste verdieping aansturen. (jaren 60/70).

Als er dus 3 of 4 groepen achter een aardlek zitten, zit er aanzienlijk deel van het huis zonder stroom (bijvoorbeeld 2 slaapkamers, een gang, een halve huiskamer en een trapkast).
Als ik voor 9 aardlekautomaten ga, kan ik in geval van een probleem de uitval beperken.

Overigens, om aan te geven dat ik niet wil prutsen, overal zit nieuwe(re) bedrading en juist de zwaardere apparatuur heeft of al een eigen groep of gaat er nu juist een krijgen, alleen de bestaande indeling is nogal onorthodox.
Tja, tuurlijk verbeter je de situatie wel.
Maar of ik het nou direct die investering waard zou vinden, zou dan gewoon de vastopgestelde apparatuur en toestellen achter een aardlekautomaat doen.
En de gewone lichtgroepen achter een aardlekschakelaar o.i.d.
pi_135210179
Groepenkast 1 fase, 9 alamats + HS, ¤ 270,-

http://www.groepenkastbes(...)utomaten-1-fase.html
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135210232
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 21:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Tja, tuurlijk verbeter je de situatie wel.
Maar of ik het nou direct die investering waard zou vinden, zou dan gewoon de vastopgestelde apparatuur en toestellen achter een aardlekautomaat doen.
En de gewone lichtgroepen achter een aardlekschakelaar o.i.d.
9 aardlekautomaten was ook niet mijn eerste optie, maar werd aangedragen ipv 3 aardlekschakelaars met elk 3 automaten.

Maar jou idee is ook een optie inderdaad, ik heb 4 groepen voor de vaste apparatuur nodig en eentje voor de schuur, dus dan zou ik de 3 lichtgroepen die over blijven eventueel achter een aardlek kunnen zetten om wat kosten te besparen!

Ik ga maar eens uitzoeken wat dat bespaard en of het de moeite is, maar praktisch zijn er als ik het goed begrijp geen bezwaren tegen 9 aardlekautomaten, buitenom dat niet 1/4 van het huis zonder stroom zit als er 1 groep uitvalt. :s)

.....

Ooh bedenk met net nog wat, we hebben elec. rolluiken dus misschien is in dat licht bezien zijn 9 aardlekautomaten inderdaad zo gek nog niet.
Mocht er ooit iets gebeuren dan raakt in ieder geval maar 1 rolluik zonder stroom.
  Moderator dinsdag 7 januari 2014 @ 22:00:48 #12
92034 crew  Vonkenboer
pi_135210258
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 21:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Groepenkast 1 fase, 9 alamats + HS, ¤ 270,-

http://www.groepenkastbes(...)utomaten-1-fase.html
Het zou vast en zeker aan alle keurmerken voldoen.
Maar ik wil het i.i.g. nooit in huis halen. :{

Kwaliteit van Holec schrijven ze dan ook nog :r
pi_135210339
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 22:00 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Noted ! maar toch bedankt voor de suggestie bijvlagenzinvol ;)
pi_135210349
quote:
Mja, dat heb ik met ABB... (Maar dat weet je inmiddels wel)

quote:
Heul niet waar... Installatiegemak schrijven ze. ;)
  dinsdag 7 januari 2014 @ 22:05:20 #15
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135210502
quote:

[..]

Hier hangt een groepenkast van Gacia, wat vind je van dat merk dan?
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  Moderator dinsdag 7 januari 2014 @ 22:47:15 #16
92034 crew  Vonkenboer
pi_135213467
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 22:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Mja, dat heb ik met ABB... (Maar dat weet je inmiddels wel)

[..]

Heul niet waar... Installatiegemak schrijven ze. ;)
Ik heb ook niet zoveel met ABB; maar dat komt vanwege dat montagesysteem voor automaten met dat push board systeem.

Voor grotere vermogens voor de industrie maken ze echt wel leuk materiaal :)

quote:
10s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 22:05 schreef cvboer het volgende:

[..]

Hier hangt een groepenkast van Gacia, wat vind je van dat merk dan?
Dat is vrijwel dezelfde rotzooi; leuk voor projectmatige woningbouw waar alleen naar de prijs wordt gekeken. Ik zou het gratis nog niet in huis willen hebben.
pi_135214695
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 22:47 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat is vrijwel dezelfde rotzooi; leuk voor projectmatige woningbouw waar alleen naar de prijs wordt gekeken. Ik zou het gratis nog niet in huis willen hebben.
Kun je dat van die 'rotzooi' ook onderbouwen, of zijn dat meer onderbuik gevoelens? (En dan bedoel ik eigenlijk of je er zelf slechte ervaringen mee hebt, en zo ja welke)
pi_135215047
Best interessant gezien de gemiddelde woning een groepenkast heeft, waar één keer per jaar een groep uitvalt door overbelasting met het gourmetstel of een lamp die klapt... verder komt er niemand aan die dingen.

Dan vraag ik me af, wat maakt die goedkope troep, nou troep. Het is gekeurd, het doet wat het moet doen...

Je doet bij de gemiddelde burger de draadjes erin, de klep ervoor en het doet niemand verder wat.
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 7 januari 2014 @ 23:27:17 #19
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135215993
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 23:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Kun je dat van die 'rotzooi' ook onderbouwen, of zijn dat meer onderbuik gevoelens? (En dan bedoel ik eigenlijk of je er zelf slechte ervaringen mee hebt, en zo ja welke)
Ben ik ook wel benieuwd naar. Van cvketels weet ik het wel.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135238651
Hier een filmpje over een verschil tussen Gacia (denk ik) en Eaton:

Verder ben ik bij alle merken wel eens een defecte aardlekschakelaar tegengekomen, zelfs Hager. Maar een stuk meer defecte ALS'en van ABB en de oude Holecs.

Laatst nog een 3 fase ALS van ABB waarbij na het opnieuw inschakelen fase nr 2 geen contact meer maakte. wtf :?

Ze zeggen dat installatieautomaten nooit echt stuk zijn / gaan, maar dit is niet te controleren...

Mijn gevoel zegt dat alle A-merken met uitzondering van ABB eigenlijk hele goede componenten maken. Hoe dat zit met budgetmerken moet nog blijken.

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord of meegemaakt dat er defecten of gevaarlijke situaties waren met Emat, Gacia, Epro etc...
pi_135240139
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 17:16 schreef De_vorige_spreker het volgende:
Hier een filmpje over een verschil tussen Gacia (denk ik) en Eaton:
LOL @ filmpje...

Maar een verkoper die zijn eigen merk promoot dmv. een houten plankje met daarop een zelf gefabriceerde testopstelling met installatieautomaat, een gloeidraad en trafo kan ik niet serieus nemen. Daar kun je elke uitkomst uit krijgen die je zelf wilt. Geheel toevallig is de uitkomst in het voordeel van het assortiment van de verkoper :D

Daarbuiten, als je draad minutenlang zo roodgloeiend is, ben je van je isolatie ook af en is de automaat waarschijnlijk je minste zorg.

quote:
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord of meegemaakt dat er defecten of gevaarlijke situaties waren met Emat, Gacia, Epro etc...
Ik ook niet, en die ervaringen zoek ik eigenlijk. Velen (lees: installateurs die hun marge's zien kelderen) zeggen troep, maar onderbouwing daarvan heb ik nog niet kunnen vinden.

Waarmee ik niet wil beweren dat de 'B'-merken niet verschillen van de 'A'-merken, ik vraag me slechts af waaruit dat verschil dan bestaat. Is dat veiligheid? Levensduur?
  woensdag 8 januari 2014 @ 18:17:21 #22
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135240920
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 17:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

LOL @ filmpje...

Maar een verkoper die zijn eigen merk promoot dmv. een houten plankje met daarop een zelf gefabriceerde testopstelling met installatieautomaat, een gloeidraad en trafo kan ik niet serieus nemen. Daar kun je elke uitkomst uit krijgen die je zelf wilt. Geheel toevallig is de uitkomst in het voordeel van het assortiment van de verkoper :D

Daarbuiten, als je draad minutenlang zo roodgloeiend is, ben je van je isolatie ook af en is de automaat waarschijnlijk je minste zorg.

[..]

Ik ook niet, en die ervaringen zoek ik eigenlijk. Velen (lees: installateurs die hun marge's zien kelderen) zeggen troep, maar onderbouwing daarvan heb ik nog niet kunnen vinden.

Waarmee ik niet wil beweren dat de 'B'-merken niet verschillen van de 'A'-merken, ik vraag me slechts af waaruit dat verschil dan bestaat. Is dat veiligheid? Levensduur?
Dat filmpje.. propaganda.. De automaat is er eentje van Gacia, ik herken ze van mijn groepenkast.
Laat ze maar eens met een test komen waaruit blijkt waarom het slechte kasten zouden zijn. Onderbuikgevoelens kan ik niks mee, dat is nergens aan te maatstaven.
  Moderator woensdag 8 januari 2014 @ 19:41:09 #23
92034 crew  Vonkenboer
pi_135244945
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 23:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik heb ze zelf aan de zaak al eens in de handen gehad; als je ze naast een A-merk fabrikant houdt merk je gewoon dat er op alle onderdelen beknibbeld is. De automaten schakelen heel anders (vaak zwaarder of lichter) en de behuizing is van een ander soort kunststof gemaakt.
Vaak wordt er op het materiaal waaruit de automaat opgebouwd is enorm beknibbeld.

Vooral de (kooi)klemcontacten klemmen minder hard; zeker als bedrading niet goed gemonteerd wordt. Waar een EATON of Hager automaat dan nog wel goed klemt; doen goedkopere merken dat gewoon minder. En ik spreek uit eigen ervaring.

En natuurlijk zit er op op allebei de automaten de nodige goedkeuringen en certificaten.
En tuurlijk zijn ze Tüv, CE, Kema en ECN goed gekeurd :)

Maar zoals het met alles is; een fiat brengt je ook van A naar B, maar een bmw ook. ;)
pi_135246285
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 19:41 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar zoals het met alles is; een fiat brengt je ook van A naar B, maar een bmw ook. ;)
Tja, en je hebt ook dure Gardena koppelingen voor je tuinslang, en de low cost varianten die hun werk ook gewoon goed doen (zoniet zelfs beter).

Ik ben persoonlijk niet zo onder de indruk van merknamen, vaak wordt namelijk exact hetzelfde product onder meerdere andere namen verkocht, maar dan voor de helft goedkoper. Of zelfs duurder voor kwalitatief minder (gooi er een beetje design bij, en als het er beter uitziet, zal bv. het beeld of geluid automagisch ook wel beter zijn. :') )

Evengoed, als ze alle keurmerken hebben, waarom dan steevast deze merken als rotzooi kwalificeren?

Dat de klemcontacten minder hard klemmen als de bedrading niet juist gemonteerd is neem ik dan maar van je aan, maar daaruit volgt dat mits goed gemonteerd (lijkt me sowieso al handig als je iets met elektra doet) er niet echt iets is wat tegen deze merken spreekt.
  woensdag 8 januari 2014 @ 20:05:23 #25
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135246306
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 19:41 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik heb ze zelf aan de zaak al eens in de handen gehad; als je ze naast een A-merk fabrikant houdt merk je gewoon dat er op alle onderdelen beknibbeld is. De automaten schakelen heel anders (vaak zwaarder of lichter) en de behuizing is van een ander soort kunststof gemaakt.
Vaak wordt er op het materiaal waaruit de automaat opgebouwd is enorm beknibbeld.

Vooral de (kooi)klemcontacten klemmen minder hard; zeker als bedrading niet goed gemonteerd wordt. Waar een EATON of Hager automaat dan nog wel goed klemt; doen goedkopere merken dat gewoon minder. En ik spreek uit eigen ervaring.

En natuurlijk zit er op op allebei de automaten de nodige goedkeuringen en certificaten.
En tuurlijk zijn ze Tüv, CE, Kema en ECN goed gekeurd :)

Dat is natuurlijk geen tekortkoming van de automaat. Je controleert immers of je bedrading goed vast zit, door er na de montage aan de draad te trekken. Dat de materialen van een goedkopere kwaliteit zijn geloof ik wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')